Misintenties

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Misintenties

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 11:47

Bij mij in de kerk worden de misintenties vooraf ingeleverd en tijdens de Mis voorgelezen. In de kerk waar ik eerder kerkte had men de mogelijkheid zelf de intenties op te schrijven in een boek wat bij de ingang lag. Die werden vervolgens voorgelezen tijdens de Mis. Hoe gaat dat bij jullie in de kerk?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Misintenties

Berichtdoor schelpje3 » 06 aug 2014 12:04

Ik moest even opzoeken wat dit zijn en zag tot mijn verwondering dit, op kerknet:

De prijs voor een gebedsintentie is vastgesteld op €15.

Is bidden commercieel geworden?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 12:09

schelpje3 schreef:Ik moest even opzoeken wat dit zijn en zag tot mijn verwondering dit, op kerknet:

De prijs voor een gebedsintentie is vastgesteld op €15.

Is bidden commercieel geworden?

Je haalt twee dingen door elkaar. Maar vraag gerust niet heb je vooroordelen klaar.

Wat ik bedoelde is dat je tijdens de misintenties kan vragen aan de gemeenschap om voor iets te bidden. Bijvoorbeeld voor wereldvrede, je tante die ernstig ziek is of voor een behouden vaart van iemand. Daarnaast (en daarna) worden de overledenen genoemd waarvan familie/vrienden dat er voor gebeden wordt en ja, dat kost geld. Misschien niet jouw ding, maar in de katholieke Kerk vrij gebruikelijk.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 06 aug 2014 12:16

Faramir schreef: Daarnaast (en daarna) worden de overledenen genoemd waarvan familie/vrienden dat er voor gebeden wordt en ja, dat kost geld.

MIsschien een domme vraag, maar, waarom kost dat geld?!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 12:20

Lock&Stock schreef:MIsschien een domme vraag, maar, waarom kost dat geld?!

Praktisch; omdat het een mooie en noodzakelijke inkomstenbron is.

Theologisch en praktisch: Een H. Mis laten opdragen voor een bepaalde intentie is dat "een H. Mis kopen"?
Nee, men kan Gods almacht of barmhartigheid niet kopen. Het offer van Christus heeft geen prijs. De prijs die Christus betaald heeft door zich te offeren is oneindig groot. Men drijft geen handel met het heil. Men offert een aalmoes. Men kan eigenlijk niet spreken van "prijs" maar van "offer" of "stipendium." Het geld dient niet om de H. Mis te betalen maar om de priester, de parochie te helpen leven. Een offer onder de vorm van geld is dan om de priester te steunen in zijn levensonderhoud, het is de gemeenschap, de parochie helpen bij haar onkosten en bij haar missie. Hoe kunnen we preken als er geen geluidsversterking staat in de kerk. Of hoe kunnen we stoken in de kerk of voldoende licht hebben... Maar laten we niet alleen naar de materiele dimensie zien van het offer. Want als we iets offeren, dan offeren we onszelf, het is een deelname aan het koninklijke priesterschap van de gelovigen. Iedere keer dat we iets van onszelf offeren, een pijn, de vrucht van ons werk,... dan zijn we verenigd met het heilsoffer dat Christus brengt.

http://gerardusmajella.nl/nl/gm/viering ... nlijk.html

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 14:47

Even concurrentie invoeren...

Ik doe het gratis.
Wie gebed nodig heeft stuurt maar een PM.
(Serieuze reactie) :)

@Faramir,

Hier is het gratis, desnoods iedere dag wordt er met je gebeden bespaart je toch €5475,- op jaarbasis.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 aug 2014 16:07

Anoniem_89 schreef:Even concurrentie invoeren...

Ik doe het gratis.
Wie gebed nodig heeft stuurt maar een PM.
(Serieuze reactie) :)

Jij kende die overleden mensen, ze hebben hun hele leven in jouw geloofsgemeenschap gezeten, jij hebt naast ze gewoond, jij hebt lief en leed met ze gedeeld, jij hebt bij ze in de klas gezeten enz enz?

@Faramir,

Hier is het gratis, desnoods iedere dag wordt er met je gebeden bespaart je toch €5475,- op jaarbasis.

Volgens mij heb je geen flauw idee waar het over ging.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 16:27

Faramir schreef:Jij kende die overleden mensen, ze hebben hun hele leven in jouw geloofsgemeenschap gezeten, jij hebt naast ze gewoond, jij hebt lief en leed met ze gedeeld, jij hebt bij ze in de klas gezeten enz enz?

Ik bid niet tot overleden mensen moet ik zeggen. Dood is dood, hoe moeilijk het ook is.
Nabestaanden bemoedigen is wat anders.
Gaat het het erom dat ik mensen jaren moet kennen?
Jij bid toch ook voor mensen die je niet kent (vervolgde christenen om maar wat te noemen)?

Gisteren had ik ook nog met iemand van de kerk gebeden midden op straat.
Ik heb die vrijmoedigheid ontvangen, had ik vroeger ook niet.
Het gaat er toch niet om dat je iemand door en door moet kennen?

Ik zit sinds een jaar nu in een gemeente waar ik me echt thuis voel.
We zijn allen broers en zussen in het geloof, ik kan alles delen wat me dwars zit.

God die ons gebed verhoort zal geven wat wij nodig hebben.

Faramir schreef:Volgens mij heb je geen flauw idee waar het over ging.

Ja wel hoor.
Brengt de collecte niet genoeg op dan?

Hard om te zeggen misschien, maar een gemiddelde katholieke kerk zoals ik 'm ken kost nogal wat aan onderhoud.
Als er dan nog iemand z'n ambtswoning gaat laten renoveren loopt het helemaal in de papieren.
Misschien als al dat goud gewoon weggedaan wordt in de kerk en een simpel zaaltje gehuurd wordt dan scheelt dat heel erg veel geld.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 aug 2014 18:29

Anoniem_89 schreef:Ik bid niet tot overleden mensen moet ik zeggen. Dood is dood, hoe moeilijk het ook is.

Hartstikke fijn voor je dat jij dat geloofd. Maar net bood je nog aan om gratis voor overleden mensen te bidden.
Ja wel hoor.

Nee hoor, je bied aan gratis te bidden voor overledenen en vervolgens geef je aan dat je niet bid voor overledenen. Kortom, je hebt geen flauw idee waar je nou daadwerkelijk op reageerde. Ik neem aan dat je het inmiddels wel door hebt.

Daar gaat het niet enkel om en als je het topic had doorgelezen had je dat geweten.
Hard om te zeggen misschien, maar een gemiddelde katholieke kerk zoals ik 'm ken kost nogal wat aan onderhoud.

Dat is een feit. Katholieken hebben het er voor over. Jij schijnbaar niet, ook prima.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 20:05

Faramir schreef:Hartstikke fijn voor je dat jij dat geloofd. Maar net bood je nog aan om gratis voor overleden mensen te bidden.

Ik heb niet specifiek gezegd dat ik dát zou doen.

Nee hoor, je bied aan gratis te bidden voor overledenen en vervolgens geef je aan dat je niet bid voor overledenen. Kortom, je hebt geen flauw idee waar je nou daadwerkelijk op reageerde. Ik neem aan dat je het inmiddels wel door hebt.

Nee, leg eens uit aan met een paar bijbelse citaten dat het goed is om voor doden te bidden.
Ik hoop dat je kunt begrijpen dat dood gewoon dood is.
Wie zijn wij om daar mee bezig te zijn?
God zorgt voor zijn kinderen, als ze in de Heer gestorven zijn dan zijn die mensen gered.
Ongelovigen die bewust nee gezegd ene sterven die hebben hun kans gehad.
2 Tim 4:8 De Heer zal me van alle kwaad redden en me veilig naar zijn hemels koninkrijk brengen.

Waar staat in de bijbel dat een overleden gelovige geen rust kent?

Daar gaat het niet enkel om en als je het topic had doorgelezen had je dat geweten.

Waar gaat het dan om?
Collecte kun je voor alles gebruiken, zending, gemeentelijke zaken, levensonderhoud.
Blijkbaar kun je met het geld van de misintenties nog wat anders dan wat je met een collecte kunt?

Dat is een feit. Katholieken hebben het er voor over. Jij schijnbaar niet, ook prima.

Ik heb gerust wat over voor de ander, ik geef graag eten of drinken i.p.v. geld.
Tenzij ik zeker weet dat het geld goed besteed wordt.
Oh en misschien heb je er niet over nagedacht. Het geld dat de R.K.K. moest betalen aan de slachtoffers van kindermisbruik is jouw collectegeld. Niet de R.K.K. heeft dat betaald, dat heb JIJ gedaan.

Mat 10,8
Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.

Het schijnt dat deze bijbeltekst dus geschrapt is uit jullie bijbel?
Ziet er dan zo uit?

Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet voor 15 euro.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 aug 2014 20:30

Anoniem_89 schreef:Nee, leg eens uit aan met een paar bijbelse citaten dat het goed is om voor doden te bidden.

Waarom zou ik? Ik heb hier geen evangelisatiedrang.

Mod: als je knipt in mijn berichten heb dan in ieder geval het fatsoen dat te melden.
Laatst gewijzigd door Faramir op 09 aug 2014 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 20:42

Je hoeft niet te evangeliseren hoor.
Ik ben al bekeerd.
Waarom zou je het niet vertellen? Graag hoor ik van jou argumenten want ik zit er blijkbaar naast.

En wat heeft er niet mee te maken?
Het is toch goed om elkaar terecht te wijzen.

In andere topics heb ik ook discussies over wel/niet. Daar onderbouwen ze toch ook gewoon hoe hun geloven? Waarom zou jij dat niet doen dan?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 aug 2014 21:05

Anoniem_89 schreef:Waarom zou je het niet vertellen?

Omdat je in voorgaande reacties niet de indruk hebt gewekt (oa met het erbij halen van kindermisbruik en een incident mbt een verbouwing) ook maar enige interesse te hebben in een inhoudelijk gesprek. Tevens heb je indirect aangegeven niet buiten je eigen kadertjes te kunnen denken.

Paarlen voor de zwijnen werpen noemen ze het volgens mij in de bijbel.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 21:20

Faramir schreef:Omdat je in voorgaande reacties niet de indruk hebt gewekt (oa met het erbij halen van kindermisbruik en een incident mbt een verbouwing) ook maar enige interesse te hebben in een inhoudelijk gesprek. Tevens heb je indirect aangegeven niet buiten je eigen kadertjes te kunnen denken.

Paarlen voor de zwijnen werpen noemen ze het volgens mij in de bijbel.

Ik geef niet de R.K.K. de schuld van kindermisbruik.
Ik zeg alleen dat jij betaalt voor de slachtoffers.

Hoe komt de kerk überhaupt aan zoveel geld om een verbouwing te bekostigen van 31 miljoen????

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 aug 2014 15:13

Anoniem_89 schreef:Ik zeg alleen dat jij betaalt voor de slachtoffers.

Wat dus volstrekt niets met dit topic te maken heeft. Dat zie je zelf toch zeker ook wel?
Hoe komt de kerk überhaupt aan zoveel geld om een verbouwing te bekostigen van 31 miljoen????

Duitsland telt zo'n 24 miljoen katholieken. Nog geen 1,5 euro per persoon dus.
Maar ook dat heeft volslagen niets met dit topic te maken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”