Gewelddadig Bijbelgebruik

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Gewelddadig Bijbelgebruik

Berichtdoor Cicero » 20 apr 2015 16:40

Een terugkerend fenomeen in discussies is dat iemand vindt dat iets 'gewoon' in de Bijbel staat en zijn/haar afkeer uitspreekt van 'interpretatie' (alsof het een vies woord is). Iemand anders zal dan zeggen dat wat de ander denkt dat 'gewoon' in de Bijbel staat, in feite ook een interpretatie is, wat de ander dan weer ontkent, etcetera.

De dieperliggende dynamiek hierachter is mijns inziens de volgende. Veel behoudende christenen (refo's en aanverwanten) groeien op in een monocultuur: vrijwel alles staat vast, ook de betekenis van de Bijbel. In hun beleving hebben zij niet slechts een versie van het christendom (al zullen ze dat wellicht met de tong belijden), maar hebben zij eenvoudig de waarheid. Vaak zie je dan ook dat kritische vragen van buitenaf en van binnenuit doodgezwegen worden of met een machtswoord afgedaan. Vaak gaat dat met een beroep op de Bijbel: Gods Woord zegt het zo, dus dan is het zo. Vandaar dat men ook vaak geprikkeld reageert op het woord 'interpretatie'. Voor hen staat dat gelijk aan het verbuigen en verkrachten van het Woord, omdat mensen die het over interpretatie hebben ook vaak heel andere opvattingen hebben dan de onversneden waarheid zo duidelijk laat zien. Alles wat volgens de 'code' is, is 'bijbels', en het woord 'bijbels' is dan ook een soort toverwoord, waarmee alles wat binnen het groepsgedrag valt wordt gelegitimeerd. Het gaat niet om je eigen mening, maar om wat 'bijbels' is. Mensen verwoorden hun opvatting dan ook graag met een verwijzing naar de bijbel. In feite is er geen onderscheid meer tussen wat 'bijbels' is en de groepscode, zodat de groepscode ongeveer dezelfde status krijgt als de Bijbel. De Bijbel wordt zo een machtsmiddel, omdat wie buiten de groepscode acteert, onbijbels bezig is en dus uitsluiting riskeert.

Mensen die op een of andere manier op fundamentele wijze buiten deze bubbel komen te staan, krijgen wel oog voor het onderscheid tussen 'de reformatorische/evangelische versie van het christendom' en 'de waarheid' (zo die al bestaat). Het doorprikken van de bubbel gaat gepaard met een schokkend besef van relativering en bescheidenheid: we zijn slechts stofjes aan de weegschaal. Er is geen reden om aan te nemen dat de reformatorische uitleg van de Bijbel bij voorbaat de juiste is. Al ons verstaan is bepaald door wie we zijn, waar we zijn, met wie we zijn en wanneer we zijn. En ook de Bijbel is ontstaan in een bepaalde cultuur met een bepaalde verstaanshorizon. Wie de geschiedenis van de Bijbeluitleg doorneemt, zal merken dat alle verstaan mede is bepaald door de bril van de lezer. En dat is niet slechts een filter, waaronder een wezenlijk verstaan mogelijk is, maar dat is de fundamentele verstaanssituatie, waarvan steeds een tot bescheidenheid nopend besef uitgaat van de eigen relativiteit. Als je alle 'onzin' leest die christenen gedurende 2000 jaar over de Bijbel hebben beweerd, wie zijn wij dan om te denken dat we het deze keer juist hebben?

In dit licht klinkt het beroep op wat er 'gewoon' in de Bijbel staat, als de bewering van de 2D-platlander dat de cirkel die door het beeld schuift een lijn is. En omdat het verboden is om de 3D-wereld in te stappen (want dat is 'interpretatie' en een gevaar voor de groepscode), zullen alle medeplatlanders het grif geloven.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Gewelddadig Bijbelgebruik

Berichtdoor Boekenlezer » 20 apr 2015 17:18

Gewelddadig bijbelgebruik, dat is toch dat je de Bijbel gaat gebruiken als wapen om mee te slaan? En dan natuurlijk graag een flink groot en dik exemplaar, met flink wat gewicht, want daar kun je pas echt flinke dreunen mee uitdelen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 apr 2015 18:01

Dit is gewelddadig Bijbelgebruik:

https://onecanhappen.wordpress.com/2013 ... -for-them/

And from the days of John the Baptist until now
the kingdom of heaven suffereth violence,
and the violent take it by force.
Matthew 11:12
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 20 apr 2015 18:05

Boekenlezer : Gewelddadig bijbelgebruik, dat is toch dat je de Bijbel gaat gebruiken als wapen om mee te slaan? En dan natuurlijk graag een flink groot en dik exemplaar, met flink wat gewicht, want daar kun je pas echt flinke dreunen mee uitdelen.

=D> =D> =D> :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 20 apr 2015 21:31

Cicero schreef: Mensen verwoorden hun opvatting dan ook graag met een verwijzing naar de bijbel. In feite is er geen onderscheid meer tussen wat 'bijbels' is en de groepscode, zodat de groepscode ongeveer dezelfde status krijgt als de Bijbel. De Bijbel wordt zo een machtsmiddel, omdat wie buiten de groepscode acteert, onbijbels bezig is en dus uitsluiting riskeert.

Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Een voorbeeld: In de discussies evo - schepping wordt vaak gezegd dat het gezag van de Bijbel wordt aangetast door de gelovige evolutionisten. Maar dat klopt niet, het gezag van de Bijbel wordt niet aangetast maar een bepaalde interpretatie wordt ter discussie gesteld en dat mag volgens mij, want interpretaties zijn menselijke exercities.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 20 apr 2015 21:33

Iets niet letterlijk nemen is geen interpretatie maar gewoon ontkennen van hetgeen is geschreven.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 apr 2015 21:41

oekaboeka schreef:Iets niet letterlijk nemen is geen interpretatie maar gewoon ontkennen van hetgeen is geschreven.

Dus volgens jou is God een rots? Als ik dat niet letterlijk lees ontken ik immers wat is geschreven.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 20 apr 2015 21:53

Je bent nu gewoon bijdehand [-X

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 apr 2015 22:03

oekaboeka schreef:Je bent nu gewoon bijdehand [-X

Nee ik ben bloedserieus.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 20 apr 2015 22:14

Cicero : Nee ik ben bloedserieus.

Oke er vanuit gaande dat je dit serieus afvraagt en niet weet hoe beeldspraak werkt kan ik je vertellen dat dit gewoon beeldpraak is ( weet trouwens niet zo uit mijn hoofd waar dat staat maar heb wel een vermoeden ) in die zin dat een rots hard is en betrouwbaar om bijvoorbeeld een huisje op te bouwen in tegenstelling tot bijvoorbeeld zand wat wegspoeld , maar ik heb het idee dat je nu gewoon weer probeert om het letterlijk nemen weer in het extreme en domme te trekken maar als dat niet zo is , mijn excuses voor mijn onterechte vermoeden en zo wel , dan ben je inderdaad gewoon bijdehand.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 20 apr 2015 23:59

* verwijderd door moderator * Ik ben een gelovig christen, de Bijbel is voor mij Gods Woord.

Ik hanteer echter juist op grond van de inhoud van de Bijbel, een andere lezing dan jij.
De Bijbel staat vol gedichten, liederen, gelijkenissen, visioenen, beeldspraken, verhalen, lofzeggingen, gebeden en vergezichten. De literaire stijlfiguren, rijmen, woordspelingen, genres, thematische composities, herhalingen, hergebruik van teksten....ze vliegen je om de oren, als je de Bijbel leest. Allemaal beeldspraak, allemaal metaforen, allemaal diepzinnige en gelaagde taal, waarin woorden veel betekenissen kunnen krijgen en verhalen steeds weer opnieuw waar worden. Onder verschillende omstandigheden, in verschillende tijden, in veel culturen en op tal van plaatsen.

Vind je het dan gek dat ik geen letterlijke lezing van de Bijbel hanteer? De Bijbel geeft er zelf weinig aanleiding voor.

Letterlijke Bijbellezing is een moderne uitvinding, die ontstaan is toen de wetenschap opkwam. Opeens wilden christenen ook wetenschappelijk gaan doen. Dat het allemaal klopt en zo, dat alles onder controle is, dat we het precies weten en berekenen kunnen. En dus zijn we overgeschakeld van de geestelijke lezing naar de letterlijke, van de geest naar de letter.
Laboratorium-lezen, noem ik het.
Dan worden woorden formules, dan wordt taal code, worden verhalen sommen, en wordt godsdienst wiskunde.
Op zoek naar de enige juiste uitkomst. Een moderne, wetenschappelijke mathematische verlossing. Zo dood als een pier.

Triest.

Het gaat om de Geest, om een kloppend hart, om leven, om vernieuwing, waaien, om vuur.
Als het niet stroomt, niet groeit, niet beweegt, niet vooruit gaat en niet gepaard gaat met een vurige liefde, dan is het niet uit God.
Daarom moet de lezing van de Bijbel ook soepel zijn, flexibele, veerkrachtig, verrassend en steeds weer opnieuw toepasbaar.
Vol van de Geest dus. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 apr 2015 11:03

Cicero schreef: Mensen verwoorden hun opvatting dan ook graag met een verwijzing naar de bijbel. In feite is er geen onderscheid meer tussen wat 'bijbels' is en de groepscode, zodat de groepscode ongeveer dezelfde status krijgt als de Bijbel. De Bijbel wordt zo een machtsmiddel, omdat wie buiten de groepscode acteert, onbijbels bezig is en dus uitsluiting riskeert.
Hier kon je inderdaad wel eens een punt hebben.
Mensen die niet langs de gebaande wegen lopen en tradities ter discussie durven of willen stellen worden als volslagen heidenen neergezet (door sommigen).

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 apr 2015 11:24

StillAwake schreef:Hier kon je inderdaad wel eens een punt hebben.
Mensen die niet langs de gebaande wegen lopen en tradities ter discussie durven of willen stellen worden als volslagen heidenen neergezet (door sommigen).

Exact. Zodra je een ander geluid laat horen dan het geijkte val je buiten de boot. Triest is dat.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 apr 2015 11:28

Tante Pollewop schreef:Exact. Zodra je een ander geluid laat horen dan het geijkte val je buiten de boot. Triest is dat.

Klopt.
Of als je een iets andere kledingstijl hebt, als je een iets andere opvoeding hebt genoten, als je een andere muziekstijl kunt waarderen, enzovoorts.
Maar dat is een kenmerk van elke groep.

Waar het mij om ging is dat mensen er van uitgaan dat hun eigen mening de enige op de Bijbel gebaseerde mening is.
En dat is zelden waar...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 apr 2015 11:56

Cicero schreef:Een terugkerend fenomeen in discussies is dat iemand vindt dat iets 'gewoon' in de Bijbel staat en zijn/haar afkeer uitspreekt van 'interpretatie' (alsof het een vies woord is). Iemand anders zal dan zeggen dat wat de ander denkt dat 'gewoon' in de Bijbel staat, in feite ook een interpretatie is, wat de ander dan weer ontkent, etcetera.

De dieperliggende dynamiek hierachter is mijns inziens de volgende. Veel behoudende christenen (refo's en aanverwanten) groeien op in een monocultuur: vrijwel alles staat vast, ook de betekenis van de Bijbel. In hun beleving hebben zij niet slechts een versie van het christendom (al zullen ze dat wellicht met de tong belijden), maar hebben zij eenvoudig de waarheid. Vaak zie je dan ook dat kritische vragen van buitenaf en van binnenuit doodgezwegen worden of met een machtswoord afgedaan. Vaak gaat dat met een beroep op de Bijbel: Gods Woord zegt het zo, dus dan is het zo. Vandaar dat men ook vaak geprikkeld reageert op het woord 'interpretatie'. Voor hen staat dat gelijk aan het verbuigen en verkrachten van het Woord, omdat mensen die het over interpretatie hebben ook vaak heel andere opvattingen hebben dan de onversneden waarheid zo duidelijk laat zien. Alles wat volgens de 'code' is, is 'bijbels', en het woord 'bijbels' is dan ook een soort toverwoord, waarmee alles wat binnen het groepsgedrag valt wordt gelegitimeerd. Het gaat niet om je eigen mening, maar om wat 'bijbels' is. Mensen verwoorden hun opvatting dan ook graag met een verwijzing naar de bijbel. In feite is er geen onderscheid meer tussen wat 'bijbels' is en de groepscode, zodat de groepscode ongeveer dezelfde status krijgt als de Bijbel. De Bijbel wordt zo een machtsmiddel, omdat wie buiten de groepscode acteert, onbijbels bezig is en dus uitsluiting riskeert.

Mensen die op een of andere manier op fundamentele wijze buiten deze bubbel komen te staan, krijgen wel oog voor het onderscheid tussen 'de reformatorische/evangelische versie van het christendom' en 'de waarheid' (zo die al bestaat). Het doorprikken van de bubbel gaat gepaard met een schokkend besef van relativering en bescheidenheid: we zijn slechts stofjes aan de weegschaal. Er is geen reden om aan te nemen dat de reformatorische uitleg van de Bijbel bij voorbaat de juiste is. Al ons verstaan is bepaald door wie we zijn, waar we zijn, met wie we zijn en wanneer we zijn. En ook de Bijbel is ontstaan in een bepaalde cultuur met een bepaalde verstaanshorizon. Wie de geschiedenis van de Bijbeluitleg doorneemt, zal merken dat alle verstaan mede is bepaald door de bril van de lezer. En dat is niet slechts een filter, waaronder een wezenlijk verstaan mogelijk is, maar dat is de fundamentele verstaanssituatie, waarvan steeds een tot bescheidenheid nopend besef uitgaat van de eigen relativiteit. Als je alle 'onzin' leest die christenen gedurende 2000 jaar over de Bijbel hebben beweerd, wie zijn wij dan om te denken dat we het deze keer juist hebben?

In dit licht klinkt het beroep op wat er 'gewoon' in de Bijbel staat, als de bewering van de 2D-platlander dat de cirkel die door het beeld schuift een lijn is. En omdat het verboden is om de 3D-wereld in te stappen (want dat is 'interpretatie' en een gevaar voor de groepscode), zullen alle medeplatlanders het grif geloven.

Dit verhaal staat onder de titel: gewelddadig bijbelgebruik. Ik vind dat een merkwaardige titel, gezien de inhoud van de openingspost. Als ik die lees, vind ik niets waarvoor ik de kwalificatie 'gewelddadig' zou gebruiken. Ik kan me voorstellen, dat de schrijver het woord 'dwangmatig' zou gebruiken, maar met gewelddadig heeft het allemaal weinig van doen. Gewelddadig bijbelgebruik, dan denk ik in de meest letterlijke zin aan datgene, wat ik in mijn eerste reactie in dit topic heb neergezet: met de Bijbel slaan. Gewelddadig, dat is ook wel, dat je terroristische consequenties trekt uit bepaalde teksten. Maar dan is het bijbelgebruik op zich niet gewelddadig, maar zijn de consequenties uit het bijbelgebruik gewelddadig.

Deze openingspost spreekt vooral een ongenoegen uit over een bepaalde wijze van omgaan met de Bijbel. Maar de andere kant is natuurlijk wel, dat het trekken van bepaalde normatieve consequenties uit wat je leest in de Bijbel, geen vreemde zaak is. En daar zitten inderdaad wel eens vervelende consequenties aan voor bepaalde mensen. Bepaalde gedragingen of gedachten worden dan afgewezen, en dat kan erg vervelend zijn voor die mensen die dat aanhangen.
Enerzijds zijn wij inderdaad beperkte mensen. En daarom is het interessant en lonend om je kennis te verbreden en te verdiepen.
Anderzijds, met die Bijbel moeten we wat. Die Bijbel stelt bepaalde normen. We kunnen niet volstaan met 'ieder wat wils'.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “[Religie] - Open forum”