Klimaatverandering, een religie?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor hans0166 » 15 aug 2019 16:51

MoesTuin schreef:Het doel....de aarde te redden en behouden....
Tuurlijk moeten we verantwoordelijk om gaan met Gods schepping, maar wat men nu allemaal voor ogen heeft schiet m i door...


het is doorgeschoten nadat ons verstand stopte me nadenken en een consumenten economie ontstond, niets meer echt bijdragen maar alleen maar nemen, meer nemen en nog meer nemen, ook nu zijn we nog steeds blind hiervoor, bijna alle maatregelen die genomen worden of gepropageerd, ook door die tiener groepen... leiden tot NIETS want ook die zetten de rem niet op het consumeren.

MoesTuin schreef:In de bijbel staat ook, geen zorgen voor de dag van morgen en dat uiteindelijk de aarde zal vergaan, in geloof verwachten we een nieuwe hemel en aarde....


klopt.. maar om dan nu heel de aarde al naar de gallamiesen te helpen met ons wanbeheer staat nergens beschreven of opgedragen.

MoesTuin schreef:# een supermarkt verkoopt nu speciale plastic zakken om het te scheiden plastic afval in te verzamelen #-o


deze zakken zijn van afbreekbaar plastic, als je gisteren toevallig naar npo 3 gekeken hebt had je een stukje over deze technologie kunnen zien :)

MoesTuin schreef:# een groot gezin heeft in het kader van duurzaamheid een warmtepomp droger gekocht, maar dat ding doet er zo lang over (en op het eind is de was nog klam) dat ze een tweede warmte pompdroger van plan zijn aan te schaffen #-o

op mijn werk gebruiken we al een aantal jaar een warmtepompdroger, naar alle teveredenheid, als daar de droger lang moet draaien of niet droogt is er meestal wat met het filter aan de hand..

MoesTuin schreef:# en zo nog wel meer kleinere kromme voorbeelden ....


klopt maar deze twee bovenstaand behoren daar niet bij :-oo

MoesTuin schreef:Weest Nuchter!


dat zou werkelijk een omkering betekenen... nuchter van de consumerings verslaving.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor MoesTuin » 15 aug 2019 17:31

Inderdaad is het al te lang doorgeschoten de over consumptie en zijn we ergens al te laat...

Back tot the basic?

Die Tiny House vind ik nou wel weer interessant en de gedachte erachter.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor hans0166 » 16 aug 2019 06:39

MoesTuin schreef:Back tot the basic?

Die Tiny House vind ik nou wel weer interessant en de gedachte erachter.....


ik heb er wel eens serieus naar zitten kijken, maar ben te gehecht aan teveel van m'n spulletjes om in zo'n klein huisje te gaan wonen.. ik moet kiezen tussen mijn bed en orgel.. ehm ik hou zo van beide :)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor MoesTuin » 16 aug 2019 07:21

hans0166 schreef:ik heb er wel eens serieus naar zitten kijken, maar ben te gehecht aan teveel van m'n spulletjes om in zo'n klein huisje te gaan wonen.. ik moet kiezen tussen mijn bed en orgel.. ehm ik hou zo van beide :)

8) :lol: :lol:
Misschien samenvoegen het bed en orgel
Orgelbed
Bedorgel

https://www.airbnb.nl/rooms/760170

Het schijnt dat je ook in een orgel kan slapen, maar geen idee hoe dat dan klinkt / gaat.... :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Chaya » 16 aug 2019 13:15

In 1960 kostte een retour Amsterdam-New York bijna 1.500 gulden en was de reis alleen bereikbaar voor zakenreizigers en jetsetters. Omgerekend in huidige koopkracht kostte het ticket 4.300 euro. De echte prijs voor het retourtje vandaag is tien keer zo laag.
las ik in de Volkskrant.
VLIEGEN MOET WEER ELITAIR WORDEN

Het artikel is geschreven in 2015!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elburger » 17 aug 2019 10:12

Chaya schreef

In 1960 kostte een retour Amsterdam-New York bijna 1.500 gulden en was de reis alleen bereikbaar voor zakenreizigers en jetsetters. Omgerekend in huidige koopkracht kostte het ticket 4.300 euro. De echte prijs voor het retourtje vandaag is tien keer zo laag.
las ik in de Volkskrant.


Ik vind dat vliegen voor iedereen mogelijk moet kunnen zijn.
Maar zo als het heden ten dage is dat men voor 35 euro naar ik weel niet waar in Europa kan vliegen, dat is toch absurd.
Als ik op arts bezoek moet naar Bloemendaal en ik moet 2x per week, dan ben ik meer aan benzine kwijt dat dat ik naar Londen wil vliegen?
Te gek voor woorden, vind ik.
het staat in geen verhouding.
Laat men eerst maar eens beginnen om accijns te gaan heffen op kerosine.
Hier profiteert de schatkist van en uiteindelijk?, wij ook.
De balans is helemaal zoek.
Ik kon in mijn jeugd mij geen vliegticket veroorloven om naar Londen te gaan.
Deed het dan maar met de snelbus.
Echt, de wereld gaat kapot en dat alleen maar omdat wij alles vernietigen, door meer en meer en meer te willen consumeren.
Komt daarbij ook nog, ( begrijpelijk ) dat men in Afrika en Azië ook wil mee profiteren van alles wat momenteel mogelijk.
En die mensen gun ik het ook van harte, laat daar geen misverstand over zijn.
Maar uiteindelijk betaald de gehele mensheid daarvoor de prijs.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Chaya » 17 aug 2019 10:25

elburger schreef:Ik kon in mijn jeugd mij geen vliegticket veroorloven om naar Londen te gaan.
Deed het dan maar met de snelbus.

Ik reisde altijd met de internationale trein. Comfortabel, je kunt een behoorlijke afstand lopen tijdens de reis. Je ziet het wisselende landschap.
Alleen de slaaptrein vond ik geen succes.
Ik reisde naar de wintersport en in Duitsland reed de trein best hard en maakte van die lange bochten. Dan had ik het gevoel dat ik scheef kwam te liggen in mijn kribje. Dus dat het voeteneind als het ware omhoog kwam. :lol:
In de trein naar Parijs was de airco defect, dat was niet prettig, want je kon geen raampje openzetten. Hij stopte in Brussel en hebben we even alle deuren open gezet.
Met de trein ben je echt niet zoveel tijd kwijt, omdat je ook ruim op tijd op het vliegveld aanwezig moet zijn. Je verspilt dus veel loze tijd.
Ik zie de heenreis als een begin van de vakantie of de trip, dus dan is het geen verspilling van tijd.
Je leeft in een aantal uren letterlijk en figuurlijk naar je bestemming.

Als ik de Schipholtunnel inrijd (gelukkig niet zo vaak) en er taxiet net een vliegtuig, zie ik die vage gezichtjes achter het raam.
Brrrr.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Chaya » 17 aug 2019 12:13

hans0166 schreef:op mijn werk gebruiken we al een aantal jaar een warmtepompdroger, naar alle teveredenheid, als daar de droger lang moet draaien of niet droogt is er meestal wat met het filter aan de hand..

Ik ben nu aan de 3e droger toe, voor het eerst warmtepomp, maar ik heb er spijt van.
Ten eerste is het een zelfreinigende, dat houdt in dat je alleen het deurfilter kunt reinigen en dat doe ik halverwege een droogbeurt al. Want anders hoopt het zo op dat het nog langer duurt.
Ik kan hem maar halfvol doen, anders duurt een droogtijd wel ruim 4 uren!
Een standaarddroogtijd is sowieso 2 u 40 minuten. En vaak is het dan klam aan de randen, zodat ik hem nog even aan moet zetten.
Ik doe er eigenlijk alleen maar handdoeken, washandjes, keukendoeken, gastenhanddoekjes en sportsokken in.
En die slijten nu als een malle.

Ik gebruik de wasdroger zeer beperkt, alleen in tijden van langdurige regen.
Maar ik heb niets gemerkt van een lager elektriciteitsverbruik. Met de nieuwe koelkast wel!

De nieuwe generatie wasmachines ben ik (en veel anderen met mij) ook niet tevreden mee.
Doordat er weinig water gebruikt wordt, zie je op donkere kleding een pluizige laag of witte strepen zelfs.
Ik stel dus standaard nu een extra spoelbeurt in.
Je mag maar een eetlepel wasmiddel gebruiken, dus ruik je het wasmiddel nauwelijks nog.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Veendam » 18 aug 2019 07:55

Chaya schreef:Ik ben nu aan de 3e droger toe, voor het eerst warmtepomp, maar ik heb er spijt van.
Ten eerste is het een zelfreinigende, dat houdt in dat je alleen het deurfilter kunt reinigen en dat doe ik halverwege een droogbeurt al. Want anders hoopt het zo op dat het nog langer duurt.
Ik kan hem maar halfvol doen, anders duurt een droogtijd wel ruim 4 uren!
Een standaarddroogtijd is sowieso 2 u 40 minuten. En vaak is het dan klam aan de randen, zodat ik hem nog even aan moet zetten.
Ik doe er eigenlijk alleen maar handdoeken, washandjes, keukendoeken, gastenhanddoekjes en sportsokken in.
En die slijten nu als een malle.

Ik gebruik de wasdroger zeer beperkt, alleen in tijden van langdurige regen.
Maar ik heb niets gemerkt van een lager elektriciteitsverbruik. Met de nieuwe koelkast wel!

De nieuwe generatie wasmachines ben ik (en veel anderen met mij) ook niet tevreden mee.
Doordat er weinig water gebruikt wordt, zie je op donkere kleding een pluizige laag of witte strepen zelfs.
Ik stel dus standaard nu een extra spoelbeurt in.
Je mag maar een eetlepel wasmiddel gebruiken, dus ruik je het wasmiddel nauwelijks nog.


Mooi hoor al die energiezuinige dingen, het kost maar de helft van de stroom dus mooi, klasse A.
Maar het ding staat wel 3 keer zo lang aan dus kost 50 % meer stroom.
En dan kost dat ding ook nog 50 % meer dan een energieklasse C of D.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 19 aug 2019 22:11

elbert schreef:J
De antropogene uitstoot draagt voor 4% bij aan de totale CO2 uitstoot (natuur plus mens),


Klopt, daarom is een veel nuttigere waarde om naar te kijken de NETTO antropogene uitstoot, want hoewel de natuurlijke uitstoot inderdaad vele malen groter is, wordt die CO2 zo goed als volledig weer door de natuur opgenomen en dus is de netto natuurlijke uitstoot zo goed als 0. Van de antropogene uitstoot blijft ongeveer 50% in de atmosfeer.

Weer zo'n argument dat geen stand houdt als je een beetje beter kijkt. Sterker nog, het is vermoedelijk opzettelijk dat je het over antropogene uitstoot hebt en niet over netto antropogene uitstoot. Het verhoogt het vertrouwen in je argumenten in ieder geval niet bepaald.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor hans0166 » 20 aug 2019 08:47

Veendam schreef:Mooi hoor al die energiezuinige dingen, het kost maar de helft van de stroom dus mooi, klasse A.
Maar het ding staat wel 3 keer zo lang aan dus kost 50 % meer stroom.


dat deze redenatie niet klopt weet je zelf ook waarschijnlijk wel.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor hans0166 » 20 aug 2019 08:50

Chaya schreef:Ik kan hem maar halfvol doen, anders duurt een droogtijd wel ruim 4 uren!



dat is ook het advies voor zo'n beetje alle drogers... volstampen werkt averechts... overigens ook bij de wasmachine.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Veendam » 20 aug 2019 09:12

hans0166 schreef:dat deze redenatie niet klopt weet je zelf ook waarschijnlijk wel.


Heb je gekeken hoe lang het duurde voor het oude apparaat klaar was en hoe lang de nieuwe aan de gang is ?
Heb je dan niet gemerkt dat de oude eerder klaar was ?
Reken dan maar uit welk ding minder stroom gebruikt.

Net zo als met de oude stofzuigers die hadden heel veel meer toeren dan nu, en dan krijg je niet alles gelijk schoon dus blijf je langer doorgaan met stofzuigen tot alles weg is. Reken maar uit.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elbert » 20 aug 2019 11:10

Mortlach schreef:Klopt, daarom is een veel nuttigere waarde om naar te kijken de NETTO antropogene uitstoot, want hoewel de natuurlijke uitstoot inderdaad vele malen groter is, wordt die CO2 zo goed als volledig weer door de natuur opgenomen en dus is de netto natuurlijke uitstoot zo goed als 0. Van de antropogene uitstoot blijft ongeveer 50% in de atmosfeer.
Leg eens uit hoe dat fysisch werkt? Dus de natuur stoot CO2 uit en de planten en bomen zien zo'n CO2 molecuul en denken: "hebbes, jij zetten we om in glucose".
Komen er door de mens geproduceerde CO2 moleculen langs en dan denken die bomen en planten: "bah, door de mens geproduceerde CO2 moleculen, daar lusten we maar de helft van".
Klinkklare onzin natuurlijk.
CO2 is CO2 en bomen en planten maken geen enkel verschil tussen antropogene en natuurlijke CO2. Dat kunnen ze ook helemaal niet.
Dus de netto uitstoot is ook antropogeen PLUS natuur.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Chaya » 20 aug 2019 12:39

hans0166 schreef:dat is ook het advies voor zo'n beetje alle drogers... volstampen werkt averechts... overigens ook bij de wasmachine.

Tussen volstampen en losjes halfvol zou nog een nuttige fase zitten. Ik hoopte dat deze 9 kilo wasdroger een grotere hoeveelheid zou kunnen drogen dan mijn oude van 6 kilo. En niets is minder waar!
Veendam schreef:Heb je gekeken hoe lang het duurde voor het oude apparaat klaar was en hoe lang de nieuwe aan de gang is ?
Heb je dan niet gemerkt dat de oude eerder klaar was ?
Reken dan maar uit welk ding minder stroom gebruikt.

Net zo als met de oude stofzuigers die hadden heel veel meer toeren dan nu, en dan krijg je niet alles gelijk schoon dus blijf je langer doorgaan met stofzuigen tot alles weg is. Reken maar uit.

Ik weet niet of dat persé klopt, want de oude stofzuigers verbruikten wel een hoger wattage. Zonder een significant beter resultaat te hebben.
Ik heb sinds een paar jaar een Dyson en die zou optimaal resultaat moeten geven. Nou nee dus.
De overgang van mat naar harde vloer verloopt helemaal niet zo soepeltjes. En andersom vliegen de pluizen en haren dan van de borstel zo de mat op.
Minimaal een keer per maand moet ik het opvangreservoir uitsoppen, anders stinkt het als een malle.
Oud stof heeft nl een penetrante vieze geur.
Ik zuig meestal eerst wat waspoeder op, zodat het nog enigszins acceptabel ruikt na een stofzuigsessie.

Overigens valt mij ook op dat er behoorlijk vaak brand uitbreekt in huizen met zonnepanelen en dat de brandweer moeite heeft met het blussen vanwege die dingen.
Alle vernieuwing is nog geen verbetering.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast