Marnix schreef:Je kan van alles zeggen over de kwaliteit van de Nederlandse politiek in het algemeen of van de oppositiepartijen en daar klopt best wel een en ander van, maar bij de start van een nieuw kabinet zijn de ogen wel gericht op hoe dat kabinet functioneert. Dat er bij het debat over de regeringsverklaring veel kritische noten vanuit de oppositie zijn is niet nieuw, dat is altijd zo. Maar dat de regeringspartijen direct met elkaar gaan bakkeleien, ruzie maken en een partijleider en een minister die eigen premier aanvallen is wel uniek.
Er is gekozen voor een zogenaamd extraparlementair kabinet waarbij de partijleiders in de Tweede Kamer zijn gaan zitten. Dat die partijen zich dan gaan profileren, is daar een direct gevolg van. Dat is niet raar en vreemd, maar dat is precies de bedoeling. De coalitiepartijen hebben zich alleen gecommitteerd aan het hoofdlijnenakkoord en verder nergens aan. Dat is echt heel wat anders dan de volledig dichtgetimmerde coalitieakkoorden uit het verleden, waarbij er bovendien elke week coalitieoverleg was om alle neuzen tot op de millimeter precies dezelfde kant op te houden. De enige die het in het verleden waagde om als coalitie kamerlid de regering te bekritiseren was Pieter Omtzigt. Dat werd hem niet in dank afgenomen en mede daarom is dat hele "functie elders" de wereld in gekomen. Maar Omtzigt vindt het gezonder als kritiek ook uit de coalitie komt, vandaar zijn voorkeur voor een extraparlementair kabinet.
Je kunt dus meer kritiek vanuit de coalitie op het kabinet verwachten de komende tijd en dat betekent niet meteen dat de regering op omvallen staat of zo. Daarbij wil ik overigens niet zeggen dat die kritiek vanuit de coalitie en het onderlinge gekibbel vorige week nou op mijn instemming kan rekenen. De "slappe hap" van Wilders vond ik teveel een poging om Schoof te laten zeggen wat hij wilde (wat Schoof trouwens terecht weigerde) en ook Yeşilgöz vloog uit de bocht met een verwijt aan Wilders wat niet bleek te kloppen.
Marnix schreef:Verder is je polariserend verhaal over een links complot om de coalitie te demoniseren en zo ook een slap verhaal. Allereerst is het regeerakkoord op grote hoofdlijnen maar moet het nog helemaal uitgewerkt worden, is vaak de vraag of wat er in het akoord staat uberhaupt haalbaar is en als dat zo is nog niet helder hoe het uitgewerkt wordt / kan worden. Als tweede is het op de man spelen / bijzaken erbij halen juist iets wat je de laatste tijd telkens bij de rechtse partijen zag, in de tweets van Wilders bijvoorbeeld die constant op de man speelt en probeert anderen zwart te maken.
Het is geen "links complot", dit is wat je gewoon nuchter kunt constateren door te letten waar ze het in de debatten over hebben. Daaruit kun je de strategie opmaken. Je kunt ook de speeches naluisteren die Timmermans en Jetten op de avond van de verkiezingsuitslag hielden. Toen wist je al dat dit de insteek was en zal blijven.
Het op de man spelen is inderdaad iets wat Wilders altijd doet/deed. Maar nu heb ik het idee dat er 5 fractievoorzitters als Wilders in de Tweede Kamer zitten. Ik vind eentje al wel genoeg eigenlijk.
Het wordt er niet beter op als ze allemaal op die toer gaan.
Marnix schreef:Overigens begon PVV bij het debat over de regeringsverklaring in 2017 over de dubbele nationaliteit van Ollongren en wat er niet in het akkoord stond (de Islam). Nog voor het debat [url][/url]in 2021 zei Wilders dat hij zich zorgen maakten dat de nieuwe minister van Turkse afkomst was (ja, die mevrouw waarmee hij nu een coalitie heeft gevormd) en ze zijn beveiliging zou willen opzeggen omdat ze hem liever onder het gras zou zien liggen. Dat het vooral een links trucje is om op de man te spelen is natuurlijk kolder. Net als tussen neus en lippen even noemen dat Volkert van der G ook links is om daarmee te proberen je argumenten kracht bij te zetten.
Zie boven. Het op de man spelen en inconsequent zijn is niet alleen het domein van Geert Wilders, maar ook van andere partijen, die daarbij bovendien de schijn op willen houden dat zij wel moreel zuiver en rechtsstatelijk bezig zijn.
Marnix schreef:Daarnaast is het niet ongebruikelijk en ook niet onlogisch om mensen te bevragen op hun integriteit als ze zo'n belangrijke positie gaan innemen. Ook dit zie je al decennia lang als er nieuwe ministers zijn. Er is vertrouwen nodig en dat krijg je als blijkt dat de goede persoon op een bepaalde plek zit, als iemand betrouwbaar, capabel enz blijkt te zijn. Het is dus ook niet vreemd dat je bevraagd kan worden op dingen die je in het verleden hebt gezegd / gedaan dus ook dat zie je al jaren vanuit de oppositie richting de coalitie gebeuren. Daarnaast gaat het (dat was voor Omtzigt zelfs lang een issue bij de onderhandelingen) om de rechtstatelijkheid van het kabinet en dan lijkt het me niet onlogisch om de nieuwe mensen daarop te bevragen, gezien bepaalde dingen die in het verleden zijn gezegd en op zijn minst schuren met die grondwet. Het gaat dus niet zozeer om "ben je een goed of een slecht mens" maar "kan jij op die plek het volk vertegenwoordigen en de grondwet (waar je bij je ambtsaanvaarding trouw aan zweert) verdedigen."
Het is prima om mensen te bevragen op hun integriteit en dat daar een deel van het debat aan gewijd zou worden was ook wel te verwachten, maar je denkt toch niet serieus dat het de strategie van de partijen in dit debat was om daar eens achter te komen? Het oordeel was al geveld voordat het debat begon, dus vandaar dat men er vrijwel meteen (ok, na een beleefdheidsvraagje van Jetten aan Schoof) met gestrekt been in ging. Dan ging het om tweets van ministers van jaren geleden waarbij ze het woord "omvolking" gebruikt hadden en dat enkele feit was voor linkse partijen dan definitief bewijs dat het hier om "racisten" (Ouwehand) in de regering gaat. Daar ging het dus 2 dagen lang over.
De aandacht hiervoor was naar mijn mening wel wat teveel van het "goede".
Marnix schreef:Ik ben het helemaal met je eens dat het niveau van de Tweede Kamer bedroevend is / was en dat dat echt niet alleen de regeringspartijen te verwijten is maar dat dat vooral een linkse werkwijze is is onzin... en dat het binnen de coalitie een soap was valt denk ik niet te ontkennen
Dat het "vooral een linkse werkwijze" is, heb ik niet beweerd. Het gaat me er wel om om het evenwicht een beetje te bewaren. Als ik jouw samenvatting van het debat moet geloven, is de regering en de coalitie een kleuterklas en was dat de hoofdconclusie uit het debat. Maar opiniepeilingen na het debat
wijzen toch iets anders uit. Daar blijkt uit dat zowel de linkse partijen als de PVV er veel te hard zijn ingegaan en dat wat burgers belangrijk vinden veel te weinig aan de orde kwam. Dat is ook mijn conclusie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)