Marnix schreef:Nee dan begrijp je me verkeerd. Dat ik geloof dat als iedereen zich zou houden aan al die afspraken, dat invloed zou hebben op het klimaat, het milieu en op de natuur is wat anders dan dat ik zou geloven dat het een realistisch scenario is dan iedereen dat dus ook doet. En voor de "maakbaarheid "is het wel nodig dat men grootschalig meewerkt. Dat is met alle dingen zo.
De afspraken van Parijs uit 2016 komen erop neer dat de wereldgemiddelde temperatuur met maximaal 1,5 graad zou mogen zijn gestegen ten opzichte van 1990, of eigenlijk ten opzichte van het pre-industriele tijdperk. Die afspraak is ook nog eens bindend. Dat is een absurde en onzinnige afspraak. Waarom? Omdat het uitgaat van 1 variabele die van invloed is op het klimaat (een niet-lineair systeem waarin talloze factoren een rol spelen): de mens.
En dat niet alleen, volgens sommige metingen zitten we al aan die 1,5 graad. Wat moeten we dan doen om die bindende afspraak te halen? Feitelijk moeten we dan alle economische activiteiten stoppen en hongersnoden en massasterftes voor lief nemen om die bindende afspraak te halen. Zelfs dan hebben we geen zekerheid dat het doel gehaald wordt, want de premisse dat de mens de enige factor is die van invloed is op het klimaat, is onjuist. In plaats van te focussen op een wereldgemiddelde temperatuur als doel zouden de landen beter kunnen focussen op waar de mens wel uitsluitend verantwoordelijk voor is en dat is de CO2 uitstoot (en ook nog wat andere gassen, zoals methaan). Die kunnen we meten en beheersen. En daarbij moeten we dan ook nog een afweging maken tussen verschillende zaken die belangrijk zijn. Want niet alleen het klimaat is belangrijk, ook het welzijn van de bevolking, zoals: voldoende voedsel, een fatsoenlijke levensstandaard, economische ontwikkeling enzovoorts. Het klimaat kan niet allesbepalend zijn voor het beleid van landen, net zomin als bijvoorbeeld in Nederland stikstof dat kan zijn. Dat is het nu wel, vandaar dat we het over een stikstofcrisis hebben: alles moet aan de kant omdat er stikstofdoelen moeten worden gehaald. Mede daarom zitten er nu 30-ers nog bij hun ouders thuis omdat er geen woningen meer gebouwd mogen worden. Dat is absurd.
Ik ben helemaal voor het voeren van klimaatbeleid en desnoods ook nog stikstofbeleid, maar het moet wel rationeel zijn als 1 van de doelen en niet het ultieme doel waarvoor alles aan de kant moet.
Marnix schreef:Als iedereen zijn / haar afval in een prullenbak zou gooien of op een andere manier goed verwerken zou er geen zwerfafval meer in de natuur zijn. Het probleem is: We kunnen dat wel afspreken maar als heel veel mensen dat niet doen wordt het probleem niet opgelost. Toch lijkt het me belangrijk om te blijven benadrukken dat we dat wel zouden moeten doen, mensen die het niet doen daarop aanspreken of een boete geven.... en het enige wat ik zelf kan doen is me er wel aan blijven houden. Nou ja, het enige verstandige dan, ik zou ook kunnen zeggen: Het kost me een hoop extra moeite en anderen houden zich er toch niet aan dus dan stop ik er ook maar mee, het is immers toch allemaal niet maakbaar.
Ik snap je punt en ben het daar ook mee eens. V.w.b. afval valt het me op dat het vaak jongeren zijn die de boel laten slingeren. De laatste tijd heb ik er een gewoonte van gemaakt om weggegooide blikjes (waar nota bene statiegeld op zit) op te rapen en mee te nemen als ik een wandeling door het park vlak bij mijn huis maak. Er zijn meerdere scholen die aan de rand van dat park liggen. Heel vaak vind ik blikjes van energiedrankjes die door jongeren daar zijn neergegooid. Er staan voldoende afvalbakken in het park, dus dat is het probleem niet: ze gooien het gewoon op de grond. Als dat dezelfde jongeren zijn die zo begaan zijn met het klimaat, dan heb ik ze toch wel wat mee te geven, nl. "practice what you preach".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)