Is de paus de antichrist?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Is de paus de antichrist?

Berichtdoor Spreeuw » 20 jun 2014 18:56

Zowel Johannes Calvijn als Maarten Luther zeiden dat de paus de antichrist is.

Meer achtergrondinformatie hierover: http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... t_1_725422

Maar mochten Calvijn en Luther dit zomaar zeggen? De antichrist is helemaal tegen Christus. Volgens mij kun je dit niet zeggen van de paus. Maar wie is dan wel de antichrist? En wat waren de redenen voor Calvijn en Luther om de paus de antichrist te noemen?

Faramir

Re: Is de paus de antichrist?

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2014 19:15

En over welke paus hebben we het nu. Er zijn namelijk nogal wat pausen langsgekomen de laatste 2000 jaar.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 20 jun 2014 19:26

Faramir schreef:En over welke paus hebben we het nu. Er zijn namelijk nogal wat pausen langsgekomen de laatste 2000 jaar.

Het ligt er een beetje aan wanneer je begint te tellen maar toch ruim 260 stuks :D

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 20 jun 2014 19:32

Spreeuw schreef:Zowel Johannes Calvijn als Maarten Luther zeiden dat de paus de antichrist is.

Meer achtergrondinformatie hierover: http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... t_1_725422

Maar mochten Calvijn en Luther dit zomaar zeggen? Nee

De antichrist is helemaal tegen Christus. Volgens mij kun je dit niet zeggen van de paus. Maar wie is dan wel de antichrist? Volgens Ineke-kitty is het Prins El Hassan bin Talal van Jordanië maar verder kan ik u niet helpen.

En wat waren de redenen voor Calvijn en Luther om de paus de antichrist te noemen?
welke redenen ? verkeerde redenen

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 20 jun 2014 21:51

Het waren geheel andere tijden toen, de tijd van de Kerkhervormers. Misschien toen begrijpelijk, maar ook toen al en nu zeker, is het een grote zonde, om andersgelovigen de anti-christ te noemen. Want als je consequent doorredeneert, lijkt het erop, dat je alle andersgelovigen, dwz zij die anders geloven dan jij, de anti-christ noemt. Een van de tekenen, dat je een verderfelijk sektarisch standpunt hebt. Voor mij is de paus en met hem alle r.katholieken voluit een medechristen, die op een aantal punten anders gelooft dan ik. Maar medegelovig en dat met veel meer nadruk dan andersgelovig.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

DeKerstSlang
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DeKerstSlang » 20 jun 2014 22:34

Hij is geen antichrist maar hij mag wel is wat veranderen,Zo mag van mij een priester best trouwen...
(misschien leert hij er iets van en wordt het een betere priester.)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 05:17

jaapo: ...."is het een grote zonde, om andersgelovigen de anti-christ te noemen"

De Schrift leert toch heel wat anders.
1 Joh. 2:23
"Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? DEZE is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent. Een IEDER, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet".

Als een "andersgelovige" bovenstaande ontkent, is hij per definitie een antichrist omdat hij niet gelooft dat Jezus de Christus is.
De Islam, het Boeddisme en Hindoeïsme ontkennen dat dus.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 21 jun 2014 05:41

ineke-kitty schreef:De Islam, het Boeddisme en Hindoeïsme ontkennen dat dus.

Nonsens,

deze religies kennen niet eens het concept 'Christus'.

Als je een concept niet kent, kun je het ook niet ontkennen
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 06:52

mannetje

Nonsens. Dat kennen zij wel degelijk.
Niet net doen alsof deze "stromingen" nooit hebben gehoord van Christus Jezus.
En ZEKER de Islam weet daarvan, maar ontkent systematisch dat Christus God IS, en eveneens dat Hij Gods Zoon is.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jun 2014 07:57

ineke-kitty schreef:mannetje

En ZEKER de Islam weet daarvan, maar ontkent systematisch dat Christus God IS, en eveneens dat Hij Gods Zoon is.

Wat "nonsens" ?
Heel verstandige opmerking van mannetje.
Uw reactie bewijst dat u er werkelijk niets van begrijpt.
Ja, uiteraard "de stromingen" weten het, maar de gewone mensen ?
Laat me niet lachen, u denkt toch niet dat een Hindoe in een klein dorpje op het platte land van India weet wie Jezus Christus is.
Belachelijke voorstelling van zaken. ](*,)
Net zo goed als Nederlanders niet weten wie Vamana en Kalki zijn heeft de doorsnee Hindoe geen idee wie Jezus Christus is.
Trouwens als iedereen weet wie Jezus Christus is waarom stoppen we dan niet met de zending ?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 08:48

rotterdam

Het zou prettig zijn als je gewoon even leest wat er precies gezegd wordt in mijn reactie.

Er wordt beweerd door "mannetje" dat deze RELIGIES niet eens het concept 'Christus' kennen, en ik bestrijd dat.

Dat de "doorsnee" boeddist, Hindoe of moslim, geen kennis heeft van het Woord van God, waarin Christus Jezus Zich openbaart, geldt eveneens voor de "doorsnee" christen, die geen kennis heeft van de talrijke geschriften van bovengenoemde religies. Echter is dat wat anders dan er nooit van gehoord te hebben.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 jun 2014 09:44

ineke-kitty schreef:
De Schrift leert toch heel wat anders.
1 Joh. 2:23
"Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? DEZE is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent. Een IEDER, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet".

Als een "andersgelovige" bovenstaande ontkent, is hij per definitie een antichrist omdat hij niet gelooft dat Jezus de Christus is.
De Islam, het Boeddisme en Hindoeïsme ontkennen dat dus.

Oh dus een ex-andersgelovige die nu een christen is was vroeger een antichrist. Ik wist niet dat de antichrist zich kon bekeren.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 jun 2014 09:50

Boerin

Lees wat er staat in de tekst. Het gaat hier niet over DE komende antichrist, maar over EEN antichrist, dat is een wezenlijk verschil.
Dus: een ex-ongelovige die tot geloof in Christus is gekomen, is een christen geworden, en daarmee niet meer een anti-christ.

Paulus leerde dat er in zijn tijd reeds vele antichristenen waren, echter DE 'mens der zonde' of 'DE zoon des verderfs' of 'DE antichrist' zal zich pas in de nabije toekomst openbaren.

DE antichrist komt niet tot bekering, in tegendeel, hij zal zich verheffen boven God, en zich zetten in de tempel en zich als god laten aanbidden.

Ik hoop toch dat je het verschil begrijpt.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 21 jun 2014 10:21

ineke-kitty schreef:Er wordt beweerd door "mannetje" dat deze RELIGIES niet eens het concept 'Christus' kennen, en ik bestrijd dat.

Jammer voor jou dan.

In deze religies bestaat geen enker religieus idee van een messias die zou komen om het rijk van God te vestigen. Dat kun ook niet omdat het idee van een messias (christus) verwezen is met een joodse koninklijke dynsatie (huis van David)
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2014 10:23

ineke-kitty schreef:mannetje

Nee Ineke Kitty, mensen hebben wel van nature behoefte aan EEN godheid, maar hen zal verteld moeten worden van het borgtochtelijk werk van de Heere Jezus. Geen eenvoudige zaak!
Maar gelukkig dat de Heere nog mannen en vrouwen roept om dit werk te doen.
Ik hoop dat we allemaal voor deze mensen bidden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”