Websites statenvertaling met kanttekeningen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

corh
Verkenner
Verkenner

Websites statenvertaling met kanttekeningen

Berichtdoor corh » 04 mei 2013 13:05

Diverse websites bieden een tekst aan van de Statenvertaling met kanttekeningen.
Helaas hebben de meeste sites een tekst die niet erg betrouwbaar is.
Ik vond drie bekende websites die in Google zeer hoog scoren (ook de nummer 1 in Google), waar echter in Genesis 10:1-7 alle ruim 30 kanttekeningen ontbreken!! Ook ontbreekt in Genesis 1 op deze sites de laatste kanttekening (vers 31, nummer 53). Naast vele ontbrekende kanttekeningen wordt de tekst op deze sites ontsierd door zeer vele fouten, zowel in de Bijbeltekst als in de kanttekeningen.

Wel betrouwbaar zijn de teksten op:
- de GBS site: http://gbs.nl
- de Website Statenvertaling.nl - Statenvertaling met kanttekeningen

Beide sites bieden de tekst van de GBS. De laatstgenoemde site geeft de tekst met kanttekeningen overzichtelijk weer. Ook voor bv. de ipad zeer geschikt om te raadplegen & te lezen. Wel ontbreken er nog hyperlinks en zoekfuncties, daar wordt nog aan gewerkt. Doe er je voordeel mee!

boer
Majoor
Majoor

Re: Websites statenvertaling met kanttekeningen

Berichtdoor boer » 04 mei 2013 13:14

corh schreef:Diverse websites bieden een tekst aan van de Statenvertaling met kanttekeningen.
Helaas hebben de meeste sites een tekst die niet erg betrouwbaar is.
Ik vond drie bekende websites die in Google zeer hoog scoren (ook de nummer 1 in Google), waar echter in Genesis 10:1-7 alle ruim 30 kanttekeningen ontbreken!! Ook ontbreekt in Genesis 1 op deze sites de laatste kanttekening (vers 31, nummer 53). Naast vele ontbrekende kanttekeningen wordt de tekst op deze sites ontsierd door zeer vele fouten, zowel in de Bijbeltekst als in de kanttekeningen.

Wel betrouwbaar zijn de teksten op:
- de GBS site: http://gbs.nl
- de Website Statenvertaling.nl - Statenvertaling met kanttekeningen

Beide sites bieden de tekst van de GBS. De laatstgenoemde site geeft de tekst met kanttekeningen overzichtelijk weer. Ook voor bv. de ipad zeer geschikt om te raadplegen & te lezen. Wel ontbreken er nog hyperlinks en zoekfuncties, daar wordt nog aan gewerkt. Doe er je voordeel mee!

betrouwbaar?
Kom, laten we er Hosea 6;1,2 eens bij pakken.

1 KOMT1 en laat ons wederkeren tot den HEERE, want Hij heeft verscheurd en Hij zal ons 2genezen; Hij heeft 3geslagen en Hij zal ons 4verbinden.
1 Sommigen hechten deze woorden aan het laatste van het voorgaande hoofdstuk, als zijnde een onderlinge aanspraak en vermaning tot bekering, die de gelovigen alsdan tot elkander zullen gebruiken.
2 Wat Assur noch Jareb doen kon, Hos. 5:13. Zie wijders Ps. 30 op vers 3.
3 Vgl. Ez. 7:9 met de aant.
4 Zie Job 5:18. Ps. 147:3.

2 Hij zal ons na twee dagen 5levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht 6leven.
5 Want zij (Efraïm en Juda, Hos. 5:14) waren als doden en begravenen, ten tijde als zij naar Assyrië en Babel waren weggevoerd (gelijk wij allen geestelijk dood waren door de zonde), zodat de verlossing was gelijk een opwekking uit de doden. Zie Ezechiël 37. Jes. 26:19, met de aantt. Gelijk nu de verlossing uit Babel een voorbeeld was van onze geestelijke verlossing door Christus, alzo kunnen deze schone evangelische woorden van dit en het volgende vers wijders bekwamelijk geduid worden op de verrijzenis van onzen Zaligmaker en ons Hoofd Jezus Christus ten derden dage, en op de heerlijke vruchten die het ganse lichaam van Christus, dat is, Zijn kerk, daarvan geniet. Zie Rom. 6:8, 11. Kol. 2:13; 3:1, 2, 3, enz.

Wat vind je van de kanttekeningen?

corh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corh » 04 mei 2013 13:17

boer schreef:Wat vind je van de kanttekeningen?

Boer, ik weet niet wat jouw bedoeling is. Vermoedelijk ben je er op uit om de INHOUD van de kanttekeningen ter discussie te stellen. Ik gaf in mijn posting aan welke sites een betrouwbare tekst geven van de Statenvertaling met kanttekeningen. Ik begrijp dan ook jouw reactie niet, eerlijk gezegd.

Als je de INHOUD van kanttekeningen ter discussie wilt stellen, kies dan een ander topic, graag!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 mei 2013 13:25

corh schreef:Boer, ik weet niet wat jouw bedoeling is. Vermoedelijk ben je er op uit om de INHOUD van de kanttekeningen ter discussie te stellen. Ik gaf in mijn posting aan welke sites een betrouwbare tekst geven van de Statenvertaling met kanttekeningen. Ik begrijp dan ook jouw reactie niet, eerlijk gezegd.

Als je de INHOUD van kanttekeningen ter discussie wilt stellen, kies dan een ander topic, graag!

Maar toch, boer heeft wel gelijk, denk ik

Kanttekeningen zijn de mening van een paar middeleeuwse mannen die de vervangingsleer onderwezen.
Deze zijn een eigen leven gaan leiden en hebben zelfs een zekere authoriteit verworven.
Er zijn meer dan genoeg sites die je uitleggen wat de werkelijke betekenis van moeilijke teksten is.
Onderzoek en behoud het goede.
Bid om licht en inzicht.

corh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corh » 04 mei 2013 13:34

mealybug schreef:Kanttekeningen zijn de mening van een paar middeleeuwse mannen die de vervangingsleer onderwezen.
Deze zijn een eigen leven gaan leiden en hebben zelfs een zekere authoriteit verworven.
Er zijn meer dan genoeg sites die je uitleggen wat de werkelijke betekenis van moeilijke teksten is.
Bid om licht en inzicht.

Mealybug, ook jouw reactie gaat over de inhoud van de kanttekeningen, terwijl het mij te doen was om aan te geven welke sites een betrouwbare brontekst geven.

Jazeker, de kanttekeningen noemen vaak een geestelijke uitleg in plaats van een letterlijke die ook te noemen valt. Tegelijk bevatten de kanttekeningen een schat aan informatie ten aanzien van grondtekst en exegese. Ik ken geen enkel nieuw bijbelcommentaar dat hiermee vergelijkbaar is qua niveau en diepgang. De tekstverklaringen zijn bepaald niet middeleeuws, maar zuiver protestants en gereformeerd in de goede betekenis. Dat op enkele onderdelen van dit commentaar kritiek kan zijn, dat is prima, maar daarmee hoeven we gelukkig het gehele werk niet af te schrijven!

Terzijde: in kanttekening 5 van Hosea 6 - door Boer hier geciteerd - wordt een geestelijke uitleg gegeven die ingeleid wordt met 'wijders'. Daarmee wordt dus ook een letterlijke uitleg toegestaan! Ook zijn het de kanttekeningen die in enkele gevallen VOLUIT geleerd hebben dat nog sprake zal zijn van een toekomstige bekering van Israël. Naast elementen van de vervangingsleer vinden we in de kanttekeningen dus ook elementen van verwachting voor Israël. Het was dan ook het Nederland van de 17e eeuw (vanuit dezelfde gereformeerde traditie) die gevluchte Joden uit andere landen onderdak bood en vrijheid van godsdienstuitoefening. Dit in tegenstelling tot vele andere landen waar Joden werden vervolgd en verdreven.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 04 mei 2013 13:34

Middeleeuws?

corh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corh » 04 mei 2013 13:38

Kvinna schreef:Middeleeuws?

Kennelijk vinden sommigen dat.. maar helaas zonder dit goed te kunnen motiveren of onderzocht te hebben. Zie mijn vorige post.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mei 2013 13:49

@corh: maar hoe weten wij zeker dat de door jou genoemde sites wel betrouwbaar zijn?

corh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corh » 04 mei 2013 13:59

schelpje3 schreef:@corh: maar hoe weten wij zeker dat de door jou genoemde sites wel betrouwbaar zijn?

1. Ik bedoelde: betrouwbaar qua brontekst, dat wil zeggen: gecorrigeerd naar de oorspronkelijke en officiële edities van 1637 (1e druk) en 1657 (drukfouten gecorrigeerd aan de hand van een officieel uitgegeven register van drukfouten).
Om te weten of deze beide sites inderdaad een betrouwbare brontekst geven, is feitelijk de naam van de Stichting GBS al voldoende gezien het feit dat vriend en vijand erkent dat de GBS de 'beste' = tekstueel meest betrouwbare uitgave verzorgt van de Statenvertaling. Daar is tientallen jaren aan gewerkt.
Maar als je het echt zélf zou willen vaststellen, dan kun je niets anders doen dan de edities van 1637 en 1657 vergelijken met de edities op deze websites.

2. Betrouwbaar qua vertaling en qua inhoud van de kanttekeningen. Dat zou een boeiende discussie kunnen worden, maar ik had daar dit topic niet voor geopend. Dat de Statenvertaling een zeer goede vertaling is uit de grondteksten wordt overigens algemeen erkend. En ik heb begrepen dat studenden theologie aan de universiteit nog steeds - al zijn ze nog zo vrijzinnig en al zijn er vele andere vertalingen - bijna allemaal de Statenvertaling erbij pakken als ze een Hebreeuwse tekst moeten vertalen: juist omdat de Statenvertaling zo precies heeft vertaald.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mei 2013 14:06

Wij gebruiken hier thuis ook de statenvertaling hoor. Een enkele keer de HSV. Bij ons in de kerk zijn ze een tijdje geleden overgegaan naar de Herziene, het duurde best lang vooraleer ik er aan gewend was.
Bij voorkeur pak ik nog steeds onze trouwbijbel.
De kinderen ook!
Bij een heel moeilijk woord pakken we dan de HSV er even bij, maar dat is zelden.
Mijn ouders hadden een Bijbel met kanttekeningen, helaas is deze na hun overlijden naar mijn oudste zuster gegaan.

corh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corh » 04 mei 2013 14:19

O.k. Schelpje3, dank je. Ik begrijp goed dat je aan de HSV erg moet wennen, het is ook niet meer echt de Statenvertaling met alle respect voor het werk dat eraan besteed is.

Via de link die ik gaf en hieronder nog een keer geeft, kun je in elk geval de kanttekeningen goed raadplegen (ook vanaf een tablet of ipad).

de Website Statenvertaling.nl - Statenvertaling met kanttekeningen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mei 2013 14:34

Hartelijk dank. Opmerkelijk genoeg kende ik deze site nog niet.
Behoor jij nog bij `de oude stempel`? :wink:

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 04 mei 2013 16:52

mealybug schreef:Maar toch, boer heeft wel gelijk, denk ik

Kanttekeningen zijn de mening van een paar middeleeuwse mannen die de vervangingsleer onderwezen.
Bid om licht en inzicht.

Een paar middeleeuwse mannen....

Erg makkelijk hè, karikaturen aanvallen...
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 04 mei 2013 16:59

De middeleeuwen duurden tot ongeveer 1500. Dus om de SV(makers) zo te noemen geeft blijk van gebrek aan kennis. Het is gewoon een manier om de mensen van toen als achterlijk weg te zetten, maar je vergeet dat het zeer deskundige mensen waren die toen de vertaling plus kanttekeningen hebben gemaakt.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 04 mei 2013 17:03

Kvinna schreef:De middeleeuwen duurden tot ongeveer 1500. Dus om de SV(makers) zo te noemen geeft blijk van gebrek aan kennis. Het is gewoon een manier om de mensen van toen als achterlijk weg te zetten, maar je vergeet dat het zeer deskundige mensen waren die toen de vertaling plus kanttekeningen hebben gemaakt.

En die toen misschien wel meer wisten dan wij nu.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”