Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Ik lees maar èèn suggestie, en nog een behoorlijk negatieve ook. Maar goed, dat is je goed recht. Ik hou alleen niet zo van suggestieve opmerkingen als ook niet van negatief gedoe, en de combinatie ligt me al helemaal niet lekker. Meestal dan.jaapo schreef:MAAR NU BLIJFT HET VERDER HEEL STIL HIER. Dat geeft te denken. Een paar suggesties:
-knip-
Boerin schreef:Die van de Berea gemeente gingen alles na in de Schriften wat Paulus zei, dat is eigenlijk beter.
gravo schreef:De Bijbel, voor velerlei uitleg vatbaar, maar toch in staat om ons samen te binden onder die ene Naam die onder de hemel gegeven is, waardoor wij zalig worden.
Ten diepste ligt ons ideaal niet vast in Iets, maar in Iemand.
gravo
gravo schreef:Steeds weer flakkert het grote ideaal bij christenen op: laten we de Bijbel lezen zonder de last van enige traditie, zonder de last van gedateerde exegeses en uitleggingen, zonder alle uitspraken die het voorgeslacht heeft gedaan en die vaak zo tegenstrijdig zijn.
Nee, geef ons de Bijbel en geef ons tijd. Studietijd. En dan, als we alles gelezen hebben, alles met elkaar vergeleken hebben, kom dan nog eens terug. Dan zullen we het plan van God, dat zo duidelijk en openlijk in de Bijbel staat, er ook uitgehaald hebben. Zonder alle misleidende ideeën uit het verleden, zonder alle misleidingen van kerkelijke en christelijke tradities die de Bijbel alleen maar in hun eigen belang uitleggen. Nu hebben we ons eens louter en alleen aan de Bijbeltekst zelf gehouden. De onfeilbaarheid van die tekst is de garantie dat het resultaat van onze studie goed is, zeker en betrouwbaar. Alles, alles, alles kunnen we aantonen uit de Bijbel.
Was dat niet de grote verdienste van de Reformatie, deze herbronning? Weg met al die aanslibsels uit de donkere Middeleeuwen! Laat er een helderheid komen in de leer en de Bijbeluitleg! Bovenal, laten mensen zelf de Bijbel eens lezen. Eens zien of ze al die door de Traditie gevormde elementen nog wel vol kunnen houden. Waar vinden we die in de Bijbel? De Bijbel, die moet het uitgangspunt zijn!
Toch wil ik uitleggen dat dit ideaal, ..., je ziet het misschien nog sterker ook in evangelicale en pentecostale kringen.
Dat is het lot van dit ideaal. Het begint als een uniek, nieuw en zuiver inzicht. Maar eens wordt het weer één van de vele Bijbeluitleggingen en is het contact met medechristenen verloren gegaan. Met christenen die een andere uitleg hanteren, een oude, een stokoude, een nieuwe of een splinternieuwe misschien. De eenheid is kapot.
Men moet zich in duizend bochten wringen om te verklaren waarom er maar zo weinig christenen zijn die de Bijbel zuiver lezen. Niemand lees het goed. Hoe kan dat? Het staat er toch? Groot onbegrip voor andere christenen die in een andere traditie staan.
Het ideaal is niet slecht. Luther was daar fel in. Weg met die Roomse poeha. Hij had daar zeker een punt. Maar je moet ook verstandig zijn. Wie zijn wij, christenen van de 16e of 21e eeuw dat we die grote christelijke traditie, die zich vertakt heeft over enorm veel culturen, volken en talen, af kunnen troeven met een eigen afgezonderde Bijbellezing? Het is wijs om te zien dat er een eeuwenlange christelijke traditie is, waarin steeds dezelfde vragen en problemen weer terugkomen. Over alle grote thema's is al eindeloos veel nagedacht. Over de verhouding tussen OT en NT. Over de verhouding tussen Israël en de Gemeente, over God en mens, over het kwaad, over satan, over kruis en opstanding, over wedergeboorte, over het begin en einde van alle dingen, over schepping en voltooiing. Kunnen wij met een vlugschrift dat het Plan van God voor eens en voor al uit de doeken doet tippen aan die grote Traditie?
Ik denk het niet. Daarvoor is er in het verleden te veel gelezen, te veel gestudeerd, te veel gebeden, te veel gemediteerd, gezongen en ervaren. We zouden ons beter achter in die lange rij van getuigen aan kunnen sluiten. Wetend dat ook wij beperkt zijn en dat ook wij het pas na dezen zullen verstaan.
De Bijbel, voor velerlei uitleg vatbaar, maar toch in staat om ons samen te binden onder die ene Naam die onder de hemel gegeven is, waardoor wij zalig worden.
gravo
Rijnlander schreef: Daarom zoek ik de waardevolle zaken zowel in het protestantisme als het rooms-katholicisme of orthodoxisme. Wat een ander daar van vindt moeten zij maar weten. Het elkaar (ver)oordelen zit kennlijk in het menselijk bloed. Ik probeer daar voor te waken.
gravo schreef:@ Mortlach
Ik probeer je commentaar te begrijpen, maar het lijkt wel of er een misverstand in het spel is.
Met bijna alles wat je ter sprake brengt, ben ik het eens. Jouw kritiek op Bijbellezers die op zoek zijn naar één absolute en sluitende Bijbeluitleg is ook de mijne. Het was ook de bedoeling om dit streven te beschrijven als een wens die weliswaar begrijpelijk is, maar uiteindelijk zichzelf in de staart bijt.
Mortlach schreef:Dan is het toch wel erg vreemd dat er ondanks die vermeende onfeilbaarheid zoveel interpretaties mogelijk zijn, niet? Daarnaast bestaat de Bijbel niet in een vaccuum, maar reflecteert de tekst de cultuur en politiek van haar tijd. Die zul je dan dus ook moeten bestuderen als je er chocola van wilt kunnen maken.
Boerin schreef:Ik ben het pas gaan doen nadat ik jaren toch de studies en leerstellingen van een kerkgenootschap had gehoord. Daarna ging ik pas denken: hé, klopt dit of dat wel?
Die van de Berea gemeente gingen alles na in de Schriften wat Paulus zei, dat is eigenlijk beter.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 409 gasten