Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Suggesties zijn altijd welkom.

Moderators: henkie, Moderafo's

pindas83
Kapitein
Kapitein

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 08 dec 2018 14:09

Race406 schreef:De CGK heeft wel een " zware afdeling", maar dat is GEEN Gekrookte Riet. Weet waar je over spreekt, of zwijg anders. :mrgreen:

Nee dat is Bewaar het Pand! Ik weet dat toevallig want ik ben een CGK-er.

pindas83
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pindas83 » 08 dec 2018 14:10

naamloos schreef:Het was op geen enkele manier mijn bedoeling om een kerkoorlogje te ontketenen.
Mijn post waar ik gisteren mee begon was eigenlijk bedoelt om beide partijen (licht en zwaar) dichter bij elkaar te brengen.
Ik hoopte dat te bereiken door aan te tonen dat de conclusie -ten dode wankelen, en er is geen waarachtige wedergeboorte van v.d. Sluijs en gravo-, bij het niet volgen van de gereformeerde leer en Dordt, helemaal niet Bijbels gefundeerd is.
Naar mijn mening moet je dan wel zien wat er eigenlijk gebeurt in de post van gravo. In mijn ogen is dat een soort van manupileren.

Maar toen begon Ignotus nogal moeilijk te doen over sarcasme.
Zelf vind ik sarcasme absoluut niet in alle gevallen verkeerd en daar gebruikte ik een voorbeeld bij.
Doordat het over het sarcasme van de lichten en de zwaren ging heb ik mijn voorbeeld-anekdote daar op aangepast, that's all.
Daar had het bij kunnen blijven als Chaya er niet tussen was gekomen dat mijn verhaal niet waar is omdat zij 'de overkant' geen refokerk vindt.
Enkel daarom heb ik gezegd dat de betreffende 2 kerken van hetzelfde genootschap waren.
Omdat de meeste forummers de CGK-ers Chaya en Marnix wel kennen heb ik de rechtse en linste stroming van de CGK als voorbeeld genomen.

Volgens mij neemt (bijna) niemand je iets kwalijk hoor :wink:

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2018 14:11

benefietdiner schreef:Hier wil ik even op reageren.

Inderdaad is ds. A. Simons uit Montfoort één keer op zondag voorgegaan in de Christelijk Gereformeerde Kerk afd. gekrookte riet in Nieuwkoop. Dat kwam omdat Ds. A.A. Egas (toen nog predikant van CGK Nieuwkoop) dit min of meer opdrong aan de kerkenraad van Nieuwkoop. Egas was bevriend met Simons en wilde dat Simons eens een keer voorging.

Dat bedoelde ik toch helemaal niet joh. Ds Simons is een predikant (zwaar in de ogen van naamloos) die net zo goed in een HHK zou kunnen staan, maar zijn kerk trouw blijft. Zo zijn er nog meer predikanten in de PKN - gelukkig - die zich niet mee laten voeren.

En ook jij gaat af op roddel kennelijk, je kent de situatie ter plaatse helemaal niet, want dan zou je weten dat het hier om een Bewaar het Pand gemeente gaat en NIET over de burggraaf clan.
Zie je nu zelf dat de waarheid de leugen altijd inhaalt???
Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow

naamloos
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2018 14:23

Chaya schreef:Dat bedoelde ik toch helemaal niet joh. Ds Simons is een predikant (zwaar in de ogen van naamloos) die net zo goed in een HHK zou kunnen staan, maar zijn kerk trouw blijft. Zo zijn er nog meer predikanten in de PKN - gelukkig - die zich niet mee laten voeren.

En ook jij gaat af op roddel kennelijk, je kent de situatie ter plaatse helemaal niet, want dan zou je weten dat het hier om een Bewaar het Pand gemeente gaat en NIET over de burggraaf clan.
Zie je nu zelf dat de waarheid de leugen altijd inhaalt???
Vertel mij eens waar ik ooit gezegd heb dat ik ds. Simons zwaar vind?
Ik vond en vind hem na ds v. Campen een van de beste gereformeerde predikanten.

Zie je nu zelf dat de waarheid de leugen inhaalt???
Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 dec 2018 15:02

naamloos schreef:Vertel mij eens waar ik ooit gezegd heb dat ik ds. Simons zwaar vind?
Ik vond en vind hem na ds v. Campen een van de beste gereformeerde predikanten.

Zie je nu zelf dat de waarheid de leugen inhaalt???
Ook hier geldt: eerst lezen en dan iets zeggen. Van Campen en Simons zijn namelijk van origine HERVORMD, en niet Gereformeerd.
Of je moet Hervormd-Gereformeerd bedoelen, de Gereformeerde Bonds richting. Maar Gereformeerd zoals vroeger Synodaal Gereformeerd zijn deze mannen absoluut niet.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

naamloos
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2018 15:22

Race406 schreef:Ook hier geldt: eerst lezen en dan iets zeggen. Van Campen en Simons zijn namelijk van origine HERVORMD, en niet Gereformeerd.
Of je moet Hervormd-Gereformeerd bedoelen, de Gereformeerde Bonds richting. Maar Gereformeerd zoals vroeger Synodaal Gereformeerd zijn deze mannen absoluut niet.
Toevallig weet ik dat deze dominees allebei in Goudswaard gestaan hebben.
Ik heb daar familie wonen en die waren lid van die gemeente die toen van de Gereformeerde Bond was. (wat het nu is weet ik niet)

pindas83
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pindas83 » 08 dec 2018 15:26

Man man man... het gaat wel lekker hier hè?!

naamloos
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2018 15:54

Race406 schreef:Maar Gereformeerd zoals vroeger Synodaal Gereformeerd zijn deze mannen absoluut niet.
Dat klopt. Dat is dan ook de reden dat ik hen een van de beste refo? predikanten vind.

Maar weet je wat, ik zal wel aan God vragen of hij in de hemel een apart plaatsje voor de evangelischen wil reserveren, zodat alle soorten gereformeerden, hervormden, refo's en wie er verder ook maar aanstoot aan evo's neemt van ons geen last zullen hebben. :mrgreen:
Tevens beloof ik je dat ik voorlopig geen enkele poging meer zal doen om licht en zwaar dichter bij elkaar te brengen. :mrgreen:
Zo goed, of kan ik jullie verder nog ergens mee van dienst zijn? (overigens ben ik momenteel eerder post-evangelisch)
pindas83 schreef:Man man man... het gaat wel lekker hier hè?!
Je hebt gelijk, ik ga er mee stoppen.
Computer dicht en boek open: 'De delda Deceptie' van Dan Brown. (niet refo, grevo, evo, katho. Soms lijkt me dat heerlijk) :D

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 08 dec 2018 16:21

Huidige huwelijksvoltrekking is (on)Bijbels

Vooraf: ook ik vind : "beter dit en meer Bijbels dan hokken."
Dan maar (weer) met de deur in huis: gemeenschap hebben vóór het huwelijk, dat bestáát helemaal niet! (jammer voor onze cultuur).
Dat maken wij er wel van, maar natuurwetmatig wordt een huwelijk helemaal in bed gesloten.
(jammer voor wie daar allemaal nog meer de baas over willen spelen)
De jongen als vragensteller heeft dat goed begrepen, die is nog niet kerkelijk geconditioneerd op dit punt.

Leuke gedachte van de dominee dat de Heere God bij Adam en Eva zelf de ambtenaar en de dominee speelde - ik glimlach geanimeerd mee - maar maak daar nooit een theologisch dogma van.
Dat deze stelling van de natuur (niet van mij dus) rechtsgeldig is, bewees de Heere Jezus door te stellen dat wie naar een hoer ging, dan ook een huwelijk met haar aanging.
Mag ik van deze gelegenheid gebruik maken door te stellen dat het schuld belijden voor de kerk m.i. dus absoluut niet van God afkomt?
Wat natuurlijk zeer te prijzen is, dat is een zegen vragen voor het (al of nog niet gesloten) huwelijk te vragen aan de Allerhoogste.
Als een voorganger in de gemeente daarin ook wil voorgaan, is dat voor mij zeer te loven. (doet hij dat niet, dan is dat m.i. zéér triest.)
Voorts is het in onze wereld een zeer goede gewoonte om huwelijken ordentelijk te registreren in een burgerlijke stand administratie.
Dat maakt ook de maatschappelijke verhoudingen duidelijk en overzichtelijk. (erg jammer dat die cultuur zo versleten raakt!)
Nou, tot zo ver maar even ...

benefietdiner
Majoor
Majoor

Berichtdoor benefietdiner » 08 dec 2018 16:53

pindas83 schreef:Nee dat is Bewaar het Pand! Ik weet dat toevallig want ik ben een CGK-er.

Inderdaad ik bedoelde ook 'Bewaar het pand' dat zei ik niet juist.

MoesTuin
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor MoesTuin » 08 dec 2018 19:46

Er is zelfs een vraag en antwoord over hoe het toch zit met de ingewikkelde gereformeerde gezindte en reformatorische richtingen.
De slot zin van het antwoord....
Daar hamer ik nu ook altijd op met nadruk =D>

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18 ... -gezindte/
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Terug naar “RefoWeb”