Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2025 09:33

Marnix schreef:Oke met tildrempels heb ik geen ervaring. Volgens mij is de achterbak van een Skoda niet hoog. Mij zus en zwager hebben een Octavia en een chebo van een kilo of 35 en dat gaat prima. Maar goed, dag verschilt vast ook per soort hond, die van jou is 10 kg zwaarder en springt misschien niet zo goed?

https://www.autoweek.nl/forum/threads/a ... hond.4136/

Springen gaat ook goed, dat is het probleem niet. Het is alleen wel slecht voor de gewrichten van een hond. Als je af en toe een keer met de auto gaat is dat in mijn ogen niet zo erg, maar als we gaan trainen gaat ze na een trail weer terug de auto in. Spoor wordt opnieuw uitgezet en dan mag ze er weer uit. Dan kom je snel aan zo'n 10 keer springen per dag. Wil je klachten voorkomen is die lage tildrempel dan wel belangrijk.

Waarschijnlijk wordt het toch een fiat qubo of yaris verso. Maar die laatste zijn slecht verkrijgbaar met niet teveel kilometers.
Vergelijkbare modellen worden al snel 5-10 cm hoger.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 12 feb 2025 09:43

Wij hebben een auto met een tildrempel van 56 cm. Met wat extra gewicht misschien een beetje lager. Geen ervaring met honden in een auto. Maar er kunnen vijf mensen en heel veel spullen in.

Afbeelding

Renault Kangoo

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 feb 2025 15:46

Die nemen we ook mee bij onze zoektocht, dat is ook laag inderdaad!

Zag wel dat de 1.6 weer een stukje zwaarder zijn, dus duurder in wegenbelasting. De 1.4 is voor mij ook wel goed denk ik zo. (Ik hoef niet snel te zijn, geen bergen te beklimmen en waarschijnlijk ook geen aanhanger te trekken.) wat hebben jullie?

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 13 feb 2025 19:22

lammetje schreef:Die nemen we ook mee bij onze zoektocht, dat is ook laag inderdaad!

Zag wel dat de 1.6 weer een stukje zwaarder zijn, dus duurder in wegenbelasting. De 1.4 is voor mij ook wel goed denk ik zo. (Ik hoef niet snel te zijn, geen bergen te beklimmen en waarschijnlijk ook geen aanhanger te trekken.) wat hebben jullie?

Een 1.6, kost 70 euro per maand wegenbelasting. We halen de 100 km/h en met een aanhanger er achter ook het wettelijk maximum van 80km/h. Verder is de auto niet echt zuinig, met rustig rijden is 6l/100km net te halen, maar het ding heeft natuurlijk de stroomlijn van een wasmachine.
Maar er kunnen mensen en spullen in en daar is een auto voor.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 feb 2025 21:36

Prisma23 schreef: (...) maar het ding heeft natuurlijk de stroomlijn van een wasmachine (...)

:lol:

Ik ga er inderdaad niet heel veel lange afstanden mee rijden. We hebben een grote 7 zitter en mijn 5 persoons dus tis echt alleen voor trainen met de hond. Dan maakt het verbruik niet zoveel uit.

Vind de wegenbelasting dan toch wel belangrijker.

Fiat doblo is een beetje hetzelfde model maar dan iets lichter, scheelt wel en komt iedere maand terug. Zet die er ook nog even bij op m'n lijstje.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2025 09:58

lammetje schreef:Die nemen we ook mee bij onze zoektocht, dat is ook laag inderdaad!

Ik zou dan lekker voor de lichte motor gaan, daarna kan je prima rijden in ons vlakke landje. Wij hebben een 86 pk 1.2 en zelfs met kinderen en bagage gaat dat prima :-D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 14 feb 2025 13:57

lammetje schreef::lol:

Ik ga er inderdaad niet heel veel lange afstanden mee rijden. We hebben een grote 7 zitter en mijn 5 persoons dus tis echt alleen voor trainen met de hond. Dan maakt het verbruik niet zoveel uit.

Vind de wegenbelasting dan toch wel belangrijker.

Fiat doblo is een beetje hetzelfde model maar dan iets lichter, scheelt wel en komt iedere maand terug. Zet die er ook nog even bij op m'n lijstje.

Met honden heb ik geen ervaring maar ik zie hier in buurt vaak mensen met een hond in een wagentje achter de fiets of in een bakfiets.

Afbeelding

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 14 feb 2025 18:42

Gezien het gedrag van onze hond is dat niet echt verstandig 8) maar ik moet ook wel een half uur tot een uur als we echt een trail gaan speuren, tussendoor moet ze dan ook even terug de auto in. Dus helaas moet het wel een auto zijn :wink:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 feb 2025 14:19

Tis een fiat doblo geworden. Toch wel fijn zoveel ruimte. Hij is uit 2004, een 1.6 met aardig wat kilometers (230 000) maar daar was de prijs ook naar. Ik ben tevreden tot nu toe en hoop dat we er even mee vooruit kunnen. As dinsdag gaan we speuren dus kunnen we het meteen uitproberen.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 22 feb 2025 17:48

lammetje schreef:Tis een fiat doblo geworden. Toch wel fijn zoveel ruimte. Hij is uit 2004, een 1.6 met aardig wat kilometers (230 000) maar daar was de prijs ook naar. Ik ben tevreden tot nu toe en hoop dat we er even mee vooruit kunnen. As dinsdag gaan we speuren dus kunnen we het meteen uitproberen.

Lijkt echt de ideale auto voor jou te zijn!

Afbeelding

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 24 feb 2025 09:52

Prisma23 schreef:
Afbeelding

Ben inderdaad van plan een leuke tekst of foto sticker van de honden erop te plakken :lol:

Terug naar “Algemene Zaken”