Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 13 aug 2020 13:49

Chaya schreef:(...)Dat vind ik een rare vraag. Ook als die gesteld wordt aan een PKNer of een forummer hier.(...)

Ik zou de vraag of iemand een waarachtig kind van God is ook niet zo gauw aan andere christenen vragen.
Maar in de GG is het de enige vraag waar het op aan komt: is het echt of niet? Is het schijn of zijn? Heb je het jezelf ingebeeld, ben je van elders ingeklommen, geloof je alleen maar dat je gelooft? Grijp je iets dat je niet hebt ontvangen? Ga je niet met een ingebeelde hemel naar hel? Bedroeg je jezelf niet voor de eeuwigheid? Gaat dat niet wat al te gemakkelijk, dat geloven...enzovoorts.

De hele toon, constant in de prediking is: het gaat om het enige nodige (= waarachtige bekering). Al het andere is niet wezenlijk. Zelfs de kerkgang niet, zelfs onze levenswandel niet of ons bidden en worstelen.
Het gaat om de wedergeboorte. Als dat niet geschonken wordt is alles verloren.
Dat zou je nog Bijbels kunnen noemen, totdat je er achter komt dat er bijna niemand is die durft te zeggen dat hij dit enige nodige ook echt heeft ontvangen.

Dus is dit in de GG de vraag der vragen: ben je een waarachtig kind van God. De eerlijke antwoorden die je daar op krijgt geven je het beste inzicht in wat er op geestelijk gebied werkelijk speelt

Veel GG-ers zijn buitengewoon vriendelijke mensen, voorbeeldige christenen waar je veel van kunt leren. Waar je veel respect voor kunt hebben.
Maar echt, vrijwel nooit wil of durft men zich een kind van God te noemen, uit angst om zich iets toe te eigenen dat je niet toekomt.
Ik verwijt het die mensen niet. Maar ik beoordeel het ook niet als ootmoed of christelijke nederigheid.
Het is een leegte, een gebrek aan zekerheid en geloof dat door de prediking is ontstaan. Telkens weer wordt de twijfel gezaaid. Nooit is er het geloofsgesprek waarin troost en bemoediging klinkt. Want iedereen twijfelt of hij wel een ware gelovige is. Vraag het maar.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 13 aug 2020 14:13

gravo schreef:Ik zou de vraag of iemand een waarachtig kind van God is ook niet zo gauw aan andere christenen vragen.
Maar in de GG is het de enige vraag waar het op aan komt: is het echt of niet? Is het schijn of zijn? Heb je het jezelf ingebeeld, ben je van elders ingeklommen, geloof je alleen maar dat je gelooft? Grijp je iets dat je niet hebt ontvangen? Ga je niet met een ingebeelde hemel naar hel? Bedroeg je jezelf niet voor de eeuwigheid? Gaat dat niet wat al te gemakkelijk, dat geloven...enzovoorts.

Zo wel. Maar dat hoor ik in de CGK en de HHK, zelfs ook in de PKN. Andere terminologie, maar er moet een zekere separatie in de prediking zitten, anders is het maar een oppervlakkig verhaaltje.
gravo schreef: Zelfs de kerkgang niet, zelfs onze levenswandel niet of ons bidden en worstelen.

Dat is eigenlijk een opluchting. Onze zaligheid hangt niet van onze werken af.
gravo schreef:Veel GG-ers zijn buitengewoon vriendelijke mensen, voorbeeldige christenen waar je veel van kunt leren. Waar je veel respect voor kunt hebben.
Maar echt, vrijwel nooit wil of durft men zich een kind van God te noemen, uit angst om zich iets toe te eigenen dat je niet toekomt.
Ik verwijt het die mensen niet. Maar ik beoordeel het ook niet als ootmoed of christelijke nederigheid.
Het is een leegte, een gebrek aan zekerheid en geloof dat door de prediking is ontstaan. Telkens weer wordt de twijfel gezaaid. Nooit is er het geloofsgesprek waarin troost en bemoediging klinkt. Want iedereen twijfelt of hij wel een ware gelovige is. Vraag het maar.

Sorry, maar zo alom herken ik dat echt niet. Ik ken die mensen ook wel, maar jij trekt het in het allerbreedste deel.
Want als het zo was, zou er nooit iemand aan het H.A. durven gaan.
Een predikant heeft ruwweg 1.000 mensen voor zich, hij heeft de plicht om te separeren in onbekeerd en bekeerd. De luisteraar heeft ook een plicht. Luisteren = aktief! Dat vergeten veel mensen. Gaan achterover zitten, horen het aan, na de dienst was de dominee er weer goed in, of: hij liet het liggen.
Voordat de dienst begint moeten wij de Heere vragen om opening van ons hart. En of Hij ons wil bewaren voor de afleidingen.
Daar begint het mee gravo en niet om eens allemaal te benoemen wat er zo fout is in de GG.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 13 aug 2020 14:47

Chaya schreef:(...) Sorry, maar zo alom herken ik dat echt niet. Ik ken die mensen ook wel, maar jij trekt het in het allerbreedste deel.
Want als het zo was, zou er nooit iemand aan het H.A. durven gaan. (...)

Ik heb dat al meer gezegd, maar als het inmiddels ruimer is geworden in de GG en er zijn meer mensen die van zichzelf mogen en durven getuigen dat zij kinderen van God zijn, dan zou dat heel mooi zijn. Dan is er echte geestelijke groei en draagt de prediking vrucht.
Ik kerk inmiddels niet meer in de GG, dus helemaal goed kan ik de huidige situatie niet inschatten. Ik meende dat de touwtjes juist strakker werden aangetrokken de laatste jaren. Misschien heb ik het mis, maar ook om daar uitsluitsel over te krijgen zou de door mij geopperde persoonlijke vraag naar een waar geloof natuurlijk alsnog gesteld kunnen worden.
Misschien zijn er GG-ers die hier meer over kunnen zeggen?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten / krasloten?

Berichtdoor gravo » 13 aug 2020 14:48

Prisma23 schreef:Doet mij denken aan de uitdrukking "wij zijn toch geen kraslot" (bron: https://www.trouw.nl/nieuws/spook-op-de ... gle.com%2F)

Wel een oud artikel (2003).

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten / krasloten?

Berichtdoor Prisma23 » 13 aug 2020 14:53

gravo schreef:Wel een oud artikel (2003).

gravo


Mogelijk is het verouderd, ik heb weinig directe contacten met GerGem-ers. Maar ik weet wel dat de schrijfster van het stukje uit de GerGem komt

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 13 aug 2020 18:26

gravo schreef:Misschien zijn er GG-ers die hier meer over kunnen zeggen?

Die zijn verjaagd en de enkele die hier nog meeleest, reageert niet meer.
gravo schreef:Ik heb dat al meer gezegd, maar als het inmiddels ruimer is geworden in de GG en er zijn meer mensen die van zichzelf mogen en durven getuigen dat zij kinderen van God zijn, dan zou dat heel mooi zijn.

Denk je nu echt dat hun zaligheid afhangt van hetgeen jij verwacht van hun getuigenis?
Zou het mogelijk kunnen zijn dat jij niet goed luistert? Of dat je al bij voorbaat een kritische houding aanneemt?
Ik probeer altijd zo open mogelijk te luisteren en zo min mogelijk vragen te stellen en als ik dat doe, op een open manier.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 13 aug 2020 19:35

Chaya schreef:Die zijn verjaagd en de enkele die hier nog meeleest, reageert niet meer.

Denk je nu echt dat hun zaligheid afhangt van hetgeen jij verwacht van hun getuigenis?
Zou het mogelijk kunnen zijn dat jij niet goed luistert? Of dat je al bij voorbaat een kritische houding aanneemt?
Ik probeer altijd zo open mogelijk te luisteren en zo min mogelijk vragen te stellen en als ik dat doe, op een open manier.

Wat een klets antwoord is dat nu weer.

Ik ben van mening dat er veel meer mensen in de GG echte bekeerde mensen zijn, goede en gelovige christenen, dan men zelf inschat. Mijn ervaring is dat zij dat maar moeilijk voor zichzelf durven erkennen en uitspreken. Volgens mij heeft dat met de prediking te maken die constant twijfel zaait over de echtheid van het geloof. Zijn alle stappen wel doorlopen? Missen we niet iets?
Welnu, als die beknellende situatie inmiddels minder is geworden, juich ik dat alleen maar toe.

Hoe kom je er dus bij dat hun zaligheid afhangt van hetgeen ik verwacht van hun getuigenis?

Ik meen wel dat het geen gezonde zaak is als er in een gemeente wel oprecht geloof is, maar daar vervolgens door niemand getuigenis van wordt afgelegd.

En nou eerst eens tot tien tellen voor je je lontje weer aansteekt!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 13 aug 2020 19:40

Chaya schreef:.
Ik luister ook regelmatig mee naar een dienst.
En het komt weleens voor dat ook ik denk: wat een verdrietige somberheid, het onmogelijke dat er in gelegd wordt. Ik voldoe aan geen van de voorwaarden. Maar dan is het geen juiste GG prediking!
Ook daar zal Wet EN Evangelie in door moeten klinken.


Hier ben ik het volledig mee eens :!:

Vraagje: zou het zo kunnen zijn dat jij misschien andere dingen uit de preek pikt dan gravo? ( en dan ik blijkbaar vaak doe ? )

Op zich vind ik het een goede eigenschap van je dat je kans ziet om de positieve dingen eruit te pikken.

Maar hoe zie jij dan het feit dat veel mensen (soms jarenlang) worstelen met o.a. het onvoorwaardelijke aanbod van genade dat zo bedekt wordt, en dat er in de praktijk van de prediking wel zooo vaak gewaarschuwd wordt voor bedrog dat veel mensen bijna niet het heil toe durven te eigenen? (De voorbeelden in jouw betoog zijn de prachtige theorie die niet altijd hetzelfde blijkt te zijn dan wat er in de praktijk gebeurt, helaas.)

En dat dit probleem zich ook al tientallen jaren voordoet maar er niets lijkt te veranderen?

Ik weet dat deze groep mensen vaak (ten onrechte !) wordt weggezet als "ze willen het allemaal wat makkelijker hebben" terwijl zij er échte biddend en worstelend mee bezig zijn. Wat vind jij daar dan van? Ken jij ook zulke mensen?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 13 aug 2020 20:41

gravo schreef:Wat een klets antwoord is dat nu weer.

Waarvan akte.
Gtn schreef:Vraagje: zou het zo kunnen zijn dat jij misschien andere dingen uit de preek pikt dan gravo? ( en dan ik blijkbaar vaak doe ? )
Op zich vind ik het een goede eigenschap van je dat je kans ziet om de positieve dingen eruit te pikken.

Ik heb dit ook moeten leren. Ik ben geen GGer maar lid van een naar links schuivende CGK gemeente.
Het is zo makkelijk om alle schuld op een predikant te schuiven. Maar dat mag niet. Ook een luisterend gemeentelid heeft een verantwoordelijkheid. En die is niet alle kritiek te spuien op een forum!
Gtn schreef:Ik weet dat deze groep mensen vaak (ten onrechte !) wordt weggezet als "ze willen het allemaal wat makkelijker hebben" terwijl zij er échte biddend en worstelend mee bezig zijn. Wat vind jij daar dan van? Ken jij ook zulke mensen?

Dacht je dat de Heere dit niet ziet? Als iemand oprecht worstelt voor Gods Aangezicht, zal Hij dan stenen voor brood geven?
Ik vind het bedroevend dat er zo klein van de Heere gedacht wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 13 aug 2020 21:15

Je hebt gelijk dat een deel van de GerGem inclusief een deel van de predikanten veel te klein van God denkt.

Ds Labee zei het afgelopen zondag nog, dat we eens groter van God moeten gaan denken.

Maar ik vroeg onder andere wat jij er van vindt dat de groep mensen die biddend en worstelend de GerGem verlaten, vaak worden weggezet als mensen "die het allemaal wat makkelijker willen" en of jij ook zulke mensen kent?

Misschien wil je daar ook nog antwoord op geven? En indien mogelijk op de andere vragen in mijn vorige post? Alvast bedankt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 13 aug 2020 21:31

Gtn schreef:Maar ik vroeg onder andere wat jij er van vindt dat de groep mensen die biddend en worstelend de GerGem verlaten, vaak worden weggezet als mensen "die het allemaal wat makkelijker willen" en of jij ook zulke mensen kent?

Ik kan daar geen antwoord op geven omdat ik die kritiek als zodanig niet hoor. GergGemmers komen niet bij mij om hun redenen uit te leggen. In de familie hoor ik 1001 redenen. Huwelijk en kiezen dan de kerk van de partner, verhuizing (in nieuwe woonplaats is geen GG).
Ik ken wel mensen die overgaan tot de GG.
Maar so what? Als iemand worstelend en biddend de GG verlaat, wat boeit het dan wat de achterblijvers daar van vinden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 14 aug 2020 09:44

Chaya schreef:Ik kan daar geen antwoord op geven omdat ik die kritiek als zodanig niet hoor. GergGemmers komen niet bij mij om hun redenen uit te leggen. In de familie hoor ik 1001 redenen. Huwelijk en kiezen dan de kerk van de partner, verhuizing (in nieuwe woonplaats is geen GG).
Ik ken wel mensen die overgaan tot de GG.
Maar so what? Als iemand worstelend en biddend de GG verlaat, wat boeit het dan wat de achterblijvers daar van vinden?

Laat het dan ook los :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 14 aug 2020 09:55

gravo schreef:Ik heb dat al meer gezegd, maar als het inmiddels ruimer is geworden in de GG en er zijn meer mensen die van zichzelf mogen en durven getuigen dat zij kinderen van God zijn, dan zou dat heel mooi zijn. Dan is er echte geestelijke groei en draagt de prediking vrucht.
Ik kerk inmiddels niet meer in de GG, dus helemaal goed kan ik de huidige situatie niet inschatten. Ik meende dat de touwtjes juist strakker werden aangetrokken de laatste jaren. Misschien heb ik het mis, maar ook om daar uitsluitsel over te krijgen zou de door mij geopperde persoonlijke vraag naar een waar geloof natuurlijk alsnog gesteld kunnen worden.
Misschien zijn er GG-ers die hier meer over kunnen zeggen?

gravo


Er is momenteel een grote kloof tussen kerkenraad en gemeente leden. (niet overal en iedereen, maar het is er.... voornamelijk bij de jeugd, jong volwassenen)
Men leeft langs elkaar heen.
Op den duur is dit niet houdbaar...
Maar dat mag niet hardop gezegd worden..
Ook niet op een forum.
Het is wel knap dat Gtn zaken durft aan te kaarten.
Openheid en Eerlijkheid is zo belangrijk in deze...
En tuurlijk zijn er velen oprechte gelovigen binnen de gereformeerde gemeenten, vaak ouderen die alles van het begin in alle oprechtheid hebben opgezet en meegemaakt...
Maar de tijd gaat door en veranderd...en de nieuwe GerGem generatie ook....en daar moet op meebewogen worden....en dat gebeurt helaas 30 - 40 jaar vertraagd....maar houdbaar is al het oude niet en de verandering gebeurd hoe dan ook...
Dat is een feit.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 14 aug 2020 13:25

Chaya schreef:Ik kan daar geen antwoord op geven omdat ik die kritiek als zodanig niet hoor. GergGemmers komen niet bij mij om hun redenen uit te leggen. In de familie hoor ik 1001 redenen. Huwelijk en kiezen dan de kerk van de partner, verhuizing (in nieuwe woonplaats is geen GG).
Ik ken wel mensen die overgaan tot de GG.
Maar so what? Als iemand worstelend en biddend de GG verlaat, wat boeit het dan wat de achterblijvers daar van vinden?


Wel, ik bedoelde of jij ook mensen kent die uit de GerGem naar bijvoorbeeld HHK zijn gegaan. En of die mensen ook het verwijt achterna geworpen krijgen "dat ze het allemaal wat makkelijker willen"...

Maar goed misschien stel ik mijn vragen niet zo duidelijk.
Van de jeugd met hun Whatsapp communicatie is mij inmiddels wel bekend dat als je een bericht doet met 4 vragen dat ze er maar 1 beantwoorden. Bij jou lijkt dit ook structureel te worden, als ik serieuze dingen aankaart dan skip je dat of je begint over wat anders. Eigenlijk wil ik het niet van jou geloven, maar het lijkt bijna bewust. Kun je uitleggen waarom? Het discussieert niet zo fijn namelijk.

Ik ben het echt niet in alles met bijvoorbeeld naamloos en gravo eens, maar zij doen wel vaak hun best om hun meningen of antwoorden te onderbouwen. Dat mis ik bij jou wel eens. Of je komt met wat theorie op de proppen terwijl de discussie nu juist gaat over de praktijk.

Ik probeer hier open en eerlijk te zijn. Het zou fijn zijn als dat wel serieus genomen wordt. Ik neem jou namelijk ook serieus. Ik hoop dat je dat gemerkt hebt.

Ik probeer serieus te begrijpen waarom sommige dingen in de praktijk van de prediking binnen de GerGem zo gaan.
Al is het moeilijk om positief te blijven over alles, omdat er nu eenmaal ook echt wel negatieve dingen zijn, ik schrijf niet maar zo iets af. Ik onderzoek het. En dat probeer ik te doen zoals de inwoners van Berea (Handelingen 17).

Groet van een zoekende Gergemmer

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 14 aug 2020 15:09

MoesTuin schreef:(...)Maar de tijd gaat door en veranderd...en de nieuwe GerGem generatie ook....en daar moet op meebewogen worden....en dat gebeurt helaas 30 - 40 jaar vertraagd....maar houdbaar is al het oude niet en de verandering gebeurd hoe dan ook...
Dat is een feit.

Uiteraard. Een van de valkuilen waar behoudende groepen steeds weer intrappen is het onderschatten van het onvermijdelijk voortschrijden van de tijd. Alles moet bij het oude blijven. Als je een sterke structuur gebouwd hebt (veel regels, veel gezag en veel hiërarchie) kun je dat best lang volhouden, maar uiteindelijk wint de tijd, komt de stem van een nieuwe generatie naar boven en...verandert er veel, en dan vaak in een hoog tempo. Ik kijk er niet van op. Ik kijk er meer van op dat sommigen daar van opkijken en het niet zien aankomen.

Als de kloof zo groot geworden is kun je het beste met mensen van je eigen leeftijd bij elkaar komen, los van de kerkenraad. En soort gespreksgroep of Bijbelkring voor de nieuwe generatie. Als je alles binnen de kerk wilt oplossen krijg je geruzie en gaat het om het winnen van felle discussies die vaak geen antwoord en oplossing zijn voor de vragen van deze tijd.
Door elkaar in vrijheid en onafhankelijkheid te ontmoeten bouw je een sterke band op. Zo sterk dat je tzt in staat bent om leiding te geven aan de kerk die dan bestuurd moet worden.
Laat je niet afschepen met de gedachte dat het allemaal veel ingewikkelder en lastiger in elkaar steekt dan je denkt. Dat alleen de gevestigde bestuurders in staat zijn tot inzicht.
Want dan wordt je inhoudelijk op een lager niveau gezet. Dan ben je goed om de stoelen voor de gemeenteavond goed te zetten, maar moet je verder geen inhoudelijke bijdrage leveren.
Het gaat juist om de inhoud bij een generatie-wisseling!
Jongeren moeten het inhoudelijke niveau daarom juist opschroeven! Lezen, met elkaar praten, onderzoeken, proberen en de agenda bepalen. Want zij zullen de verantwoording krijgen om in de verwarrende tijden die komen gaan de christelijke gemeente te vormen en te sturen.
Niet altijd is een generatiekloof het begin van het einde, soms is het ook het einde van een nieuw begin. En is er nog veel van te verwachten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten