Marnix schreef:Dat klopt, maar de oppositie van toen die daar heel kritisch over was en het wel beter en transparanter zou doen maakt dat niet echt waar. Er zou een nieuwe wind waaien maar op dit punt is er echt helemaal niks veranderd. En dan krijg je vanzelf ook wilde speculaties, als er geen openheid is.
Dat verbaast me eigenlijk niet. Bij een kabinet hoort altijd een soort van beslotenheid en als gevolg daarvan krijg je dan ook geruchten en speculaties daaromheen. Die geruchten en speculaties waren nu wel behoorlijk wild.
Wat me wel verbaast, is dat sommige NSC kamerleden zijn opgestapt op basis van berichten die feitelijk niet waar blijken te zijn.
Zoals "“Voor mij heeft discriminatie een gezicht gekregen, het gezicht van onze eigen Nora Achahbar. Hier trek ik een grens.”
Vervolgens zegt Achahbar dat ze niet vanwege racisme of discriminatie is opgestapt, maar vanwege de polarisatie en de omgangsvormen.
Dat duidt erop dat ofwel deze NSC kamerleden zijn opgestapt vanwege geruchten (wat ik maar moeilijk kan geloven), danwel het gedoe rondom het kabinet als excuus gebruiken om de uitgang te zoeken, waar ze toch al naartoe op weg waren omdat ze vanaf het begin al niet met de PVV in zee wilden. Dat laatste lijkt me waarschijnlijker.
Verder zegt Achahbar het volgende over die polarisatie:
“Als zij zeggen dat een groot deel van islamitische jongeren onze waarden niet onderschrijft of dat er gezegd wordt dat we een integratieprobleem hebben, dan drijf je een wig tussen mensen. Je geeft een groep de schuld, terwijl het Nederlanders zijn. De verschillen werden alleen maar uitvergroot.”
Nou, als dat alles is, dan is het wel de vraag of je daarom op moet stappen. We hebben het immers niet over Achterhoekers of Groningers, maar specifiek over vooral Marokkaanse jongeren. Als je het daar niet over mag hebben, dan krijg je een heel rare discussie natuurlijk. Net zoals er bij delicten in nieuwsberichten vaak over "jongeren" gesproken wordt (
dit bericht bijvoorbeeld), en je dan meestal erbij moet denken dat het jongeren van een bepaalde komaf zijn, wat een programma als Opsporing Verzocht ook buitengewoon vaak bevestigt als ze de beelden laten zien.
Over racisme gesproken: daar was dus blijkbaar geen sprake van, maar een partij als DENK of ook die van Ouwehand (de PvdD) gaan vrolijk door met het kabinet als een stelletje racisten afschilderen.
Hier Ouwehand. Polariseren komt niet alleen van rechts dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)