Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2025 17:07

elbert schreef:Inderdaad. De overheidsfunctionarissen proberen zich eruit te liegen door te zeggen dat niets geheim was van wat er in de chatgroep werd besproken. Maar The Atlantic heeft nu alles maar vrijgegeven, waaruit blijkt dat de tijdstippen van de bombardementen en waarmee er werd gebombardeerd (F-18 straaljagers) worden vermeld. Dat is geheime informatie volgens de regels van het Pentagon.

O, dat is een gewaagde zet. Maar goed, als de mensen die de dienst uitmaken zeggen dat er niets geheims tussen zat, dan kan het blijkbaar. Ik hoop dat de Atlantic een aantal goede juristen in dienst heeft.

Maar het is wel grappig (niet "haha"-grappig) dat de reacties 100% voorspelbaar waren.

"We maakten er geen deel van uit, en als dat wel zo was, dan was er niets geheims besproken, en het is eigenlijk de schuld van die journalist en eigenlijk zou je trots moeten zijn op de leiders want nu zie je hoe goed ze met elkaar communiceren, dus waar klagen we eigenlijk over? En hé, JD Vance heeft een trip naar Groenland gepland, dat is toch veel interessanter dan dit?"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2025 20:53

In een van de vele andere schandalen - de deportatie van 200 mensen naar El Salvador - beroept de regering zich nu op "staatsgeheim" om de rechter geen informatie te hoeven geven.

Als ze hiermee wegkomen kan de regering dus iedereen uitzetten zonder enig overzicht of proces. Als ik in de VS zou gaan winkelen (het is 1,5 uur rijden naar de dichtstbijzijnde grensovergang) zou ICE me dus zomaar zonder reden kunnen oppakken en in El Salvador in de bak kunnen gooien zonder dat iemand dat ooit te weten komt. Als dat je geen angst aanjaagt, dan begrijp je de ernst van de situatie niet.

En als je denkt "Maar Mortlach, jij bent een blanke man in de 40 van West-Europese afkomst; dat overkomt jou niet," dan mag je even de tijd nemen om over de aannames die aan die gedachte ten grondslag liggen na te denken.

Het ironische is dat de fanatici van het 2de amendement (recht op wapenbezit) zich vaak beroepen op het recht om zichzelf tegen een tirannieke overheid te verdedigen. Nou, als dit geen tirannieke overheid is, weet ik het ook niet meer.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 mar 2025 22:20

Dat Signal gate wordt almaar erger. Nu is Der Spiegel er ook op gedoken en heeft privégegevens en wachtwoorden online gevonden: https://www.spiegel.de/international/wo ... b705521fb7

Ongekend amateurisme. Bij het bedrijf waar ik werk moet ik elke 3 maanden een verplichte training in cyberveiligheid volgen, maar dit zijn overheidsfunctionarissen van het machtigste land ter wereld die maar wat aanklungelen. :shock:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2025 22:44

elbert schreef:Dat Signal gate wordt almaar erger. Nu is Der Spiegel er ook op gedoken en heeft privégegevens en wachtwoorden online gevonden: https://www.spiegel.de/international/wo ... b705521fb7

Ongekend amateurisme. Bij het bedrijf waar ik werk moet ik elke 3 maanden een verplichte training in cyberveiligheid volgen, maar dit zijn overheidsfunctionarissen van het machtigste land ter wereld die maar wat aanklungelen. :shock:

Geen zorgen, Elon Musk is ingeschakeld om het debacle met Signal te onderzoeken.

Hoe groot is de kans dat de conclusie zal zijn dat:
A) De republikeinen niets fout gedaan hebben;
B) Als er iets is fout gegaan, het de schuld van Biden/de democraten is;
en
C) Dit soort overleg voortaan beter via extra speciaal beveiligde kanalen op X/Twitter kan verlopen

Slager, eigen vlees, keuring, je kent het wel.

Gelukkig neem Trump altijd alleen maar de beste mensen aan, toch? En een hele hoop mensen die koffie halen en die hij nauwelijks kent wanneer er uiteindelijk echt koppen moeten rollen.

Maar goed, als je DEI vervangt door DUI, dan kun je dit verwachten.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2025 18:07

Dat het wel mee zou vallen met Trump heb ik nooit gedacht, maar toch is elke actie van hem erger dan ik tevoren kon bedenken.
Maar na deze potcast van "De ongelooflijke podcast" van de e.o. met antropoloog Joris Luyendijk denk ik dat niets me meer zal verbazen.
https://www.youtube.com/watch?v=K_scJcE-fT4
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 apr 2025 20:48

naamloos schreef:Dat het wel mee zou vallen met Trump heb ik nooit gedacht, maar toch is elke actie van hem erger dan ik tevoren kon bedenken.
Maar na deze podcast van "De ongelooflijke podcast" van de e.o. met antropoloog Joris Luyendijk denk ik dat niets me meer zal verbazen.
https://www.youtube.com/watch?v=K_scJcE-fT4

Ik zal hem eens luisteren.

En ik denk al jaren dat niets me meer zal verbazen en dan gebeurt er toch weer iets nieuws.

Zo blijkt dat de overheid Abrego Garcia, een vader en vluchteling met beschermde status per ongeluk heeft uitgezet naar die zware gevangenis in El Salvador. Administratief foutje.

Geen probleem, dan haal je hem toch gewoon terug? Maar nee, dat kan helaas niet. Want [waslijst van leugens].

Het idee dat je overheid mensen zomaar, zonder enig gerechtelijk overzicht of juridische processen mensen van straat kan plukken en in een vergeetput in El Salvador kan knikkeren, dat zou toch absoluut onverteerbaar moeten zijn. Maar in de VS noemen ze dat tegenwoordig bij wijze van spreken "een maandagmiddag".

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 apr 2025 05:29

LOL!

Die importheffingen die Trump vandaag tegen de hele wereld heeft uitgevaardigd, zijn blijkbaar bepaald door het tekort op de handelsbalans af te ronden naar het dichtstbijzijnde gehele getal.

Daar is echt lang over nagedacht door het economische team hoor, dat zie je meteen!

Cambodja heeft 17 miljoen inwoners en importeert voor 300 miljoen aan goederen uit de VS (350 miljoen mensen). De VS importeert voor 12 miljard aan goederen uit cambodja (Kleding, rubber, leer, elektronica, meubels, etc.). 97% handelstekort, dus 97% importheffing. Kleine (en armere) landen importeren nu eenmaal minder uit grote, rijke landen dan andersom en dat heeft direct verband met het bevolkingsaantal (je hebt nu eenmaal minder van alles nodig als je bevolking 5% is van die van het andere land!).

Maar goed, als dit dus doorzet is de economie van Cambodja binnen een paar weken volledig om zeep. Bravo!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 apr 2025 13:15

Mortlach schreef:Maar goed, als dit dus doorzet is de economie van Cambodja binnen een paar weken volledig om zeep. Bravo!
Nou, Cambodja is 1 land, maar wat denk je van de Heard en McDonald eilanden die een 10% tarief opgelegd kregen?
De pinguins daar (dat zijn de enige bewoners van deze verder verlaten eilanden!) zullen zich een hoedje geschrokken zijn. :mrgreen: #-o
Afbeelding
Maar het is ook duidelijk welke landen geen tarieven opgelegd kregen: Rusland en Wit-Rusland onder andere. En het is niet zo dat er geen handel plaatsvindt: vorig jaar 3,5 miljard dollar tussen Rusland en de VS. Trump matst zijn vriend Poetin nog maar weer een keer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 apr 2025 14:47

Inderdaad grappig van die onbewoonde of nauwelijks bewoonde eilandjes, maar ik zie dat meer als een definitiekwestie: elk land 10%, dan dus ook onbewoonde vulkaaneilandjes in de arctische zee. Dom/opvallend, maar dit zijn we morgen allemaal weer vergeten.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 apr 2025 21:40

elbert schreef:Trump 2 is extremer dan Trump 1 om 2 redenen:
- hij heeft zich ditmaal voorbereid op zijn presidentschap
- hij heeft zich omringd met extremere mensen dan tijdens zijn eerste presidentschap. Tijdens zijn eerste termijn zaten er mensen in de regering die hem af wilden en konden remmen. Dat is nu niet meer het geval: die zijn allemaal weg.

Ach, als Trump abortus verbiedt zal de HEERE zijn zegen erover gebieden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 apr 2025 07:50

Cicero schreef:Ach, als Trump abortus verbiedt zal de HEERE zijn zegen erover gebieden.
Ik zou nu een lijstje kunnen geven met redenen waarom dit een heel onverstandige opmerking is, maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel kunt bedenken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 apr 2025 17:17

Oké, zelfs na een uitspraak van het Supreme Court dat Trump de terugkeer van Kilmar Abrego García uit El Salvador moet "faciliteren", geeft hij aan dat niet te gaan doen. De dictator van El Salvador was gisteren op bezoek in het Witte Huis en die zei ook dat hij Abrego García niet kon vrijlaten. Het is ondertussen nog maar de vraag of Abrego Garcia uberhaupt nog in leven is.

Enger nog, Trump en de dictator van El Salvador maakten grappen dat ze snel meer ruimte nodig zouden hebben daar want Trump wil nu ook Amerikaanse staatsburgers gaan deporteren.

Het zullen ongetwijfeld allemaal wel weer bendeleden en/of terroristen zijn, maar dat bewijzen? Daar moet je Trump niet mee lastig vallen hoor. Geloof hem nou maar gewoon. Het is wachten op de eerste gevangenen die worden gedeporteerd en als de massa dat accepteert, zijn de journalisten aan de beurt.

En o, als je denkt dat dit Abrego Garcia een uitzondering was, hier een artikel over Merwil Gutiérrez, (19) waarvan ICE wist dat hij niet de persoon was die ze zochten, maar die ze alsnog naar El Salvador hebben gedeporteerd. "Take him anyway" is het citaat in het artikel.

Verder ook zijn jaarlijkse medische controle gehad en het zou hilarisch zijn als het niet diep triest en doodeng was.Volgens de arts is Trump 1.85m en weegt hij ~105 kg. Ik weet of die weegschaal de eerste 40 kilo overslaat, of dat die dokter stekeblind is, maar een van de twee moet waar zijn.

Dat hele rapport was trouwens duidelijk door Trumps woordvoerders geschreven want hij is blijkbaar zo fit omdat hij zo veel golftoernooien wint. Niet "aan deelneemt", maar wint. Want dat moet even gezegd worden. Het is net Kim Jung Un (geloof ik) waarvan men zegt dat zijn eerste golfslag een hole in one was.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2025 08:28

Mortlach schreef:Oké, zelfs na een uitspraak van het Supreme Court dat Trump de terugkeer van Kilmar Abrego García uit El Salvador moet "faciliteren", geeft hij aan dat niet te gaan doen. De dictator van El Salvador was gisteren op bezoek in het Witte Huis en die zei ook dat hij Abrego García niet kon vrijlaten. Het is ondertussen nog maar de vraag of Abrego Garcia uberhaupt nog in leven is.

Enger nog, Trump en de dictator van El Salvador maakten grappen dat ze snel meer ruimte nodig zouden hebben daar want Trump wil nu ook Amerikaanse staatsburgers gaan deporteren.

Het zullen ongetwijfeld allemaal wel weer bendeleden en/of terroristen zijn, maar dat bewijzen? Daar moet je Trump niet mee lastig vallen hoor. Geloof hem nou maar gewoon. Het is wachten op de eerste gevangenen die worden gedeporteerd en als de massa dat accepteert, zijn de journalisten aan de beurt.

En o, als je denkt dat dit Abrego Garcia een uitzondering was, hier een artikel over Merwil Gutiérrez, (19) waarvan ICE wist dat hij niet de persoon was die ze zochten, maar die ze alsnog naar El Salvador hebben gedeporteerd. "Take him anyway" is het citaat in het artikel.

Verder ook zijn jaarlijkse medische controle gehad en het zou hilarisch zijn als het niet diep triest en doodeng was.Volgens de arts is Trump 1.85m en weegt hij ~105 kg. Ik weet of die weegschaal de eerste 40 kilo overslaat, of dat die dokter stekeblind is, maar een van de twee moet waar zijn.

Dat hele rapport was trouwens duidelijk door Trumps woordvoerders geschreven want hij is blijkbaar zo fit omdat hij zo veel golftoernooien wint. Niet "aan deelneemt", maar wint. Want dat moet even gezegd worden. Het is net Kim Jung Un (geloof ik) waarvan men zegt dat zijn eerste golfslag een hole in one was.

Yup, er zijn verrassend veel overeenkomsten tussen Trump en types als Kim Jung Un en Poetin. Het gaat ze alleen om macht en status. Daarom kunnen dat soort types het ook zo goed vinden en is Trump totaal niet kritisch op Poetin, zelfs niet als er weer heel veel onschuldige burgers omkomen bij een raketaanval. Nee, hij herhaalt nog maar eens een keer dat Oekraïne de oorlog gewoon niet had moeten beginnen. En in eigen land ook genoeg voorbeelden. Advocatenbureaus die processen tegen Trump hebben gesupport worden zwaar gekort tenzij ze gratis voor hem gaan werken, universiteiten die niet naar zijn pijpen dansen worden gekort. Het is een groot beleid van bedreigen, afpersen, onder druk zetten en rechters die daar wat van zeggen negeren. Zoals een van de advocaten zei die opstapte nadat zijn bedrijf bezweek onder de chantage van Trump: "We glijden af naar een autocratie waarin degenen aan de macht boven de wet staan."
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2025 17:05

Marnix schreef:Yup, er zijn verrassend veel overeenkomsten tussen Trump en types als Kim Jung Un en Poetin. Het gaat ze alleen om macht en status. Daarom kunnen dat soort types het ook zo goed vinden en is Trump totaal niet kritisch op Poetin, zelfs niet als er weer heel veel onschuldige burgers omkomen bij een raketaanval. Nee, hij herhaalt nog maar eens een keer dat Oekraïne de oorlog gewoon niet had moeten beginnen. En in eigen land ook genoeg voorbeelden. Advocatenbureaus die processen tegen Trump hebben gesupport worden zwaar gekort tenzij ze gratis voor hem gaan werken, universiteiten die niet naar zijn pijpen dansen worden gekort. Het is een groot beleid van bedreigen, afpersen, onder druk zetten en rechters die daar wat van zeggen negeren. Zoals een van de advocaten zei die opstapte nadat zijn bedrijf bezweek onder de chantage van Trump: "We glijden af naar een autocratie waarin degenen aan de macht boven de wet staan."

Plus dat die CECOT-gevangenis in El Salvador een concentratiekamp is, waar mensen naar binnen gaan maar nooit meer naar buiten komen. Misschien (nog) geen letterlijk vernietigingskamp, maar niet alle kampen in Europa destijds waren vernietigingskampen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2025 18:43

Marnix schreef: En in eigen land ook genoeg voorbeelden. Advocatenbureaus die processen tegen Trump hebben gesupport worden zwaar gekort tenzij ze gratis voor hem gaan werken, universiteiten die niet naar zijn pijpen dansen worden gekort. Het is een groot beleid van bedreigen, afpersen, onder druk zetten en rechters die daar wat van zeggen negeren. Zoals een van de advocaten zei die opstapte nadat zijn bedrijf bezweek onder de chantage van Trump: "We glijden af naar een autocratie waarin degenen aan de macht boven de wet staan."

Waar Trump bijzonder goed in is, is slachtoffers vinden waar niemand om geeft. Venezolaanse "terroristen", wie maakt er zich nou druk om wat daar mee gebeurt? Transgender mensen? Stinkend rijke advocaten? Daar heeft iedereen toch al een hekel aan. Universiteiten? Linkse elite, zul je bedoelen, etc.

Het zijn altijd dit soort doelwitten die Trump als eerste aanvalt omdat het publiek nauwelijks reageert. Heel systematisch En als dat eenmaal 'normaal' is geworden, dan pakt hij de volgende groep aan; een groep die allicht wat meer steun zou hebben, maar het gedrag is ondertussen geaccepteerd en dus is die steun weggevallen. We kennen allemaal dat gedicht toch wel?

Toen de nazi's de communisten arresteerden, heb ik gezwegen;
ik was immers geen communist.
Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten, heb ik gezwegen;
ik was immers geen sociaaldemocraat.
Toen ze de vakbondsleden kwamen halen, heb ik niet geprotesteerd;
ik was immers geen vakbondslid.
Toen ze de Joden opsloten, heb ik niet geprotesteerd;
ik was immers geen Jood.
Toen ze mij kwamen halen
was er niemand meer, die nog protesteren kon.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”