StillAwake schreef:Ik den dat we wat offtopic aan het raken zijn, dus stel voor dat we de trans-discussie hier stoppen (bovendien ga ik morgen weer aan boord, en ben dus weer 6 weken van de radar...)
Is goed. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik toch nog wat dingen zeg, maar verder... behouden vaart!
In dit vlak is het inderdaad zo dat geslacht, genderidentiteit en genderexpressie niet geheel hetzelfde begrip is.
Voor mij als leek is het echter wél hetzelfde.
Maar dat is dus ongeveer hetzelfde als zeggen dat een stoomboot en die nucleaire ijsbrekers hetzelfde zijn; of dat Nederlands en Noors dezelfde grammatica heeft.
Inderdaad, een bokser, ik zat fout (ik volg de sport ook maar heel beperkt, ik weet nog net dat Verstappen weer eens wereldkampioen is...).
Of de top van de vrouwensport inderdaad door transpersonen gedomineerd zou worden als het opengesteld werd: ik vermoed het wel. Maar in de meeste sporten mag je volgens mij alleen als vrouw meedoen als je ook in dat geslacht geboren bent. Ik hoorde aan paar maanden geleden dat er in Nederland een klein relletje was omdat een als man geboren vrouw met het vrouwendarten mee wilde doen (overigens snap ik niet helemaal waarom dat bij darten een voordeel zou zijn...). Daar werden maar heel weinig voorbeelden tegenover geplaatst van transsprorters in andere takken van sport. Wat naar ik aanneem inhoudt dat ze er niet of nauwelijks zijn.
Er zijn inderdaad niet zo heel erg veel transgender sporters, en de weinigen die er zijn, domineren in de praktijk gewoon niet. Die Algerijnse bokser is cisgender vrouw maar heeft een vrij hoog testosterongehalte, als ik me dat goed herinner.
Bovendien is deze discussie al ouder, er was ooit een Nederlandse atlete die na een aantal onwaarschijnlijke wereldrecords ook een chromosomale afwijking bleek te hebben, wat deels haar explosivieteit en kracht scheen te veroorzaken (naam zou ik moeten googelen).
Ja, maar lichamelijke verschillen spelen altijd een rol. Als je naar basketbalteams kijkt, zie je ook dat over het algemeen teams met langere spelers beter presteren, maar niemand zegt dat er een maximumlengte moet worden afgedwongen of dat het niet eerlijk is dat de spelers in de VS allemaal langer dan 2 meter zijn.
Je hoeft er persoonlijk inderdaad niks mee te kunnen, maar het is wel een stuk gemakkelijker om bergrip te hebben voor een situatie waar je je in kunt verplaatsen.
Ja, dat klopt. Maar wat moeite doen voor je medemens is toch niet te veel gevraagd?
Van mij mogen ze naar ieder toilet waar ze zich thuisvoelen, en waar ze de reeds daar aanwezigen niet schofferen. Die kerel met baard in jouw voorbeeld dus naar het herentoilet, en de man met listick, een baard en een rokje dus ook.
Het probleem is dan dat je het laat afhangen van de anderen en er zijn mensen die ALTIJD geschoffeerd zijn, wat je ook doet, plus dat je niet weet wie er al binnen is voordat je zelf gaat. Dus dat is niet echt een werkbare optie.
Maar ik denk dat het belangrijk is dat iedereen een publieke ruimte in kan komen. Als trans-persoon zijn alle gebouwen net zo toegankelijk als ala niet-transpersoon.
En dat is een verschil met een rolstoeler: als je met de rolstoel ergens naar binnen wilt is er een fysieke methodiek nodig om dat voor elkaar te boksen. En dat is bij een trans-persoon (zonder rolstoel) anders. Deze persoon kan gewoon de bibliotheek, het ziekenhuis, een café, een museum of een gemeentehuis inlopen. En mocht diegene een toilet gebruiken weet zoiemand zelf echt wel in welk toilet diegene het minste reuring veroorzaakt.
En als je niet naar een toilet wilt waar een bordje met een voor jou niet kloppend gender wilt is er in elk openbaar gebouw een invalidentoilet, waar géén bordje opstaat.
In die zin denk ik dat de teogankelijkheidsdiscussie voor rolstoelers een totaal andere is dan van mensen die moeite hebben met een sticket op een toiletdeur.
Goed, ik zette die deur zelf een beetje open, maar wil even duidelijk maken dat transgender zijn geen invaliditeit is - en dat transgenders zich ook niet zo zouden hoeven moeten voelen. Het ging me enkel om het percentage. Dus nee, gebouwen zijn niet net zo toegankelijk, want 'weten waar je reuring veroorzaakt' is nogal vaag. Gender heeft een enorme gevoels- en sociale laag en die kun je niet zomaar negeren. Als een transvrouw weet dat ze de wet moet breken als ze in het gemeentehuis een afspraak heeft en naar het toilet moet, dan is dat gebouw dus niet toegankelijk. Het herentoilet pakken is voor deze persoon net zo taboe als voor jou om het vrouwentoilet binnen te lopen.
Maar goed, we breien er een einde aan, en nogmaals: behouden vaart!