StillAwake schreef: Het bezoek aan prostituees in (ik meen) Zweden is strafbaar. Juist daar is het de illegaliteit ingedrukt, en schijnen de misstanden enorm te zijn.
Hoe triest het fenomeen prostitutie ook is: op het moment dat je het de illegaliteit indrukt hebben deze meisjes (en jongens) helemaal geen rechtspositie meer.
Juist de legalisering maakt controle op uitbuiting mogelijk.
Natuurlijk zou het mooi zijn als de klandizie stopte, maar aangezien dit probleem van alle tijden is vermoed ik dat het tot het eind der tijden aanwezig zal blijven.
Vrouwen (en mannen) worden uitgebuit. Legaal of illegaal, het zal blijven bestaan.
EdW schreef:Inderdaad is het bezoeken van prostituees in Zweden strafbaar. In Zweden werken momenteel naar schatting nog ongeveer 1500 prostituees, in Nederland 30.000...
En wat betreft de rechtspositie van de slachtoffers, deze petitie wil juist het kopen van seksuele diensten strafbaar stellen, de klant moet strafbaar worden.
Het strafbaar stellen van de klant is inderdaad beter dan het strafbaar stellen van de prostitué(e).
Als een klant echter een verboden dienst inkoopt zal de prostitué(e) gedwongen zijn om deze dienst in het illegale circuit aan te bieden, Dan kan het beroep legaal zijn, zolang de klandizie illegaal is blijven de aanbieders zich in het illegale circuit bevinden.
De getallen die je noemt vertekenen ook. In Zweden hebben ze ook een stuk minder inwoners dan in Nederland. Het aantal prostitué(e)s per hoofd van de bevolking is dan 1/5 van dat aantal in Nederland. Dat lijkt leuk, maar als je dan vervolgens leest dat juist in steden als Talinn (met een directe veerverbinding met Stockholm), Kiel (met een directe veerverbinding met Gotenborg) en Gdansk (veerverbinding met Malmo) de prostitutie enorm is, en vooral draait op Zweedse klanten lijkt het toch (deels) het verschuiven van het probleem te zijn.
Natuurlijk maakt de gelegenheid de klant en zal de klandizie afnemen, uit de cijfers blijkt dit niet.
Maak voor de gein de oversteek Stockholm-Tallinn eens. Geloof me: je zult schrikken.
Sympathiek voorstel, maar het werkt alleen als Nederland samen met de buurlanden een dergelijk wetsvoorstel aanneemt. Zolang België en Duitsland niet mee doen gaat dit alleen een verschuiving van de problematiek richting illegaliteit en buurlanden opleveren.