Spreeuw schreef:Melaatsheid komt in de Bijbel geregeld voor.
Bijvoorbeeld in Numeri 12, daar wordt Mirjam door God met melaatsheid gestraft.
In de evangeliën komt het voor dat Jezus een melaatse geneest, bijvoorbeeld in Matteüs 8:1-4.
Wat houdt melaatsheid precies in? Het was een ernstige ziekte, je huid werd wit, als sneeuw, zoals we lezen in Numeri 12:10.
Toen nu de wolk van boven de tent geweken was, zie, Mirjam was melaats als sneeuw; toen Aäron zich tot Mirjam omwendde, ziedaar een melaatse! (NBG'51)
Heeft melaatsheid ook nog een geestelijke betekenis? Ik bedoel: als je in de zonde leeft, dan ben je melaats voor God. Volgens mij kun je dit wel concluderen als je Psalm 51 leest.
Zie bv. Psalm 51:9
Neem met majoraan mijn zonden weg en ik word rein,
was mij en ik word witter dan sneeuw.
Wikipedia:
''De kerk beschouwt lepra als een straf van God voor zondig gedrag van de lepralijder zelf of van zijn ouders en ze neemt hierbij de tekst uit Leviticus(13:46)[19] ongenuanceerd over. Lepra wordt meestal gezien als het gevolg van de “zonden van het vlees”, voor de kerk gedurende de middeleeuwen de allerergste zonde[20]. Men neemt dikwijls aan dat de lepralijder het kind is van zondig gedrag binnen het huwelijk zoals betrekkingen hebben op door de kerk verboden dagen[21]. Paus Gregorius I relateerde lepra zelfs aan ketterij[22] zo wordt lepra een ziekte van de ziel en de zieke lepralijder moet van het gezonde lichaam van de kerk worden verwijderd[23]. Ook Isidorus van Sevilla ziet de gekleurde vlekken op het lichaam van de melaatse, waarover gesproken wordt in Leviticus, als een metafoor voor de vlekken van de ketterij op het lichaam van de kerk.''
Totaal onbijbels natuurlijk.