Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Jerommel » 01 jun 2020 20:01

------------------deleted, was fake news, sorry------------------------
Laatst gewijzigd door Jerommel op 02 jun 2020 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2020 01:38

In een toespraak dreigde Trump net de Insurrection Act in te zetten tegen de voortdurende protesten. In een bizarre toespraak waarin nog maar een keer werd herhaald dat George Floyd "niet voor niets" gestorven is en dat hij zo'n fan is van vredige protesten, zegt Trump toe het leger te zullen inzetten tegen de burgers. In Washington zelf vast een voorproefje want er is al een groot aantal soldaten op de been. Voor inzet in de staten is de hierboven vermeldde wet vereist. De meeste gouverneurs zien dit uiteraard helemaal niet zitten, want soldaten zijn er om vijanden te doden, niet om burgers in toom te houden. Als dit allemaal doorgaat, zal er meer bloed door de straten vloeien.

Na de toespraak een foto-momentje voor de kerk bij het witte huis waar gisteren een klein brandje was gesticht. De vreedzame protestanten die zich daar begaven werden met traangas en rubberkogels verjaagd zodat Trump met een bijbel in de hand (wel op zijn kop, blijkbaar) op de foto kon en kon zeggen dat hij zo van vreedzame protestgangers hield.

Ik houd mijn hart vast. "When Fascism comes to America, it will be wrapped in the flag and carrying a cross”
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2020 08:07

Mortlach schreef:In een toespraak dreigde Trump net de Insurrection Act in te zetten tegen de voortdurende protesten. In een bizarre toespraak waarin nog maar een keer werd herhaald dat George Floyd "niet voor niets" gestorven is en dat hij zo'n fan is van vredige protesten, zegt Trump toe het leger te zullen inzetten tegen de burgers. In Washington zelf vast een voorproefje want er is al een groot aantal soldaten op de been. Voor inzet in de staten is de hierboven vermeldde wet vereist. De meeste gouverneurs zien dit uiteraard helemaal niet zitten, want soldaten zijn er om vijanden te doden, niet om burgers in toom te houden. Als dit allemaal doorgaat, zal er meer bloed door de straten vloeien.

Na de toespraak een foto-momentje voor de kerk bij het witte huis waar gisteren een klein brandje was gesticht. De vreedzame protestanten die zich daar begaven werden met traangas en rubberkogels verjaagd zodat Trump met een bijbel in de hand (wel op zijn kop, blijkbaar) op de foto kon en kon zeggen dat hij zo van vreedzame protestgangers hield.

Ik houd mijn hart vast. "When Fascism comes to America, it will be wrapped in the flag and carrying a cross”


Het leger is er niet alleen om vijanden te doden maar kan ook ingezet worden om de orde te handhaven. Bijvoorbeeld als demonstraties uit de hand lopen en leiden tot plundering, geweld en dergelijke. En dat is natuurlijk niet goed te praten als dat gebeurt. Los daarvan is het overgrote deel van de demonstraties vreedzaam en Trump laat weer eens zien dat hij een botte hark is die totaal niet fatsoenlijk kan reageren, geen empathie heeft, zelf de witte amerikanen heel anders aanspreekt dan de gekleurde.... Maar ja, er zijn vast een hoop republikeinse aanhangers die dit fantastisch vinden. Want Amerika is een conservatief land. Ook op het gebied van rassengelijkheid.

En wat er bij die kerk gebeurt is inderdaad helemaal triest. Trump ging daar niet heen om te bidden of zo... maar om wat zieltjes te winnen voor zichzelf. Een fotoshoot bij de kerk met de Bijbel in je hand om je conservatieve christelijke volgelingen te pleasen... Waarvoor eerst een hoop vreedzame demonstranten van de weg af geveegd moesten worden. De bisschop onder wie de kerk valt boos, de burgermeester van Washington DC boos. En terecht.

Amerika is af en toe een raar land en de politie is er altijd zo opgefokt. Voor een deel is dat denk ik de politiecultuur, misschien ook wel de angst dat iedereen een wapen kan hebben... het gaat regelmatig mis en laat dat nou eens de aandacht hebben... Maar Trump gebruikt de situatie liever om de aandacht af te leiden van zijn falende Corona-beleid en probeert zich te manifesteren als een president van "Law & Order"...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2020 15:03

Marnix schreef:Het leger is er niet alleen om vijanden te doden maar kan ook ingezet worden om de orde te handhaven. Bijvoorbeeld als demonstraties uit de hand lopen en leiden tot plundering, geweld en dergelijke. En dat is natuurlijk niet goed te praten als dat gebeurt. Los daarvan is het overgrote deel van de demonstraties vreedzaam en Trump laat weer eens zien dat hij een botte hark is die totaal niet fatsoenlijk kan reageren, geen empathie heeft, zelf de witte amerikanen heel anders aanspreekt dan de gekleurde.... Maar ja, er zijn vast een hoop republikeinse aanhangers die dit fantastisch vinden. Want Amerika is een conservatief land. Ook op het gebied van rassengelijkheid.


En ze hoefden "alleen maar" de agenten in die video waarin George Floyd werd vermoord, te arresteren, alle vier. Maar er is absoluut geen vertrouwen meer, en terecht. De officiële lijkschouwing verklaarde dat George NIET door verstikking om het leven was gekomen, maar hartklachten had en 'potentieel' verdovende middelen in zijn systeem had - want hij was zwart, dus moet hij wel aan de drugs zitten. Een tweede lijkschouwing uitgevoerd namens de familie van George liet er geen twijfel over bestaan dat George is gewurgd. Dat wisten we natuurlijk al lang, maar het feit dat die eerste lijkschouwer zo glashard in zijn rapport durft te liegen... Je zou maar familie zijn van iemand anders die door politiegeweld is omgekomen die blijkbaar ook ineens 'hartklachten' had.

Maar goed, Trump dreigt dus het leger in te zetten. Blijkt dat wettelijk gezien alleen maar te kunnen als de gouverneurs erom vragen en tot nu toe heeft nog geen enkele staat dat gedaan. Ik denk niet dat #bunkerboy zich erdoor zal laten tegenhouden en dan is het dus de vraag of het leger illegale orders zal opvolgen of niet. Ik had 5-6 jaar geleden niet kunnen dromen dat Amerika zo snel zo diep zou zinken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 02 jun 2020 16:04

Mortlach schreef:Uh, nee. Ze hebben zeker wel misdaden aangetoond, meerdere zelfs. Ze deden daar alleen geen uitspraak over omdat ze het ongepast vonden iemand van misdaden te beschuldigen als die persoon zich niet voor de rechter zou kunnen verdedigen. En volgens mij was Mueller vrij duidelijk dat zijn aanbeveling impeachement was.
Eh, nee. Daar was Mueller helemaal niet duidelijk over. Hij kwam tot de conclusie dat er van samenspanning met de Russen geen bewijs was en over de obstructie van de rechtsgang liet hij het aan het Huis van Afgevaardigden over. Case closed vervolgens.
De veroordelingen van Manafort hebben te maken met fraude en belastingontduiking. Misdaden inderdaad en daarvoor kreeg hij terecht straf, maar dat is nog geen samenzwering met Rusland.
Mortlach schreef:Sorry, het gaat toch ALLEEN MAAR om politieke spelletjes?
Voor mij niet.
Mortlach schreef:Wel bijzonder dat je dus beargumenteert dat een privaat bedrijf de haatzaaierij van Trump MOET verspreiden. Bizar.
Het onderstreepte beweer ik niet. Ik beweer dat Twitter niet neutraal is en de eigen regelgeving niet consequent hanteert.
Refoweb is ook niet neutraal en daar kan ik prima mee leven. Het is wel zaak voor ons (moderators) om consequent te zijn in onze regels en die na te doen leven. Ik ben de eerste om te erkennen dat goed modereren lastig is, ik weet dat uit ervaring. Maar ik weet wel: als je regels hebt, moet je ze ook consequent toepassen en daarbij zonder onderscheids des persoons te werk gaan. Nu is me wel duidelijk dat Twitter dat niet doet. Voor regels geldt: of je doet het goed, of die regels kunnen de prullenbak in. In hoeverre Twitter de huidige werkwijze juridisch kan volhouden, vraag ik me af. De Amerikaanse cultuur een beetje kennende, zullen er mensen zijn die daar een rechtszaak voor aanspannen. Je wordt daar voor minder voor de rechter gesleept.
Mortlach schreef:Samenvatting van de telefoongesprekken van Michael Flynn en de Russische ambassadeur Kislyak zijn vrijgegeven. En joh, wat een verrassing, het blijkt dat Flynn inderdaad heeft gelogen tegen de FBI over de inhoud van de gesprekken.

Alvast met de Russen konkelen om ervoor te zorgen dat Trump later kon doen wat hij van plan was - de sancties opheffen - zonder op al te veel tegengas te hoeven rekenen, terwijl Obama nog officieel 2 maanden de regering vormde en dus het beleid bepaalde, en Flynn officieel nog gewoon een burger was, tja... wat is daar nou een goed woord voor? Collusion? Nee, vast niet... :-oo
Nee, geen collusion. In de eerste plaats vond dit gesprek van Flynn met Kislyak plaats in December 2016, een maand NADAT Trump gekozen was. Er viel dus niets samen te spannen om Trump verkozen te krijgen, want hij was al verkozen.
In de tweede plaats wisten de Feds dat het gesprek van Flynn met Kislyak geen strafbare feiten bevatte. Ja, ze hadden het over onderlinge afstemming van beleid. Flynn drong er bij de Russen op aan om het conflict met de Amerikanen niet op de spits te drijven. Is dat strafbaar? Nee, natuurlijk niet. Binnen een paar weken zou Trump president zijn en medewerkers van een inkomende president hebben voorafgaand aan de inauguratie gesprekken met allerlei regeringen. Daarbij wordt ook over het beleid van de inkomende president gesproken.
Als je denkt dat dit strafbaar is: laat je voorlichten, dit is wat voorafgaand aan elke inauguratie gebeurt.
Daarom kwamen de Feds tot de conclusie dat dit gesprek niets strafbaars bevatte.
Toch gingen ze met Flynn praten, waarbij ze een aantal joekels van fouten maakten. Waarom gingen ze met hem praten? Waarschijnlijk om hem op meineed te kunnen betrappen (een perjury trap). Daarbij vertelden ze hem niet wat zijn rechten waren, zeiden ze niet dat het een officieel verhoor was enz. Daarom is het DoJ tot de conclusie gekomen dat deze zaak geseponeerd dient te worden, ook al heeft Flynn gelogen over zijn gesprek met Kislyak. Zie ook deze opinie in de Washington Post.
Mortlach schreef:En ze hoefden "alleen maar" de agenten in die video waarin George Floyd werd vermoord, te arresteren, alle vier.
Waarbij 3 van de 4 agenten niet blank zijn. Ik begrijp dan ook niet goed waarom er rassenrellen over gevoerd worden en er een wit vs. zwart conflict van wordt gemaakt. In Nederland hebben we ook zo'n afschuwelijke zaak gehad (Mitch Enriquez) en wat je er uit kunt concluderen, is dat de politie ook hier zwaar over de schreef is gegaan, maar daarmee is nog geen racistisch motief aangetoond.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2020 16:22

elbert schreef:Nee, geen collusion. In de eerste plaats vond dit gesprek van Flynn met Kislyak plaats in December 2016, een maand NADAT Trump gekozen was. Er viel dus niets samen te spannen om Trump verkozen te krijgen, want hij was al verkozen.


Ja, en wanneer is Trump ingezworen? 20 januari toch pas? Trump was op dat moment dus nog 'gewoon' burger en Flynn maakte geen deel uit van de regering. Dan is het dus verboden om met landen alvast het buitenlandse beleid te gaan lopen onderhandelen.

In de tweede plaats wisten de Feds dat het gesprek van Flynn met Kislyak geen strafbare feiten bevatte. Ja, ze hadden het over onderlinge afstemming van beleid.


En dat mag dus niet.

Flynn drong er bij de Russen op aan om het conflict met de Amerikanen niet op de spits te drijven. Is dat strafbaar? Nee, natuurlijk niet. Binnen een paar weken zou Trump president zijn en medewerkers van een inkomende president hebben voorafgaand aan de inauguratie gesprekken met allerlei regeringen. Daarbij wordt ook over het beleid van de inkomende president gesproken.


Nee. Die gesprekken zijn "gefeliciteerd, we kijken ernaar uit met jullie samen te werken, etc." Volgens jouw logica kun je die hele beëdiging wel opheffen want iemand is blijkbaar president zodra de stemmen zijn geteld.

Als je denkt dat dit strafbaar is: laat je voorlichten, dit is wat voorafgaand aan elke inauguratie gebeurt.


Dan heb jij blijkbaar nog nooit van de Logan Act gehoord - ja, ik weet dat die wet niet wordt gehandhaafd, maar dat maakt het niet minder illegaal.

Daarom kwamen de Feds tot de conclusie dat dit gesprek niets strafbaars bevatte.
Toch gingen ze met Flynn praten, waarbij ze een aantal joekels van fouten maakten. Waarom gingen ze met hem praten? Waarschijnlijk om hem op meineed te kunnen betrappen (een perjury trap). Daarbij vertelden ze hem niet wat zijn rechten waren, zeiden ze niet dat het een officieel verhoor was enz. Daarom is het DoJ tot de conclusie gekomen dat deze zaak geseponeerd dient te worden, ook al heeft Flynn gelogen over zijn gesprek met Kislyak. Zie ook deze opinie in de Washington Post.


Een perjury trap is heel wat anders en dat is niet wat de FBI deed. Flynn heeft trouwens gewoon toegegeven dat hij wist dat liegen tegen de FBI strafbaar was en dat ze hem NIET tot liegen hebben verleid. Op je rechten hoef je volgens mij alleen te worden gewezen als je wordt gearresteerd.

Washington Post linkjes zijn neit zo handig vanwege de betaalmuur waar alles achter zit.

Waarbij 3 van de 4 agenten niet blank zijn. Ik begrijp dan ook niet goed waarom er rassenrellen over gevoerd worden en er een wit vs. zwart conflict van wordt gemaakt. In Nederland hebben we ook zo'n afschuwelijke zaak gehad (Mitch Enriquez) en wat je er uit kunt concluderen, is dat de politie ook hier zwaar over de schreef is gegaan, maar daarmee is nog geen racistisch motief aangetoond.


Alleen gaat het hier dus niet om een individueel geval maar van stelselmatig racisme en overdadig geweld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2020 22:12

Nou inderdaad. Het was een flinke druppel in een al zo volle emmer. Je kan het incident niet los zien van tal van andere incidenten die allereerst laten zien dat er wat mis is in de politiectuur in Amerika (die verhoudingsgewijs tot veel meer dodelijke slachroffers leidt bij aanhoudingen dan hier) maar daarnaast ook als het gaat om gelijkheid. Vergeet niet dat Amerika op dat gebied altijd heeft achtergelopen en dat nog steeds doet. Er zijn veel meer voorbeelden dan hier (waarbij Henriquez nog meerdere keren riep dat hij een wapen had) maar ook hier is het nog steeds
een probleem. Denk aan Typhoon die door de politie werd aangehouden omdat zijn wat dure auto niet zou passen bij zijn huidskleur. De belastingdienst die veel meer mensen controleerde met een andere etniciteit. Om nog maar te zwijgen over discriminatie bij sollicitaties en dergelijke... wat zorgt voor een vicieuze cirkel. Nee, etnische gelijkheid is er nog lang niet. Maar terug naar Floyd: Was dit ook gebeurd als de man in kwestie blank was geweest? Of was de politie dan helemaal niet gebeld?

Hoe het ook is, het is een systematisch probleem, niet een incident. Daarom leiden dit soort incidenten tot protesten. Ook blijkt dat het machtsvertoon met zware militaire uitrusting (wat onder Obama verboden werd maar wat Teumo weer terugdraaide voor meer escalatie zorgt.

https://mappingpoliceviolence.org/

https://nos.nl/collectie/13842/artikel/ ... ire-aanpak

https://www.trouw.nl/binnenland/ook-in- ... ogle.nl%2F



Jerommel schreef:------------------deleted, was fake news, sorry------------------------


Hoe verrassend ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2020 22:31

Marnix schreef:Maar terug naar Floyd: Was dit ook gebeurd als de man in kwestie blank was geweest? Of was de politie dan helemaal niet gebeld?


De verdenking en de reden dat de politie was ingeschakeld was het gebruik van een vals briefje van $20. Goed te weten dat daar nu dus de doodstraf op staat als je zwart bent. Ik las een tweet van iemand die zei ook ooit eens gearresteerd te zijn geweest voor een vals briefje van 20, maar ja, hij was blank dus na een paar uurtjes cel is dat voor hem een leuke anecdote voor op feestjes.

Hoe het ook is, het is een systematisch probleem, niet een incident. Daarom leiden dit soort incidenten tot protesten. Ook blijkt dat het machtsvertoon met zware militaire uitrusting (wat onder Obama verboden werd maar wat Teumo weer terugdraaide voor meer escalatie zorgt.


Ik doe het niet graag, maar voor de mensen die niet weten hoe veel geweld de politie gebruikt, hier even een voorbeeldje. Opgepast, de beelden zijn schokkend.

https://twitter.com/jusalotofpain/statu ... 96768?s=20

Ik zal het ook beschrijven voor als je niet wilt klikken. Een ongewapende man loopt op een groepje agenten af en wijst naar een van de agenten. DIe agent loopt vervolgens naar voren en geeft hem een stoot pepperspray in zijn gezicht. De man draait zich even weg maar blijft staan en op het moment dat hij zich terug naar de agenten draait, schiet een andere agent hem vanaf een meter of twee afstand een granaat in het gezicht. Daar houd het filmpje op.

Wat je verder ook van de protesten en rellen en het 'looten' vindt, dit is gewoon onmenselijk. En nog steeds zijn er mensen die het goedpraten. Je hoeft je echt nooit meer af te vragen hoe Hitler aan de macht wist te komen; blijkt dat een deel van de bevolking hem gewoon stond toe te juichen, net als nu.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Jerommel » 03 jun 2020 01:01

elbert schreef:Eh, nee. Daar was Mueller helemaal niet duidelijk over. Hij kwam tot de conclusie dat er van samenspanning met de Russen geen bewijs was en over de obstructie van de rechtsgang liet hij het aan het Huis van Afgevaardigden over. Case closed vervolgens.
De veroordelingen van Manafort hebben te maken met fraude en belastingontduiking. Misdaden inderdaad en daarvoor kreeg hij terecht straf, maar dat is nog geen samenzwering met Rusland.
Voor mij niet.
Het onderstreepte beweer ik niet. Ik beweer dat Twitter niet neutraal is en de eigen regelgeving niet consequent hanteert.
Refoweb is ook niet neutraal en daar kan ik prima mee leven. Het is wel zaak voor ons (moderators) om consequent te zijn in onze regels en die na te doen leven. Ik ben de eerste om te erkennen dat goed modereren lastig is, ik weet dat uit ervaring. Maar ik weet wel: als je regels hebt, moet je ze ook consequent toepassen en daarbij zonder onderscheids des persoons te werk gaan. Nu is me wel duidelijk dat Twitter dat niet doet. Voor regels geldt: of je doet het goed, of die regels kunnen de prullenbak in. In hoeverre Twitter de huidige werkwijze juridisch kan volhouden, vraag ik me af. De Amerikaanse cultuur een beetje kennende, zullen er mensen zijn die daar een rechtszaak voor aanspannen. Je wordt daar voor minder voor de rechter gesleept.
Nee, geen collusion. In de eerste plaats vond dit gesprek van Flynn met Kislyak plaats in December 2016, een maand NADAT Trump gekozen was. Er viel dus niets samen te spannen om Trump verkozen te krijgen, want hij was al verkozen.
In de tweede plaats wisten de Feds dat het gesprek van Flynn met Kislyak geen strafbare feiten bevatte. Ja, ze hadden het over onderlinge afstemming van beleid. Flynn drong er bij de Russen op aan om het conflict met de Amerikanen niet op de spits te drijven. Is dat strafbaar? Nee, natuurlijk niet. Binnen een paar weken zou Trump president zijn en medewerkers van een inkomende president hebben voorafgaand aan de inauguratie gesprekken met allerlei regeringen. Daarbij wordt ook over het beleid van de inkomende president gesproken.
Als je denkt dat dit strafbaar is: laat je voorlichten, dit is wat voorafgaand aan elke inauguratie gebeurt.
Daarom kwamen de Feds tot de conclusie dat dit gesprek niets strafbaars bevatte.
Toch gingen ze met Flynn praten, waarbij ze een aantal joekels van fouten maakten. Waarom gingen ze met hem praten? Waarschijnlijk om hem op meineed te kunnen betrappen (een perjury trap). Daarbij vertelden ze hem niet wat zijn rechten waren, zeiden ze niet dat het een officieel verhoor was enz. Daarom is het DoJ tot de conclusie gekomen dat deze zaak geseponeerd dient te worden, ook al heeft Flynn gelogen over zijn gesprek met Kislyak. Zie ook deze opinie in de Washington Post.
Waarbij 3 van de 4 agenten niet blank zijn. Ik begrijp dan ook niet goed waarom er rassenrellen over gevoerd worden en er een wit vs. zwart conflict van wordt gemaakt. In Nederland hebben we ook zo'n afschuwelijke zaak gehad (Mitch Enriquez) en wat je er uit kunt concluderen, is dat de politie ook hier zwaar over de schreef is gegaan, maar daarmee is nog geen racistisch motief aangetoond.

Ik wou dat ik het zo goed kon uitleggen.
De rechter die Flynn's vrijspraak blokkeert heeft inmiddels zelf maar een advocaat in de arm genomen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 03 jun 2020 08:05

Mortlach schreef:Ja, en wanneer is Trump ingezworen? 20 januari toch pas? Trump was op dat moment dus nog 'gewoon' burger en Flynn maakte geen deel uit van de regering. Dan is het dus verboden om met landen alvast het buitenlandse beleid te gaan lopen onderhandelen.

En dat mag dus niet.

Nee. Die gesprekken zijn "gefeliciteerd, we kijken ernaar uit met jullie samen te werken, etc." Volgens jouw logica kun je die hele beëdiging wel opheffen want iemand is blijkbaar president zodra de stemmen zijn geteld.

Dan heb jij blijkbaar nog nooit van de Logan Act gehoord - ja, ik weet dat die wet niet wordt gehandhaafd, maar dat maakt het niet minder illegaal.
Ja, ik heb van de Logan Act gehoord. Het is een compleet dode letter: 2 aanklachten in meer dan 200 jaar, geen enkele veroordeling. Dus wie deze wet wil gebruiken, moet wel wanhopig op zoek zijn om iets te vinden.
Bij gesprekken met officials van de nieuwe regering gaat het niet alleen om felicitaties, maar om het polsen van wat de inkomende president van plan is. Ongetwijfeld worden dan ook lopende zaken alvast besproken. Dat gaat dan ongeveer zo: "de president-elect hecht eraan om straks een goede relatie met uw land op te bouwen. Daarom hoopt hij dat uw land (in dit geval Rusland) geen felle reactie zal geven op de sancties die onlangs zijn afgekondigd." Dat was ongeveer wat Flynn tegen Kislyak heeft verteld. Is dat onderhandelen? Nou, wat mij betreft niet echt. Maar in elk geval is het geen verzoek dat in ging tegen wat de zittende regering Obama wilde. Tenzij je natuurlijk vindt dat de regering Obama een verslechtering van de relatie met Rusland nastreefde en dat elke poging om die relatie te verbeteren op landverraad neerkomt. Maar dat zou wel een beetje gek zijn, vind je zelf ook niet? Dus de Logan act was niet van toepassing.

Los daarvan: Trump heeft met een koele blik naar de internationale krachtsverhoudingen gekeken en is tot de conclusie gekomen dat de voornaamste dreiging richting de VS niet van Rusland komt, maar van China. Dat is ook volkomen logisch: China heeft een veel grotere bevolking dan Rusland, is economisch veel sterker en heeft een steeds sterker wordende krijgsmacht die expansieve neigingen in de regio heeft. Daarom wil Trump ook economisch sterker tegenover de Chinezen staan. Vandaar ook de importheffingen op sommige Chinese producten en zijn verlangen om meer productie in de VS te krijgen i.p.v. alles in China te laten maken.
Nu weet men in Washington al 50 jaar (denk aan de trip van Nixon naar China) dat als je de druk op 1 partij vergroot, je ervoor moet oppassen dat de Russen en Chinezen in elkaars armen worden gedreven. Daarom is Trump vergevingsgezinder richting Rusland en strenger tegenover China. Geopolitiek herbalanceren heet dat. Overigens zijn de sancties tegen Rusland nog altijd niet opgeheven en zijn er een aantal toegevoegd door de regering Trump, dus het is allemaal genuanceerder dan soms in de media wordt weergegeven. Daar lees ik soms verhalen die dermate infantiel zijn, dat ik me afvraag of men uberhaupt enige feeling met geopolitiek heeft.
Mortlach schreef:Een perjury trap is heel wat anders en dat is niet wat de FBI deed. Flynn heeft trouwens gewoon toegegeven dat hij wist dat liegen tegen de FBI strafbaar was en dat ze hem NIET tot liegen hebben verleid. Op je rechten hoef je volgens mij alleen te worden gewezen als je wordt gearresteerd.

Washington Post linkjes zijn neit zo handig vanwege de betaalmuur waar alles achter zit.
Ik zou toch het officiele document maar eens lezen (108 pagina's), wat ook online staat (zonder betaalmuur). De FBI komt er niet best van af in deze zaak. Conclusie: vervolging van Flynn is niet gerechtvaardigd en de FBI heeft veel (vorm)fouten gemaakt.
O ja, saillant detail: de FBI wilde de zaak tegen Flynn op 4 januari 2017 sluiten, omdat ze niets tegen hem hadden gevonden. De volgende dag was er een vergadering in het Witte Huis waarbij Obama, Biden en Comey aanwezig waren. Vervolgens werden er FBI agenten naar Flynn toegestuurd om met hem te praten. Toeval?
Mortlach schreef:Alleen gaat het hier dus niet om een individueel geval maar van stelselmatig racisme en overdadig geweld.
Is er sprake van stelselmatig racisme en overdadig geweld in de VS? Jazeker. Is dit individuele geval een voorbeeld van stelselmatig racisme? Dat vraag ik me ten zeerste af, waarschijnlijk niet. Allerlei feiten bij dit incident duiden nl. in een andere richting. Leon de Winter heeft er een aantal van op een rijtje gezet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2020 09:24

Leon de Winter is soms wel goed in het bagatelliseren van onderdrukking....


Critici beschuldigen de politie van Minneapolis al tientallen jaren van discriminatie en hardhandig optreden tegen Afro-Amerikanen en andere minderheden. Volgens diezelfde critici verzet het politiekorps zich echter tegen verandering, ondanks de aanstelling van de eerste zwarte politiechef in de stad in 2017.


Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6055396/mi ... chten.html

Los van de vraag of de dood van Floyd het gevolg van racisme was (ik vraag me toch sterk af wat er was gebeurd als het een blanke man was geweest) de cijfers laten in ieder geval zien dat je statisctisch gezien meer kans hebt om aangehouden te worden, politiegeweld te incasseren of zelfs te overlijden door politiegeweld wanneer je niet blank bent. En dat dit dan de aanleiding is voor protesten in Amerika en daarbuiten lijkt me dan ook vrij logisch.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2020 21:00

Wie had er in vredesnaam het idee dat DIT een goede propagandafoto was?

Afbeelding

Ik weet nauwelijks waar ik moet beginnen. Twee mensen die duidelijk niet willen zijn waar ze zijn; fotograaf achter het altaar?

Dit en die foto waar Trump de Bijbel gebruikt als een decorstuk voor naakt politiek gewin; je vraagt je af hoe het mogelijk is dat er nog christenen zijn die dit menen te kunnen verdedigen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 04 jun 2020 09:23

Marnix schreef:Los van de vraag of de dood van Floyd het gevolg van racisme was (ik vraag me toch sterk af wat er was gebeurd als het een blanke man was geweest) de cijfers laten in ieder geval zien dat je statisctisch gezien meer kans hebt om aangehouden te worden, politiegeweld te incasseren of zelfs te overlijden door politiegeweld wanneer je niet blank bent. En dat dit dan de aanleiding is voor protesten in Amerika en daarbuiten lijkt me dan ook vrij logisch.
Even wat nuance, want zo eenvoudig is het ook weer niet. In Nederland zijn Marokkanen en Antillianen ook oververtegenwoordigd als het gaat om aanhoudingen. Betekent dat hier sprake is van racisme van de politie? Nee, het betekent over het algemeen dat criminaliteit in deze bevolkingsgroepen een groter probleem is dan in andere. Dat kan allerlei oorzaken hebben, zoals een lagere opleiding, lager inkomen, een cultuur waarin mannelijke rolmodellen afwezig zijn (eenoudergezinnen) enz. enz. Iedere socioloog kan je dit vertellen: vaak spelen heel veel factoren een rol en racisme is meestal niet de doorslaggevende factor. In sommige gevallen natuurlijk wel en daar dient ook tegen opgetreden te worden, al bevreemdt het me wel een beetje dat mensen in Amsterdam wel de straat op gaan als iemand in de VS door een blanke politieman wordt gedood, maar als het gaat over grootschalig racisme in Azie en Afrika (denk aan de Rohingya in Birma, de Hoetoes en Tutsi's in Rwanda), dan is het geen protest waard. Racisme komt immers overal voor en niet alleen in westerse landen. Het is maar net wat de media en actiegroepen ons voorhouden waar we door getriggerd raken. Onrecht is onrecht, maar het ene onrecht krijgt meer aandacht dan het andere.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2020 10:30

elbert schreef:Even wat nuance, want zo eenvoudig is het ook weer niet. In Nederland zijn Marokkanen en Antillianen ook oververtegenwoordigd als het gaat om aanhoudingen. Betekent dat hier sprake is van racisme van de politie? Nee, het betekent over het algemeen dat criminaliteit in deze bevolkingsgroepen een groter probleem is dan in andere. Dat kan allerlei oorzaken hebben, zoals een lagere opleiding, lager inkomen, een cultuur waarin mannelijke rolmodellen afwezig zijn (eenoudergezinnen) enz. enz. Iedere socioloog kan je dit vertellen: vaak spelen heel veel factoren een rol en racisme is meestal niet de doorslaggevende factor. In sommige gevallen natuurlijk wel en daar dient ook tegen opgetreden te worden, al bevreemdt het me wel een beetje dat mensen in Amsterdam wel de straat op gaan als iemand in de VS door een blanke politieman wordt gedood, maar als het gaat over grootschalig racisme in Azie en Afrika (denk aan de Rohingya in Birma, de Hoetoes en Tutsi's in Rwanda), dan is het geen protest waard. Racisme komt immers overal voor en niet alleen in westerse landen. Het is maar net wat de media en actiegroepen ons voorhouden waar we door getriggerd raken. Onrecht is onrecht, maar het ene onrecht krijgt meer aandacht dan het andere.


Klopt. We zijn hier qua nieuws aardig gericht op de omgeving en westerse landen en het nieuws van Floyd komt dan dichterbij dan dat in niet-westerse landen. En ook het nieuws over protesten daartegen. Daarom wordt er nu wel hier wel aangesloten op protesten in Amerika.

Verder is er natuurlijk ook wel een vicieuze cirkel, als bepaalde bevolkingsgroepen minder kansen krijgen zoegt dat ook weer voor meer criminaliteit. Juist door ongelijkheid wordt dat in stand gehouden en om dat te doorbreken is het wel nodig dat er wordt gedemonstreerd om echt gelijke rechten te krijgen. In het verleden is ook wel gebleken dat door dit soort protesten meer aandacht voor de problematiek komt en er ook stappen vooruit worden gemaakt. Ik hoop dat deze protesten die uitwerking ook hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 04 jun 2020 11:40

Marnix schreef:Verder is er natuurlijk ook wel een vicieuze cirkel, als bepaalde bevolkingsgroepen minder kansen krijgen zoegt dat ook weer voor meer criminaliteit. Juist door ongelijkheid wordt dat in stand gehouden en om dat te doorbreken is het wel nodig dat er wordt gedemonstreerd om echt gelijke rechten te krijgen. In het verleden is ook wel gebleken dat door dit soort protesten meer aandacht voor de problematiek komt en er ook stappen vooruit worden gemaakt. Ik hoop dat deze protesten die uitwerking ook hebben.
Wat bedoel je met "minder kansen" in dit verband?
De kansen in deze wereld zijn per definitie ongelijk verdeeld en die krijg je nooit helemaal gelijk.
Wie intelligent is, heeft bijvoorbeeld meer kansen dan iemand die minder intelligent is.
Wie rijke ouders heeft, heeft meer kansen dan iemand die minder rijke ouders heeft.
Wie gezond is, heeft meer kansen dan iemand die dat niet is.
Wie in een gematigde klimaatzone woont, heeft het over het algemeen gemakkelijker dan iemand die in de poolstreken of de tropen woont.
Wie in de stad woont, maakt sneller carriere dan wie op het platteland woont.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Je kunt natuurlijk allerlei overheidsprogramma's opzetten om dat allemaal gelijk te trekken en in sommige gevallen is dat ook terecht (door bijv. discriminatie op basis van ras, geslacht enz. te verbieden), maar laten we niet de illusie hebben dat alles gelijk te trekken valt.

Daar komt nog bij dat identiteitspolitiek puur vergif is voor de eenheid in de samenleving. Als je de samenleving op gaat delen in groepen en de ene groep per definitie als slachtoffer neerzet en de andere groep per definitie als dader (en dat doet identiteitspolitiek), dan krijg je malle fratsen als dat blanke mensen zich moeten schamen voor het enkele feit dat ze blank zijn. Dat is ook racisme, maar dan in de achteruitversnelling. Dan krijg je dus mensen die aan blanken gaan vragen of ze willen knielen en zich willen verontschuldigen voor hun "white privilege".
Zoiets als dit dus:

1 woord: abject.

Waarom is dat abject? Omdat God ons in een bepaalde context heeft geplaatst en die context is niet voor iedereen gelijk. Ook de eigenschappen en talenten die we hebben gekregen zijn niet gelijk. Dat is geen zonde en daar hoeven we ons ook niet voor te verontschuldigen. Wat wel belangrijk is, is hoe we ons in die context gedragen en wat we met de gaven en talenten (en rijkdom) die we gekregen hebben, doen. Daar mogen we op aangesproken worden, niet op onze huidskleur of wat dan ook.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten