DeDwaler schreef:.
Waar bid je dan zoal om? Kijk, we zullen zeker ontvangen wat we in Gods naam (naar Zijn wil) bidden, maar wanneer wij niet naar Gods wil bidden dan krijgen we het niet ook. Ons gebed of de reden waarom we iets willen kan onzuiver zijn. Willen we iets ter ere van onszelf of om ons eigen leven gemakkelijker/aangenamer te maken, in plaats van voor God, dan is de reden van het gebed onzuiver (vleselijk) en zul je ook niet worden verhoord. Daar zit volgens mij voor een hele hoop mensen (waaronder ikzelf) een harde les in. De apostel Jakobus schrijft erover (Jakobus 4:1-10).
Het klopt dat de meeste gebeden van mensen eigenlijk slechts het inleveren van de verlanglijstjes is, en die zijn allemaal gericht op de mens zelf.
Joodse gebeden voor bijvoorbeeld een broodmaaltijd beginnen met : Gezegend zijt Gij, Schepper van Hemel en Aarde, die het brood doet opkomen uit de aarde. Daar staat God Zelf dus centraal.
Hier hoor je: Here zegen deze spijze Amen.
Hoe eer je daar God mee ?
Je kunt ook zeggen Dank U Here Jezus dat wij dit eten tot ons mogen nemen en dat U ons altijd wilt zegenen, want dat is namelijk de Wil van God !
God zal ons geven al de verlangens van ons hart staat er in de Bijbel, maar er staat nog wat bij.....namelijk VERLUSTIG U IN DE HERE EN Hij zal u geven al de verlangens van uw hart. Wanneer je je verlustigd in de Here dan erken je dat Hij centraal staat en dan worden jouw verlangens gelijk aan Gods verlangens dus dan is het logisch dat God het dan ook zal geven, omdat het volledig overeenstemmend is met Zijn Wil.
DeDwaler schreef:Wat betekent Jezus dan als Verlosser? Je spreekt zelf ook over 'in' Hem zijn, maar als ik je goed versta dan kunnen we net zo goed naast Hem gaan staan. Hij heeft ons misschien overeind geholpen en verder redden we het dan wel. Zo komt wat je beweert namelijk op mij over.
Het IN CHRISTUS zijn is iets wat bijna niet in kerken onderwezen wordt, helaas.
Door de wedergeboorte ben je IN CHRISTUS, omdat je overgezet bent van het koninkrijk van de duisternis naar het Koninkrijk van God.
Niemand kan je daaruit trekken maar je kunt wel zelf beslissen om niet te wandelen op de manier waarvoor je bestemd bent, omdat je door het IN CHRISTUS geplaatst te zijn voorbestemd bent om te leven zoals God dat voor jou heeft bedoeld, namelijk in gezondheid, en overvloed en steeds gezegend te worden, zodat jij anderen ook weer kunt zegenen. Jezus heeft je niet alleen verlost van de zonde, maar heeft je levend gemaakt door de wedergeboorte, Hij heeft Zijn Heilige Geest gezonden zodat die altijd IN JOU en BIJ JOU is en nooit tegen jou is maar altijd VOOR JOU.
De Bijbel zegt ook: Zonder Hem kan ik niets doen.
Maar we zijn helemaal nooit zonder Hem omdat de Heilige Geest IN ONS WOONT.
We hoeven dus niet, zoals ik soms zie bij charismatische stromingen, wachten dat de Heilige Geest een keer komt opdagen.
Als ik de kerk binnenloop dan is de Heilige Geest er namelijk ook, omdat Hij IN MIJ WOONT, dus overal waar ik kom daar is de Heilige Geest.
Zonder Hem KAn ik niet en WIL ik niet.
DeDwaler schreef:Ik durf het haast niet op te schrijven, maar: in de Naam van Jezus beveel ik dit en dat, zus en zo! Laat ik het de charismatische lezing van namens Jezus handelen noemen. Hebben we het dan ook over een dergelijke autoriteit?
Jij hebt de autoriteit om bijvoorbeeld tegen je eigen lichaam te zeggen:
Exceem, wijk van mij, verdwijn in de naam van Jezus.
Door Zijn striemen is mij genezing geworden dus dat is een deel wat hoort bij het volbrachte werk van Jezus.
Lichaam kom in lijn met Gods Woord, NU, in de naam van Jezus.
Jouw spreken daarin zit kracht, daarom moet je ook het goede spreken en niet het verkeerde.
Dat is de kracht van woorden.
Ik weet dat er vaker zo gesproken wordt en dat mensen gewoon genezen.
Genezing is dus een deel van het verlossende werk van Jezus en God is Jehova Raffa, de God van mijn genezing.
Mijn schouder zat helemaal verkeerd, mijn schouderblad rechts was twee centimeter of zo verder naar achter dan de linker en mijn dochter zag dat en sprak tegen de schouder en zei dat de schouder goed moest gaan staan in de naam van Jezus.
En de schouder ging op dat moment goed staan, en bij bewegen knakte niet meer steeds de schouder.
DeDwaler schreef:Oké, helder. Dat begrijp ik. Vrijheid is geen vrijbrief. Zo betekent vrijheid van meningsuiting ook niet dat je alles maar moet kunnen zeggen. Het is niet van: nou ik geloof in Jezus, en na mij de zondvloed! Welke (ware) volgeling van de Heere Jezus zou zo'n houding kunnen hebben?
Als het goed is geen enkele.
DeDwaler schreef:Ik snap wel waarom je naar aanleiding van wat ik zeg dat bezwaar poneert, want Paulus moet dat o.a. in de Romeinenbrief ook expliciet benadrukken. Blijkbaar bestaan er naar aanleiding van de christelijke vrijheid nogal wat misverstanden. Vandaar dat ik me afvroeg of je het over mij had. Zou toch kunnen? Wat je zegt komt ook niet uit de lucht vallen. Dat ik me iets aantrek en dat met je deel is ook verder helemaal geen verwijt, hoor Veendam. Zo snel ben ik niet in mijn wiek geschoten. Het heeft meer met duidelijkheid verschaffen te maken en dat werkt over en weer. Alles goed hoor.
Prima

DeDwaler schreef:Dat laatste klopt uiteraard. Ik snap wel wat je wilt zeggen, maar ik ben het niet met je eens dat het lichaam zelf niet zondig is. Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Ik ben ziek, allerlei kwalen, maar waar ik het meeste last van ondervind is een huidziekte (constitutioneel eczeem). De ziekte zit in mijn vlees (of erop, het is maar hoe je het bekijkt

) en dat geeft maar aan dat mijn vlees ook zondig is. Jeuk, honger, moeheid, etc. zijn allemaal verlangens van mijn vlees. Het zijn prikkels, signalen en daar moet ik wat mee. Daar zitten ook een hele hoop zondige prikkels tussen.
De zondige prikkels zijn gedachten, en noem die gedachten en zeg gewoon dat je daar niet aan zult voldoen omdat het niet overeenkomt met wat God voor jouw leven bedoeld heeft. Ik weiger om dit of dat te doen omdat God zegt dat het slecht voor mij is, want ik ben bestemd om op te groeien naar geestelijke volwassenheid en beelddrager te zijn van God.
Ik zal juist het tegenovergestelde doen, namelijk mijn leven in reinheid wandelen en doen wat God zegt en Hem eren en aanbidden in en met alles wat ik doe.
Gewoon hardop uitspreken, dan hoor je dat zelf ook en het geloof is door het horen.
Je zult zien als je steeds daar op die manier op gaat reageren dat die prikkels steeds minder vat op je hebben.
Over huidziekte zie even wat verder naar boven wat ik schreef.
DeDwaler schreef:Mijn lichaam vraagt nogal wat van me. Met bepaalde dingen kom ik er niet onder uit om 'naar het vlees' te handelen, maar met zondige verlangens die in mij (in mijn vlees, mijn lichaam) leven is dat anders. Vroeger was ik er blind voor en was er nauwelijks een rem, maar dat is veranderd, want ik zie in Gods licht alles en daar kan ik met Zijn hulp wat mee. Dat is met vallen en opstaan. Ondanks wat ik wil en doe, namelijk zoveel mogelijk niet naar het vlees wandelen, mijn vlees zondigt gewoon verder als vanouds. Dat is een modderstroom aan narigheid wat daar de hele dag uitkomt. Het kan niet anders doen dan dat.
Kijk, hier is de kern van de zaak waar het mis gaat in veel gevallen, dit bedoel ik niet als persoonlijke aanval hoor begrijp me goed.
Je wilt zoveel mogelijk NIET naar het vlees wandelen, maar wat je niet wilt dat doe je dus.
Als ik tegen je zeg je mag niet denken aan een groene olifant dan ga je dus wel denken aan een groene olifant, dat is logisch.
De kern van de zaak is niet het zoveelmogelijk NIET de zonde doen, maar je moet de kern van de zaak maken dat je elke dag wilt doen wat God voor jouw leven heeft bedoeld. Dat je in alles ZIJN wil wilt doen en dan noem je gewoon dat bij naam dat je het goed wilt doen en dus ook zult doen.
Dan ligt het zwaartepunt in je denken bij het doen van het goede, en niet zoals nu bij het niet willen doen van het verkeerde.
DeDwaler schreef:Niet naar het vlees handelen is bijvoorbeeld net als honger, of trek hebben, maar niet eten. De prikkel is er, maar je handelt er niet naar. Zo is het met zondigen precies zo, de zondige prikkel is er, maar je wilt die dingen niet doen. Ik moet mijn vlees (of mijn oude ik, zo je wilt) als dood voor de zonde beschouwen, want dat is het, maar dat betekent niet dat het al daadwerkelijk dood is. Nee, het is nog sterfelijk (zondig, vervloekt) met alle gevolgen van dien. Mijns inziens moet dat zo zijn. Het vlees mag dan een zondig ding zijn, maar het heeft ons nog een hoop te leren. Over onszelf en over God.
Daarom zegt Paulus dat ons denken vernieuwd moet worden naar het Woord van God, dus op 1 lijn moet komen met Gods Wil, dus dat onze verlangens gelijk worden aan Gods verlangens, en dat kan dus door je te verlustigen in de Here, dank Hem maar voor wie Hij VOOR JOU is.
DeDwaler schreef:Om die reden kan ik niet anders dan met Paulus beamen dat er in mij geen goed woont. Al het goede komt van God. De genade, Zijn Geest, het willen, het werken, de liefde en het geloof. Alles dus. Zonder de Heere Jezus kan ik niets goeds teweegbrengen.
God Zelf is het toch die het willen en het werken werkt ?
De Heilige Geest woonde ook in Paulus, dus Paulus bedoelde niet dat er iets goeds in hem woonde, maar dat er in zijn denken dat nog niet in lijn was met Gods Woord niets goeds woonde.
Paulus spreekt daar in de Romeinenbrief echter over hoe het WAS, en daarna schrijft hij hoe het nu IS.
Dat is dus doordat de Heilige Geest in hem het willen en het werken gewerkt heeft.
Je dent toch niet dat alles geschreven is en dat op datzelfde moment allemaal gebeurde ?
Dan zou Paulus er achter gekomen zijn tijdens het schrijven van de brief dat alles wel mogelijk was, Gode zij dank door Jezus Christus onze Here ?
DeDwaler schreef:Een ander voorbeeld van dat het vlees zondig is is de Joodse besnijdenis.
De Joodse besnijdenis heeft niets met zonde te maken, maar is slechts een schaduw van Jezus die is gekomen, maar toen nog niet was gekomen.
Nu geldt dat we besneden moeten zijn van hart, dus een nieuw hart moeten hebben en dat is de wedergeboorte, dat ons hart van steen veranderd is voor een hart van vlees. Als vlees zondig zou zijn dan zou God het hart van steen veranderd hebben in iets zondigs ?
Dat denk ik toch echt niet.
DeDwaler schreef:Het is wat lastig te omschrijven misschien, daarom herken ik wat Paulus erover schrijft en hoe hij het schrijft. Het is nogal ingewikkeld om alle processen in de innerlijke mens te adresseren. Ik zag dat je verderop nog met een hoos vertalingen komt, maar daar ben ik het ook in het geheel niet mee oneens. Wat dat betreft hang ik niet zo aan vertalingen. De Bijbel is een boek met een strekking en samenhang en geen verzameling verzen. We zullen altijd naar het geheel moeten kijken om elk vers op waarde te schatten en de volledige betekenis ervan te kunnen voor- en doorzien.
Dank je voor je lieve woorden, Veendam!
.
Om Bijbelteksten goed te begrijpen moeten deze altijd in de context geplaatst zijn van waarin het staat geschreven, en kan je woord voor woord bekijken wat de meerdere betekenissen van die woorden zijn.
In Genesis 1 vers 1 zijn in het Hebreeuws 5 woorden, terwijl in het Nederlands dit vers veel langer is.
Die 5 woorden verwijzen naar de Menorah, de kandelaar, waar Jezus Zelf het Licht is.
Dat is de vijfde man die ze zien bij de vrienden van Daniël in de vurige over.
Het middelste woord in het hebreeuws wordt echter nooit vertaald omdat het geen woord is in het hebreeuws.
Het bestaat uit twee letters, de aleph en de taf.
In het hebreeuws is dat de eerste en de laatste letter van het alfabet dus de eerste en de laatste.
De alfa en de omega.
Daar staat Jezus dus in het eerste vers van de Bijbel gelijk in het middelpunt.