Hoe heb je Jezus leren kennen?

*(Persoonlijk) geloof in het dagelijks leven*
Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Sergeant
Sergeant

Hoe heb je Jezus leren kennen?

Berichtdoor DeLange » 21 sep 2019 01:01

Een topic om te getuigen van jouw relatie met Jezus en hoe die tot stand kwam.

DeLange
Sergeant
Sergeant

Re: Hoe heb je Jezus leren kennen?

Berichtdoor DeLange » 21 sep 2019 06:41

Om zelf de aftrap te nemen:
Ik ben gereformeerd opgevoed. In ons huis werd CDA gestemd, de NCRV kwam voor de TROS in de plaats. We zaten bij een Christelijke Muziekvereniging en ik werd naar een bijbelclub gestuurd. Ook zat ik op een Christelijke basisschool. Ik weet nog dat ik veel christelijke liedjes van school zong en in God en Jezus geloofde. En in de duivel. Ik leerde dat je door geloof het eeuwige leven ontving en wanneer je niet geloofde de eeuwige hel. Je moet geloven dat Jezus voor jou gestorven is, in Zijn wonderen en Zijn opstanding. Op zondag gingen we naar één van de twee gereformeerde kerken in Nijverdal. De Rehoboth had 200 zitplaatsen (ochtenddienst en middagdienst) en de Regenboogkerk 900 zitplaatsen, met 2 ochtenddiensten en een avonddienst, maar wij gingen altijd 1 keer. De Rehoboth werd in de jaren 90 verkocht aan de Vrijgemaakten. De Regenboog kreeg één ochtenddienst en later hielden ze de avonddienst met de vrij evangelischen en de hervormden samen.
Ik heb ook een tijd op het speciaal onderwijs gezeten vanwege mijn pdd-nos. Dat was eerst de pc. Elimschool in Hellendoorn en daarna de RKK Don Bosco School in Almelo. Mijn ouders vonden die laatste school beter dan de protestantse in Rijssen. Er werd wel gewaarschuwd tegen het vloeken en de Mariaverering onder de katholieken [-X :wink:

Later ging ik naar de YFC. Daar leerde ik over het werk van de Heilige Geest. Over de gaven van de Heilige Geest vooral. Ook over de eindtijd en Israël kwam wel eens wat langs. Al had ik al geleerd dat Jezus op de wolken zal komen om ons op te halen. Daarna zouden we naar het paradijs gaan, want God maakt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. In het nieuw Jeruzalem gaan we wonen.

Als tiener had ik een bijzondere ervaring in de nood. Ik werd namelijk op het VBO veel gepest en het eindigde met dat ik helemaal in elkaar werd getrapt (in mijn gezicht, nadat ik tegen de vlakte was gewerkt) en bond en blauw thuis kwam. Ik durfde niet meer naar school. Echter greep de school zo goed in dat het pesten en het trappen helemaal over was. Ik verwonderde me daar over en veronderstelde dat God me met de beproeving ook de uitweg had geboden, want ik leerde bij de YFC de bijbel te lezen en daarin leerde ik veel van God kennen. De brieven waren voor mij echt nieuw, want die kwamen in de kinderbijbel wat we bij het eten lazen niet echt aan bot. Ik las vaak op mijn slaapkamer hele lappen uit de bijbel. Twee bijbels had ik toen compleet stuk gelezen.
Ook werd ik door mijn ma meegenomen naar een Open Doors bijeenkomst in het Hervormd Centrum. Daar werd ik door haar lid van gemaakt en zo las ik die bladen ook. Ik werd geraakt door de verhalen over de vervolgde kerk en las er over wonderen die er wereldwijd gebeuren in de vervolgde kerk. In die tijd werden we ook lid van de EO.

Het meest bijzondere was dat ik op mijn 28ste met een jeugddienst in onze Regenboogkerk actief was en daar de jongeman naar toe ging, die mij als tiener (14 jaar) nog in elkaar getrapt had. Hij vroeg mij in de kerkbank om vergeving. Hij bleek een half jaar ervoor bekeerd te zijn! Wat een wonder, hij was mijn grootste vijand, maar werd mijn broer in de Heer! Hij was betrokken bij een pinksterkerk.

De derde fase van mijn leven is het meemaken van gebedsverhoringen. Voorzienigheid in tijden van nood vooral. Ook trof ik christenen met boodschappen van Jezus voor mij. Dat raakte me.

Ik kan hier over wel honderd uit praten, maar zo ongeveer heb ik Jezus leren kennen, Die mijn gebeden verhoord en onderwijst door Zijn Woord. Ik ben Zijn Koninkrijk steeds verder binnen gegaan en ik kan zeggen, wat er ook mag gebeuren, ik raak Hem nooit meer kwijt. Ik kan mijn geloof niet meer verliezen. Hij heeft mij tot zijn wonderbaarlijke Licht gehaald. Niet zonder slag of stoot, want door een trauma (mijn opa pleegde zelfmoord toen ik 6 was, waarna mijn ma me niet altijd goed behandelen kon) en mijn PDD-nos, heb ik veel problemen in contact met mensen (conflicten) gekend, waarvoor ik in behandeling ben. Maar de verwachting is dat ik daar over enkele maanden een afronding voor krijg. Jezus schaaft zo door hen heen mijn karakter ook bij.

DeLange
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DeLange » 21 sep 2019 07:31

Ach wat appart, ik ben vanaf morgen niet meer Evangelisch, maar Baptist. Onze kerk gaat dan over naar de Unie van de Baptisten. Mijn vrouw is daar niet blij mee. Mijn ma appt of we ons nu ook als volwassenen moeten laten dopen. Zijn we namelijk nog niet, maar wel lid #-o

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 21 sep 2019 07:49

DeLange schreef:Ach wat appart, ik ben vanaf morgen niet meer Evangelisch, maar Baptist. Onze kerk gaat dan over naar de Unie van de Baptisten. Mijn vrouw is daar niet blij mee. Mijn ma appt of we ons nu ook als volwassenen moeten laten dopen. Zijn we namelijk nog niet, maar wel lid #-o
Dat is een hele goede stap die jou evangelische gemeente maakt om Jezus recht te leren belijden.
let op! het is geen volwassendoop maar geloofsdoop. Je doet dat natuurlijk wel als volwassen persoon maar het is gericht als kenmerk / uiting op jou geloof in Jezus.

DeLange
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DeLange » 21 sep 2019 07:56

benefietdiner schreef:Dat is een hele goede stap die jou evangelische gemeente maakt om Jezus recht te leren kennen.
let op! het is geen volwassendoop maar geloofsdoop. Je doet dat natuurlijk wel als volwassen persoon maar het is gericht op jou geloof in Jezus.

Goede stap? Het was een Evangelie Gemeente, waar we lid van konden zijn, zonder dwang ons te moeten laten dopen. Ik vraag me ook af wat dit met de gaven van de Heilige Geest doet, of de Heilige Geest nu nog wel de volle ruimte krijgt, voor zover Hij die dan had.

Nog zo iets, dan moet je natuurlijk een theologisch geschoolde voorganger hebben. Die hadden we al (het is ook zijn idee), maar wat als Jezus nu eens iemand wil aanwijzen die GEEN theologische papieren heeft?? Dan kan die geen voorganger worden. Dat kon dus eerder wel.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 21 sep 2019 08:06

DeLange schreef:Goede stap? Het was een Evangelie Gemeente, waar we lid van konden zijn, zonder dwang ons te moeten laten dopen. Ik vraag me ook af wat dit met de gaven van de Heilige Geest doet, of de Heilige Geest nu nog wel de volle ruimte krijgt, voor zover Hij die dan had.
Bij een batisten gemeenten is er helemaal geen dwang om je te laten dopen.
Pas als je er echt aan toe ben om je geloof in Jezus in het openbaar te belijden kun je je laten dopen.
Trouwens was je toppicstart ook niet een belijdenis hoe je Jezus heeft leren kennen, Ja toch.
Wat let je dan. Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig wordt zei Jezus, het Zijn woorden.
DeLange schreef:Nog zo iets, dan moet je natuurlijk een theologisch geschoolde voorganger hebben. Die hadden we al (het is ook zijn idee), maar wat als Jezus nu eens iemand wil aanwijzen die GEEN theologische papieren heeft?? Dan kan die geen voorganger worden. Dat kon dus eerder wel.
Ik zou daar maar niet zo’n zorgen over maken.
Het is natuurlijk altijd goed als een voorganger een theologische opleiding heeft maar oudsten kunnen in de gemeente kunnen ook heel theologisch zijn.

DeLange
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DeLange » 21 sep 2019 09:23

benefietdiner schreef:Bij een batisten gemeenten is er helemaal geen dwang om je te laten dopen.
Pas als je er echt aan toe ben om je geloof in Jezus in het openbaar te belijden kun je je laten dopen.
Trouwens was je toppicstart ook niet een belijdenis hoe je Jezus heeft leren kennen, Ja toch.
Wat let je dan. Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig wordt zei Jezus, het Zijn woorden.

Voor mij voelt het meer als mostert na de maaltijd. Iedereen weet al in de kerk van mijn geloof. Dus het belijden heb ik al gedaan. De doop is zo iets lauter formeels. Al heb ik trouwens de oudste wel laten weten dat ik me bij de volgende doopgelegenheid me laat dopen. Maar dat staat los van het baptist worden.

Ik zou daar maar niet zo’n zorgen over maken.
Het is natuurlijk altijd goed als een voorganger een theologische opleiding heeft maar oudsten kunnen in de gemeente kunnen ook heel theologisch zijn.

Oké, daar zit ik dan niet in dan. Maar waarom zei je dat het veranderen van een Evangeliegemeente naar een baptistengemeente een positieve stap is om Jezus te leren kennen? Die uitspraak snap ik eigenlijk niet.

Yoshi
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Yoshi » 21 sep 2019 10:30

Ik ben katholiek opgevoed in een gezin van deze tijd, namelijk een die al voor mijn geboorte de ontkerkelijking had ingezet maar waardoor ik nog wel normen/waarden en de zaken zoals doop, eerste heilige communie en vormsel heb meegemaakt en enkele keren per jaar in de kerk kwam.
Qua school heb ik wel op katholieke en interconfessionele scholen gezeten en dat zal vast meegespeeld hebben maar niet nadrukkelijk. In mijn pubertijd en daarna weinig tot niets met geloof gedaan. Voor de pabo het keuzevak (avondschool naast de voltijd opleiding) voor lesbevoegdheid aan het pc en katholiek basisonderwijs gevolgd waaraan een klooster weekend vast zat. Dat maakte indruk, daarna enkele andere gebeurtenissen die indruk maakte bijvoorbeeld de dood van paus Johannes Paulus II wat uitgebreid in de media belicht werd en de dood van een opa wat schijnbaar een persoonlijke openbaring van Maria teweeg bracht. Enkele uren later stond ik in de dichtstbijzijnde Mariakapel en heb ik mij weer bij de kerk gevoegd.

Kort; door Maria tot Jezus.
Memento, homo, quod pulvis es, et in pulverem reverteris

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 sep 2019 11:24

DeLange schreef:Ach wat appart, ik ben vanaf morgen niet meer Evangelisch, maar Baptist. Onze kerk gaat dan over naar de Unie van de Baptisten. Mijn vrouw is daar niet blij mee. Mijn ma appt of we ons nu ook als volwassenen moeten laten dopen. Zijn we namelijk nog niet, maar wel lid #-o

Wacht even. En daar wist jij helemaal niets van? Wordt dit zo opeens gedropt?
Dit kan m.i. niet zonder alle leden daarin gekend te hebben.
Wat in stijgende lijn gaat, bevindt zich óók op een hellend vlak

DeLange
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DeLange » 21 sep 2019 12:31

Chaya schreef:Wacht even. En daar wist jij helemaal niets van? Wordt dit zo opeens gedropt?
Dit kan m.i. niet zonder alle leden daarin gekend te hebben.

Ja, dat is op de ledenvergaderingen besproken, waar ik niet bij was, omdat ik nog niet lid was. De laatste kon ik niet, toen ik net lid was en had de notulen daarvan niet goed gelezen. Dus, ik had het wel kunnen weten. ☺
Maar nu blijken ze nog in de procedure te zitten voor de "goedkeuring" door de landelijke kerk. Maar dat is slechts kwestie van tijd. Zondag komen daarvoor twee mensen onze gemeente observeren.

DeLange
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DeLange » 21 sep 2019 13:30

Correctie: er gaat nog een procedure aan vooraf. Morgen komt de beslissende dag of we door de landelijke kerk goed worden gekeurd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2019 16:11

benefietdiner schreef:Bij een batisten gemeenten is er helemaal geen dwang om je te laten dopen.
Pas als je er echt aan toe ben om je geloof in Jezus in het openbaar te belijden kun je je laten dopen

Niet als je als ongelovige in de kerk komt. Als je als kind gedoopt bent en belijdenis hebt gedaan en dat voldoende vindt is die druk er wel hoor. Of word he in ieder geval niet als volwaardig lid behandeld. Ik vind het in baptistengemeenten doorgaans best goed maar dat is wel een reden waarom ik er nooit lid zou worden.
I think that if God forgives us we must forgive ourselves. Otherwise, it is almost like setting up ourselves as a higher tribunal than Him.
C.S. Lewis

mohamed
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2019 16:31

Op een dag klopte er iemand aan met lang haar en een baard en de rest is geschiedenis.
'Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend.' (Fil 4,5)

العرب المسيحيين

DeLange
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DeLange » 21 sep 2019 17:29

mohamed schreef:Op een dag klopte er iemand aan met lang haar en een baard en de rest is geschiedenis.

Ja, heb je Hem gezien? Heb je een verleden zonder God gekend? Hoe kwam je in omtmoeting met deze Man met lang haar en baard?

DeLange
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DeLange » 21 sep 2019 17:31

Marnix schreef:Niet als je als ongelovige in de kerk komt. Als je als kind gedoopt bent en belijdenis hebt gedaan en dat voldoende vindt is die druk er wel hoor. Of word he in ieder geval niet als volwaardig lid behandeld. Ik vind het in baptistengemeenten doorgaans best goed maar dat is wel een reden waarom ik er nooit lid zou worden.

Dat ben ik met je eens. Al vind ik de nadruk op de kinderdoop en belijdenis leggen ook een drukmiddel van de andere kant. Beide kanten hechten sterk aan hun traditie.

Terug naar “[Religie] - Geloof & Leven”