als we de genesis voor waar nemen (wat ik doe) dan zij de holbewoners etc afstammelingen van Noach.
na Noach volgt het boek Genesis de familie lijn die via abraham naar het volk israel gaat.
er wordt vermeld dat er andere nakomelingen van Noach zijn die ook volkeren voortbrachten. volken zijn die zich over de aarde uitstrooiden.
in de tijd van de richteren en koningen waren ijzeren wapens nog geen gemeen goed. Saul en Jonathan hadden de enige zwaarden in Israel.
maar metalen voorwerpen waren er al veel eerder, denk aan het gouden kalf.
niet elk volk ontwikkelde zich even snel.
europa kent golven van voor en achteruit gang
de Grieken brachten ontwikkelling. met de uiteenvalling van het romeinse rijk ging veel kennis verloren.
kennis die pas -via egypte en (moslim-)arabie weer in europa terugkwam in de 11de eeuw of daaromtrent.
in 1800 woonden mensen in drente nog in plaggenhutten; bij mij in de straat wonen ze nu nog in bamboe hutten
en in de velden rondom mij is de buffel en de koe het middel om het land te bewerken.
het is te simplistisch om uit te gaan van een lineaire algemene ontwikkeling van 'beschaving'.
de bijbel geeft ons inzicht van de ontwikkeling van een volk en een beetje van de volkeren met wie Israel te maken heeft. maar zwijgt over de rest van de wereld.
en dat is prima

There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"