Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2024 09:32

Marnix schreef:Enige wat je even vergeet is dat de hoofdreden waarom Trump, al voordat hij president is overigens, met dit plan komt, is omdat hij vindt dat er teveel migranten via die landen Amerika binnenkomen. Dat kunnen ze makkelijk oplossen naar zijn mening en dus gaat hij importheffingen instellen totdat ze dit probleem hebben opgelost. Het is dus een soort chantagemiddel, niet omdat het voor de handel voor Amerika zo goed is. Dat laatste is namelijk sterk de vraag. Het is leuk bedacht als kortetermijnoplossing: We gooien de importtarieven omhoog, dan krijgen we meer geld binnen en worden lokale producten aantrekkelijker. Alleen voor het lokale productieproces zijn er wel allemaal grondstoffen nodig die uit die landen moeten komen, die ook duurder worden en dat kan een averechts effect hebben in Amerika. Daarnaast kan Trump denken: "Zo wordt onze economie sterker, jammer voor Europa, China en onze buurlanden dat het ten koste van hen gaat" maar zo werkt het niet helemaal. Als de economie wereldwijd in een recessie komt gaat de Amerikaanse economie dat op een gegeven moment ook wel doen.

In hoofdlijnen met je eens, maar mijn punt blijft staan de Trump gekozen is om het beste voor de VS te zoeken. Of dat is met een chantagemiddel (waar de EU zich rond de Turkijedeal net zo hard mee bezig hield) of dat het gaat om een boost van de locale industrie (die inderdaad afhankelijk is van grondstoffen uit de rest van de wereld) doet niet zo terzake: het gaat erom dat Trump de Amerikaanse burgers beschermt, en voor hen opkomt.
Dan kan ik het zwaar met de man oneens zijn in het meeste wat hij zegt, maar ik ben wél van mening dat zijn verantwoordelijkheid niet is om partijen in het buitenland te ondersteunen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 nov 2024 18:01

StillAwake schreef:Ik den dat we wat offtopic aan het raken zijn, dus stel voor dat we de trans-discussie hier stoppen (bovendien ga ik morgen weer aan boord, en ben dus weer 6 weken van de radar...)

Is goed. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik toch nog wat dingen zeg, maar verder... behouden vaart!

In dit vlak is het inderdaad zo dat geslacht, genderidentiteit en genderexpressie niet geheel hetzelfde begrip is.
Voor mij als leek is het echter wél hetzelfde.

Maar dat is dus ongeveer hetzelfde als zeggen dat een stoomboot en die nucleaire ijsbrekers hetzelfde zijn; of dat Nederlands en Noors dezelfde grammatica heeft.

Inderdaad, een bokser, ik zat fout (ik volg de sport ook maar heel beperkt, ik weet nog net dat Verstappen weer eens wereldkampioen is...).
Of de top van de vrouwensport inderdaad door transpersonen gedomineerd zou worden als het opengesteld werd: ik vermoed het wel. Maar in de meeste sporten mag je volgens mij alleen als vrouw meedoen als je ook in dat geslacht geboren bent. Ik hoorde aan paar maanden geleden dat er in Nederland een klein relletje was omdat een als man geboren vrouw met het vrouwendarten mee wilde doen (overigens snap ik niet helemaal waarom dat bij darten een voordeel zou zijn...). Daar werden maar heel weinig voorbeelden tegenover geplaatst van transsprorters in andere takken van sport. Wat naar ik aanneem inhoudt dat ze er niet of nauwelijks zijn.

Er zijn inderdaad niet zo heel erg veel transgender sporters, en de weinigen die er zijn, domineren in de praktijk gewoon niet. Die Algerijnse bokser is cisgender vrouw maar heeft een vrij hoog testosterongehalte, als ik me dat goed herinner.

Bovendien is deze discussie al ouder, er was ooit een Nederlandse atlete die na een aantal onwaarschijnlijke wereldrecords ook een chromosomale afwijking bleek te hebben, wat deels haar explosivieteit en kracht scheen te veroorzaken (naam zou ik moeten googelen).

Ja, maar lichamelijke verschillen spelen altijd een rol. Als je naar basketbalteams kijkt, zie je ook dat over het algemeen teams met langere spelers beter presteren, maar niemand zegt dat er een maximumlengte moet worden afgedwongen of dat het niet eerlijk is dat de spelers in de VS allemaal langer dan 2 meter zijn.

Je hoeft er persoonlijk inderdaad niks mee te kunnen, maar het is wel een stuk gemakkelijker om bergrip te hebben voor een situatie waar je je in kunt verplaatsen.

Ja, dat klopt. Maar wat moeite doen voor je medemens is toch niet te veel gevraagd?

Van mij mogen ze naar ieder toilet waar ze zich thuisvoelen, en waar ze de reeds daar aanwezigen niet schofferen. Die kerel met baard in jouw voorbeeld dus naar het herentoilet, en de man met listick, een baard en een rokje dus ook.

Het probleem is dan dat je het laat afhangen van de anderen en er zijn mensen die ALTIJD geschoffeerd zijn, wat je ook doet, plus dat je niet weet wie er al binnen is voordat je zelf gaat. Dus dat is niet echt een werkbare optie.

Maar ik denk dat het belangrijk is dat iedereen een publieke ruimte in kan komen. Als trans-persoon zijn alle gebouwen net zo toegankelijk als ala niet-transpersoon.
En dat is een verschil met een rolstoeler: als je met de rolstoel ergens naar binnen wilt is er een fysieke methodiek nodig om dat voor elkaar te boksen. En dat is bij een trans-persoon (zonder rolstoel) anders. Deze persoon kan gewoon de bibliotheek, het ziekenhuis, een café, een museum of een gemeentehuis inlopen. En mocht diegene een toilet gebruiken weet zoiemand zelf echt wel in welk toilet diegene het minste reuring veroorzaakt.
En als je niet naar een toilet wilt waar een bordje met een voor jou niet kloppend gender wilt is er in elk openbaar gebouw een invalidentoilet, waar géén bordje opstaat.
In die zin denk ik dat de teogankelijkheidsdiscussie voor rolstoelers een totaal andere is dan van mensen die moeite hebben met een sticket op een toiletdeur.

Goed, ik zette die deur zelf een beetje open, maar wil even duidelijk maken dat transgender zijn geen invaliditeit is - en dat transgenders zich ook niet zo zouden hoeven moeten voelen. Het ging me enkel om het percentage. Dus nee, gebouwen zijn niet net zo toegankelijk, want 'weten waar je reuring veroorzaakt' is nogal vaag. Gender heeft een enorme gevoels- en sociale laag en die kun je niet zomaar negeren. Als een transvrouw weet dat ze de wet moet breken als ze in het gemeentehuis een afspraak heeft en naar het toilet moet, dan is dat gebouw dus niet toegankelijk. Het herentoilet pakken is voor deze persoon net zo taboe als voor jou om het vrouwentoilet binnen te lopen.

Maar goed, we breien er een einde aan, en nogmaals: behouden vaart!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 nov 2024 18:12

StillAwake schreef:Dan kan ik het zwaar met de man oneens zijn in het meeste wat hij zegt, maar ik ben wél van mening dat zijn verantwoordelijkheid niet is om partijen in het buitenland te ondersteunen.

Alsof de VS ineens zijn eigen iPhones of kleding gaat maken... Ze kunnen het ongetwijfeld wel hoor, maar de prijzen die ze er dan voor moeten betalen zullen wel even schrikken zijn.

Het probleem is dat dit alleen werkt als je alles als 'zero sum game' ziet. Alles wat een ander bevoordeelt, is onherroepelijk in mijn nadeel. En als een situatie geen 'zero sum game' is, maar win-win, zoals bijvoorbeeld vrijhandel en globalisering, dan schiet je jezelf dus in eigen voet. Als alle economen zeggen dat importtarieven funest zijn voor de lokale economie, dan is het lastig volhouden dat het in het belang van de eigen bevolking is.

Maar goed, dat is Trump dus in mijn ogen: het is niet genoeg dat hij wint, de ander moet ook verliezen.

Stel dat je een wasmachine nodig hebt. Die worden grotendeels geïmporteerd, dus die worden van de een op de andere dag 25% duurder. Dus stijgt de vraag naar 'Made in the USA' wasmachines, en als de vraag stijgt, wat doet de prijs dan? Stijgen! Dus ook de plaatselijk geproduceerde producten worden duurder. En Trump heeft mensen er op de een of andere manier van overtuigt dat er geen negatieve gevolgen zullen zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2024 13:42

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 nov 2024 18:58

De VS importeert jaarlijks ongeveer 750.000 ton houtpulp t.w.v. 2 miljard dollar uit Canada. Daar maken ze vervolgens voornamelijk toiletpapier van. Toiletteren kost Amerikanen voortaan dus gezamenlijk 500 miljoen dollar per jaar extra.

Hopelijk hebben ze ook een land waaruit ze zeep kunnen importeren straks want ik voorzie een hoop vieze handen na januari. :-) Of ze halen hun hout maar uit Alaska.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 29 nov 2024 15:06

Tja, ik begrijp het idee wel van heffingen en met welk doel ze worden opgelegd. Het punt is alleen dat het niet voor alle producten geldt. Als er geen alternatief is, dan wordt het gewoon een verhoging van de prijs voor de Amerikaan zelf. Zelfs al zouden buitenlandse producenten een fabriek in Amerika openen om de producten te produceren en dus geen heffingen hebben, dan is het nog maar de vraag of het goedkoper kan. Tegen lage lonen industrie kan je niet concurreren zonder feitelijk de kosten voor de consument te verhogen.
Er zijn wel mogelijkheden door tarieven te verhogen en tegelijk binnenlandse productie te stimuleren door allerlei belastingkortingen te geven om de prijsdruk te compenseren voor de consument. Hoe dan ook, extra kosten komen uiteindelijk wel bij de consument terecht. Er zullen maar weinig producenten zijn die een lagere winstmarge accepteren.

Overigens, ik zag recent een prominente D66'er zich beklagen over importheffingen op auto's uit Europa. Wij heffen meer op Amerikaanse auto's dan andersom dus daarover zou ik niet te hard roepen. Tevens doen we in Europa ook leuk mee met extra heffingen op Chinese EV's.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”