De engelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

De engelen

Berichtdoor Jvslooten » 16 mar 2014 20:33

Wat ik me zo afvroeg: kunnen wij op grond van de bijbel te weten komen op welke wijze de engelen God aanspreken? Met welke titel?

Boerin
Generaal
Generaal

Re: De engelen

Berichtdoor Boerin » 16 mar 2014 20:58

Ik weet alleen Jesaja 6, maar dat was niet aanspreken.

1 In het sterfjaar van koning Uzzia zag ik de Here zitten op een hoge en verheven troon en zijn zomen vulden de tempel. 2 Serafs stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee bedekte hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij. 3 En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is de HERE der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol. 4 En de dorpelposten beefden van het luide roepen en het huis werd vervuld met rook.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mar 2014 09:50

Jvslooten schreef:Wat ik me zo afvroeg: kunnen wij op grond van de bijbel te weten komen op welke wijze de engelen God aanspreken? Met welke titel?

Zij spreken God volgens mij gewoon met God of Here aan, niet met een specifieke titel, tenminste ik heb dat nergens in de Bijbel gelezen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 19:31

Ik heb het al gevonden, bedankt voor de moeite allemaal. Het is 'HEERE der legermachten', zie Zacharia 1:12. Althans, dat is in ieder geval één aanspraak. Zijn er nog meer? Mogen de engelen 'Vader' zeggen?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 mar 2014 20:03

Hier nog één:

Openbaringen 16:5 En ik hoorde den engel der wateren zeggen: Gij zijt rechtvaardig, Heere! Die is, en Die was, en Die zijn zal, dat Gij dit geoordeeld hebt;

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2014 12:00

Uit Hebreeen 1 en 2 krijg ik het idee dat de engelen God niet als Vader (maar als Heer) aanspreken. Want tegen wie van de engelen heeft Hij ooit gezegd: "Mijn Zoon". Dat gaat over Jezus en door Jezus Christus worden wij ook tot Gods kinderen aangenomen en mogen we Hem Vader noemen. Zo worden we volgens mij waar we nu nog beneden de engelen geplaatst zijn, omdat Hij dat ook voor een tijd werd, met Hem ook boven de engelen geplaatst. Van hen lezen we ook niet dat ze naar Gods beeld geschapen zijn, van mensen lezen we dat wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 12:41

Marnix schreef:Uit Hebreeen 1 en 2 krijg ik het idee dat de engelen God niet als Vader (maar als Heer) aanspreken. Want tegen wie van de engelen heeft Hij ooit gezegd: "Mijn Zoon". Dat gaat over Jezus en door Jezus Christus worden wij ook tot Gods kinderen aangenomen en mogen we Hem Vader noemen. Zo worden we volgens mij waar we nu nog beneden de engelen geplaatst zijn, omdat Hij dat ook voor een tijd werd, met Hem ook boven de engelen geplaatst. Van hen lezen we ook niet dat ze naar Gods beeld geschapen zijn, van mensen lezen we dat wel.
Bedankt Marnix. Ik vroeg dat vooral met Job 38:4-7 in gedachten. Hoe denk je daarover?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2014 21:22

Een goede vraag. Ik weet het zo niet, misschien gaat dat inderdaad over de engelen en heb ik ongelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”