PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23905
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2024 12:51

Tja meestal kijk ik naar feiten maar die verdraai je altijd zo dat op dat vlak met je praten gewoon niet lukt. Al wel eerder uitgelegd trouwens. En als je je telkens misdraagt moet je niet raar opkijken als mensen je op gedragsniveau benaderen. Bovendien benoemde ik in mijn vorige reactie naar jou ook alleen maar feiten namelijk dat je leugens vertelt en nogal paranoia bent als het gaat om moslims. Dat was een puur inhoudelijke reactie die ik nog heb onderbouwd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23905
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2024 11:08

StillAwake schreef:En die paranoia is iets waar figuren als Wilders garen bij spinnen.
Naast het feit dat het jarenlang not done geweest is om problemen ten gevolge van islamisering (en die zijn er zeker) te benoemen.
Klein voorbeeld uit Scandinavië:
Zweden is onlangs opgeschrikt door een islamitische aanslag (een auto die bewust mensen aanreed in Stockholm). De media waren uitermate terughoudend over de identiteit van de dader, en de authoriteiten benadrukten dat het helemaal niet duidelijk was in hoeverre de religieuze achtergrond als oorzaak kon worden aangewezen.

Een redelijk genuanceerd verhaal, en het klinkt ook wel wijs om het zo aan te vliegen, je bent pas schuldig als je veroordeeld bent nietwaar?
Maar...

Een aantal jaren geleden (13 jaar alweer) werd Noorwegen opgeschrikt door een grote terreuraanslag.
En je raad het al; de dader was een autochtone malloot die een extreemrechts motief had. Werkelijk ieder detail van het leven van die man werd openbaar gemaakt, en tot op de dag van vandaag wordt elke scheet die die man laat door justitie gemeld.

Onvergelijkbare zaken, in twee verschillende landen (wel vergelijkbare landen), maar het voedt ergens wel de gedachtengang van mensen als Wilders, Le Pen en Meloni, en uiteindelijk dus ook figuren als Breivik.
Het beeld dat de islam als een soort knuffelgodsdienst door de (voornamelijk linkse) politiek en media geframed wordt is best wel ergens op gebaseerd.

Daarmee is die paranoia nog steeds niet goed, en is islamofobie ook gevaarlijk, maar het is ergens wel begrijpelijk.


Dat klopt, gelijke behandeling is op alle fronten gewenst en daar gaat het zeker wel eens mis. Maar de voorzichtigheid is er vaak ook omdat, in situaties als Breivik, Volkert van der G. enzovoorts mensen collectieven snappen / roepen: Die man was gestoord en handelde op eigen initiatief. Het worden als criminele individuen gezien. Maar als iemand met een migratieachtergrond iets doet dan komt er al snel een groep die het veel breder gaat trekken, naar de Islam, de Moslim, de Marokkaanse gemeenschap etcetera. Dus juist dan is men extra voorzichtig voor men info vrijgeeft over wat precies de drijfveren zijn geweest. Dat is niet omdat ze media geweld van extreem rechtse mensen of van witte mensen erger vindt dan geweld van mensen met migratieachtergrond of met een religieus motief. We moeten gewoon altijd uitkijken dat we wangedrag van individuen aan hele groepen gaan toeschrijven. Maar dan kan je inderdaad in zo'n geval als wat jij noemt ook wel wat meer informatie verstrekken ja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3551
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor benefietdiner » 14 jun 2024 13:33

Marnix schreef: Maar als iemand met een migratieachtergrond iets doet dan komt er al snel een groep die het veel breder gaat trekken, naar de Islam, de Moslim, de Marokkaanse gemeenschap etcetera.

Nee dat doe ik helemaal niet hoor =D> :mrgreen:


Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23905
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2024 14:29

benefietdiner schreef:Nee dat doe ik helemaal niet hoor =D> :mrgreen:


Nee sorry, je hebt helemaal gelijk, ik merk het nu ook. Je deelt een filmpje met 1 blonde Hollander en 1 Marokkaanse Nederlander dus ik zie eindelijk in dat je totaal geen onderscheid maken tussen blond of donker..... :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1939
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor pindas83 » 15 jun 2024 20:26

Marnix schreef:Mwah dat durf ik te betwijfelen. Ik kan heel dingen bedenken die vroeger minder waren. Wel goed om dat te zien voordat we in een klaagzang vervallen.



Dat er meer colleges in het Nederlands gegeven mogen worden vind ik ook wel. Dat het minachting van de taal is is onzin, als je ook buitenlandse studenten hebt is dat soms wel zo praktisch he.

Dat we er niets aan hebben is niet waar, 1/3e van de studenten vindt een baan in Nederland.



Dat is een beetje bangmakerij, met 5% moslims waaronder ook een hoop gematigden die blij zijn met democratie wordt Nederland echt niet zomaar een kalifaat :roll:


Ok, 1/3 krijgt dus werk hier, 2/3 niet dus die kosten alleen maar geld en voegen niks toe. En omdat de universiteiten er belastingcentjes mee op kunnen halen, wordt er op ingezet buitenlandse studentjes te werven met als gevolg dat straks zelfs wetenschappelijk opgeleide Nederlandse studenten niet meer op niveau de eigen taal beheersen. Dat is verloedering en minachting van de eigen taal en cultuur. Ze zou toch verwachten dat men juist op die instellingen daar zuinig op zouden zijn.
Gewoon kappen met dat verdienmodel en gewoon weer in ‘moerstaal’ doceren. En natuurlijk hoort Engels erbij gezien dat niet alles zich hier alleen maar afspeelt, die snap ik ook wel.

Nederland wordt niet zomaar een kalifaat.. nee misschien niet, maar de tendens dat de islam in Nederland steeds meer voet aan de grond krijgt voorspelt gewoon niet veel goeds is mijn mening.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6354
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor ajl » 17 jun 2024 07:41

StillAwake schreef:Je beseft dat veel moslims in de grote steden ook bij de onderlaag van de samenleving behoort?
De meeste Nederlanders die ik ken (en ik besef dat dat ook geen dwarsdoorsende is...) zitten ruim boven modaal, maar hoeveel Turken in Rotterdam verdienen per jaar meer dan een ton bruto denk je?


Gisteren bij het lopen naar de de middag dienst stonden moslimjongens ons 'Alla Akbar'toe te schreeuwen. Ik was nooit racistisch, maar begrijp de weerzin tav bepaalde bevolkingsgroepen steeds meer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23905
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2024 08:46

pindas83 schreef:Ok, 1/3 krijgt dus werk hier, 2/3 niet dus die kosten alleen maar geld en voegen niks toe. En omdat de universiteiten er belastingcentjes mee op kunnen halen, wordt er op ingezet buitenlandse studentjes te werven met als gevolg dat straks zelfs wetenschappelijk opgeleide Nederlandse studenten niet meer op niveau de eigen taal beheersen. Dat is verloedering en minachting van de eigen taal en cultuur. Ze zou toch verwachten dat men juist op die instellingen daar zuinig op zouden zijn.
Gewoon kappen met dat verdienmodel en gewoon weer in ‘moerstaal’ doceren. En natuurlijk hoort Engels erbij gezien dat niet alles zich hier alleen maar afspeelt, die snap ik ook wel.


Het probleem is dat die eenderde die hier blijft wel behoorlijk belangrijk is voor onze kenniseconomie. Natuurlijk moet je niet verzaken om daar in eigen land ook goed in te investeren maar die twee sluiten elkaar niet per se uit, goed onderwijs is goed onderwijs en je kan prima zowel in het Engels (de belangrijkste communicatietaal ter wereld) en in het Nederlands goed onderwijs aanbieden. Daar mag idd wel meer in geïnvesteerd worden. Verder doe je je alsof dit ons land alleen maar geld kost maar het tegendeel is waar. Het zijn investeringen die ons land juist geld opleveren en hierop bezuinigen kost uiteindelijk meer dan dat het oplevert, aldus een onderzoek van het CPB uit 2019. Maar ja, naar de langere termijn kijken is gezien het huidige regeerakkoord op hoofdlijnen nogal lastig.

Buitenlandse studenten leveren meer op dan ze kosten. zelfs zoveel meer dat het ruimschootst het deel dat weer weggaat compenseert.

Nederland wordt niet zomaar een kalifaat.. nee misschien niet, maar de tendens dat de islam in Nederland steeds meer voet aan de grond krijgt voorspelt gewoon niet veel goeds is mijn mening.


Dat percentage ligt al heel lang rond de 5%. Daarnaast hebben we vrijheid van godsdienst en dat is, ook voor ons, een groot goed. Ik snap het punt wel een beetje maar we moeten ons ook niet door angst laten regeren en dat gebeurt wel heel snel.

Ajl schreef:Gisteren bij het lopen naar de de middag dienst stonden moslimjongens ons 'Alla Akbar'toe te schreeuwen. Ik was nooit racistisch, maar begrijp Wilders inmiddels volkomen.


"Ik was nooit racistisch maar begrijp Wilders nu volkomen". Bedoel je dat je door dit soort dingen racistisch aan het worden bent? Want als je dat bij jezelf herkent zou ik er wat aan doen nu het kan. Wat je noemt is ontzettend triest en dan kan je terecht boos zijn op die jongeren. Dat is niet racistisch of discriminerend. Racistisch of discriminerend is wel als dit voorval je visie op ALLE moslims, marokkanen of welke groep dan ook laat beinvloeden. Ik ben ook wel een keer lastig gevallen door een groep (Nederlandse) jongeren, dat was een clubje eikels... maar het zou toch raar zijn als ik op basis daarvan alle Nederlanders zo zijn zien.

Maar goed, het is in bepaalde plaatsen, bijvoorbeeld Rotterdam en Den Haag wel een wat groter probleem denk ik, lijkt me goed als daar tegen opgetreden wordt. Alleen op de manier waarop Wilders dat doet (generaliseren, het collectief te schuld geven) en eerder " de hele religie verbieden" ga je dat niet voor elkaar krijgen, integendeel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6354
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor ajl » 17 jun 2024 08:49

Hoe zou jij daar tegen willen optreden?

Wat mij opvalt in de buurt is dat veel moslimjongeren eindeloos hangen in speeltuinen en op straat. De ouders leven nog veel in de veronderstelling dat een ieder hun kinderen opvoedt. Let wel; dat zijn niet mijn woorden, maar van de wijkagenten die dagelijks met hun problematiek te maken hebben. Vorige jaar is het met een bepaalde groep enorm geëscaleerd. wij waren de eerste die bepaalde groepen niet uit de weg gingen, maar bleven staan. Dat heeft aanleiding gegeven om jeugdzorg op meerdere van die jongens te zetten.
Laatst gewijzigd door ajl op 17 jun 2024 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23905
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2024 08:56

ajl schreef:Hoe zou jij daar tegen willen optreden?


Dat is een lastige vraag, om echt goed in te kunnen grijpen moet je kijken waar het probleem ontstaat en dat heeft vast ook te maken met gebrek aan integratie, taalproblemen, die dingen die voor een groot deel in het verleden al zijn ontstaan. Voor de kortere termijn zou er alerter ingegrepen moeten worden, als zoiets gebeurt en gemeld wordt en bij herhaling misschien een combinatie van straf en proberen ze iets van fatsoen bij te brengen?

En hoe zou jij dat willen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6354
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor ajl » 17 jun 2024 09:02

Marnix schreef:Dat is een lastige vraag, om echt goed in te kunnen grijpen moet je kijken waar het probleem ontstaat en dat heeft vast ook te maken met gebrek aan integratie, taalproblemen, die dingen die voor een groot deel in het verleden al zijn ontstaan. Voor de kortere termijn zou er alerter ingegrepen moeten worden, als zoiets gebeurt en gemeld wordt en bij herhaling misschien een combinatie van straf en proberen ze iets van fatsoen bij te brengen?

En hoe zou jij dat willen?


Ik had mijn post al wat aangevuld met onze ervaringen van vorig jaar. Ik denk dat ouders veel meer betrokken moeten zijn op de opvoeding van hun kinderen. Ook moeten m.i. ouders de consequenties opgelegd worden van het wangedrag. Bij de Syrische jongens die ik in mijn vorige post aanhaalde heeft het geholpen dat jeugdzorg ingeschakeld is. Ik liep namelijk pas langs hen en hoorde zeggen dat ik hun leven vergald had. Ik denk dat veel meer actie/reactie moet zijn en minder tolerantie bij wangedrag. Ook trouwens bij andere overtredingen van andere bevolkingsgroepen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23905
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2024 09:17

ajl schreef:Ik had mijn post al wat aangevuld met onze ervaringen van vorig jaar. Ik denk dat ouders veel meer betrokken moeten zijn op de opvoeding van hun kinderen. Ook moeten m.i. ouders de consequenties opgelegd worden van het wangedrag. Bij de Syrische jongens die ik in mijn vorige post aanhaalde heeft het geholpen dat jeugdzorg ingeschakeld is. Ik liep namelijk pas langs hen en hoorde zeggen dat ik hun leven vergald had. Ik denk dat veel meer actie/reactie moet zijn en minder tolerantie bij wangedrag. Ook trouwens bij andere overtredingen van andere bevolkingsgroepen.


Mee eens, probleem is alleen dat het best lastig is om te handhaven bij het gedrag van groepjes die op pleintjes hangen en mensen lastig vallen. Je hebt dan op zijn minst meer mensen nodig om te kunnen handhaven maar waar de instanties die daarvoor verantwoordelijk zijn aangeven dat er meer geld nodig is komt dat niet beschikbaar. Ik ben dus wel benieuwd in hoeverre er echt wat gaan veranderen die komende jaren.

ps. een zelfde aanpak mogen ze idd ook voeren bij gereformeerden die anderen dingen naroepen omdat ze een broek aanhebben of op zondag hun tuin sproeien trouwens, die voorbeelden ken ik helaas ook meer dan genoeg....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor naamloos » 17 jun 2024 09:44

ajl schreef:Gisteren bij het lopen naar de de middag dienst stonden moslimjongens ons 'Alla Akbar'toe te schreeuwen. Ik was nooit racistisch, maar begrijp de weerzin tav bepaalde bevolkingsgroepen steeds meer.


Hmm, "Alla akbar" = God is groter.
Hetzelfde wat christenen zeggen over 'onze God', alleen schreeuwen ze gelukkig niet meer zo.
Maar toch ... ik ga nu steeds meer mijn weerzin tegen de o.a. de SGP begrijpen.
Geestelijk gezien 'schreeuwen' christenen net zo hard, alleen zijn er geen brandstapels enzo meer.
Maar het 'Halleluja' is ook niet verstomd hoor, en tijdens een dienst kun je dat ook in de straat horen galmen.
En wat dacht je van die opdringerige evangelisatie ..
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6354
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor ajl » 17 jun 2024 10:19

Marnix schreef:Mee eens, probleem is alleen dat het best lastig is om te handhaven bij het gedrag van groepjes die op pleintjes hangen en mensen lastig vallen. Je hebt dan op zijn minst meer mensen nodig om te kunnen handhaven maar waar de instanties die daarvoor verantwoordelijk zijn aangeven dat er meer geld nodig is komt dat niet beschikbaar. Ik ben dus wel benieuwd in hoeverre er echt wat gaan veranderen die komende jaren.

ps. een zelfde aanpak mogen ze idd ook voeren bij gereformeerden die anderen dingen naroepen omdat ze een broek aanhebben of op zondag hun tuin sproeien trouwens, die voorbeelden ken ik helaas ook meer dan genoeg....


Ik ben opgeroeid op de Veluwe, maar heb dat nooit gehoord. Ook niet als mijn man wel op zondag ging hardlopen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23905
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2024 11:02

ajl schreef:Ik ben opgeroeid op de Veluwe, maar heb dat nooit gehoord. Ook niet als mijn man wel op zondag ging hardlopen.


Mijn vrouw kwam als kind in Yerseke en die werd daar wel eens nageroepen. (nee, ze werd niet kech of zo genoemd, zo erg was het gelukkig niet).

Ik ben opgegroeid in Arnhem en woon nu al lang in Hilversum en heb ook nog nooit een moslim op straat allahoe akbar horen roepen. Punt is, we moeten geen hele bevolkingsgroep veroordelen op het gedrag van een groepje. Dat doet Wilders maar al te vaak door haat te zaaien en en dat zorgt alleen maar voor meer polarisatie, afstand, onbegrip etc.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6354
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: PVV Wilders had en heeft nog steeds gelijk

Berichtdoor ajl » 17 jun 2024 12:36

Marnix schreef:Mijn vrouw kwam als kind in Yerseke en die werd daar wel eens nageroepen. (nee, ze werd niet kech of zo genoemd, zo erg was het gelukkig niet).

Ik ben opgegroeid in Arnhem en woon nu al lang in Hilversum en heb ook nog nooit een moslim op straat allahoe akbar horen roepen. Punt is, we moeten geen hele bevolkingsgroep veroordelen op het gedrag van een groepje. Dat doet Wilders maar al te vaak door haat te zaaien en en dat zorgt alleen maar voor meer polarisatie, afstand, onbegrip etc.


Ik ben het met jou eens dat Wilders polariseert en ook haat zaait. Ik ben het met jou oneens op het punt dat het allemaal wel meevalt en dat het een enkeling is die dit gedraag vertoont. Het punt van Rotterdam en naburige dorpen is dat het niet beperkt blijft tot een enkel groepje, maar dat de gemene deler er zo instaat. Ik heb in dit topic diverse voorbeelden genoemd waar wij alleen al het afgelopen jaar tegenaan zijn gelopen en dan wonen wij in de buurt nog relatief rustig. Het probleem zit m.i. daardoor veel dieper dan de uitzondering die de regel bevestigt. Het is een veel groter probleem.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten