Discussie over dopen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

HJ1989
Verkenner
Verkenner

Discussie over dopen

Berichtdoor HJ1989 » 29 aug 2019 18:09

Pasgeleden zijn wij, ongetrouwd stel, ouders geworden van ons eerste kind. Als kind ben ik gedoopt, mijn partner niet. Vanuit huis heb ik het geloof niet heel intensief, maar zeker wel meegekregen. Er zijn periodes bij gewest dat ik behoorlijk actief naar de kerk ging, zonder partner. Mijn partner staat er niet negatief in, maar ziet er niks in om naar de kerk te gaan. Nu ons kind geboren is, hoopte ik dat hij positief tegen dopen zou staan. Vanavond hebben we het erover gehad, en hij geeft aan dit niet te zien zitten. Van hem mag ik ons kind laten dopen, maar hij zal er niet bij zijn omdat hij dit schijnheilig vindt. Ik vind het raar om ons kind in mijn eentje te laten dopen, zonder dat zijn vader erbij is. Hier heb ik geen goed gevoel bij. Hij zegt dat hij mij de keuze laat, maar ik vind dat hij mij geen keuze geeft. Hij geeft aan dat hij er meer achter zou kunnen staan als ik wekelijks naar de kerk zou gaan. Hij zegt ook dat ons kind zichzelf op latere leeftijd altijd nog kan laten dopen en dat ik het geloof altijd kan meegeven. Het voelt voor mij als een gemiste kans. Toch blijft hij bij zijn standpunt. Wat moet ik. U doen?

Veendam
Kapitein
Kapitein

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor Veendam » 30 aug 2019 10:34

HJ1989 schreef:Pasgeleden zijn wij, ongetrouwd stel, ouders geworden van ons eerste kind. Als kind ben ik gedoopt, mijn partner niet. Vanuit huis heb ik het geloof niet heel intensief, maar zeker wel meegekregen. Er zijn periodes bij gewest dat ik behoorlijk actief naar de kerk ging, zonder partner. Mijn partner staat er niet negatief in, maar ziet er niks in om naar de kerk te gaan. Nu ons kind geboren is, hoopte ik dat hij positief tegen dopen zou staan. Vanavond hebben we het erover gehad, en hij geeft aan dit niet te zien zitten. Van hem mag ik ons kind laten dopen, maar hij zal er niet bij zijn omdat hij dit schijnheilig vindt. Ik vind het raar om ons kind in mijn eentje te laten dopen, zonder dat zijn vader erbij is. Hier heb ik geen goed gevoel bij. Hij zegt dat hij mij de keuze laat, maar ik vind dat hij mij geen keuze geeft. Hij geeft aan dat hij er meer achter zou kunnen staan als ik wekelijks naar de kerk zou gaan. Hij zegt ook dat ons kind zichzelf op latere leeftijd altijd nog kan laten dopen en dat ik het geloof altijd kan meegeven. Het voelt voor mij als een gemiste kans. Toch blijft hij bij zijn standpunt. Wat moet ik. U doen?

Van harte gelukgewenst jullie beiden !
Uw partner staat niet negatief tegenover het feit dat u gelooft of naar de kerk wilt en dat is mooi.
Wanneer hij zegt dat hij u de vrijheid geeft om uw zoon of dochter te laten dopen dan is dat van zijn kant positief en liefdevol naar u toe dus daar kunt u ook dankbaar voor zijn. Dat het niet zijn keuze is dat was duidelijk dus dat hij niet er bij wil staan om zich er zo mee aan te verbinden begrijp ik en dat is iets wat u denk ik het beste kunt respecteren omdat hij u ook respecteert en niet belemmert in het geloven.
Nu ga ik iets zeggen waardoor er vast weer een zooi mensen over mij heen zullen vallen maar ik doe het toch: U heeft er geen goed gevoel bij om uw kindje te laten dopen alleen en u vind dat hij u geen keuze geeft, maar dat is niet zo. Hij zet voor u de deur namelijk helemaal open voor het belangrijkste wat er in een relatie kan bestaan, namelijk dat hij er voor open staat als u wekelijks naar de kerk zou gaan. Dat uw kind zich altijd zelf nog kan laten dopen dat klopt maar het geloof zelf kan je nooit meegeven. Maar nu een heel praktisch iets, namelijk stel u gaat naar de kerk en zegt dat u uw kindje wilt laten dopen dan zal dat niet kunnen omdat je dan het opgeheven vingertje krijgt, uw partner gaat niet naar de kerk en u bent niet getrouwd en al helemaal niet in de kerk getrouwd en u bent geen lid of u bent niet trouw geweest in het kerkbezoek of weet ik veel wat voor zaken u voor de voeten gegooid zult krijgen bij de meeste kerken. Wat ik zou doen ? Ik zou vragen aan uw partner of hij samen met u gewoon naar een andere kerk wil (zodat u niet ook nog eens alle kritiek over u heen krijgt en hij helemaal daarom tegen alles wat kerk is gaat worden) en dan samen kijken of u die andere kerk een goede plek vind om ook uw gezamelijke kindje mee naar toe te nemen.
Als het goed is dan wil hij ook dat zijn kindje in ieder geval op een goede plek terecht zal komen.
Centreer je daarom op het samen heen gaan en niet op het dopen.

MoesTuin
Kolonel
Kolonel

Re: Discussie over dopen

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2019 14:15

Mooi antwoord met oplossingen van Veendam.
Hopenlijk kan de topic starter hier iets mee want het gaat om de doop en niet de mening over van alles en nog wat van andere mensen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Terug naar “[Religie] - Algemeen”