alexander91 schreef:daarnaast helpt de kerkelijke gebrokenheid ook niet mee.
Hier moet ik je net als Mortlach gelijk geven Alexander. Ik lees ook nog op een aantal andere fora mee zonder daar aan deel te nemen, fora zoals bijvoorbeeld refoforum. Het valt me op dat het vaak discussies zijn over de correcte interpretatie van het geloof/de Bijbel, en dit soort discussies lijken vrijwel altijd te ontaarden in het elkaar om de oren slaan met Bijbel passages.
Dan heb je de enorme hoeveelheid denominaties; PKN, HHK, VGKiN, Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband), Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld), NGK, GGiN, etc, etc
En mijn indruk is dat ze allemaal menen de Waarheid in pacht te hebben. Daarnaast zie ik vaak genoeg oordelen over en weer gaan, meerdere malen uit de refo hoek vernomen dat de RKK duivels is. De discussies over de jongeren-doop, klederdracht, zondekennis, etc, etc.
En dan lees ik weer op CIP dat het niet gaat om de kerk maar om de Bijbel en dat als we allemaal volgens het Woord zouden leven dat alles koek en ei zou zijn, maarja, iedereen het zijn of haar eigen interpretatie van het Woord dus die vlieger gaat nooit op.
Als de Christelijke Kerk één denominatie was, met één interpretatie waar iedereen achter staat, dan zou dat een veel positiever beeld uitdragen naar niet-gelovigen.
En daarnaast zie ik net als Mortlach enorm veel leed in de bijvoorbeeld de Refoweb vragenrubriek die naar mijn bescheiden mening direct is terug te leiden naar de zwaar gelovige leefomgeving van de vragenstellers. Een vrouw waarvan haar kinderen worden mishandelt maar die niet mag scheiden, een jongen in de pubertijd die homo denkt te zijn en daar heel erg veel problemen mee heeft, jonge echtparen die problemen hebben met schoonouders maar deze volgens de Bijbel moeten eren, etc. Ik heb vaak medelijden met deze vraagstellers en dat draagt absoluut niet bij aan een positief beeld van de Christelijke kerk.
alexander91 schreef:Volgens mij zijn inlevingsvermogen, begrip tonen, jezelf niet beter voordoen dan je bent, zaken die christenen moeten proberen te bezitten.
Absoluut, en ik weet dat die Christenen ook bestaan aangezien ik ze ken. Wel vind ik dat begrip tonen en inlevingsvermogen vaak uitdraait op een verkapte bekeer-poging. Hetgeen mij persoonlijk dan wel erg tegen het been stoot.