Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jan
Kapitein
Kapitein

Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Jan » 25 sep 2014 10:51

xsidd schreef:#Jan

Het is waar, wat je nu zegt. Maar ik blijf erbij dat God van je houd, en hielt, ook voordat je tot geloof kwam. Of zou Hij niet van je houden, maar je wel redden toen?

Een vader die zijn kleine kinderen liefheeft kan vele overtredingen over het hoofd zien. Er wordt niet gelijk de knuppel gepakt als de kleuter nog steeds niet geleerd heeft om op de pot te gaan zitten. Dat zou ook bruut gedrag zijn van een liefdevolle geduldige vader. Hij geeft zijn kinderen veel tijd om te leren zich goed te gaan gedragen. Om te gaan begrijpen dat pappa het vies vind om overal in huis maar de behoefte te doen omdat dat makkelijk is en misschien gelijk een goed gevoel geeft.
Papa toont genade aan het kind dat zijn regels overtreedt. Dat is wat anders dan dat papa zoveel houdt van kinderen die maar verkeerd gedrag blijven vertonen. Als het kind maar niet wil leren wordt er steeds harder gecorrigeerd want pappa gaat zich niet aanpassen aan de dwaasheid van het domme kind. Nee, het kind moet veranderen, leren. Er wordt liefdevol gesproken en ook wordt de stok toegepast als het moet.
Het kind begrijpt het vaak niet. Waarom mag het niet al de koekjes opeten in de trommel? Die zijn toch lekker? Papa houdt toch van mij en ik van papa?
Sommige kinderen leren nooit zich te gedragen. Ze willen niet luisteren. Die laat papa dan maar begaan in hun dwaasheid. Anderen zijn eigenlijk helemaal zijn kinderen niet maar dringen zich wel binnen in zijn huis.

Laten we onze dwaasheid zien en veranderen. En ook anderen wijzen op hun ongehoorzaamheid. Zie het als waarschuwen en getuigen en niet als oordelen. Ze zijn immers al geoordeeld als ze nog niet geloven en gehoorzamen. Het is liefde om te waarschuwen voor de komende vastbesloten toorn van de hemelse Vader. Hij gaat zich immers niet aanpassen aan de wensen van mensen. Mensen zullen je het meestal niet in dank afnemen dat je van de waarheid getuigd. Als je daar liever niet mee te maken wilt krijgen kun je jezelf overtuigen dat het fout is om 'te oordelen' omdat het geen liefde zou zijn. Zo kan iedereen een prettig gevoel blijven houden en vrolijk samenzijn in 'de liefde van god'. Totdat het tijd is voor het oordeel, dan is het te laat voor berouw.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Boerin » 25 sep 2014 11:19

Ik had laatst een droom van kinderen die over het balkon zaten te klimmen van een hoge flat. Een vader of moeder die toekijkt en zegt: 'ik respecteer het dat je eroverheen klimt, ik hou van je' is een loeder. Dan is een die hysterisch begint te krijsen aardiger, vind ik persoonlijk.

Wie zijn roede spaart, haat zijn zoon;
maar wie hem liefheeft, tuchtigt hem reeds vroeg.

Hebr. 12
Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde, 5 en gij hebt de vermaning vergeten, die tot u als tot zonen spreekt:
Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heren niet gering,
en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt,
6 want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt.
7 Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? 8 Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen. 9 Voorts, de tuchtiging van onze vaders naar het vlees hebben wij ondergaan en wij zagen tegen hen op; zullen wij ons dan niet nog veel meer onderwerpen aan de Vader der geesten, en leven?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 25 sep 2014 11:29

De mogelijkheid voor ons om God lief te hebben kan alleen doordat Hij ons al lief heeft gehad, van eeuwigheid af.
Wij hebben de boel verzaakt maar God wilde ons terug hebben en heeft daar alles voor over gehad.
Zijn enige Geliefde Zoon waar Hij een welbehagen in heeft heeft Hij gegeven, voor alle mensen. Jezus Christus heeft de weg open gemaakt voor ons om terug te komen door Zich te geven aan het kruis. In de eerste plaats om de wil van Zijn Vader te doen en Zijns Vaders wil was dat wij terug konden komen omdat Hij zoveel van ons houdt. Hij wilde ons terug hebben om Zijn Liefde te kunnen geven opdat Hijzelf aan Zijn Eer komt. Als wij ons eigen overgeven aan God en daardoor de Heilige Geest ontvangen en door de kracht van deze Geest kunnen wij Hem liefhebben.
Alles wat God dan doet doet Hij uit Zijn Liefde. Dat is vaak moeilijk te begrijpen vooral als het moeilijk gaat maar door het geloof in Jezus Christus en door de kracht van de Heilige Geest mag je dan ook vaak zien waarom en maakt Hij het draaglijk. God heeft het beste met zijn kinderen voor door Zijn onmetelijke Liefde maar soms moeten dingen gebeuren om ons op onze plaats terug te brengen, op de plaats die Hij wil en dat het beste voor ons is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 25 sep 2014 13:23

Jan schreef:Het is liefde om te waarschuwen voor de komende vastbesloten toorn van de hemelse Vader. Hij gaat zich immers niet aanpassen aan de wensen van mensen. Mensen zullen je het meestal niet in dank afnemen dat je van de waarheid getuigd. Als je daar liever niet mee te maken wilt krijgen kun je jezelf overtuigen dat het fout is om 'te oordelen' omdat het geen liefde zou zijn. Zo kan iedereen een prettig gevoel blijven houden en vrolijk samenzijn in 'de liefde van god'. Totdat het tijd is voor het oordeel, dan is het te laat voor berouw.
Het waarschuwen van anderen zonder zelf van de reddende liefde van God te weten, zal vaak overkomen als een harde wettische boodschap. Maar als liefde voor de naaste en waarheid samen in een waarschuwing zitten, zal dit een middel zijn wat God wil zegenen. Als mensen consequent halsstarrig en venijnig zijn, is dat soms een reden om het stof van je voeten te schudden en verder te gaan. Wat echter nooit betekent dat je niet meer voor ze hoeft te bidden! In die zin heeft de Heere Jezus zelf ons een geweldig voorbeeld nagelaten, hoe het moet. Zijn hart was vol ontferming voor blinde zondaren, maar vol krachtige afkeuring voor wettische farizeeërs.
Van één ding ben ik overtuigt: met schreeuwen en blèren komt de waarschuwing niet over.
Met softe en lievige praatjes ook niet.
Gebed en overgave aan God. Hij wil op de juiste tijd de juiste woorden geven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 25 sep 2014 15:21

mona schreef:Het waarschuwen van anderen zonder zelf van de reddende liefde van God te weten, zal vaak overkomen als een harde wettische boodschap. Maar als liefde voor de naaste en waarheid samen in een waarschuwing zitten, zal dit een middel zijn wat God wil zegenen.

Dat is een ideaal beeld wat geweldig is als het kan. Heel goed, heel mooi. Maar niet noodzakelijk voor Gods zegen en lang niet altijd mogelijk. Kijk naar de geschiedenis van Jona. Niets 'liefde voor de naaste verhaal' maar enkel waarschuwen van Gods nabije oordeel. Dit waarschuwen op zich is in feite al liefde genoeg. God moest Jona letterlijk dwingen om ze nog een waarschuwing te geven. Jona ging helemaal niet met naastenliefde naar Ninevé toe. Het waren zijn naasten immers niet maar vijanden van zijn naasten. Toch kwam er toen bekering. Opmerkelijk nietwaar?

Lees ook van de andere evangelisten uit het oude verbond, de profeten. Werden heel vaak gehaat omdat ze de status quo totaal verstoorden. En ook de grootste Profeet Jezus deed dit. Zijn liefde was op het laatst niet meer zichtbaar voor de massa, zij riepen 'kruisig Hem!'.
Als je maar genezingen doet en gratis eten geeft vinden mensen je een aardige man. Maar als het moeilijk wordt hou je weinig vrienden meer over.

Als mensen consequent halsstarrig en venijnig zijn, is dat soms een reden om het stof van je voeten te schudden en verder te gaan. Wat echter nooit betekent dat je niet meer voor ze hoeft te bidden!

Dan voeg je dus toe aan de woorden van Jezus aangezien Jezus niets zegt over de verplichting om maar voor ze te blijven bidden. Niet dat ik een uiterste aanhang dat je nooit mag blijven bidden als men iets niet gelijk aanneemt. Vooral in het geval van familieleden/geliefden kan ik me dat voorstellen.

" 4 En welk huis u ook zult binnengaan, blijf daar en vertrek vandaaruit.
5 En als ze u niet zullen ontvangen, vertrek dan uit die stad en schud ook het stof af van uw voeten, tot een getuigenis tegen hen. " (Luk. 9)

"50 Maar de Joden stookten de godvrezende en aanzienlijke vrouwen en de voornaamsten van de stad op en ontketenden een vervolging tegen Paulus en Barnabas, en zij verdreven hen uit hun gebied.
51 Maar zij schudden tegen hen het stof van hun voeten af en gingen naar Ikonium.
52 En de discipelen werden vervuld met blijdschap en met de Heilige Geest. " (Hand. 13)

In die zin heeft de Heere Jezus zelf ons een geweldig voorbeeld nagelaten, hoe het moet. Zijn hart was vol ontferming voor blinde zondaren, maar vol krachtige afkeuring voor wettische farizeeërs.

Als je maar realiseert dat Jezus nooit de wet afkeurt maar altijd diegenen die misbruik maken v.d. wet.

En het voorbeeld van Jezus? Wel, let op Zijn woorden, zie de uitverkiezing en zie dat juist dit feit al teveel is voor veel mensen.

59 Tegen een ander zei Hij: Volg Mij. Maar die zei: Heere, sta mij toe dat ik wegga om eerst mijn vader te begraven.
60 Maar Jezus zei tegen hem: Laat de doden hun doden begraven, maar u, ga heen en verkondig het Koninkrijk van God.
61 Weer een ander zei: Heere, ik zal U volgen, maar sta mij eerst toe dat ik afscheid neem van hen die in mijn huis zijn.
62 Jezus zei tegen hem: Niemand die zijn hand aan de ploeg slaat en kijkt naar wat achter hem ligt, is geschikt voor het Koninkrijk van God. (Luk. 9)

" 64 Maar er zijn sommigen onder u die niet geloven. (Want Jezus wist van het begin af wie het waren die niet geloofden, en wie het was die Hem zou verraden.)
65 En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.
66 Van toen af trokken velen van Zijn discipelen zich terug en gingen niet meer met Hem mee. " (Joh. 6)
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 25 sep 2014 16:49

Jan schreef:Dat is een ideaal beeld wat geweldig is als het kan. Heel goed, heel mooi. Maar niet noodzakelijk voor Gods zegen
Nee, niet noodzakelijk voor God, maar wel voor degene die de ander waarschuwt! Want wee degene die het een ander goed ingewreven heeft, maar zelf geen Borg heeft voor zijn ziel. Die zal in het oordeel dubbel straf krijgen.
Dus niks geen ideaal beeld, maar pure noodzakelijkheid.
En als je zelf mag weten van redding en liefde van Jezus Christus, dan heb je naast waarschuwingen, die noodzakelijk zijn, ook nog wat beters te brengen aan de ander. Namelijk dat er behoud is voor degene die geloofd in Jezus Christus!
Een waarschuwing op zich kan inderdaad liefde zijn, maar als de boodschap van behoud er niet bij verteld wordt, kan het een ander tot wanhoop brengen, als God het niet verhoed.
Ik merk in je reactie's veel vuur, maar ik mis de ontferming.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 sep 2014 17:04

mona schreef:Ik merk in je reactie's veel vuur, maar ik mis de ontferming.

Je hebt erg veel wijsheid nodig als je mensen wilt redden, wie wijs is wint harten. Ik las op een ander forum waar ik dat ´Passie´van had gekopieerd van een man die vol passie was, maar hij had z´n hele familie tegen zich in het harnas gejaagd. Wat ik zelf merk als ik bijvoorbeeld van die BDE´s heb gezien, dan raak ik compleet in paniek en wil ik iedereen wel het Koninkrijk inschoppen en echt vanuit ontferming hoor, maar ja, werkt niet zo goed, :lol: . En dan zegt de Heer ´rustig maar, laat Mij het maar doen.´
Zach91

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 25 sep 2014 17:38

Boerin schreef: En dan zegt de Heer ´rustig maar, laat Mij het maar doen.´

Het is idd soms heel moeilijk om rustig te blijven. Vooral als je heel vurig bent. En God kan iedereen gebruiken, met zijn of haar karakter. Maar we moeten wel naar God luisteren. Want zelf kunnen we geen mensen redden.

Het mooist vind ik dat we weten dat Christus niet alleen bidt voor hen die al Zijn kinderen zijn, maar ook voor hen die Zijn kinderen gaan worden.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 25 sep 2014 18:46

mona schreef:Nee, niet noodzakelijk voor God, maar wel voor degene die de ander waarschuwt! Want wee degene die het een ander goed ingewreven heeft, maar zelf geen Borg heeft voor zijn ziel. Die zal in het oordeel dubbel straf krijgen.

Jawel. De motivatie om iets te zeggen moet oprecht zijn en er moet eerst zelfkennis zijn.

Dus niks geen ideaal beeld, maar pure noodzakelijkheid.

De teksten blijven staan. Kijk naar de profeten, de discipelen en Jezus. Welke liefde toont Hij voor die Farizeeën en Schriftgeleerden? Behalve de liefde van het waarschuwen op zich. Hij gaf onderwijs, Hij vermaande. De meesten wilden er niets van weten. Zijn goede daden werden nog zwart gemaakt. Zo zou Hij zieken genezen door de kracht van satan. De profeten werden geslagen, gevangen gezet, gedood. Zo ook de discipelen. Waar is die vijandschap gebleven tegenwoordig? Ik zie/hoor voornamelijk van die gelikte mannen en vrouwen die het maar over Gods liefde hebben. Met zo'n zachte 'heilige' stem en nooit veroordelend he. Och ze zijn zo vroom en liefdevol... ze beledigen nooit iemand. Nooit komen ze in de krant om Jezus wil. Nou ja, af en toe dan. En dan is er meestal snel een excuus. Het zijn vooral de moderne theologen die het goed doen in de wereld. Die kunnen de Schriften nl. zo mooi uitleggen dat alleen de allerslechtsten onder ons de hemel niet in komen. Nou misschien die ook nog als de alverzoeningsleer nog eens wat beter aanslaat bij een breed publiek.

En als je zelf mag weten van redding en liefde van Jezus Christus, dan heb je naast waarschuwingen, die noodzakelijk zijn, ook nog wat beters te brengen aan de ander. Namelijk dat er behoud is voor degene die geloofd in Jezus Christus!

Natuurlijk. Echter dient er wel eerst zondebesef te komen. Mensen hebben niets aan de boodschap van behoud als ze denken dat ze niets verkeerds doen.

Een waarschuwing op zich kan inderdaad liefde zijn, maar als de boodschap van behoud er niet bij verteld wordt, kan het een ander tot wanhoop brengen, als God het niet verhoed.
Ik merk in je reactie's veel vuur, maar ik mis de ontferming.

Toon mij dan eens het goede voorbeeld. Vertel jij dan de homoseksuelen en atheïsten en Roomsen dat ze op een dood spoor zitten. Dat homoseksualiteit grove zonde is. Dat het Roomse geloof een afgodendienst is. En geen flauwe verhalen dat je alleen maar kunt bidden en verder niets. Je kunt ook getuigen. Maar de realiteit is dat men je gaat haten omdat het zwaard van het woord ze door hun ziel snijdt. Dat heb ik zelf niet verzonnen, zo is het nu eenmaal, zul je toch wel met me eens zijn hoop ik. Het is makkelijk kritiek te hebben op iemand die de vinger op zere plek legt en geen mooie praatjes van 'liefde' heeft. Moeilijker is het om net als Jezus gewoon de waarheid te spreken zonder het te verbloemen. Jezus noemt sommigen zelfs kinderen van de satan, slangen, adderengebroed. Dat hoor ik de gemiddelde evangelist nooit zeggen. Daar hebben zij nl. teveel ontferming voor. Meer nog dan Jezus.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 25 sep 2014 20:08

De profeten van het OT waren geen evangelisten maar profeten die een 'last' van de Heere zelf kregen om het volk te waarschuwen.
De discipelen kregen van de Heere Jezus de opdracht: 'Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen'.
Ze kregen de opdracht: Gij zult Mijn getuigen zijn. Ik lees nergens dat de Heere Jezus hun gebiedt: Sla er maar eens lekker op los, scheldt ze allemaal maar eens flink uit.
De Heere Jezus was God en kende het hart van de mensen, dus hij wist wie de slangen en adderengebroed waren. Weten wij dat ook?
Paulus onderwijst in 2 Timotheus 24 en 25:
'En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren en die de kwaden kan verdragen'.
'Met zachtmoedigheid onderwijzende degene die tegenstaan; of God hen te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid'.
Maar dat groeit niet op onze akker Jan. Onze oude natuur wil het liefst dat de Heere vuur van de hemel laat regenen om alle (in onze ogen) kwaaddoeners te verdelgen.
Maar niet alzo! Als je zelf als de grootste van alle zondaren barmhartigheid hebt verkregen door het bloed van de Heere Jezus dan wil je je naasten voor Christus winnen en niet al scheldend en oordelend.
Dan kan het voor iedereen nog want het bloed van de Heere Jezus reinigt van alle zonden. Niemand heeft te zwaar of te veel gezondigd. Er is vergeving te verkrijgen. Ga dat nou eens prediken. Dat is de opdracht.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 sep 2014 23:03

Jan schreef:Toon mij dan eens het goede voorbeeld. Vertel jij dan de homoseksuelen en atheïsten en Roomsen dat ze op een dood spoor zitten. Dat homoseksualiteit grove zonde is. Dat het Roomse geloof een afgodendienst is. En geen flauwe verhalen dat je alleen maar kunt bidden en verder niets. Je kunt ook getuigen. Maar de realiteit is dat men je gaat haten omdat het zwaard van het woord ze door hun ziel snijdt. Dat heb ik zelf niet verzonnen, zo is het nu eenmaal, zul je toch wel met me eens zijn hoop ik. Het is makkelijk kritiek te hebben op iemand die de vinger op zere plek legt en geen mooie praatjes van 'liefde' heeft. Moeilijker is het om net als Jezus gewoon de waarheid te spreken zonder het te verbloemen. Jezus noemt sommigen zelfs kinderen van de satan, slangen, adderengebroed. Dat hoor ik de gemiddelde evangelist nooit zeggen. Daar hebben zij nl. teveel ontferming voor. Meer nog dan Jezus.

Er zijn er wel die de waarheid in liefde en met ontferming spreken. Michael Brown bijvoorbeeld, maar die is niet geliefd bij iedereen.
http://askdrbrown.myshopify.com/product ... osexuality
https://www.youtube.com/watch?v=6SVqkIs ... e=youtu.be
Zach91

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 sep 2014 23:16

Jan schreef:Natuurlijk. Echter dient er wel eerst zondebesef te komen. Mensen hebben niets aan de boodschap van behoud als ze denken dat ze niets verkeerds doen.

Zondebesef en walging van je oude leven komt pas vanaf de bekering, en is geen voorwaarde om bekeerd te kunnen worden.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 26 sep 2014 11:46

Boerin schreef:Er zijn er wel die de waarheid in liefde en met ontferming spreken. Michael Brown bijvoorbeeld, maar die is niet geliefd bij iedereen.
http://askdrbrown.myshopify.com/product ... osexuality
https://www.youtube.com/watch?v=6SVqkIs ... e=youtu.be

Als hij niet geliefd is bij iedereen, geef ik hem gelijk al het voordeel van de twijfel terwijl ik helemaal niets van die man weet. Het is i.i.g. geen allemansvriend.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 26 sep 2014 12:01

Jan schreef:Natuurlijk. Echter dient er wel eerst zondebesef te komen. Mensen hebben niets aan de boodschap van behoud als ze denken dat ze niets verkeerds doen.

mealybug schreef:Zondebesef en walging van je oude leven komt pas vanaf de bekering, en is geen voorwaarde om bekeerd te kunnen worden.

Halve waarheid. Je kunt je nu eenmaal niet bekeren van iets waar je geen besef van hebt. Natuurlijk groeit het zondebesef, het is er niet gelijk ten volle. Maar zie eens het verschil tussen het volgende:

1.) De E.O. viert kerstfeest. Wie nodigen zij uit? Homoseksuele zangers en gepensioneerde hoeren. Zij vertellen het 'goede nieuws', Jezus is voor elk mens gekomen... Bekering? Wat? Zondebesef? Berouw? Verandering? Spijt? Tranen? Nee, de blijde boodschap! Feest vieren!

2.)
"37 En zie, een vrouw in de stad die een zondares was, kwam te weten dat Hij in het huis van de Farizeeër aanlag, en zij bracht een albasten fles met zalf mee.
38 En staande achter Zijn voeten, begon zij huilend Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met het haar van haar hoofd, en zij kuste Zijn voeten en zalfde ze met de zalf. "

48 En Hij zei tegen haar: Uw zonden zijn u vergeven.
49 En zij die mee aanlagen, begonnen bij zichzelf te zeggen: Wie is Deze Die ook zonden vergeeft?
50 Maar Hij zei tegen de vrouw: Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede! (Luk. 7)

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 26 sep 2014 13:04

Marloes1g schreef:De profeten van het OT waren geen evangelisten maar profeten die een 'last' van de Heere zelf kregen om het volk te waarschuwen.

Is er werkelijk een verschil? De profeten wezen op de zonden van het volk en de oplossing/redding -> bekering, Gods geboden weer gaan volgen.
Heeft God tegenwoordig een andere boodschap?

" 14 En als iemand u niet ontvangt en niet naar uw woorden luistert, vertrek dan uit dat huis of die stad en schud het stof van uw voeten.
15 Voorwaar, Ik zeg u: Het zal voor het land van Sodom en Gomorra verdraaglijker zijn op de dag van het oordeel dan voor die stad. " (Mat. 10)

" 11 Zelfs het stof uit uw stad dat aan ons kleeft, schudden wij tegen u af. Maar weet dit, dat het Koninkrijk van God dicht bij u is gekomen.
12 Ik zeg u dat het voor Sodom verdraaglijker zal zijn op die dag dan voor die stad.
13 Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaïda! Want als in Tyrus en Sidon de krachten gebeurd waren, die in u plaatsgevonden hebben, dan zouden zij zich allang, in zak en as gezeten, bekeerd hebben.
14 Maar het zal voor Tyrus en Sidon verdraaglijker zijn in het oordeel dan voor u." (Luk. 10)

De discipelen kregen van de Heere Jezus de opdracht: 'Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen'.

Ja... en leert hen alles onderhouden wat ik u geboden heb.

"19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen. " (Mat. 28)

"16 Maar zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Jesaja zegt namelijk: Heere, wie heeft onze prediking geloofd? " (Rom. 10)

8 wanneer Hij met vlammend vuur wraak oefent over hen die God niet kennen, en over hen die het Evangelie van onze Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn. (2 Thess. 1)

Ik zie wat dit betreft geen verschil tussen de O.T. boodschap en die uit het N.T. Niet dat er helemaal geen verschillen op te merken zijn. Maar de kern boodschap blijft hetzelfde. Repent or perish.

" En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Denkt u dat deze Galileeërs grotere zondaars zijn geweest dan alle andere Galileeërs, omdat zij zulke dingen geleden hebben?
3 Ik zeg u: Nee, maar als u zich niet bekeert, zult u allen evenzo omkomen.
4 Of die achttien, op wie de toren in Siloam viel en die daardoor gedood werden, denkt u dat zij meer schuld hebben gehad dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Nee, maar als u zich niet bekeert, zult u allen evenzo omkomen. " (Luk. 13)

Ze kregen de opdracht: Gij zult Mijn getuigen zijn. Ik lees nergens dat de Heere Jezus hun gebiedt: Sla er maar eens lekker op los, scheldt ze allemaal maar eens flink uit.

Zie je in de teksten die ik hierboven noem zowel de liefde/vergeving boodschap en ook de boodschap van toorn/oordeel?

En er is ook het vermanen van mensen die beter moeten weten omdat zij zeggen dat ze Christus volgen. Er is ook het wegdoen van zuurdesem. Niets van dit alles heeft te maken met 'de ander lekker iets inwrijven om zelf een rechtvaardig gevoel te krijgen' of 'lekker al die zondaren uitschelden'. Als je denkt dat ik dat zo doe begrijp je niets van mijn motivatie en die gedeelten uit de Schriften waar ik me op baseer.

De Heere Jezus was God en kende het hart van de mensen, dus hij wist wie de slangen en adderengebroed waren. Weten wij dat ook?

Voorzichtigheid is geboden. Soms kunnen we echter doen wat Jezus zegt over de vruchten herkennen.

Paulus onderwijst in 2 Timotheus 24 en 25:
'En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren en die de kwaden kan verdragen'.
'Met zachtmoedigheid onderwijzende degene die tegenstaan; of God hen te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid'.

Klopt. Toch is het niet altijd maar zachtmoedigheid naar allen toe. Zie ook dezelfde Paulus iemand totaal veroordelen omdat er rotte vruchten zijn. Het is een noodzakelijkheid om dit wel te doen. Niet doen is nl. veel erger.

" 4 in de Naam van onze Heere Jezus Christus, als u en mijn geest bijeengekomen zijn, in de kracht van onze Heere Jezus Christus,
5 over te geven aan de satan, tot verderf van het vlees, opdat de geest behouden zal worden op de dag van de Heere Jezus.
6 Uw roem is niet goed. Weet u niet dat een klein beetje zuurdeeg het hele deeg doorzuurt?
7 Verwijder dan het oude zuurdeeg, opdat u een nieuw deeg zult zijn. U bent immers ongezuurd, want ook ons Paaslam is voor ons geslacht: Christus. " (1. Kor. 5)

Er zullen zondaren zijn die niet zullen veranderen. Ik ben bezorgder om de mensen die zich Christenen noemen maar ondertussen geen probleem maken van onbekeerde praktiserende zondaren in hun midden.

Maar dat groeit niet op onze akker Jan. Onze oude natuur wil het liefst dat de Heere vuur van de hemel laat regenen om alle (in onze ogen) kwaaddoeners te verdelgen.

De andere kant is dat God wel degelijk bepaalde kwaaddoeners wil verdelgen. Daarvoor geeft Hij wetten en we hebben vele getuigenissen uit de Bijbel van Gods handelen met bepaalde kwaaddoeners. Ook mensen kregen nog weleens de opdracht om Gods wil hierin uit te voeren. Ik denk met name aan een overheid die Gods wetten uitvoert. Dit alles heeft 100 procent met rechtvaardigheid, veiligheid, eerlijkheid, bescherming te maken. En 0 procent met een oude natuur volgen waarin er geen genade te vinden is. Zie je wat ik bedoel? Het evangelie van het koninkrijk is niet enkel een egoïstische persoonlijke boodschap. Dit evangelie wordt echter weinig gepredikt. Maakt het er niet minder waarachtig om. Het is maar of je het kunt zien er deel aan zult hebben.

Maar niet alzo! Als je zelf als de grootste van alle zondaren barmhartigheid hebt verkregen door het bloed van de Heere Jezus dan wil je je naasten voor Christus winnen en niet al scheldend en oordelend.

Toch hecht ik meer belang aan het getuigenis uit de Bijbel dan jouw verhaal van all-we-need-is-love.
Er is liefde, er is ontferming. En er is de Heilige Geest die mannen van God leid om het beestje bij de naam te noemen ook als het om een duivelskind gaat.

"Maar Saulus (die ook Paulus genoemd wordt), vervuld met de Heilige Geest, keek hem doordringend aan, en zei:
10 O duivelskind, vol van alle bedrog en van alle sluwheid, vijand van alle gerechtigheid, zult u er niet mee ophouden de rechte wegen van de Heere te verdraaien?
11 En nu, zie, de hand van de Heere is tegen u en u zult blind zijn en de zon voor een tijd niet zien. En onmiddellijk viel er donkerheid en duisternis op hem, en rondlopend zocht hij naar mensen om hem bij de hand te leiden.
12 Toen de stadhouder zag wat er gebeurd was, geloofde hij, versteld over de leer van de Heere. " (Hand. 13)

Dan kan het voor iedereen nog want het bloed van de Heere Jezus reinigt van alle zonden. Niemand heeft te zwaar of te veel gezondigd. Er is vergeving te verkrijgen. Ga dat nou eens prediken. Dat is de opdracht.

Laten we wel de hele waarheid spreken en niet een modern voel je goed evangelie.
Niet iedereen kan zich bekeren. Niet iedereen is door God uitgekozen. Er is adderengebroed voorbestemd voor de vernietiging. Maar geloof mij niet, zoek het eens op in de Bijbel, uitverkiezing, slangen, kinderen v.d. duivel. En verander je ideeën over wie God is en wat Zijn liefde inhoudt.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”