S.V. levert jongeren problemen op volgens Hersteld Herv.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

S.V. levert jongeren problemen op volgens Hersteld Herv.

Berichtdoor benefietdiner » 03 jun 2014 09:03

Statenvertaling levert jongeren problemen op volgens de Hersteld Hervormde.
Ik vraag mij wel af krijgt iedere denominatie zijn eigen Bijbel vertaling.
http://www.cip.nl/artikel/42448/Statenv ... oblemen-op

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: S.V. levert jongeren problemen op volgens Hersteld Herv.

Berichtdoor Pcrtje » 03 jun 2014 10:12

benefietdiner schreef:Statenvertaling levert jongeren problemen op volgens de Hersteld Hervormde.
Daar komen ze een beetje laat achter, niet? Maar het is natuurlijk onzin om dan een nieuwe vertaling of hertaling te maken. Immers, God staat centraal, niet de mens noch de jongere. Jongeren zullen zich moeten aanpassen aan de religie en niet andersom. Raar initiatief dus.

Machtsmisbruik. Jammer en zorgwekkend tegelijk dat mensen zich nog steeds niet kunnen loswrikken van dergelijke misstanden.

benefietdiner schreef:Ik vraag mij wel af krijgt iedere denominatie zijn eigen Bijbel vertaling.
In feite is dat al zo...
"Een libelle zweeft over het water..."

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 03 jun 2014 10:39

Er zijn al genoeg andere en als je het moeilijk vind, beter begrijpbare bijbelvertalingen

NBG'51 vind ik zelf erg helder veelal.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jun 2014 11:02

Het is echter geen nieuwe vertaling of nieuwe bijbel maar volgens ds Joppe:

Code: Selecteer alles

En dus verschijnt in het voorjaar van 2015 een unieke 'Bijbel met uitleg'. In deze uitgave wordt de Statenvertaling van de GBS als uitgangspunt genomen. In kaders en kantlijnen worden moeilijke begrippen uitgelegd. "Het gaat ons om de verstaanbaarheid van het Woord voor mensen die aan de Statenvertaling willen vasthouden,"
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 03 jun 2014 11:14

johannes1 schreef:Het is echter geen nieuwe vertaling of nieuwe bijbel maar volgens ds Joppe:

Code: Selecteer alles

En dus verschijnt in het voorjaar van 2015 een unieke 'Bijbel met uitleg'. In deze uitgave wordt de Statenvertaling van de GBS als uitgangspunt genomen. In kaders en kantlijnen worden moeilijke begrippen uitgelegd. "Het gaat ons om de verstaanbaarheid van het Woord voor mensen die aan de Statenvertaling willen vasthouden,"

Dit lijkt mij toch een drogreden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 jun 2014 11:17

benefietdiner schreef:Statenvertaling levert jongeren problemen op volgens de Hersteld Hervormde.

Het lijkt mij nogal een ontzettend open deur om in te trappen.
Ik zou eerder denken natuurlijk levert de SV problemen op bij het lezen. Overigens zowel bij jonge als oude mensen.
Als je dan per se krampachtig vast wil houden als denominatie aan een bijbelbelvertaling die in een taal geschreven is die al eeuwen verder doorontwikkeld is laat mensen die daar moeite mee hebben dan in ieder geval vrij om buiten de eredienst een bijbel te gebruiken in hedendaags Nederlands.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 jun 2014 11:37

Ik vind het ontoelaatbaar dat een bijbelvertaling van God's Woord binnen het kaft ook een menselijke interpretatie insluit.
Of dat nu een formulier of een berijmde psalm is.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 03 jun 2014 12:07

Faramir schreef:Het lijkt mij nogal een ontzettend open deur om in te trappen.
Ik zou eerder denken natuurlijk levert de SV problemen op bij het lezen. Overigens zowel bij jonge als oude mensen.
Als je dan per se krampachtig vast wil houden als denominatie aan een bijbelbelvertaling die in een taal geschreven is die al eeuwen verder doorontwikkeld is laat mensen die daar moeite mee hebben dan in ieder geval vrij om buiten de eredienst een bijbel te gebruiken in hedendaags Nederlands.

Hypocrisie ten top.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 jun 2014 12:24

benefietdiner schreef:Hypocrisie ten top.

Vertel.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 03 jun 2014 12:41

Faramir schreef:Vertel.
In de kerk een ander pet op zetten als buiten de kerk is voor mij huichelen. Wat je in de kerk leert draag je naar buiten uit en visa versa. Ik ken best veel van die H.H. en wat ze hier weer tentoon spreiden met hun eigen bijbel zijn ze echt in a nutshell.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jun 2014 12:51

Het is en blijft de gewone statenvertaling met in de kanttekeningen uitleg van moeilijke woorden en begrippen. Dit is eigenlijk ook niet iets nieuws.

En uit de woorden van benefietdiner begrijp ik dat hij niet zoveel op heeft met de HHK, maar voor de volledigheid leest met: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/uitlegbijbel_is_gericht_op_het_hart_1_775098
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jun 2014 12:52

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 jun 2014 12:54

benefietdiner schreef:In de kerk een ander pet op zetten als buiten de kerk is voor mij huichelen.

Er is echter geen sprake van een andere pet opzetten. In de dienst wordt voor het gemak en uit traditie altijd uit dezelfde vertaling gelezen en buiten de dienst mogen mensen een vertaling naar keuze kiezen.

Evengoed wordt er in de dienst gebruik vanuit traditie en gemak gebruik gemaakt van houten kerkbanken. Ik neem echter aan dat jij thuis niet op kerkbanken zit maar dat je een comfortabele bank hebt uitgekozen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 jun 2014 13:17

benefietdiner schreef:In de kerk een ander pet op zetten als buiten de kerk is voor mij huichelen. Wat je in de kerk leert draag je naar buiten uit en visa versa. Ik ken best veel van die H.H. en wat ze hier weer tentoon spreiden met hun eigen bijbel zijn ze echt in a nutshell.

Ik draag op mi9jn werk ook andere kleding dna thuis, en rijdt in een andere auto dan thuis.
Is dat huichelachtig?
Welnee, op mijn werk krijg ik wel eens een plens olie over mijn kleding, thuis overkomt me dat zelden.
voor mijn werk heb ik een auto met maar twee stoelen, maar wel belachelijk veel laadruimte, thuis is een achterbank een prettige bijkomstigheid.

Als mensen thuis iets anders doen dan in de kerk zou ik dat geen huichelachtig gedrag willen noemen, zolang het bespreekbaar is.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 jun 2014 13:31

Dit is niet alleen van de Hersteld Hervormde kerk, maar van meerdere kerken, dat was vorig jaar al in het nieuws:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_775098

Terug naar “Archief”