Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 19 jun 2019 21:19

Nina schreef:Ik kan me echt verbazen hoe er soms met twee maten wordt gemeten. Als iemand aangeeft naar een ander kerkverband over te willen gaan, omdat men niet meer wordt gevoed in de eigen kerk, komt men steevast met het (zeer zwakke) argument aanzetten dat je door God isn een bepaalde kerk bent geplaatst en daar dan dus niet 'zomaar' uit mag vertrekken.

Op refoforum is een item 'Oproep tot vertrek uit een gemeente waar Opwekking wordt gezongen.' Alleen al als ik de titel lees, vraag ik me af hoe het dan zit met 'geplaatst zijn in die kerk', of is dat dan opeens niet meer van toepassing? Datzelfde gevoel heb ik ook als ik lees hoe het nu op de spits wordt gedreven met vrouwen in het ambt. 'Als het tot een scheuring komt, dan moet dat maar', zegt de ds die het artikel heeft geschreven. Nog maar een kerkverband erbij... treurig!

Er komt geen kerkverband bij. Degenen die overgaan of zijn overgegaan tot het bevestigen van vrouwelijke ouderlingen stellen zichzelf buiten de CGK, die zullen zich dan aansluiten bij de GKV en/of NGK.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

MoesTuin
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor MoesTuin » 20 jun 2019 08:00

Het is gewoon een rommeltje.
En ik moet aan Race denken en al die andere "Racers"
Die bijdrage van Race van een paar dagen terug die de gedachten van heel veel stille meelezers vertolken wellicht....heel veel kerkgangers....

Binnen de CGK wordt het nu helaas ook de verdeeldheid die parten gaat spelen, de verharding, de liefde die verkoelen gaat, de een zegt Ik ben van rechts, de ander van links, de ander denkt (ik ben van Paulus, ik ben van Apollus) ze bekijken het maar denkt de wereld maar ook kerkgangers....de jeugd(!)

Maar we zijn van Christus (vergeet dat nu niet)

Waar Liefde woont gebiedt de Heer zijn zegen.
Waar is de Naam en de eer van de Heer in het geheel?
Alles draait nu om de leer, om hoe het heurt, om het eigen gelijk, ik geloof in deze leer, deze richting, deze dogma, het was vroeger al zo dus hou het bij het bekende oude vertrouwde, niets veranderen.....stel je voor....de oudvaders draaien zich om in hun graf....

Maar mensen...de heilige Geest waait....de tijd gaat door en is zo anders.
Het is niet de leer, maar de Heer en één Kerk één gemeente en dat kan en mag in verscheidenheid want uiteindelijk is geen ene keer de ware leer.
Alles is in gebrokenheid en onvolmaakt heid hier op deze aarde...

Enkel Christus in geloof in het hart hebben we van node...meer niet... vandaaruit groeit en is en blijft de liefde voor Hem en voor elkaar en acceptatie onderweg naar de grote dag, dat er Hem in al onze tekortkomingen en gebrokenheid maar in geloof in het hart Hem mogen Loven en Prijzen tot in Eeuwigheid (geen geruzie en verdeeldheid meer)

Laten we dat nu ook uitstralen naar de wereld....dat is ook de enigste opdracht van de Heer.
Hebt de Heer lief en u naasten als u zelf....gaat heen de wereld in en verkondigd het Evangelie (dus niet de leer of de dogma's enz.... getuig van Christus, de hoop die in u hart is (hopenlijk,)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 jun 2019 12:28

MoesTuin schreef:Het is niet de leer, maar de Heer en één Kerk één gemeente en dat kan en mag in verscheidenheid want uiteindelijk is geen ene keer de ware leer.
Alles is in gebrokenheid en onvolmaakt heid hier op deze aarde...

Enkel Christus in geloof in het hart hebben we van node...meer niet...
"Niet de leer, maar de Heer" is ook een leer.
Dus dit is een drogreden.
"Geen ene leer is de ware leer" is ook een drogreden, want dat is zelf ook weer een leer, die volgens haar eigen definitie nog onwaar is ook. Daar zou ik dan ook zeker niet naar luisteren.
Het doet er allemaal weldegelijk toe en we moeten niet doen alsof dat niet zo is.
De vraag is wel wat wijsheid is bij de gegeven verscheidenheid. Daar zou het om moeten gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

MoesTuin
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor MoesTuin » 20 jun 2019 12:34

elbert schreef:"Niet de leer, maar de Heer" is ook een leer.
Dus dit is een drogreden.
"Geen ene leer is de ware leer" is ook een drogreden, want dat is zelf ook weer een leer, die volgens haar eigen definitie nog onwaar is ook.
Het doet er allemaal toe en we moeten niet doen alsof het niet zo is.
De vraag is wel wat wijsheid is bij de gegeven verscheidenheid. Daar zou het om moeten gaan.

Dat klopt ook en zo bedoel ik het ook.
De Heer Jezus zegt: "Ik ben de Weg, de Waarheid en hét Leven"
Als dat het uitgangspunt is was blijft....
er is nu gewoon heel veel aan de hand.
dat doet de naam van de kerken geen goed.
Maar de naam van de Heer al helemaal niet.
Ik snap goed dat christenen de kerk en het geloof meer en meer los van elkaar gaan zien.
als men intern in een kerkgemeenschap al niet eens meer door één deur kan.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2019 16:47

Klopt, maar in een verband is het na heel veel jaren ook niet vreemd dat men wat uit elkaar gegroeid is. En in de CGK zijn de verschillen ook gewoon heel groot, ook qua vormen. Van 1773, Statenvertaling en hele noten tot opwekking met band en NBV. Casual kleren of pakken en jurken / rokken / hoeden. En inhoudelijk zijn er dan ook wel verschillen. Dat men meer plaatselijk naar elkaar toetrekt en landelijk juist niet is dan niet gek. Een herschikking zou ook niet heel onlogisch zijn of zo
I think that if God forgives us we must forgive ourselves. Otherwise, it is almost like setting up ourselves as a higher tribunal than Him.
C.S. Lewis

Terug naar “[Religie] - Algemeen”