Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: johannes1, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2019 22:48

Leuk artikeltje over een wetenschappelijk onderzoek over wat water met de smaak van whisky doet:

https://www.trouw.nl/home/waarom-je-ech ... ~a9930801/

En een blog met wat meer uitleg:

http://www.whiskymaniacs.nl/nieuwsblog/ ... in-je.html
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis

pindas83
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pindas83 » 12 feb 2019 07:13

Marnix schreef:Leuk artikeltje over een wetenschappelijk onderzoek over wat water met de smaak van whisky doet:

https://www.trouw.nl/home/waarom-je-ech ... ~a9930801/

En een blog met wat meer uitleg:

http://www.whiskymaniacs.nl/nieuwsblog/ ... in-je.html

Interessant artikeltje. Leuk ook dat plaatje er bij van een glas whisky met 46 blokken ijs er in :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2019 09:53

Klopt. IJs is dan weer niet goed omdat water zorgt dat de whisky wat warmer wodt wat de smaak ten goede komt, ijs laat de tenperatuur juist dalen wat slecht is voor de smaak.

Overigens speelt de vorm van het glas dus ook een rol. Hoe breder je glas is, des te minder water heb je nodig.

Wat voor glazen hebben eigenlijk jullie voorkeur als je whisky drinkt?
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 feb 2019 14:55

Boanerges schreef:Ik wil je niet teleurstellen maar beide flesjes staan niet heel hoog aangeschreven. Ze hebben allebei geen leeftijdsaanduiding en dat betekent in deze tijd doorgaans dat ze heel jong zijn. Ik heb de core-range (waar deze expressie onderdeel van uitmaakt) van Jura geproefd in de distillery en was niet erg onder de indruk. Ik houd meer van wat oudere expressies. Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je van de smaak vindt. Ik heb regelmatig meegemaakt dat er een groot verschil in waarneming zat tijdens proeverijen. Waar de een een score van 89/100 gaf bracht de whisky het er bij een ander niet verder vanaf dan 74/100

Verdunnen met water zoals Marnix zegt is ook een goed idee. Allereerst doet dat iets met de "neus". De watermoleculen gaan de strijd aan met de alcoholmoleculen waardoor er nieuwe geuren ontstaan. Verder wordt de alcoholprikkel meer onderdrukt en komen de smaken wat meer tot z'n recht. Mensen die zich voorstaan op hun "echte kennis" van whisky schermen er wel eens mee dat ze een hoger alcoholpercentage prefereren vanwege de smaak. Laat ik er dit over zeggen; alcohol smaakt nergens naar. Wanneer je een vatsterke whisky proeft van 45% dan zit daaraan meer smaak dan aan een vatsterke whisky van 62% Er blijft bij de laatste namelijk slechts 38% smaak over terwijl dat bij de eerste 55% is.

De meeste whisky wordt gebotteld op 40,43 of 46% Deze zijn allemaal aangelengd met gedemineraliseerd water. In smaak lopen ze dan ook terug ten opzichte van een vaststerke whisky.

Ten eerste: het ging niet om flessen die ik zelf heb staan...
Ten tweede: Een oudere whisky hoeft niet lekkerder te zijn dan een jongere. Aangezien de Nadurra in kwestie een geturfde whisky is is een wat lagere leeftijd zelfs een pre.

Ik heb ook een heel aantal proeverijen bijgewoond, maar mij valt dan altijd op dat het me zelden lukt om de smaken te benoemen. Pas als iemand iets zegt kan ik die smaak gaan zoeken.

Persoonlijk prefereer ik een hoger alcoholpercentage (hoewel ik me niet laat voorstaan op mij "echte kennis" van whisky), maar dan doel ik op een vatsterke whisky. Of die vatsterke whisky uiteindelijk op 62% zit of op 41% maakt me niet uit, maar een aangelengde whisky zal altijd minder smaak hebben dan een vatsterke variant (van dezelfde whisky).
De Jura ken ik niet, maar wat ik ervan geproefd heb is inderdaad niet heel erg goed.

En over water bijdruppelen: ik heb ook wel eens meegemaakt dat het de whisky juist minder maakte. Zeker bij turf loop je dat risico...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Terug naar “Algemene Zaken”