2015 en de nabije toekomst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Joosting87

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Joosting87 » 21 jan 2019 19:46

vind het topic wel leuk... de tijd schuift voorbij en we zien steeds verder tekenen van het 'einde der tijden'... echter niemand weet het moment, want Hij komt als een dief in de nacht. Dus al dat gespeculeer en gereken neem ik met een grote schep zout. Laten we ons maar beter bereid maken en genoeg olie bij ons hebben, zodat we onze lampen bij kunnen vullen wanneer hij komt.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor gravo » 21 jan 2019 20:22

Januari 2015. Dat was de datum waarop dit topic geopend werd. De nabije toekomst waarin er allerlei dingen zouden gaan gebeuren in Jeruzalem is al weer 4 volle jaren oud. Het gereedschap ligt nog steeds te wachten (zie de openingstopic voor deze raadselachtige zin). De christenen met een meer Bijbelse toekomstverwachting dan de gereformeerden wachten ook nog steeds. Verder geen nieuws dus.
Op naar 2020.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor hans0166 » 22 jan 2019 07:38

Joosting87 schreef:we zien steeds verder tekenen van het 'einde der tijden'...


noem er eens een paar die de afgelopen 2000 jaar, ik durf zelfs te zeggen...afgelopen 10.000 jaar, en meer... nog niet gezien zijn?
Dat er dingen zijn die gaan gebeuren of moeten gebeuren zal niemand ontkennen, maar voordat de voorzegde feiten van de aanvang van de eindtijd werkelijkheid wordern kan nog duizenden jaren duren.
Vergeet ook niet dat de Leerlingen de voltooiing van de eindtijd al in hun dagen voorzagen, de ellende was voor hun net zo groot als wij nu, en alle eeuwen voor ons .

De werkelijke eindtijd is ieder moment dat toegevoegd wordt aan je eigen leven. Gebruik het ten volle.

Joosting87

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Joosting87 » 22 jan 2019 19:27

hans0166 schreef:noem er eens een paar die de afgelopen 2000 jaar, ik durf zelfs te zeggen...afgelopen 10.000 jaar, en meer... nog niet gezien zijn?
Dat er dingen zijn die gaan gebeuren of moeten gebeuren zal niemand ontkennen, maar voordat de voorzegde feiten van de aanvang van de eindtijd werkelijkheid wordern kan nog duizenden jaren duren.
Vergeet ook niet dat de Leerlingen de voltooiing van de eindtijd al in hun dagen voorzagen, de ellende was voor hun net zo groot als wij nu, en alle eeuwen voor ons .

De werkelijke eindtijd is ieder moment dat toegevoegd wordt aan je eigen leven. Gebruik het ten volle.


Mattheus 24:12 en 14, zijn voor mij de belangrijkste.

12 En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen.
13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.

het evangelie gaat de wereld over en gaat verder en verder. Daarnaast zal de liefde van velen verkoelen... ook dat zie je rondom je heen gebeuren. het is algemene tendens: 'ikke ikke ikke en de rest kan stikke'

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor hans0166 » 22 jan 2019 22:08

Joosting87 schreef:en dan zal het einde komen.

... ook dat zie je rondom je heen gebeuren. het is algemene tendens: 'ikke ikke ikke en de rest kan stikke'


je gaat voor het gemak voorbij aan het feit dat de kerk in Afrika, Zuid Amerika, China en nog vele landen meer tot bloei komt of al is...
Geloof heeft de tendens zich te verplaatsen, niet verdwijnen als totaal, dat is niets nieuws.

Hetzelfde als in het Midden Oosten en Noord Afrika zul je over een aantal jaar in Europa de restanten van een aantal eeuwen Christendom kunnen bezoeken in de oude gebouwen, terwijl in de de andere landen nieuwe kerkgebouwen, en andere memorabele zaken neergezet gaan worden .. over een paar honderd jaar zijn die weer aan de beurt om in vergetelheid te raken.

Ook ben ik ervan overtuigd dat we het hier nog niet verloren hebben, haarden van hoop zijn nog altijd duidelijk aanwezig. Het geinstitutioneerde christendom .. dat is vaak veel te star om de noodzakelijke ontwikkeling van de wereld bij te benen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2019 12:29

Precies, de wereld is groter dan Nederland of West-Europa... Dat vergeten we nog wel eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor gravo » 29 jun 2019 10:12

Hierbij nog een weetje dat niet onvermeld mag blijven.

Het is weliswaar een zijspoor in dit topic, maar het onderstreept wel de aard en de bedoeling ervan. Dat is namelijk het monitoren van vrij specifiek vermelde toekomstvoorspellingen op basis van Bijbelse gegevens. Keer op keer blijken die voorspellingen niet uit te komen. Maar dat is het risico van het vak. Ik help iedereen er graag aan herinneren.

Maar nu het weetje:

In dit topic trof ik op donderdag 27 juni 2019 onderstaande verwachting aan van bijwoner:

"Dit houdt in dat we de opname van de gemeente kunnen verwachten in 2020 (naar mijn vaste overtuiging op of rond het Joodse Pentecost)."

Origenes kon dit tijdstip nog nader specificeren

"Het wekenfeest valt in 2020 op 29 en 30 mei". [dank voor het uitzoekwerk, gravo]

Ziedaar, specifieker kan het niet.
Noteert daarom allen bij 29 en 30 mei 2020: " OPNAME ! "

En verder: géén vakantie meer boeken, níet meer voor een nieuwe studie inschrijven, nu al géén premie meer betalen voor pensioen en alle afspraken ná 30 mei afzeggen (30 mei nog wel even openhouden voor het geval dat). Tenminste, áls je wordt opgenomen! Want dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Tegen die tijd spreken we elkaar vast nog even.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Pcrtje » 29 jun 2019 17:04

Even voor het volledige overzicht, het gaat om deze bijdrage van ene Bijwoner.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Origenes » 29 jun 2019 20:20

Het berekenen van een datum van de wederkomst of het moment van een fictieve opname van de gemeente grenst m.i. aan hoogmoed.
Tel in het laatste geval de zeven jaar van de grote verdrukking erbij op en dan is de wederkomst te verwachten. Het doet ook niet eens ter zake of de dag nauwkeurig berekend wordt of ongeveer. Elke poging om het moment te benaderen is een grensoverschrijding.

Jezus sprak:
waakt dan, want gij weet de dag noch het uur (Matth. 25,13)
Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. (Matth. 24,36)
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor MoesTuin » 30 jun 2019 08:21

Origenes schreef:Het berekenen van een datum van de wederkomst of het moment van een fictieve opname van de gemeente grenst m.i. aan hoogmoed.
Tel in het laatste geval de zeven jaar van de grote verdrukking erbij op en dan is de wederkomst te verwachten. Het doet ook niet eens ter zake of de dag nauwkeurig berekend wordt of ongeveer. Elke poging om het moment te benaderen is een grensoverschrijding.

Jezus sprak:
waakt dan, want gij weet de dag noch het uur (Matth. 25,13)
Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. (Matth. 24,36)


Geheel mee eens...
Weest nuchter ( in alles ) :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor gravo » 20 okt 2020 17:40

gravo schreef:(...)Tegen die tijd spreken we elkaar vast nog even


Dit topic gaat nog eens heel lang worden!
Want bovenstaande belofte werd door mij gedaan gedaan op 29 juli 2019 (wie het na wil lezen moet even terug scrollen in dit topic).

Wat was er aan de hand? Wel, we hadden toen te maken met een hele precieze voorspelling van de datum van de opname. De opname, jazeker!
Een item waar door verschillende christenen zo reikhalzend naar wordt uitgekeken, dat sommigen zich verstouten tot het noemen van het exacte moment waarop dat zal gebeuren.
De bedoeling is natuurlijk dat vele gelovigen en ongelovigen zich direct rillend van de angst overgeven aan degenen die dit profetische woord dat zeer vast is, prediken.
Maar helaas, ook deze keer is het weer eens drijfzand gebleken.

De genoemde data, namelijk 29 en 30 mei 2020 (enkele maanden terug dus) zijn verstreken zonder dat er enig spoor van de aangekondigde opname is geweest.

Hetgeen mij sterkt in de deugdelijkheid en de noodzakelijkheid van het in stand houden van dit topic, dat immers bedoeld was om de overspannen verwachtingen met betrekking tot dit soort profetische zekerheden te temperen, om niet te zeggen, te ontzenuwen!

Naar goed gereformeerd, nuchter gedachtegoed zou ik willen zeggen: trap er niet in; het zijn en blijven wilde speculaties, die het christendom inhoudelijk niet sterker maken.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor henkie » 20 okt 2020 23:02

Ik sluit niet uit dat deze voorspellert inderdaad is opgenomen hoor. :-oo

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor gravo » 31 okt 2020 13:47

Een gewaardeerd mede forum-lid wees mij op een artikel uit de Leeuwarder Courant dd. 8 juni 2020, waarin predikant Orlando Bottenbley zich, niet voor het eerst, waagde aan een voorspelling over de periode waarin de wederkomst zal plaatsvinden.
En die is, naar zijn zeggen, tussen nu en het jaar 2032. Binnen 12 jaar dus.
Hij wordt in het artikel kritisch bevraagd, omdat hij al eerder dergelijke voorspellingen deed.
Zijn respons:

"Anderen durven deze uitspraken niet te doen. De kritiek zal blijven. Ik probeer de Schrift te volgen en in de wereldgeschiedenis te plaatsen, leg verbanden. Ik ga nu uit van de periode tussen nu en 2032, de wederkomst staat werkelijk voor de deur!"

Het gaat mij er niet om dat hij dat niet zou mogen vinden of zeggen. Het gaat mij er veel meer om dat hij, ondanks dat hij naar eigen zeggen niet wil speculeren, de deur toch weer openzet voor een zoveelste verkeerde voorspelling. Daarmee ondergraaft hij niet alleen mijn vertrouwen in zijn uitspraken, maar verzwakt hij ook de zeggingskracht van het christelijk geloof.

Ten eerste gaat het in de kern van de christelijke boodschap niet om het moment waarop Jezus wederkomt. Dat blijft in Bijbelse nevelen gehuld.

Ten tweede: een correcte voorspelling ter zake levert de profeet, de gelovigen en de ongelovigen ook helemaal niets op, aangezien de positieve uitkomst van deze "ware voorspelling" komt te vervallen, precies op het moment dat de profetie wordt vervuld. Dan is er geen tijd meer om op grond van deze woorden tot inkeer te komen. Er wordt dus zogezegd geen mens mee geholpen en geen ziel door gered.
En dat moet toch het criterium zijn voor al ons christelijk handelen.

Bovendien, de ervaring leert dat waarschuwingen en bangmakerijen niet de koorden van liefde zijn die mensen tot Christus trekken.

En je krijgt met die speculaties, als je niet uitkijkt, ook nog eens de lachers op je hand.

Wat me vooral stoort is het masculiene gebruik van het woord "durven" in de woorden van ds. Ottenbley. Niemand durft, maar hij wel! Dat maakt de zaak alleen maar zwakker, mijns inziens.
Het wordt zo een potje armworstelen met als inzet de juiste periode van de wederkomst. Ik durf, ik durf, wat jij niet durft.
Ik weet niet of Jezus er vooral op uit was om een koppeltje durfals tot discipelen en apostelen in het Koninkrijk Gods te maken.
Ja, Petrus, ja. Maar die is wel hardhandig teruggekomen op zijn haantjesgedrag.

Wat ons rest is weer hetzelfde als waar dit hele topic op is gericht: geduldig afwachten of ds. Ottenbley ons allemaal bij de neus heeft genomen of niet. Maar dat krijg je er van, als je zo specifiek wilt zijn.

Het laatste moment waarop hij, geboren in 1951, zijn gelijk kan halen is het moment waarop hij 80 jaar oud zal zijn.
Het is dus niet denkbeeldig dat hij met deze voorspelling eigenlijk doelt op het moment dat hij Jezus op een andere manier zal ontmoeten dan door de wederkomst.
De Bijbelse voorspelling dat het een mens is gezet eenmaal te sterven en daarna het oordeel, komt namelijk altijd uit!

Ik vind het verder heel opmerkelijk dat hij precies nog past in mijn waarneming dat voorspellers van de wederkomst die wederkomst altijd in de tijd laten vallen waarin ze zelf nog leven. Ik snap dat wel, want anders heb je er geen profijt van. Wie voorspelt er nou dat Jezus wederkomt precies 10 jaar nadat je je ogen sluit. Da's geen leuke voorspelling, want dan maak je het zelf niet eens mee!
Maar die waarneming tast de geloofwaardigheid van de speculaties nog verder aan!

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 03 nov 2020 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor hans0166 » 01 nov 2020 05:08

tja .. als nou zelfs de Zoon de tijd niet weet .. zou dhr Bottenbley het wel weten.. érg onwaarschijnlijk.

En alhoewel de tijden erg onstuimig zijn, vindt ik de rol/houding van sommige stromingen in de christelijke wereld, die deze limitering van mensen als de Grote Verdrukking zien... een heel klein beetje overdreven.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 2015 en de nabije toekomst

Berichtdoor Prisma23 » 01 nov 2020 09:02

hans0166 schreef:tja .. als nou zelfs de Zoon de tijd niet weet .. zou dhr Bottenbley het wel weten.. érg onwaarschijnlijk.

En alhoewel de tijden erg onstuimig zijn, vindt ik de rol/houding van sommige stromingen in de christelijke wereld, die deze limitering van mensen als de Grote Verdrukking zien... een heel klein beetje overdreven.


Los van dat het overdreven en niet te bewijzen is vind ik het ook een beetje laf. Ook christenen zijn onderdeel van onze maatschappij en hebben dus taken en verantwoordelijkheden in deze maatschappij. Het past dus niet bij een christen om de oorzaak van de onstuimigheden bij iets/iemand anders neer te leggen en vervolgens zuchtend op de tribune te gaan zitten.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten