Droefheid vervangen door lach

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor coby6 » 28 nov 2018 19:31


Geweldig! Ik had vroeger een cd met 2 nummers van 'm, maar kan ze nergens meer vinden. Een heette River of joy.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor coby6 » 28 nov 2018 19:33

gravo schreef:Gegeven de christelijke belijdenis zou je verwachten dat gelovigen optimistische, toekomstgerichte, goedgemutste vierders zijn van een herwonnen vrijheid. Free at last, free at last, thank God we are free at last!

Maar helaas, voor veel christenen is een gecompliceerd, tobberig en somber leven het teken van het ware. Hoe meer problemen, hoe meer strijd, worsteling en klachten, hoe beter.

Niets is kennelijk moeilijker dan te staan in de vrijheid der kinderen Gods. Niets is kennelijk denkbeeldiger dan de opdracht "weest blij" na te volgen, laat staan de vervolgopdracht: "opnieuw zeg ik u: weest blij".

Toch schuilt hier ergens de waarde en de kracht van het christelijk geloof. Dat de ellende, de tegenslag, de moeite en het verdriet van dit leven niet opweegt tegen de vreugde van het geloof en de dankbaarheid jegens God door Jezus Christus, Heiland en Heer.

Waar zie je mooier en oprechter de vrolijkheid en de kinderlijke blijheid door de tranen van elke dag heen komen dan in That Old Time Religion. Ik bedoel de prachtige traditionele gospelmuziek. HIER zouden ze op de Veluwe ook eens aan moeten beginnen. Het plezier spat er vanaf en het is toch niet oppervlakkig.

gravo

Die is ook geweldig!

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor Speedy » 28 nov 2018 22:39

Ach ja, en dan krijgt de Veluwe weer een sneer.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor Veendam » 29 nov 2018 01:16

coby6 schreef:Geweldig! Ik had vroeger een cd met 2 nummers van 'm, maar kan ze nergens meer vinden. Een heette River of joy.


Georgian Banov maakte eerder deel uit van de groep Silverwind

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor elburger » 08 dec 2018 11:37

Ik lees o.a. in deze topic, die zovele kanten op kan gaan dat ook de Veluwe weer een sneer krijgt.
Laat ik het eens breder uitmeten, de Bijbelbelt.
Deze loopt vanuit Zeeland tot aan Urk, Staphorst Hoogeveen.
Het lijkt er bij sommige mensen wel op dat zij die op de Bijbelbelt wonen allemaal tot de "zwarte kousenkerk gemeenschappen" behoren.
Ten eerste is dit maar voor een klein gedeelte waar.
Natuurlijk heb je plaatsen en dorpen waar het merendeel der gelovigen zich gereformeerd noemt,
Maar er zijn ook daar nog zoveel andere geloofsgemeenschappen.
Scheer dus niet zomaar alles over één kam, als je het over de Veluwe hebt.

Maar ik vraag mij steeds vaker af, waarom "valt" men deze mensen altijd zo aan?
Zijn zij soms beter?, of nee, zij zijn de "farizeeën" van Nederland!
Die mensen die denken alles beter te weten? die zijn zo christelijk dat de zonde er van afdruipt?
Ik stoor mij hier vreselijk aan.
Iemand uit Hoorn, Geleen, Scheemda, Den Helder, Sluis, ja waar dan ook in Nederland is in wezen toch niet anders dan zij die "op de Bijbelbelt" woonachtig zijn?
Ik ben een zondaar, zij zijn zondaren, maar mij wordt het zwaarder aangerekend omdat ik toevallig, - dat niet, maar bewust - , naar een streng gereformeerde kerk toe ga, en woonachtig ben op de Bijbelbelt.
Mensen toch, ga u schamen, en haal er niet steeds bij dat een Urker beter is of moet zijn als een Rotterdammer.
Zij die oprecht geloven, en dat kan overal ter wereld zijn, zijn en blijven zondaren, met dit verschil dat zij hun vertrouwen op God stellen.
Oke, zij behoren zich beter gedragen, want een kind Gods leeft naar Zijn wet en gebod.
En daar hoort een christelijke leven bij.
Het is zelf zo, dat de straf van God aan hen die Hem gekend hebben maar Hem niet wilden kennen, zoveel zwaarder zal zijn in het hellevuur.
Staat in de Bijbel.
Geloofd u het niet, laat het mij weten en ik zoek dit tekst gedeelte voor u op.

Kom ik ook nog even mijn mening ventileren omtrent deze topic, "droefheid vervangen door een lach ".
Ik heb predikers gehoord die huilden terwijl zij preekten.
Niets mis mee.
Op dat moment werd ik althans gegrepen door het verkondigde Woord.
Het maakt wel indruk he, al kun je hierover een totaal andere mening hebben.
Liever die preek dan de preken die in deze tegenwoordige tijden wel eens worden gepredikt.
In iedere preek zit een boodschap Gods, als het goed is.
Maar als ik in een kerkdienst zit en de dominee begint met: "ga allemaal staan, spreidt je handen, raak je knieen aan, raak je neus aan" en meer van dat soort zaken, wel toen ben ik afgehaakt.
5 minuten "gymnastiek" een preek van 20 minuten, oke, zij die dat prettig vinden, dat respecteer ik, maar voor mij hoeft zulks niet.
En als er een preek was waarin men soms kan lachen om een opmerking naar aanleiding van een verhaal, prima!
Als de herder 1 schaapje kwijt is en hij vindt het na zijn zoektocht en hij neemt het op zn schouder, maar het schaapje stibbelt tegen en springt er vanaf, dat kan allemaal, en is een prima voorstelling van een christen die zich tot God gewend heeft maar toch tegenstribbelt. ( maak er van wat je wilt )
Maar het kan volgens mij toch niet zo zijn dat je er een al te vrolijke boel van maakt.
Het Woord Gods is zeer serieus te nemen.
Het is niet alleen maar "hallelujah", in iedere prediking hoort m.i. ook een boodschap van vermaning, waarschuwing te zitten.
Maar nu zal ik wel weer die oud gereformeerde uithangen die van de Veluwe/Bijbelbelt komt.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2018 12:21

elburger schreef:Ik lees o.a. in deze topic, die zovele kanten op kan gaan dat ook de Veluwe weer een sneer krijgt.

Dat gebeurt in zoveel topics. Altijd door dezelfden.
elburger schreef:Het lijkt er bij sommige mensen wel op dat zij die op de Bijbelbelt wonen allemaal tot de "zwarte kousenkerk gemeenschappen" behoren.
Ten eerste is dit maar voor een klein gedeelte waar.
Natuurlijk heb je plaatsen en dorpen waar het merendeel der gelovigen zich gereformeerd noemt,
Maar er zijn ook daar nog zoveel andere geloofsgemeenschappen.
Scheer dus niet zomaar alles over één kam, als je het over de Veluwe hebt.

Precies! Maar dit bericht kun je wekelijks herhalen hoor, want dit beklijft niet of nauwelijks.
elburger schreef:Kom ik ook nog even mijn mening ventileren omtrent deze topic, "droefheid vervangen door een lach ".
Ik heb predikers gehoord die huilden terwijl zij preekten.
Niets mis mee.

Jazeker, al zie je dit wel minder vaak. Maar dat is dus begrijpelijk.
elburger schreef:Maar het kan volgens mij toch niet zo zijn dat je er een al te vrolijke boel van maakt.
Het Woord Gods is zeer serieus te nemen.
Het is niet alleen maar "hallelujah", in iedere prediking hoort m.i. ook een boodschap van vermaning, waarschuwing te zitten.

Daarom wordt de ware droefheid niet meer begrepen en verstaan.
O.m. vanwege de eenzijdige prediking. Er is uit elke preek wel iets goeds te halen, maar als je dit elke zondag hoort, krijg je eenzijdigheid in je geloof. En dan ga je geloven in een soort alverzoening en de hel bestaat niet.
elburger schreef:Maar nu zal ik wel weer die oud gereformeerde uithangen die van de Veluwe/Bijbelbelt komt.

Laat je niets wijsmaken Elburger. Met oud gereformeerd is absoluut niets mis.
Noch maakt het uit in welk gedeelte van Nederland je geboren bent.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor Nina » 09 dec 2018 10:27

Chaya vroeg:
We moeten ons niet alleen afvragen of we huilen over onze eigen zonde, maar brengt de zonde van anderen ons ook verdriet?


Ja zeker, ik kan er echt om huilen. Maar niemand gaat zijn zonden breed uitmeten op een forum, dat is volslagen ongepast. Vandaar dat je daar niets over leest hier, maar dat zegt nog niet dat mensen dat niet kennen. Dat schreef Marnix eerder ook al.

Maar ik ben het ook eens met Gravo. Verdriet over zonden (ik gebruik liever het woord verdriet dan droefheid, ik heb niet zo veel met die ouderwetse taal) is in sommige kringen een teken van het ware. Men ziet in sommige kringen graag gebogen schouders en een treurig gezicht. Ik heb dat nooit begrepen. Als dàt het beeld is dat we uitdragen naar de wereld, begrijp ik dat dat mensen niet jaloers maakt. Het mooie ons geloof is dat we altijd weer bij de Vader terug mogen keren. Wat geweldig als we weer de vergeving van onze God krijgen!! En ondanks alle moeiten en pijn in dit leven kan ik zo blij worden wanneer ik lees dat God op een dag al onze tranen zal afwissen, en dat alle verdriet voorbij zal gaan! Dat God alles nieuw gaat maken, en dat we dan bij Hem mogen wonen en alles eíndelijk zal zijn zoals het is bedoeld. Ik zie er naar uit! Niet met een treurig gezicht, maar vol verlangen naar die dag.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor Teus » 09 dec 2018 15:01

Tja, naar mijn mening niet echt een onderwerp dat vat zal krijgen op dit forum met zoveel diversiteit van mensen. De een vind dat je zwart gekleed met een niet opgewekt gezicht je moet vertonen. De ander heeft geen last van satan en weer een ander meent niet te zondigen.

Waarom verdriet hebben? Naar mijn mening wanneer ik God teleur gesteld heb maar van zeer korte duur. Ik breng het, zoals een ieder die oprecht geloofd kan doen, bij God, ik erken dat ik fout gedaan heb en vertrouw er op dat Hij het al vergeven heeft voordat het gebeurde. Dat vertrouwen betaald Hij uit. Hij betaald uit met vreugde.
Wanneer je in verdriet bent kun je die vreugde niet hebben (ook niet als je nooit iets fout doet) en ik ben van mening dat wanneer je met verdriet over zonden blijft lopen, je God en Jezus te kort doet en getuigt van ongeloof en daar mee de ergste zonden doet waarvan je dan weer geen verdriet hebt.
Ik ben van mening dat wanneer je echt geestelijk verdriet hebt, om het even waar het om gaat, dat je hart huilt. Vaak willen we uiterlijk laten zien dat we zo slecht zijn maar wanneer je er iets over vraagt dan ben je te persoonlijk.

God wil niet dat we bedroeft zijn en al helemaal niet om onze zonden.
Waarom niet? Omdat Hij Jezus Zijn enig geboren zoon ervoor gegeven heeft en Hij wil dat Jezus in ons leven schittert en dat kan niet als we over onze zonden blijven zeuren.

We hebben een richtlijn van gedrag, ons hart spreekt niet meer, lijkt het wel.
We dringen onszelf in een bepaalde richting. Een geintje onder de preek kan niet en juichen en jubelen voor de Heer al helemaal niet.
Heb je wel eens aan God gevraagd of je goed bezig bent? Wil je wel oprecht weten of je goed bezig bent of ga je liever de weg die je zelf prettig vindt en wellicht onbewust denkt dat God Zich daarin maar moet schikken.
Heb je dat al eens aan God gevraagd en volhardt in een antwoordt. Versta je Zijn stem nog wel of verwachtte je al geen antwoorden meer van Hem?


elburger schreef: Maar het kan volgens mij toch niet zo zijn dat je er een al te vrolijke boel van maakt.
Het Woord Gods is zeer serieus te nemen.
Het is niet alleen maar "hallelujah", in iedere prediking hoort m.i. ook een boodschap van vermaning, waarschuwing te zitten.


Nee inderdaad is het niet altijd “Halleluja” maar het zou zo wel moeten zijn, ook in boodschap en vermaning
Prijs de Heer, in alle omstandigheden. Zoals Habakuk zei: al zouden er geen vijgen aan de bomen zitten en geen beesten meer in de stallen, nochtans zal ik jubelen en juichen in de Heere mijn God.
Wanneer je dit niet kunt zou ik nog eens op onderzoek gaan.........


Chaya schreef:
Wees eens eerlijk, kun je hier een aantal postings aanwijzen van iemand die droefheid over zijn zonden heeft?


Nee, het zou hoogst Godonterend zijn, wel hier maar niet bij God.

Chaya schreef:We moeten ons niet alleen afvragen of we huilen over onze eigen zonde, maar brengt de zonde van anderen ons ook verdriet? Dat was vroeger wel zo. Er zijn echt mensen die zoveel verdriet hebben omdat anderen God heilige wet minachten. Ze verachten die volmaakte de volmaakte wil van God. Als mensen dat verachten, zorgt dat ervoor dat sommigen gaan huilen. Waar is dat gebleven?


Inderdaad Chaya, mijn hart huilt wel eens wanneer ik onder een leer zit of mensen spreek waar God zo minacht wordt.
Dat er verteld wordt dat God bepaalde mensen uitverkoren heeft en dus niet van alle mensen houdt en supergraag bij Zich wil hebben en Jezus voor een deel voor niets betaald en gekocht heeft.
Mijn hart huilt ook wel eens wanneer Jezus veracht wordt omdat mensen niet doen en wegwuiven wat Hij gezegd heeft. “Kom zoals je bent” Dat men dus zegt “nee Jezus dat gaat zomaar niet, ik moet eerst uitverkoren zijn en mijn leven beteren”. Mensen die boven een Almachtig Betrouwbare God willen staan. Een Die veracht i.p.v. geëerd wordt, dat doet mij pijn Chaya.

Marnix schreef:Ik denk dat hij wel een goed punt heeft wat de kerk betreft. Wat een discussieforum betreft ligt het misschien iets anders. Ik denk dat er genoeg mensen zijn met droefheid over hun zonden. Ik heb ook droefheid om mijn zonden. Ik denk alleen niet dat een forum de juiste plek is om dat te uiten. In de kerk zou die ruimte er absoluut wel moeten zijn, maar ik merk dat veel mensen sowieso moeite hebben om emotie, of het nou blijheid of droefheid is, te uiten in de kerk. Dat is zeker een punt van zorg.


In de kerk zou wellicht ruimte moeten zijn om elk verdriet te kunnen delen maar m.i. zeker niet verdriet over de zonden die we begaan hebben.
Naar mijn mening had je ze al moeten erkennen bij God, Wanneer je dat gedaan hebt is er niets meer om over te praten want God heeft het vergeven, al voor dat je er mee kwam, en wil het er nooit meer over hebben. Hij wil ook dat jij er nooit meer over hebt. Wel kun je het hebben over dat God en het offer van Jezus zo groot is dat Hij vergeven heeft wat je gedaan heeft, dan Gaat het niet over je zonden maar over Hem.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor Jesaja40 » 09 dec 2018 20:18

Teus citeert:

In de kerk zou wellicht ruimte moeten zijn om elk verdriet te kunnen delen maar m.i. zeker niet verdriet over de zonden die we begaan hebben.
Naar mijn mening had je ze al moeten erkennen bij God, Wanneer je dat gedaan hebt is er niets meer om over te praten want God heeft het vergeven, al voor dat je er mee kwam, en wil het er nooit meer over hebben. Hij wil ook dat jij er nooit meer over hebt. Wel kun je het hebben over dat God en het offer van Jezus zo groot is dat Hij vergeven heeft wat je gedaan heeft, dan Gaat het niet over je zonden maar over Hem.


In de Psalmen is ruimte voor verdriet, vertroosting en ook vergeving. Ik neem aan dat deze nog steeds gezongen worden in de kerken.

@iedereen
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vergeving vragen voor overtredingen naar de naaste hoort daar ook bij. Dus ook van mijn kant aan allen: vergeef mijn overtredingen. Als wij dit Bijbelse principe niet kennen hoe kunnen wij dan wel vergeving vragen bij G'd? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Let op de voorkeursbehandeling die de Eeuwige aan allen die Hem liefhebben zal betonen. Een ontelbare schare mensen die voor Hem staan zal Hij persoonlijk alle vreugdetranen van hun ogen afwissen. Een traan in het oog belemmert het gezicht. Dat is de reden waarom onze G'd dit persoonlijk doet. Zo dicht mogen wij tot Hem naderen om Hem in al zijn schoonheid te zien. Ook de tranen van vreugde en blijdschap van het elkaar weer zien en herkennen vallen hieronder. Geen enkele belemmering zal er dan meer zijn. Dan zal het letterlijk uitkomen droefheid zal er niet meer zijn. De lach, het stralen van vreugde is dan het ultieme van de lach.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor Teus » 10 dec 2018 08:08

Jesaja40 schreef:
In de Psalmen is ruimte voor verdriet, vertroosting en ook vergeving. Ik neem aan dat deze nog steeds gezongen worden in de kerken.


Ik ben van mening dat persoonlijk zingen tot God heel wat anders is dan delen met anderen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor MoesTuin » 10 dec 2018 12:31

Nina schreef:Chaya vroeg:

Ja zeker, ik kan er echt om huilen. Maar niemand gaat zijn zonden breed uitmeten op een forum, dat is volslagen ongepast. Vandaar dat je daar niets over leest hier, maar dat zegt nog niet dat mensen dat niet kennen. Dat schreef Marnix eerder ook al.

Maar ik ben het ook eens met Gravo. Verdriet over zonden (ik gebruik liever het woord verdriet dan droefheid, ik heb niet zo veel met die ouderwetse taal) is in sommige kringen een teken van het ware. Men ziet in sommige kringen graag gebogen schouders en een treurig gezicht. Ik heb dat nooit begrepen. Als dàt het beeld is dat we uitdragen naar de wereld, begrijp ik dat dat mensen niet jaloers maakt. Het mooie ons geloof is dat we altijd weer bij de Vader terug mogen keren. Wat geweldig als we weer de vergeving van onze God krijgen!! En ondanks alle moeiten en pijn in dit leven kan ik zo blij worden wanneer ik lees dat God op een dag al onze tranen zal afwissen, en dat alle verdriet voorbij zal gaan! Dat God alles nieuw gaat maken, en dat we dan bij Hem mogen wonen en alles eíndelijk zal zijn zoals het is bedoeld. Ik zie er naar uit! Niet met een treurig gezicht, maar vol verlangen naar die dag.


Klopt Nina.
Psalm 56 is hierbij zo mooi

Psalm 56 : 5
Ik roem in God; ik prijs 't onfeilbaar woord;
Ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord;
'k Vertrouw op God, door gene vrees gestoord;
Wat sterv'ling zou mij schenden?
Ik heb beloofd, wanneer G' in mijn ellenden
Mij bijstand boodt, en 't onheil af zoudt wenden,
Tot U, o God, mijn lofzang op te zenden,
Door ijver aangespoord.


En eerder in Psalm 56 waarop David onvoorwaardelijk vertrouwd op God.
Dat is Geloof!
niet afwachten maar verwachten

Zoals David die tegen God uitroept

"Heer: U weet van mijn ellende en droefheid.
Mijn omzwervingen hebt U bijgehouden en opgeschreven in Uw boek,
mijn tranen hebt U opgevangen in Uw kruik!"

David die hier niet zingt het lied van zelfmedelijden, maar een Psalm van Godsvertrouwen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2018 14:35

Teus schreef:
In de kerk zou wellicht ruimte moeten zijn om elk verdriet te kunnen delen maar m.i. zeker niet verdriet over de zonden die we begaan hebben.
Naar mijn mening had je ze al moeten erkennen bij God, Wanneer je dat gedaan hebt is er niets meer om over te praten want God heeft het vergeven, al voor dat je er mee kwam, en wil het er nooit meer over hebben. Hij wil ook dat jij er nooit meer over hebt. Wel kun je het hebben over dat God en het offer van Jezus zo groot is dat Hij vergeven heeft wat je gedaan heeft, dan Gaat het niet over je zonden maar over Hem.


Klinkt heel mooi en vroom maar de praktijk werkt doorgaans wat anders.... of uiteidelijk wel zoals je beschrijft maar soms zit er wel tijd tussen de zonden en het belijden ervan, is er soms bij mensen een worsteling voor ze de zonden belijden. En bij zonden die veel impact op eigen leven en / of dat van anderen is het vaak toch zo dat na het belijden daarvan, ze geloven dat er vergeving is bij God, maar dat de pijn van wat de ander is aangedaan, wat er door stuk is gegaan etc nog wel eens boven komt drijven. En dan helpen mooie praatjes van: ach maak je niet druk, het is allemaal weggedaan hoor en als jij er nu nog last van hebt, geloof je dan wel in Zijn vergeving” niet....

In de Bijbel zie je die boodschap van vergeving maar dr er ook ruimte is voor het proces om tot vergeving te komen. Denk bijv aan Psalm 32.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2018 14:47

Nina schreef:Ja zeker, ik kan er echt om huilen. Maar niemand gaat zijn zonden breed uitmeten op een forum, dat is volslagen ongepast. Vandaar dat je daar niets over leest hier, maar dat zegt nog niet dat mensen dat niet kennen. Dat schreef Marnix eerder ook al.

Ik had het niet over uitbrekende of grove zonden Nina, maar ieder mens struikelt dagelijks, in vele dingen.
Ik ben vandaag al meerdere malen gestruikeld, ook hier op het forum toen ik me boos maakte.
Maar je kunt er wel in algemene zin iets over zeggen, zonder dat je benoemt welke zonde dat is. In feite doet dat er niet toe, want in Gods oog is elke zonde even erg.

Ik kan nergens in de Bijbel terugvinden, van geen enkele heilige, dat iemand na een zondeval zonder enige uiting van berouw of boete weer in genade wordt aangenomen door God.
Anders zouden we de Psalmen immers ook niet hebben.
Marnix schreef: maar soms zit er wel tijd tussen de zonden en het belijden ervan, is er soms bij mensen een worsteling voor ze de zonden belijden.

Inderdaad!
Teus schreef:Naar mijn mening wanneer ik God teleur gesteld heb maar van zeer korte duur. Ik breng het, zoals een ieder die oprecht geloofd kan doen, bij God, ik erken dat ik fout gedaan heb en vertrouw er op dat Hij het al vergeven heeft voordat het gebeurde.

Is dat oprecht berouw, als je op voorhand al weet dat het toch wel goed is?
Dat is wel heel gemakkelijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor Teus » 11 dec 2018 19:22

Marnix schreef:Klinkt heel mooi en vroom maar de praktijk werkt doorgaans wat anders.... of uiteidelijk wel zoals je beschrijft maar soms zit er wel tijd tussen de zonden en het belijden ervan, is er soms bij mensen een worsteling voor ze de zonden belijden. En bij zonden die veel impact op eigen leven en / of dat van anderen is het vaak toch zo dat na het belijden daarvan, ze geloven dat er vergeving is bij God, maar dat de pijn van wat de ander is aangedaan, wat er door stuk is gegaan etc nog wel eens boven komt drijven. En dan helpen mooie praatjes van: ach maak je niet druk, het is allemaal weggedaan hoor en als jij er nu nog last van hebt, geloof je dan wel in Zijn vergeving” niet....

In de Bijbel zie je die boodschap van vergeving maar dr er ook ruimte is voor het proces om tot vergeving te komen. Denk bijv aan Psalm 32.


Omdat er een tijd tussen zonden en erkennen van zonden zit wil niet zeggen dat dat altijd goed is.
Als je je zonden niet erkent zet je de weg open voor de boze en je gaat je steeds beroerder voelen.
Ik heb het niet over mooie praatjes, ik heb het over wat Jezus gezegd en beloofd heeft.

In psalm 32 zweeg David over zijn zonden en voelde zich alsof zijn botten weg teerden maar toen hij het bij God bracht kon hij roemen in Hem.

Maar waarom zou men worstelen voor het belijden van zonden?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Droefheid vervangen door lach

Berichtdoor Teus » 11 dec 2018 19:24

Chaya schreef: Is dat oprecht berouw, als je op voorhand al weet dat het toch wel goed is?
Dat is wel heel gemakkelijk.


Bijzonder, dat jij voor mij kan bepalen dat het gemakkelijk is.

Het gaat God niet om ons berouw, het gaat om erkenning dat we gezondigd hebben en het vertrouwen dat Hij het vergeven heeft.
Het gaat altijd om God en nooit om ons, om het even wat. Wanneer het om ons berouw moet gaan, in je reactie merk ik op dat jij het nodig vindt om berouw te hebben, gaat het om onszelf.



“Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven.”
Ja, het heeft Jezus alles gekost om het ons zo eenvoudig te maken.

Chaya, als je tegen God geweest ben doet het pijn van binnen maar als je het bij Hem erkent hebt geeft het onbeschrijflijke vreugde, dat wil God van ons, dat we verblijdt zijn in Hem.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten