Refoweb pubers

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Myrte
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2018 10:16
Locatie: Amersfoort

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Myrte » 06 apr 2018 10:42

toen ik puber was, ben nu achttien, was ik af en toe best lastig voor mijn ouders en broertje, Opstandig, eigenwijs en soms brutaal maar mijn ouders hadden altijd veel geduld met me en baden voor me en met mij. Ik ben ze daar nog steeds dankbaar voor.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Jess » 12 jun 2021 18:50

Ik voel me redelijk mislukt in de opvoeding

Heb hier vaker gepost

Er is nog weinig veranderd

Degene waar ik veel zorgen over had, daar is weinig in veranderd. Hij doet niet aan God of gebod, niets kan hem schelen. Lelijke praat komt veelvuldig uit zijn mond. Grof taalgebruik. Negatief over iedereen behalve zichzelf (narcist?)

Een ander is homo, woont niet meer thuis, maar heb het vermoeden dat hij samenwoont met een vriend. We zien hem niet, woont duizenden kilometers bij ons vandaan.

De kinderen zijn liefdevol verwekt, met blijdschap verwacht, vol vreugde opgevoed. Maar wat is er toch gebeurd?
Ik weet dat ik een bak ellende over me heen kan krijgen, dat ik dit zeg over degene die homo is, de een vindt dat dat prima kan als je christen bent. Een ander vindt van niet.

Ook zijn er mensen die zeggen dat het komt door de opvoeding. Tja, als hij een roze shirt wilde vond ik dat prima, maar daar krijg je geen homosexuele gevoelens van.
Evenals narcisme (dit is iets wat ik zelf bedenk, geen diagnose, maar erg herkenbaar gedrag in de familie) dat komt ook door slechte jeugd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Chaya » 12 jun 2021 19:43

Jess schreef:Ik voel me redelijk mislukt in de opvoeding

Heb hier vaker gepost

Er is nog weinig veranderd

Degene waar ik veel zorgen over had, daar is weinig in veranderd. Hij doet niet aan God of gebod, niets kan hem schelen. Lelijke praat komt veelvuldig uit zijn mond. Grof taalgebruik. Negatief over iedereen behalve zichzelf (narcist?)

Een ander is homo, woont niet meer thuis, maar heb het vermoeden dat hij samenwoont met een vriend. We zien hem niet, woont duizenden kilometers bij ons vandaan.

De kinderen zijn liefdevol verwekt, met blijdschap verwacht, vol vreugde opgevoed. Maar wat is er toch gebeurd?
Ik weet dat ik een bak ellende over me heen kan krijgen, dat ik dit zeg over degene die homo is, de een vindt dat dat prima kan als je christen bent. Een ander vindt van niet.

Ook zijn er mensen die zeggen dat het komt door de opvoeding. Tja, als hij een roze shirt wilde vond ik dat prima, maar daar krijg je geen homosexuele gevoelens van.
Evenals narcisme (dit is iets wat ik zelf bedenk, geen diagnose, maar erg herkenbaar gedrag in de familie) dat komt ook door slechte jeugd.

Lieve Jess,

Allereerst, het is nooit jouw schuld als je hen liefdevol hebt opgevoed en begeleid.
En als ze als een lieve baby in de wieg liggen, denk je dat je hen wel kunt ombuigen, als dat eventueel nodig is.
Maar gaandeweg kom je er achter dat dit totaal niet lukt.
En dan blijft alleen het gebed over.
Als jij niet meer met je kinderen over de Heere kunt spreken, spreek dan maar met de Heere over hen.
En verlies nooit de moed!

Ik ben inmiddels al zo oud dat ik heb moeten ervaren dat er niets zo moeilijk is om mensen te laten veranderen.
Maar mijn gebed gaat uit naar hen. Voel me desondanks machteloos, want je zou zo graag iets van resultaat zien.
Nee dus.
Ik hoop voor je dat je de nabijheid van de Heere mag ervaren dat je bij Hem alles kwijt kunt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Erik1960 » 12 jun 2021 20:11

Jess schreef:Ik voel me redelijk mislukt in de opvoeding

Heb hier vaker gepost

Er is nog weinig veranderd

Degene waar ik veel zorgen over had, daar is weinig in veranderd. Hij doet niet aan God of gebod, niets kan hem schelen. Lelijke praat komt veelvuldig uit zijn mond. Grof taalgebruik. Negatief over iedereen behalve zichzelf (narcist?)

Een ander is homo, woont niet meer thuis, maar heb het vermoeden dat hij samenwoont met een vriend. We zien hem niet, woont duizenden kilometers bij ons vandaan.

De kinderen zijn liefdevol verwekt, met blijdschap verwacht, vol vreugde opgevoed. Maar wat is er toch gebeurd?
Ik weet dat ik een bak ellende over me heen kan krijgen, dat ik dit zeg over degene die homo is, de een vindt dat dat prima kan als je christen bent. Een ander vindt van niet.

Ook zijn er mensen die zeggen dat het komt door de opvoeding. Tja, als hij een roze shirt wilde vond ik dat prima, maar daar krijg je geen homosexuele gevoelens van.
Evenals narcisme (dit is iets wat ik zelf bedenk, geen diagnose, maar erg herkenbaar gedrag in de familie) dat komt ook door slechte jeugd.


“It takes a village to raise children”… je invloed als ouder/opvoeder is minder groot dan je zou willen. Als jullie je kinderen liefdevol verwekten, in blijdschap verwachtten en vol vreugde opvoedden, dan mag je er op vertrouwen dat jullie een basis legden waar je kinderen op voort kunnen borduren. Ook als ze een pad gaan dat jij niet voor ze hebt uitgezocht. Al het andere is aan de Eeuwige…
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Bessensap » 12 jun 2021 21:05

Jess schreef:Ik voel me redelijk mislukt in de opvoeding

Heb hier vaker gepost

Er is nog weinig veranderd

Degene waar ik veel zorgen over had, daar is weinig in veranderd. Hij doet niet aan God of gebod, niets kan hem schelen. Lelijke praat komt veelvuldig uit zijn mond. Grof taalgebruik. Negatief over iedereen behalve zichzelf (narcist?)

Een ander is homo, woont niet meer thuis, maar heb het vermoeden dat hij samenwoont met een vriend. We zien hem niet, woont duizenden kilometers bij ons vandaan.

De kinderen zijn liefdevol verwekt, met blijdschap verwacht, vol vreugde opgevoed. Maar wat is er toch gebeurd?
Ik weet dat ik een bak ellende over me heen kan krijgen, dat ik dit zeg over degene die homo is, de een vindt dat dat prima kan als je christen bent. Een ander vindt van niet.

Ook zijn er mensen die zeggen dat het komt door de opvoeding. Tja, als hij een roze shirt wilde vond ik dat prima, maar daar krijg je geen homosexuele gevoelens van.
Evenals narcisme (dit is iets wat ik zelf bedenk, geen diagnose, maar erg herkenbaar gedrag in de familie) dat komt ook door slechte jeugd.


Je bent niet zomaar mislukt in de opvoeding. De Christelijke basis die jij je kinderen hebt meegegeven zullen ze niet meer vergeten.


Al lezend tot door dit topic kwam ik tot de conclusie dat je veel problemen ervaart in jullie gezin.
Één van de kinderen door eigen schuld blijven zitten.
Een ander kind door eigen schuld terug gezakt naar de MAVO omdat hij/ zij de gekregen talenten niet gebruikte.
Ik word er neerslachtig van als ik je posts lees. Sorrie, maar ze druipen van de negativiteit richting je kinderen.

Wat ik me afvraag welke eigenschappen van je kinderen ervaar je wél als positief?
Wat zijn voor jou talenten? Waar zit dit in?
Is het ook wel eens gezellig bij jullie?

Ik struikel niet zozeer over de manier waarop je jezelf uit over een van de kinderen met een homoseksuele geaardheid. Wél over de manier waarop je een ander kind de diagnose narcisme in de schoenen schuift. Beetje gevaarlijke ontwikkeling. En... als jij vindt dat dit kind narcisme heeft hoef je vervolgens ook niet na te denken over jouw aandeel in zijn/ haar gedrag. Meneer of mevrouw de psycholoog mag dan in het verleden tegen je gezegd hebben dat niet alles jouw schuld is. (en daar heeft hij/ zij gelijk in). Alleen zo'n negatieve houding t.o.v. je kinderen voelen zij wel aan en ja, dat heeft invloed op hun ontwikkeling.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor meribel » 13 jun 2021 16:53

Als ze zelfstandig zijn en gelukkig dan lijkt de opvoeding mij juist geslaagd hoor



Of iemands kinderen in God geloven, elke gelovige beaamt dat geen mens daar krediet voor kan krijgen en dus ook geen schuld als het niet zo is



Dat je zoon geen contact met je wil lijkt me superpijnlijk, een kind breekt niet zomaar het contact met zijn ouders. Sta onvoorwaardelijk klaar en wijs hem niet af, verwijt hem niets, hopelijk komt hij dan weer terug. Net als de jongste zoon uit de gelijkenis

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2021 20:40

meribel schreef:Als ze zelfstandig zijn en gelukkig dan lijkt de opvoeding mij juist geslaagd hoor



Of iemands kinderen in God geloven, elke gelovige beaamt dat geen mens daar krediet voor kan krijgen en dus ook geen schuld als het niet zo is



Dat je zoon geen contact met je wil lijkt me superpijnlijk, een kind breekt niet zomaar het contact met zijn ouders. Sta onvoorwaardelijk klaar en wijs hem niet af, verwijt hem niets, hopelijk komt hij dan weer terug. Net als de jongste zoon uit de gelijkenis


Mooi antwoord aan Jess Meribel.
De deur van het ouderlijk huis en van het ouder hart staat altijd uit Liefde open voor kinderen die een andere weg gaan...
Het is denk ik ook een kwestie van het loslaten en losmaken van je kind die volwassenen is geworden en dan mbt het feit dat je kind zijn of haar eigen keuzes maakt en dat dit ook prima is ook als het niet jou keuzes als ouders waren.

Zelf zijn wij heel gemakkelijk in de opvoeding...er zijn standaard regels maar verder ontzettend veel vrijheid en gelegenheid om mee te denken / overleggen ed.
Geen onderwerp is taboe.
En we dwingen of eisen eigenlijk niets omdat het in goed overleg vanzelf gaat....
Hoe makkelijker jezelf bent des te gemakkelijker alles verloopt. (zal lang niet overal opgaan maar hier werkt het perfect)
En mocht er later geen meisje maar een jongen mee naar huis genomen worden dan is die ook meer dan welkom.
Ook weer de eigen keuze van volwassen kids :wink:
Liefde overwint alles....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Jess » 14 jun 2021 20:54

Oei, als ik de indruk heb gewekt dat we geen contact meer hebben met onze zoon, dan is dat verkeerd. Hij heeft gekozen om in het buitenland te gaan wonen maar we hebben normaal contact. Via de digitale wereld is zoveel mogelijk.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refoweb pubers

Berichtdoor Mortlach » 14 jun 2021 21:13

Jess schreef:Oei, als ik de indruk heb gewekt dat we geen contact meer hebben met onze zoon, dan is dat verkeerd. Hij heeft gekozen om in het buitenland te gaan wonen maar we hebben normaal contact. Via de digitale wereld is zoveel mogelijk.


Blij dat te horen! Het was inderdaad een beetje cryptisch omschreven, zoals dat je niet zeker weet of hij samenwoont met een (zijn?) vriend?

Ik woon zelf ook op behoorlijk wat afstand van mijn moeder, maar videochat maakt veel goed. Al moet ik zeggen dat ik niet kan wachten tot ze op bezoek kan komen. Stond voor 2020 gepland, daarna voor 2021, maar we hopen van harte dat het er in 2022 echt van zal komen!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten