Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor gravo » 02 jul 2019 20:09

Veendam schreef: (...) Het valt me over het algemeen wel op dat er op dit forum meer moeite gedaan wordt om aan te tonen wat geestelijk dood is en er redelijk weinig gesproken wordt over de weg ten leven, hoe je daar op kunt komen en hoe je daar op kunt wandelen samen met God.

Goed gezien. In kerken met een eenzijdige nadruk op de zondigheid van de mens, wordt die zondigheid tot een soort "normale gang van zaken". Een status quo. Niets is comfortabeler dan je aan te sluiten bij deze gewone gang van zaken. We zijn zondaars, we blijven zondaars en we moeten bekeerd worden.
Voor je het weet wordt dit het vertrouwde en blijvende uitgangspunt. Iets ander (bijvoorbeeld een doorbréken van deze zondige natuur in de weg van geloof en bekering) wordt dan een vreemde uitzondering op de regel. En dat voelt niet meer comfortabel. Het is vreemd en ongemakkelijk als iemand opeens uit het vertrouwde stramien vertrekt en zegt dat ie zich heeft bekeerd, dat hij opnieuw geboren is en dat hij tot geloof gekomen is.

Men voelt zich dan aangetast in de stilzwijgende afspraak dat we met elkaar zondaar zijn en blijven. Zo hoort het te zijn. Dat moet niet veranderen! Het voelt alsof iemand uit de vertrouwde familie van zondaars ontsnapt en zich afzondert. Dit gegeven, dat we zondaars zijn, kan zelfs een zekere verbroedering en een zekere verwantschap opleveren. Iets dat je koestert. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en dat schept een band.

Niet zelden wordt er dan ook spottend of afwijzend gereageerd op de mededeling dat het geloof een serieuze zaak in iemands leven is geworden. Met bezweringen als: "bedrieg jezelf nou maar niet" of "dat gaat zomaar niet" wil men de kring eigenlijk gesloten houden en de "dissident" op zijn schreden laten terugkeren. Men stelt vragen, heeft twijfels, neemt het niet serieus. Men probeert van de opgetogen verhalen een desillusie te maken. Door hem of haar voor te houden dat geloof niet zomaar opeens, op eigen kracht, door eigen werken of wil kan worden toegeëigend.

Zelfs als iemand zegt dat hij het niet zelf veroorzaakt heeft, maar dat God hem heeft aangeraakt en veranderd, dan nog blijven die pogingen om iemand weer terug te praten in de normale toestand doorgaan. Kennelijk valt het de goegemeente zeer zwaar om te zien dat iemand gezegend wordt met iets waarvan iedereen nu juist dacht dat dat onmogelijk was. De status quo wordt doorbroken. En dat roept verzet op.
Het is veel geruststellender, veel aangenamer en veiliger om in de kudde te schuilen van hen "die nog bekeerd moeten worden". Dan ben je één van de velen. In veel van de genoemde kerken worden de mensen ook als zodanig aangesproken: als nog onbekeerden!

Kortom, het is een sociale structuur, een groepsdynamiek die er voor zorgt dat "buiten de boot" vallen moet worden verhinderd. Liever allemaal te gronde, dan dat er één veilig weg komt. Het is angst en jaloezie ineen.

Als iemand zich echter, na veel gesprekken en aandringen niet laat overhalen om zijn geloof, bekering en wedergeboorte te relativeren of zelfs te ontkennen, dan kan men zich plotseling heel fel tegen zo iemand keren. Als alle pogingen om iemand er vanaf te brengen falen, dan slaat de zogenaamde bezorgdheid om in verwijt en boosheid.

Als hij blijft volhouden dat hij wél gelooft, dat zijn leven wél veranderd is, dat hij zich wél een kind van God noemt (hij wél en wij niet, kom nou!) , dan kan deze mengeling van angst, jaloezie en boosheid zelfs leiden tot een echte verbanning. Dan gaan mensen elkaar waarschuwen voor "deze persoon". Dan komen er oordelen die duidelijk maken dat iemand volstrekt onterecht meent een gelovige te zijn.
Een omkering van zaken. De échte gelovige wordt veroordeeld en de grote groep ongelovigen stelt zichzelf als norm.

"Hij beeldt het zich in! Hij denkt dat ie gelooft! Hij slaat hele stukken van de heilsleer over. Hij heeft te weinig zondekennis, hij kent niet die ware bevinding die echte kinderen van God wél hebben!"

En langzamerhand wordt zo iemand dan richting de uitgang gedrongen. De bedoeling hiervan is: de eigen gemeente intact laten en bewijs op tafel krijgen dat men gelijk had met de gereserveerde houding.
Het wachten is dan ook op het vertrek van zo iemand. En dat is onvermijdelijk.
Als iemand zich ten lange leste maar bij een andere gemeente vervoegt, omdat het geen doen meer is om zich nog langer als een schuldige te moeten verantwoorden voor iets dat hij van God gekregen heeft, ja dan slaat men de spijker echt diep in het hout. Dan kan men triomfantelijk het eigen gelijk kraaien:

"Aha". "Kijk eens, nu wordt hij opeens evangelisch!", "Zie je nu wel dat hij niet langer onder de prediking der waarheid wil zijn?". "Nu zie je eens wat er allemaal in zijn hart schuilt", "Ja, ja, het was allemaal eigen gerechtigheid, een gestolen Jezus, een inklimmen van buitenaf". "Nu hebben we het bewijs dat we het goed gezien hebben....het was allemaal nep, hij heeft het allemaal zichzelf aangepraat"."Ach en wee, wat zal er worden van zo'n lichtzinnige gelovige". "Dat denkt maar dat het gelooft...pffff...wij weten wel beter!"

Een trap na. Vooral bedoeld als statement naar de eigen gemeente.

En zo weet men de kring weer te sluiten. De deur kan weer gesloten. Het gordijn kan weer neer. Men heeft iemand ontmaskerd en buitengewerkt. Het gevaar is geweken. Terug naar de orde van de dag. Onder elkaar. Da's toch beter.
En zo houdt men het liefst de status quo in stand. Fijn, nu herkennen we elkaar weer in de "zalige" wetenschap dat wij onbekeerde mensen zijn, zondaars, die niet willen, die niet kunnen. Zo is het, en niet anders. "Dat gelooft allemaal maar zo makkelijk".
Als je dan persé zo eigenwijs wilt zijn...zie dan eens wat er van komt.
De verbanning was een afschrikwekkend voorbeeld. "Zorg dat het jullie niet overkomt, jongens en meisjes. Je gaat zo gemakkelijk verloren."

En zo heeft men een kind van God de deur uitgewerkt onder het mom van een duiveluitdrijving.

En zo bezweert men de mensen om niet hetzelfde te (durven) doen als deze afvallige. Om zich ook niet zo lichtzinnig een 'bekeerde', een 'gelovige' of een 'wedergeborene' te wanen. Want dan loopt het niet goed met je af. Blijf maar bij wat je geleerd is.

En dat geeft troost. De troost van een gezamenlijk gedragen noodlot.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2019 21:20

Gravo, je bent een zegen voor alle zovelen mee(lezers) op dit christelijke forum waar ik God voor dank dat hier de ruimte voor ook is.
Hoevelen zitten niet vast in eigen schuld en ellende en wordt de weg tot Leven onthouden of tegen gehouden.
Wat je schrijft is zo van Eeuwigheids belang....

Gravo, je zou zomaar een voorganger kunnen zijn van een gemeente, een theoloog staande eerlijk in de realiteit van de huidige problematiek binnen gemeenten / kerken.....

Voor alle mensen die zo worstelen of voorgehouden worden om te blijven in de kennis van de verloren zonde staat en daarmee smartelijk verder leven in een sober leven heb ik het antwoord in het lied wat zingt in mijn hart en mijn geloof is.
Als je deze woorden van dit lied niet kunt onderschrijven dan kan wil ik je bemoedigen met de woorden van de Heer Jezus, komt allen tot Mij die vermoeid en belast is (met van alles en nog wat) en breng het bij Mij en Ik zal je rust geven.
ja zing het lied mee, misschien pas na de 3e keer de woorden te hebben gehoord, eerst met je lippen, je stem, uiteindelijk vol met het hart in persoonlijk geloof in de Heer Jezus die jou roept en trekt ook door de woorden van dit lied tot Hem, rijkelijk vergevend, bewogen en genadig!



Luister naar de blijde Boodschap en Geloof in Hem, de Heer Jezus die jou, ja ook jou zo van harte lief heeft uit onverdiende Genade alleen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 06 jul 2019 22:25

Veendam schreef:
Het valt me over het algemeen wel op dat er op dit forum meer moeite gedaan wordt om aan te tonen wat geestelijk dood is en er redelijk weinig gesproken wordt over de weg ten leven, hoe je daar op kunt komen en hoe je daar op kunt wandelen samen met God.

Ik vind het mooi te lezen dat je belang hebt bij de vraag over de weg ten leven.

Alleen het punt is dat er een enkeling vanuit het Woord het licht wil laten schijnen op de vragen die er zijn, maar dat je het uitspuugt of het niet herkent. Of je doet geen enkel moeite om iets te onderbouwen vanuit het Woord.

Precies hierboven gebeurde het volgens mij juist weer.

(Daarnaast heb ik ook wel via privéberichten contact met mensen).

gravo schreef: Goed gezien.(....)


Op zich wel goed geconstateerd dus volgens mij, maar niet goed gezien.

En ook jij onderbouwt niet vanuit het Woord. Sterker nog, je bepaalt het zelf (bijna) allemaal lijkt het wel.

Je kunt nog 38.000 kilometer post schrijven, maar het brengt je geen stap dichter bij God als het Woord geen levende werkelijkheid is voor je, beste gravo. We zullen moeten buigen (naar voren) aan deze kant van het graf.

Maar ik ga hier geen eeuwige zinloze woordenstrijd voeren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 07 jul 2019 01:40

naamloos schreef:Ik heb het niet over volmaakt zijn maar over dat zwart-wit gepraat; dat geestelijk dode mensen niet doen wat God wil en de geest van leugen en dwaling volgen.
Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig; Romeinen 3.

Waarom moet een mens wederom geboren worden?

Ik geloof dat God je altijd leert (of minstens er iets van) kennen je arglistige hart voordat Hij wederbaart en als dat niet gebeurt is en je het zelfs tegenspreekt, Gods getuigenis over de natuurlijke mens, dan ben je ook zeker niet wedergeboren. Dat geloof ik vast.






naamloos schreef:P.S. In je reactie op ma jul 01, 2019 9:53 pm citeer je me nogal slordig want in mijn citaat staat tegelijk jouw eigen reactie. Zou je dat even willen corrigeren?
Gedaan. Was even een foutje.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 07 jul 2019 07:30

Johan100 schreef:Ik vind het mooi te lezen dat je belang hebt bij de vraag over de weg ten leven.

Alleen het punt is dat er een enkeling vanuit het Woord het licht wil laten schijnen op de vragen die er zijn, maar dat je het uitspuugt of het niet herkent. Of je doet geen enkel moeite om iets te onderbouwen vanuit het Woord.

Precies hierboven gebeurde het volgens mij juist weer.



Als ik jouw reaktie nu zo lees dan lijkt het net dat ik de Weg ten leven aan het zoeken ben, maar dat is niet zo, die heb ik al gevonden en daar wandel ik ook op.
Verder lijkt je reaktie te willen zeggen dat ik de Weg ten Leven zou uitspugen of niet zou herkennen.
Als ik het Woord van God lees dan zie ik dat ik hervormd moet worden (in mijn denken) naar ZIJN Beeld.
Dat is dus niet naar het beeld van 1 of meerdere personen van die forum.
Nu is het heel vaak zo dat ik de Schrift bijna citeer maar dat in mijn eigen bewoordingen doe.
Ik praat dus geen statenvertaling. Wellicht heb je gemerkt dat het mensen hier op dit forum dan bijna niet eens opgevallen is dat ik eigenlijk Schrift citeer ? Zo slecht is het dus gesteld met de Bijbelkennis van een hele groep hier en dat is zwaar om dit te moeten constateren.

Om Statenvertaling te citeren is dus voor een groep geen probleem maar ze weten blijkbaar niet de Schrift te herkennen als iemand dit in eigen bewoordingen schrijft. Als dit niet herkend wordt dan vraag ik mij ook af hoe het gesteld is met de vernieuwing van het denken van het overgrote deel van de mensen hier en zou je de vraag of iemand dagelijks in een relatie leeft met God al helemaal niet gaan stellen omdat ze dan "net meer confortabel in hun groepje kunnen blijven zitten die allemaal in het zelfde schuitje zitten die aan het zinken is en verloren gaat doordat ze de reddingsboei maar niet willen grijpen omdat ze dat alleen komen te staan buiten de groep". (Als reaktie op het geschrevene van Gravo)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 07 jul 2019 11:56

Johan100 schreef:Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig; Romeinen 3.

Waarom moet een mens wederom geboren worden?

Ik geloof dat God je altijd leert (of minstens er iets van) kennen je arglistige hart voordat Hij wederbaart en als dat niet gebeurt is en je het zelfs tegenspreekt, Gods getuigenis over de natuurlijke mens, dan ben je ook zeker niet wedergeboren. Dat geloof ik vast.
Je draait er weer lekker omheen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

CorsdeKort
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2016 16:55

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor CorsdeKort » 29 jul 2019 22:33

Betreffende weet zelf dat hij wedergeboren is. Dan is zij / hij blij en in de hemel geplaatst. Dan is "godsdienst" geen moetje maar een lust. Dan is Jezus je hemelse bruidegom waar je verlieft op bent. Dan gaat er een hele nieuwe geestelijke wereld voor je open en begin je pas echt te leven. Dan sta je aan het begin van een nieuw en boeiend leven dat (als het goed is en je gaande de weg niet afhaakt) tot in eeuwigheid duurt.

ereunao

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor ereunao » 17 aug 2019 21:47

CorsdeKort:
Betreffende weet zelf dat hij wedergeboren is. Dan is zij / hij blij en in de hemel geplaatst. Dan is "godsdienst" geen moetje maar een lust. Dan is Jezus je hemelse bruidegom waar je verliefd op bent. Dan gaat er een hele nieuwe geestelijke wereld voor je open en begin je pas echt te leven. Dan sta je aan het begin van een nieuw en boeiend leven dat (als het goed is en je gaande de weg niet afhaakt) tot in eeuwigheid duurt.


Prediker 11:5 Gelijk gij niet weet, welke de weg des winds zij, of hoedanig de beenderen zijn in den buik van een zwangere vrouw, alzo weet gij het werk Gods niet, Die het alles maakt.
De wedergeboorte wordt gekend aan har vrucht maar niet aan haar oorsprong, dat blijft Gods geheim. Wedergeboorte en geloof zijn twee kanten van dezelfde zaak; die gelooft is wedergeboren en die weder geboren is gelooft, het ene is er nooit zonder het andere.Maar zoals bij een pasgeboren kind alles aanwezig, maar niets ontwikkeld is, zo is het ook hier. Een waarlijk wedergeborene weet niet vanaf het 1e uur dat hij wedergeboren is en gelooft. Hij kan het er zelf niet voor houden, als geloven anderen het wel van hem. En zo is ook met het geloof. In de wedergeboorte stort God de liefde uit in het hart en als die liefde eens gevoelig werkt in het hart dan kan het zo vol zijn en zo veel vrede en vreugde geven dat de zondaar er zonder zich te bedriegen zelfs op sterven kan. Vol is vol, een emmer kan maar vol zijn en en vingerhoed ook!

Maar bij zo’n mens drijft alles op het gevoel, hij heeft zonder dat hij het beseft veel meer op met de zaligheid als met de Zaligmaker. En als dat gevoelige leven dan weer wegebt, is hij weer de oude knecht en staat in zijn eigen waarneming nog voor eigen rekening. Want hij wordt net als de broers van Jozef wel gevoed, maar is niet verzoend. Jozef kende hen wel vanaf het 1e begin als zijn broers, maar zij wisten niet dat hij Jozef en hun broer was. En nu maak ik hier gen vast schema van, maar het is Gods gewone weg dat wij de grond uit al onze aangename gestalten weer verliezen, de schuld steeds groter wordt en wij als gans verlorenen om genade gaan roepen. Want liefde is geen koopgeld, aan Gods recht moet genoeg gedaan worden. En juist in die gangen van het leven wordt onder een levende bediening Christus ons zo dierbaar. Zo'n Zaligmaker hebben wij nu precies nodig: Overgeleverd om onze zonden en opgewekt tot onze rechtvaardiging. Maar er is gewoonlijk heel wat voor nodig voordat een mens zich restloos aan Hem overgeeft. Hierin is God vrij, sommigen doen er jaren over, bij andere gebeurt het in 6 weken. Maar voor wij hier gekomen zijn kan er nooit geen blijvende vrede en verzekering zijn. Dan blijven wij tussen hamer en aambeeld zweven. Dan vragen wij ons angstig af of ons geloof wel echt is, of wij wel genoeg zondekennis hebben…enz. Maar het geloof is niet meer dan de bril waardoor wij op Jezus leren zien, Maar zodra wij naar die bril gaan zoeken raken wij ze allebei kwijt. Daarom raad ik iedereen aan: ‘Zoek de zekerheid alleen in Christus en Zijn zoen- en kruisverdiensten.En dan houd je ook weer niets over om op te bouwen en te vertrouwen als de objectieve waarheid. Maar daar ontvangen wij zo’n zekerheid als alleen de H.Geest ons geven kan. Daarom verontrust ons daar de gedachte niet meer dat wij een puur voorwerpelijk verstandsgeloof zouden hebben . Maar het is helaas zo dat velen de bekering als een eindpunt beschouwen, maar dat is het beslist niet, hier begint de strijd van het geloof pas!. gr: ereunao

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 18 aug 2019 07:22

ereunao schreef:

Prediker 11:5 Gelijk gij niet weet, welke de weg des winds zij, of hoedanig de beenderen zijn in den buik van een zwangere vrouw, alzo weet gij het werk Gods niet, Die het alles maakt.
De wedergeboorte wordt gekend aan har vrucht maar niet aan haar oorsprong, dat blijft Gods geheim. Wedergeboorte en geloof zijn twee kanten van dezelfde zaak; die gelooft is wedergeboren en die weder geboren is gelooft, het ene is er nooit zonder het andere.Maar zoals bij een pasgeboren kind alles aanwezig, maar niets ontwikkeld is, zo is het ook hier. Een waarlijk wedergeborene weet niet vanaf het 1e uur dat hij wedergeboren is en gelooft.


Dat zijn jouw eigen maatstaven en niet de Bijbelse maatstaven.
Toen ik wederomgeboren werd wist ik wel degelijk dat ik wedergeboren was en ik wist wel degelijk dat ik tot geloof was gekomen.
Dat hoor je niet zo te zeggen natuurlijk in de refo wereld, maar daarom is het niet minder waar.
Een ander punt is dat we zelf ons geloof moeten oefenen en de spierballen die we als wedergeboren mens hebben, zijn wellicht niet zichtbaar nog, maar als we die trainen door samen te zijn met God Zelf en het Woord van God te overdenken dan groeien die wel en dan krijg je vanzelfeen spierballen geloof. (En daar is niks gestolens bij)

ereunao schreef:Vol is vol, een emmer kan maar vol zijn en en vingerhoed ook!

Ja maar de emmer moet ook vol blijven en daarom moeten we doorgaand vervuld worden en blijven met de Heilige Geest.


ereunao schreef:Maar bij zo’n mens drijft alles op het gevoel, hij heeft zonder dat hij het beseft veel meer op met de zaligheid als met de Zaligmaker. En als dat gevoelige leven dan weer wegebt, is hij weer de oude knecht en staat in zijn eigen waarneming nog voor eigen rekening. Want hij wordt net als de broers van Jozef wel gevoed, maar is niet verzoend. Jozef kende hen wel vanaf het 1e begin als zijn broers, maar zij wisten niet dat hij Jozef en hun broer was. En nu maak ik hier gen vast schema van, maar het is Gods gewone weg dat wij de grond uit al onze aangename gestalten weer verliezen, de schuld steeds groter wordt en wij als gans verlorenen om genade gaan roepen. Want liefde is geen koopgeld, aan Gods recht moet genoeg gedaan worden. En juist in die gangen van het leven wordt onder een levende bediening Christus ons zo dierbaar. Zo'n Zaligmaker hebben wij nu precies nodig: Overgeleverd om onze zonden en opgewekt tot onze rechtvaardiging. Maar er is gewoonlijk heel wat voor nodig voordat een mens zich restloos aan Hem overgeeft. Hierin is God vrij, sommigen doen er jaren over, bij andere gebeurt het in 6 weken. Maar voor wij hier gekomen zijn kan er nooit geen blijvende vrede en verzekering zijn. Dan blijven wij tussen hamer en aambeeld zweven. Dan vragen wij ons angstig af of ons geloof wel echt is, of wij wel genoeg zondekennis hebben…enz. Maar het geloof is niet meer dan de bril waardoor wij op Jezus leren zien, Maar zodra wij naar die bril gaan zoeken raken wij ze allebei kwijt. Daarom raad ik iedereen aan: ‘Zoek de zekerheid alleen in Christus en Zijn zoen- en kruisverdiensten.En dan houd je ook weer niets over om op te bouwen en te vertrouwen als de objectieve waarheid. Maar daar ontvangen wij zo’n zekerheid als alleen de H.Geest ons geven kan. Daarom verontrust ons daar de gedachte niet meer dat wij een puur voorwerpelijk verstandsgeloof zouden hebben . Maar het is helaas zo dat velen de bekering als een eindpunt beschouwen, maar dat is het beslist niet, hier begint de strijd van het geloof pas!. gr: ereunao


Natuurlijk is bekering geen eindpunt maar juist een startpunt.
Gevoel is een onderdeel van het menszijn, maar geloof is waar alles op drijft.
Geloof is niet het na jagen van gevoelens, anders zou je als je niet een hallelujagevoel hebben je zelf af kunnen vragen of je geloof wel echt is en dat hoeft dus niet.
God is ons aan het opvoeden om volwassen gelovige te worden en dan worden we niet meer heen en weer geslingerd door emoties en allerlei wind van leer, maar op het moment dat onze schuld is weggewassen door Hem te aanvaarden zal die schuld er nooit weer komen en dus ook niet groter worden, omdat het offer van Jezus was voor eens en altijd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 18 aug 2019 10:53

ereunao schreef:Prediker 11:5 Gelijk gij niet weet, welke de weg des winds zij, of hoedanig de beenderen zijn in den buik van een zwangere vrouw, alzo weet gij het werk Gods niet, Die het alles maakt.
De wedergeboorte wordt gekend aan har vrucht maar niet aan haar oorsprong, dat blijft Gods geheim. Wedergeboorte en geloof zijn twee kanten van dezelfde zaak; die gelooft is wedergeboren en die weder geboren is gelooft, het ene is er nooit zonder het andere.Maar zoals bij een pasgeboren kind alles aanwezig, maar niets ontwikkeld is, zo is het ook hier. Een waarlijk wedergeborene weet niet vanaf het 1e uur dat hij wedergeboren is en gelooft. Hij kan het er zelf niet voor houden, als geloven anderen het wel van hem. En zo is ook met het geloof. In de wedergeboorte stort God de liefde uit in het hart en als die liefde eens gevoelig werkt in het hart dan kan het zo vol zijn en zo veel vrede en vreugde geven dat de zondaar er zonder zich te bedriegen zelfs op sterven kan. Vol is vol, een emmer kan maar vol zijn en en vingerhoed ook!

Maar bij zo’n mens drijft alles op het gevoel, hij heeft zonder dat hij het beseft veel meer op met de zaligheid als met de Zaligmaker. En als dat gevoelige leven dan weer wegebt, is hij weer de oude knecht en staat in zijn eigen waarneming nog voor eigen rekening. Want hij wordt net als de broers van Jozef wel gevoed, maar is niet verzoend. Jozef kende hen wel vanaf het 1e begin als zijn broers, maar zij wisten niet dat hij Jozef en hun broer was. En nu maak ik hier gen vast schema van, maar het is Gods gewone weg dat wij de grond uit al onze aangename gestalten weer verliezen, de schuld steeds groter wordt en wij als gans verlorenen om genade gaan roepen. Want liefde is geen koopgeld, aan Gods recht moet genoeg gedaan worden. En juist in die gangen van het leven wordt onder een levende bediening Christus ons zo dierbaar. Zo'n Zaligmaker hebben wij nu precies nodig: Overgeleverd om onze zonden en opgewekt tot onze rechtvaardiging. Maar er is gewoonlijk heel wat voor nodig voordat een mens zich restloos aan Hem overgeeft. Hierin is God vrij, sommigen doen er jaren over, bij andere gebeurt het in 6 weken. Maar voor wij hier gekomen zijn kan er nooit geen blijvende vrede en verzekering zijn. Dan blijven wij tussen hamer en aambeeld zweven. Dan vragen wij ons angstig af of ons geloof wel echt is, of wij wel genoeg zondekennis hebben…enz. Maar het geloof is niet meer dan de bril waardoor wij op Jezus leren zien, Maar zodra wij naar die bril gaan zoeken raken wij ze allebei kwijt. Daarom raad ik iedereen aan: ‘Zoek de zekerheid alleen in Christus en Zijn zoen- en kruisverdiensten.En dan houd je ook weer niets over om op te bouwen en te vertrouwen als de objectieve waarheid. Maar daar ontvangen wij zo’n zekerheid als alleen de H.Geest ons geven kan. Daarom verontrust ons daar de gedachte niet meer dat wij een puur voorwerpelijk verstandsgeloof zouden hebben . Maar het is helaas zo dat velen de bekering als een eindpunt beschouwen, maar dat is het beslist niet, hier begint de strijd van het geloof pas!. gr: ereunao
Het rode is van mij.

Dus iemand die het wel vanaf het begin weet is niet waarlijk wedergeboren volgens jou?
Onbewust geloven? Wat een rarigheid.
Ieder die gelooft dat Jezus de ​Christus​ is, is uit God geboren. Hoe duidelijk wil je het hebben!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor ereunao » 18 aug 2019 12:54

naamloos:
Onbewust geloven? Wat een rarigheid.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. Hoe duidelijk wil je het hebben!
Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen.[quote]

]s een pasgebhoren kind zich bewust van zijn geboorte? Immers neen,.Zo is het ook hier, het is alleen door de H.Geest dat wij weten de dingen die ons van God geschonken zijn. ( 1Kor.2:12-16 )
Daar wordt dat leven dus niet geschonken, maar wij worden ons er bij het opgroeien in het geloof steeds meer van bewust. Maar velen zijn hun eigen verzekering, het eigen gemaakte geloof is veel verzekerder dan het door God Zelf bevestigde volk. gr: ereunao

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 18 aug 2019 13:45

ereunao schreef:]s een pasgebhoren kind zich bewust van zijn geboorte? Immers neen,.Zo is het ook hier
Nou nee. Je moet een vergelijking niet tot het uiterste doortrekken.
Een pas geboren kind weet niks in tegenstelling tot iemand die gelooft dat Jezus is de Christus.
En wie dat gelooft is uit God geboren staat er in mijn Bijbel.

ereunao schreef:het is alleen door de H.Geest dat wij weten de dingen die ons van God geschonken zijn. ( 1Kor.2:12-16 )
Klopt. Dat staat ook in mijn Bijbel. Wat er niet staat is dat daar jaren overheen gaan.

ereunao schreef:Daar wordt dat leven dus niet geschonken, maar wij worden ons er bij het opgroeien in het geloof steeds meer van bewust.
Nogmaals: Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. En we worden niet dood geboren.
Iedereen die gelooft heeft de H.G. ontvangen. Zie o.a.: In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het ​evangelie​ van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de ​heilige​ Geest​ die ons beloofd is.

ereunao schreef:Maar velen zijn hun eigen verzekering, het eigen gemaakte geloof is veel verzekerder dan het door God Zelf bevestigde volk
Geloof kun je niet naar believen maken.
Verder kun je maar beter voor jezelf praten ipv anderen naar jouw maatstaven te veroordelen en daar Gods stempel op te plakken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 18 aug 2019 15:08

Ereunao schreef:Maar velen zijn hun eigen verzekering, het eigen gemaakte geloof is veel verzekerder dan het door God Zelf bevestigde volk.

Dit is zo'n formulering die het twijfelen aanmoedigt bij toch al wankele gelovigen. Het dient er slechts toe om al te enthousiaste gelovigen terug in hun hok te jagen. Er zijn helaas altijd wel bepaalde types in de kerk die daar groot belang aan hechten.

De wedergeboorte werkt ongetwijfeld ook door in het onderbewuste. Maar dat betekent dat God meer in ons doet dan wij bidden of beseffen (Ef. 3:20).
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor ereunao » 18 aug 2019 20:36

naamloos:
Nou nee. Je moet een vergelijking niet tot het uiterste doortrekken.
Een pas geboren kind weet niks in tegenstelling tot iemand die gelooft dat Jezus is de Christus.


Maar hier gaat het wel op, Want in de wedergeborote zijn het de doden die de stem van de Zoon Gods horen. Ezechiël moest tot doodsbeenderen spreken.
Maar dan kennen ze Hem nog niet moeten ze alles nog leren. Wat weet zo’n ziel van een drieënig God, van de verzoening door het bloed en van rechtvaardiging door het geloof? De hele zaak wordt in principe daar wel geschonken, maar hij moet het in de weg van het geloof nog leren kennen. En dan kan er in de vruchtelijke beleving wel vrede en blijdschap zijn. En als het dan eens wat doorvloeit in de liefde zeg ik daar niets van, dat brengt de Heere zelf wel op zijn plaats.Maar Sion moet door recht verlost worden en dan is de liefde geen koopgeld.

En als dat dan weer wegebt sta je weer onverzoend en met lege handen. En dan is tot het juist troost en bemoediging iemand te ontmoeten die je de weg Gods nauwkeuriger uitlegt. ( Hand.18:26 ) Ik heb eens een man bij mij gehad die veel kon vertellen van beloften die hij van de Heere gekregen had, maar de grond uit dit al zijn belevingen weer kwijt geraakt was. En dan vroeg hij mij telkens of hij hier nu nog mee verloren kon gaan. Ik heb toen gezegd: ‘Daar moet je nog mee verloren gaan, maar daar ligt juist je behoud in’. Hij begreep dat toen niet, maar is jaren later bij mij geweest en heeft mij verteld hoe God doorgewerkt heeft in zijn leven en zijn ziel gered heeft. ‘Je had destijds wel gelijk, maar ik begreep daar toen niets van’, zei hij. Gr: ereunao
( Er moet dus staatsverandering plaatsvinden, afsnijding uit Adan en overplanting in Christus. En nu gebeurt dat in principe wel in de wedergeboorte, maar zolang dat niet opgeklaard is in het geloofsleven kan je daar niets mee.)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 18 aug 2019 22:20

ereunao schreef:

Maar hier gaat het wel op, Want in de wedergeborote zijn het de doden die de stem van de Zoon Gods horen. Ezechiël moest tot doodsbeenderen spreken.
Maar dan kennen ze Hem nog niet moeten ze alles nog leren. Wat weet zo’n ziel van een drieënig God, van de verzoening door het bloed en van rechtvaardiging door het geloof? De hele zaak wordt in principe daar wel geschonken, maar hij moet het in de weg van het geloof nog leren kennen. En dan kan er in de vruchtelijke beleving wel vrede en blijdschap zijn. En als het dan eens wat doorvloeit in de liefde zeg ik daar niets van, dat brengt de Heere zelf wel op zijn plaats.Maar Sion moet door recht verlost worden en dan is de liefde geen koopgeld.


Wanneer iemand wedergeboren is dan weet hij inderdaad nog niet alles en weet nauwelijks hoe het is om in relatie met God te leven, dat klopt. Aan de andere kant is het wel een begin geweest dat de wedergeboorte heeft plaatsgevonden en dat gaat gepaard met geloof, of zo je wilt is dat het gevolg van geloof of zo je wilt is het samengegaan met het geloof. Je moet dan nog wel dingen leren maar je bent verlost, je zonden zijn weggewassen en je schuld is weggedaan.


ereunao schreef:En als dat dan weer wegebt sta je weer onverzoend en met lege handen. En dan is tot het juist troost en bemoediging iemand te ontmoeten die je de weg Gods nauwkeuriger uitlegt. ( Hand.18:26 ) Ik heb eens een man bij mij gehad die veel kon vertellen van beloften die hij van de Heere gekregen had, maar de grond uit dit al zijn belevingen weer kwijt geraakt was. En dan vroeg hij mij telkens of hij hier nu nog mee verloren kon gaan. Ik heb toen gezegd: ‘Daar moet je nog mee verloren gaan, maar daar ligt juist je behoud in’. Hij begreep dat toen niet, maar is jaren later bij mij geweest en heeft mij verteld hoe God doorgewerkt heeft in zijn leven en zijn ziel gered heeft. ‘Je had destijds wel gelijk, maar ik begreep daar toen niets van’, zei hij. Gr: ereunao
( Er moet dus staatsverandering plaatsvinden, afsnijding uit Adan en overplanting in Christus. En nu gebeurt dat in principe wel in de wedergeboorte, maar zolang dat niet opgeklaard is in het geloofsleven kan je daar niets mee.)


Jezus bracht Zijn offer voor eens en vor altijd.
Als iemand wedergeboren is dan is er door het geloof dus ook GEEN zondeschuld meer dus als emoties zouden wegebben dan blijf je niet met lege handen en onverzoend, want Jezus draait niet de verzoening terug.
Je hoeft niet verloren te gaan omdat je verzoend bent.
Het punt is dat behouden verkeerd geleerd wordt in de kerk.
Je wordt niet behouden zodat je er dan dus bent, maar je wordt behouden UIT iets.
Dat is dat je de rug gaat toekeren aan alles wat niet beantwoord aan de normen van God.
Daar wordt je dus UIT behouden. De staatsverandering is er metterdaad door het geloof in 1 keer bij de wedergeboorte.
En dat het zo is dan betekend het dus ook dat het zo is.
Dat iets dan moet "opklaren in het geloofsleven" omdat je er anders niks mee kunt is gewoon overtollige ballast en kan je er gewoon helemaal af knippen.

God zegt het dus is het zo, en dan hoeft er niks meer op te klaren.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 7 gasten