de enige en allerbelangrijkste Naam

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Vera888
Verkenner
Verkenner

de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor Vera888 » 25 jan 2019 15:10

In Hand. 4:11 staat dat er onder de hemel geen andere naam is gegeven, waardoor mensen zalig worden, dan de naam van Jezus. In het Hebreeuws spreek je dat uit als 'Jesjoea', en in het Engels schrijf je 'Yeshua'. Zo werd Jezus genoemd door Zijn tijdgenoten en zo wordt er over Hem verteld in de Evangeliën. Dus er staat niet steeds 'Here Jezus', maar gewoon alleen Zijn naam: 'Jezus'.
Ik begrijp niet goed waarom predikanten dan toch, zodra ze gaan preken over een gebeurtenis die met Hem te maken heeft, het steeds hebben over 'de Heere Jezus' i.p.v gewoon, zoals het er staat, alleen Zijn naam te gebruiken. Het lijkt zelfs dat dat eerbiediger wordt gevonden. Alsof de Evangelisten dus oneerbiedig over Hem schrijven.
Herkennen jullie dat en heeft iemand hier een verklaring voor?
Er is maar één waarheid. :roll:

krid
Sergeant
Sergeant

Re: de enige en allerbelangrijkste Naam

Berichtdoor krid » 25 jan 2019 16:19

Vera888 schreef:In Hand. 4:11 staat dat er onder de hemel geen andere naam is gegeven, waardoor mensen zalig worden, dan de naam van Jezus. In het Hebreeuws spreek je dat uit als 'Jesjoea', en in het Engels schrijf je 'Yeshua'. Zo werd Jezus genoemd door Zijn tijdgenoten en zo wordt er over Hem verteld in de Evangeliën. Dus er staat niet steeds 'Here Jezus', maar gewoon alleen Zijn naam: 'Jezus'.
Ik begrijp niet goed waarom predikanten dan toch, zodra ze gaan preken over een gebeurtenis die met Hem te maken heeft, het steeds hebben over 'de Heere Jezus' i.p.v gewoon, zoals het er staat, alleen Zijn naam te gebruiken. Het lijkt zelfs dat dat eerbiediger wordt gevonden. Alsof de Evangelisten dus oneerbiedig over Hem schrijven.

Lang niet alle predikanten doen dat. Maar, zelfs als ze het doen? Is het een punt? Jezus is Heer. Hij is God. Hij is onze Verlosser, onze Geneesheer, onze Beste Vriend, Hogepriester, Koning, Hij is de Schepper, Wetgever, eeuwige Vader, enz. enz.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Vera888
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Vera888 » 25 jan 2019 22:44

krid schreef:Lang niet alle predikanten doen dat. Maar, zelfs als ze het doen? Is het een punt? Jezus is Heer. Hij is God. Hij is onze Verlosser, onze Geneesheer, onze Beste Vriend, Hogepriester, Koning, Hij is de Schepper, Wetgever, eeuwige Vader, enz. enz.

Amen, krid! Op je reactie en op je mooie onderschrift.

En wat mijn opmerking betreft: vaak komt het herhaaldelijk noemen, zoals ik het beschreef, op mij over als een beetje afstand nemen van het Evangelieverhaal en vooral van Jezus als Persoon. Soms denk ik bovendien ook nog dat de filosofie van 'een gestolen Jezus' erachter zit, omdat in minder 'zware' kringen wèl gewoon over Jezus gesproken wordt. En dat doet mij echt zeer. Maar het is, op de keper beschouwd, inderdaad toch maar een kleinigheid.

krid
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor krid » 26 jan 2019 10:40

Vera888 schreef:En wat mijn opmerking betreft: vaak komt het herhaaldelijk noemen, zoals ik het beschreef, op mij over als een beetje afstand nemen van het Evangelieverhaal en vooral van Jezus als Persoon. Soms denk ik bovendien ook nog dat de filosofie van 'een gestolen Jezus' erachter zit, omdat in minder 'zware' kringen wèl gewoon over Jezus gesproken wordt. En dat doet mij echt zeer. Maar het is, op de keper beschouwd, inderdaad toch maar een kleinigheid.

Dat begrijp ik, Vera. Misschien heeft het ook met opvoeding, achtergrond, cultuur te maken? Mensen zijn iets gewend, en daar houden ze aan vast. Gelukkig gaat het niet om uiterlijkheden. Bekijk eens de verschillen tussen de wijze waarop Afrikanen, Europeanen, Aziaten en Amerikanen hun geloof beleven, en hoe ze over Jezus spreken! Wat bedoel je met de filosofie van 'een gestolen Jezus'?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Vera888
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Vera888 » 26 jan 2019 12:40

krid schreef:Dat begrijp ik, Vera. Misschien heeft het ook met opvoeding, achtergrond, cultuur te maken? Mensen zijn iets gewend, en daar houden ze aan vast. Gelukkig gaat het niet om uiterlijkheden. Bekijk eens de verschillen tussen de wijze waarop Afrikanen, Europeanen, Aziaten en Amerikanen hun geloof beleven, en hoe ze over Jezus spreken! Wat bedoel je met de filosofie van 'een gestolen Jezus'?

Wat natuurlijk wel zo is, is dat er heel veel 'heilige huisjes' zijn, die zeker afgebroken zouden moeten worden. Er is veel bijgeloof, maar ook gebrek aan kennis, op het gebied van schepping, de eindtijd, Bijbelse verhalen, enz. Velen hebben iets 'geleerd' en kunnen moeilijk afstand doen van het 'geleerde' wanneer blijkt dat de waarheid toch net iets anders is.

Dank voor je begrip, krid!
Het heeft zeker met mijn achtergrond en levenservaring te maken. Ik kom oorspronkelijk uit de Ger.Gem. en daar werd de naam van Jezus haast niet genoemd. Dat vond ik heel erg. Daarna heb ik meer dan tien jaar in israël gewoond en had ik vaak tranen in mijn ogen als er over Yeshua werd gesproken en gezongen. Zo liefdevol, vurig en eerbiedig! Terug in Nederland mis ik dat zo.
Dat speelde waarschijnlijk mee, toen ik deze vraag stelde.

Vera888
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Vera888 » 26 jan 2019 12:51

krid schreef:Dat begrijp ik, Vera. Misschien heeft het ook met opvoeding, achtergrond, cultuur te maken? Mensen zijn iets gewend, en daar houden ze aan vast. Gelukkig gaat het niet om uiterlijkheden. Bekijk eens de verschillen tussen de wijze waarop Afrikanen, Europeanen, Aziaten en Amerikanen hun geloof beleven, en hoe ze over Jezus spreken! Wat bedoel je met de filosofie van 'een gestolen Jezus'?

Wat natuurlijk wel zo is, is dat er heel veel 'heilige huisjes' zijn, die zeker afgebroken zouden moeten worden. Er is veel bijgeloof, maar ook gebrek aan kennis, op het gebied van schepping, de eindtijd, Bijbelse verhalen, enz. Velen hebben iets 'geleerd' en kunnen moeilijk afstand doen van het 'geleerde' wanneer blijkt dat de waarheid toch net iets anders is.

Wat je vraag over 'een gestolen Jezus' betreft: die opmerking werd nogal eens in ''zware kringen' gemaakt wat betreft mensen die 'zomaar' in Jezus geloven. Want die hebben dan, volgens hen, niet genoeg hun ellende ingeleefd en spreken zomaar over Jezus... Zij worden door de mensen die het beter denken te weten als tijdgelovigen weggezet. En als reactie spreken die hoogmoedige mensen zelf niet zoveel over Jezus om zich daarmee te distantiëren van alle 'geveinsden'. Die enkele keer dat Hij dan toch ter sprake komt, noemen ze hem niet bij Zijn naam, maar zeggen liever 'Heere Jezus', omdat ze denken dat dat 'heiliger klinkt.

coby6
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby6 » 27 jan 2019 22:41

Vera888 schreef:In Hand. 4:11 staat dat er onder de hemel geen andere naam is gegeven, waardoor mensen zalig worden, dan de naam van Jezus. In het Hebreeuws spreek je dat uit als 'Jesjoea', en in het Engels schrijf je 'Yeshua'. Zo werd Jezus genoemd door Zijn tijdgenoten en zo wordt er over Hem verteld in de Evangeliën. Dus er staat niet steeds 'Here Jezus', maar gewoon alleen Zijn naam: 'Jezus'.

Heeft het er niet mee te maken dat JHWH overal in de Bijbel is vervangen door Heer?
Er is maar 1 Naam. Yeshua betekent JHWH redt, maar dat haal je er nu helemaal niet meer uit door dat vertalen.

Vera888
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Vera888 » 28 jan 2019 07:34

coby6 schreef:Heeft het er niet mee te maken dat JHWH overal in de Bijbel is vervangen door Heer?
Er is maar 1 Naam. Yeshua betekent JHWH redt, maar dat haal je er nu helemaal niet meer uit door dat vertalen.

Hoi Coby,

Dat is een interessante gedachte! Yeshua betekent inderdaad 'God redt'. Maar tegelijk is het gewoon een naam. De hogepriester ten tijde van de herbouw van de tempel heette ook zo. Aan de naam van Jezus worden later, b.v. in de brieven van Paulus, de woorden 'Heer', 'Messias' of 'Nazarener' toegevoegd. Zelf spreek ik Hem in het gebed ook aan als 'Here Jezus'. Maar als ik over Hem schrijf, pas ik me graag aan de Evangelisten aan, die in hun verhalen gewoon Zijn Naam noemen. Dank voor je reactie!

krid
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor krid » 28 jan 2019 09:54

coby6 schreef:Heeft het er niet mee te maken dat JHWH overal in de Bijbel is vervangen door Heer?

Want een Kind is ons geboren,
een Zoon is ons gegeven,
en de heerschappij rust
op Zijn schouder.
En men noemt Zijn Naam
Wonderlijk, Raadsman,
Sterke God,
Eeuwige Vader,
Vredevorst.

MoesTuin
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor MoesTuin » 10 feb 2019 18:31

Vera888 schreef:Wat je vraag over 'een gestolen Jezus' betreft: die opmerking werd nogal eens in ''zware kringen' gemaakt wat betreft mensen die 'zomaar' in Jezus geloven. Want die hebben dan, volgens hen, niet genoeg hun ellende ingeleefd en spreken zomaar over Jezus... Zij worden door de mensen die het beter denken te weten als tijdgelovigen weggezet. En als reactie spreken die hoogmoedige mensen zelf niet zoveel over Jezus om zich daarmee te distantiëren van alle 'geveinsden'. Die enkele keer dat Hij dan toch ter sprake komt, noemen ze hem niet bij Zijn naam, maar zeggen liever 'Heere Jezus', omdat ze denken dat dat 'heiliger klinkt.

Zo vreselijk erg dat bovenstaande nog voorkomt hier en daar in een enkele kring.
Graag deel ik het rijke Evangelie Woord "Ook voor u een open hemel!"
Jezus is er ook voor u.

( De Spreker in deze film is reeds Thuis gehaald door Zijn Heer en Heiland....Veilig in Jezus armen...)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Terug naar “[Religie] - Algemeen”