Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 17 jul 2019 17:17

Ik vind het niks vreemd dat hij seks wil meemaken in zijn leven. Maar hij is wel 21 en zij 17.
Vrijwillige seks met minderjarigen vanaf 16-18 jaar is in beginsel niet verboden volgens de wet.
Maar ik vraag me af hoe vrijwillig dat in dit geval zou zijn, want ik kan me goed voorstellen dat je in zo'n geval onder emotionele druk staat.
Tegen een laatste of een grote wens van een ongeneeslijk zieke zeg niet zo makkelijk nee.
In mijn ogen zeg je dan niet in de eerste plaats ja tegen seks, maar ja ik tegen 'laatste wens'.
En wat gaat het naderhand met haarzelf doen als ze zou toestemmen? Ik vind het geen goed idee.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2019 18:56

naamloos schreef:En wat gaat het naderhand met haarzelf doen als ze zou toestemmen? Ik vind het geen goed idee.


Nou, niks, als je condooms gebruikt, maar het kan natuurlijk wel een emotioneel moment zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

zilvermeeuw
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2015 12:24

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor zilvermeeuw » 17 jul 2019 20:36

Mortlach schreef:Nou, niks, als je condooms gebruikt, maar het kan natuurlijk wel een emotioneel moment zijn.


Een 'emotioneel moment' waar de vrouw haar leven lang last van kan en waarschijnlijk ook zal hebben. God's woord is altijd belangrijker dan de wens van een mens. Wanneer je voor de poorten van de eeuwigheid ligt en dan je laatste wens 'sex-beleven' is, nou sorry hoor. 'Het lijkt mij dat je in die situatie wel iets anders aan je hoofd hebt. Maar tegelijk besef ik dat we verder helemaal niets weten over deze jongen; is hij een christen? Aan zijn 'wens'te zien niet. Want dan zou hij weten dat sex alleen binnen het huwelijk past en nooit daar buiten. Onder geen enkele voorwaarde. De vrouw is waarschijnlijk wel christen omdat ze de vraag hier op Refoweb stelt. Ze zou tegen de jongen kunnen zeggen dat hij later, bij de Here Jezus overgelukkig zal zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2019 21:26

zilvermeeuw schreef:Een 'emotioneel moment' waar de vrouw haar leven lang last van kan en waarschijnlijk ook zal hebben.


Of het is een leven lang een prachtige herinnering omdat ze iets heeft kunnen doen voor een stervende. Dat kan net zo goed.

God's woord is altijd belangrijker dan de wens van een mens. Wanneer je voor de poorten van de eeuwigheid ligt en dan je laatste wens 'sex-beleven' is, nou sorry hoor. 'Het lijkt mij dat je in die situatie wel iets anders aan je hoofd hebt.


Laat me raden, jij bent al wat ouder, misschien al getrouwd en hebt al wel seks gehad?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

zilvermeeuw
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2015 12:24

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor zilvermeeuw » 17 jul 2019 21:36

Mortlach schreef:Of het is een leven lang een prachtige herinnering omdat ze iets heeft kunnen doen voor een stervende. Dat kan net zo goed.



Laat me raden, jij bent al wat ouder, misschien al getrouwd en hebt al wel seks gehad?


"iets heeft kunnen doen voor een stervende" en daarmee de integriteit van haar lichaam heeft verkwanseld?

Of ik wel of niet ouder ben, sex heb gehad, getrouwd ben, heeft helemaal niets met mijn bijdrage te maken. Willens en wetens tegen God's wetten ingaan komt de mens duur te staan. Altijd. Vroeger of later.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2019 21:52

zilvermeeuw schreef:"iets heeft kunnen doen voor een stervende" en daarmee de integriteit van haar lichaam heeft verkwanseld?


Ach ach ach. "de integriteit van haar lichaam verkwanseld" Toe maar. Weet je wat ik niet begrijp? Seks is voor bepaalde gelovigen eng, traumatisch, schokkend, naar, onplezierig, schadelijk, verderfelijk, iets dat je koste wat kost moet vermijden, etc, totdat er is getrouwd en dan verwacht men dat je die eerste 20 jaar van je leven vergeet en er ongedwongen van kunt genieten want dan mag dat ineens wel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 17 jul 2019 21:57

Mortlach schreef:Nou, niks, als je condooms gebruikt,
Ja duhh, dat snap ik ook nog wel. :mrgreen:
Mortlach schreef:maar het kan natuurlijk wel een emotioneel moment zijn.
Ja. En het kan ook een heel slecht moment zijn (waar ze later steeds flashbacks van krijgt) omdat ze bijvoorbeeld emotioneel nog niet aan seks toe is maar ze zich min of meer verplicht/gedrongen voelt om zijn laaste wens te vervullen.
Mortlach schreef:Laat me raden, jij bent al wat ouder, misschien al getrouwd en hebt al wel seks gehad?
Laat me raden, jij bent een man, niet zo piepjong meer (iig niet minderjarig), en beleeft seks meer lichamelijk dan emotioneel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 18 jul 2019 07:39

Het emotionele aspect van sex wordt altijd flink overdreven.
Net als of je sex hebt gehad met meerdere personen dat je dan geestelijk met al die personen verbonden bent. Pure lariekoek. Als dat waar zou zijn had ik al in een gesticht gezeten. Een hoop aannames van mensen is aangeleerd.
Heb bv nooit meer over het moment van ontmaagding gedacht. Was ook niets bijzonder.
Een vrouw verkwanseld haar lichaam echt niet hoor als ze met meer dan 1 persoon naar bed is geweest.
Vandaag is het gisteren van morgen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 18 jul 2019 07:42

Volgens de wet is vrijwillige seks met minderjarigen in beginsel niet verboden.
Het is wél verboden om minderjarigen te verleiden met giften of beloften van geld of goed....

Wettelijk gezien vind ik het een grijs gebied, want hij gebruikt zijn ongeneeslijke ziekte om haar tot seks te verleiden.
(Emotionele) druk van buitenaf heeft niets met vrijwillige seks te maken.
In dit geval krijg je dan wel geen materiële dingen, maar m.i. gaat het erom een schuldgevoel te vermijden omdat je niet aan de laatste wens van een ongeneeslijke zieke voldoet en/of om een goed gevoel te krijgen dat je dat juist wél hebt gedaan.
Vrijwillige seks heb je omdat je seks wilt. Daar heb je geen redenen voor nodig als giften, geld, goed, laatste wensen van stervenden o.i.d.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 18 jul 2019 08:11

K80 schreef:Het emotionele aspect van sex wordt altijd flink overdreven.
Dat is persoonlijk natuurlijk.
Je kunt je inderdaad wel wat laten aanpraten, maar dan ervaar je toch heus ook echte emoties.
K80 schreef:Net als of je sex hebt gehad met meerdere personen dat je dan geestelijk met al die personen verbonden bent. Pure lariekoek. Als dat waar zou zijn had ik al in een gesticht gezeten. Een hoop aannames van mensen is aangeleerd.
Heb bv nooit meer over het moment van ontmaagding gedacht. Was ook niets bijzonder.
Een vrouw verkwanseld haar lichaam echt niet hoor als ze met meer dan 1 persoon naar bed is geweest.
Ik geloof ook niet in die geestelijke verbondenheid.
Een ander kan daar weer andere ervaringen mee hebben en de jouwe op zijn beurt lariekoek en aangeleerde aannames noemen.
Je kunt anderen niet afmeten naar je eigen ervaringen, en andersom ook niet.
Iedereen heeft zijn eigen emoties, opvoeding, overtuigingen, ervaringen ...
Laat elkaar gewoon in zn waarde denk ik dan. En blijf binnen de wet, en respecteer elkaars grenzen.
Laatst gewijzigd door naamloos op 18 jul 2019 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor elbert » 18 jul 2019 08:20

naamloos schreef:In dit geval krijg je dan wel geen materiële dingen, maar m.i. gaat het erom een schuldgevoel te vermijden omdat je niet aan de laatste wens van een ongeneeslijke zieke voldoet en/of om een goed gevoel te krijgen dat je dat juist wél hebt gedaan.
Een goed argument dus om dit niet te doen.
K80 schreef:Het emotionele aspect van sex wordt altijd flink overdreven.
Net als of je sex hebt gehad met meerdere personen dat je dan geestelijk met al die personen verbonden bent. Pure lariekoek. Als dat waar zou zijn had ik al in een gesticht gezeten.
Seks is overrated in onze door en door materialistische maatschappij: seks is voor sommigen (met name mannen) het enige doel wat ze in het leven zien. Wie eens iets van Houellebecq heeft gelezen (zeker niet refo, het zijn boeken met een hoop seks, maar wel van het soort waar je onpasselijk van wordt), gaat nadenken over het feit dat seks voor veel mensen een richting is waarin nog een beetje geluk/zingeving wordt gezocht in een verder volstrekt inhoudsloos bestaan. Daarin worden ze compleet teleurgesteld, omdat seks als doel op zich totaal geen geluk brengt. Uiteindelijk eindigt zo'n leven in eenzaamheid en wanhoop. In het boek "Elementaire deeltjes" komt 1 van de hoofdpersonen (een seksverslaafde loser) dan uiteindelijk ook in een gesticht terecht.
Ik snap wel dat mensen rond hun 20e bol van de hormonen staan, maar dat laat onverlet dat een echt gelukkig leven alleen mogelijk is als we Gods goede grenzen in acht nemen. Wat betreft seks is dat binnen het huwelijk: een relatie in liefde en trouw. Zonder die liefdevolle relatie is seks iets inhoudsloos waar je uiteindelijk geen voordeel bij zult hebben.
Seks is een toetje dat bij een hoofdgerecht past. Wie alleen maar toetjes wil eten en niet het hoofdgerecht, wordt kotsmisselijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 18 jul 2019 08:36

Seks in een vaste relatie is inderdaad het mooiste omdat het dan een daad van wederzijdse liefde is. Daarnaast ken je elkaar en weet je wat je prettig vind van elkaar en daardoor ook betere seks. Het brengt je als stel dichter bij elkaar. Daarom vind ik het ook een slecht idee om niets seksueel te doen voor je huwelijk.

Maar gewoon seks met een scharrel kan ook erg fijn zijn ook als is het maar eenmalig. Begrijp goed dat dat niet in het bijbels principe past, maar om te zeggen dat het dan slechte seks is, is niet waar.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor elbert » 18 jul 2019 09:07

K80 schreef:Maar gewoon seks met een scharrel kan ook erg fijn zijn ook als is het maar eenmalig. Begrijp goed dat dat niet in het bijbels principe past, maar om te zeggen dat het dan slechte seks is, is niet waar.
"Het voelt goed, dus is het goed".
Een uitgangspunt dat de mens tot middelpunt van het universum, tot consument en tot norm van alle dingen maakt.
Ik heb daar niks mee.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 18 jul 2019 10:06

naamloos schreef:Ja. En het kan ook een heel slecht moment zijn (waar ze later steeds flashbacks van krijgt) omdat ze bijvoorbeeld emotioneel nog niet aan seks toe is maar ze zich min of meer verplicht/gedrongen voelt om zijn laaste wens te vervullen.


Tja, ik zeg dan ook niet "doen of niet doen" maar dat je het zorgvuldig zou moeten overwegen. Maar ik snap dat hele traumatische aan seks niet zo.


Laat me raden, jij bent een man, niet zo piepjong meer (iig niet minderjarig), en beleeft seks meer lichamelijk dan emotioneel.


Ja, Ja, en Nee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 18 jul 2019 10:09

naamloos schreef:Wettelijk gezien vind ik het een grijs gebied, want hij gebruikt zijn ongeneeslijke ziekte om haar tot seks te verleiden.
(Emotionele) druk van buitenaf heeft niets met vrijwillige seks te maken.


Dan lees je daar al veel meer in dan ik. Het zou kunnen dat je gelijk hebt, maar dat blijkt nergens uit. Iets vragen is toch niet meteen hetzelfde als emotionele druk van buitenaf.

In dit geval krijg je dan wel geen materiële dingen, maar m.i. gaat het erom een schuldgevoel te vermijden omdat je niet aan de laatste wens van een ongeneeslijke zieke voldoet en/of om een goed gevoel te krijgen dat je dat juist wél hebt gedaan.


Dus als jij mij vraagt jou te helpen je auto te repareren, en ik doe dat omdat ik jou aardig vind en ik graag een goed gevoel heb omdat ik je heb geholpen, dan zet jij mij dus emotioneel onder druk?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten