Staat er in de Bijbel ook iets over 'vroegere tijden?'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Staat er in de Bijbel ook iets over 'vroegere tijden?'

Berichtdoor Diamantje » 17 dec 2012 20:59

Hallo iedereen,

Ik ben wel gelovig, maar er is een ding wat ik mij afvraag, namelijk: hoe zou dat zitten met holbewoners, Neanderthalers etc.? Want volgens mij staat hier niet echt iets duidelijk over in de Bijbel. Wat is uw visie hierop? Hoe denkt u dat dat gegaan is?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: Staat er in de Bijbel ook iets over 'vroegere tijden?'

Berichtdoor Janvanverweg » 19 dec 2012 09:52

als we de genesis voor waar nemen (wat ik doe) dan zij de holbewoners etc afstammelingen van Noach.

na Noach volgt het boek Genesis de familie lijn die via abraham naar het volk israel gaat.
er wordt vermeld dat er andere nakomelingen van Noach zijn die ook volkeren voortbrachten. volken zijn die zich over de aarde uitstrooiden.

in de tijd van de richteren en koningen waren ijzeren wapens nog geen gemeen goed. Saul en Jonathan hadden de enige zwaarden in Israel.
maar metalen voorwerpen waren er al veel eerder, denk aan het gouden kalf.

niet elk volk ontwikkelde zich even snel.
europa kent golven van voor en achteruit gang
de Grieken brachten ontwikkelling. met de uiteenvalling van het romeinse rijk ging veel kennis verloren.
kennis die pas -via egypte en (moslim-)arabie weer in europa terugkwam in de 11de eeuw of daaromtrent.

in 1800 woonden mensen in drente nog in plaggenhutten; bij mij in de straat wonen ze nu nog in bamboe hutten
en in de velden rondom mij is de buffel en de koe het middel om het land te bewerken.

het is te simplistisch om uit te gaan van een lineaire algemene ontwikkeling van 'beschaving'.

de bijbel geeft ons inzicht van de ontwikkeling van een volk en een beetje van de volkeren met wie Israel te maken heeft. maar zwijgt over de rest van de wereld.
en dat is prima :)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

GerardS
Verkenner
Verkenner

Re: Staat er in de Bijbel ook iets over 'vroegere tijden?'

Berichtdoor GerardS » 19 dec 2012 15:12

Holbewoners zijn er nu nog steeds. Soms zijn de omstandigheden zo dat dit een voor de hand liggende oplossing is. Holbewoners zijn niet per se primitief. Neanderthalers zijn ook gewoon mensen uit het Neanderdal uit Heidelberg in Duistland. Onderzoek (onder andere door Dr. Jack Cuozzo) heeft al uitgewezen dat deze in niets verschilden van ons. Het zijn slechts de 'artistieke impressies' die hun een primitief uiterlijk toeschrijven. Als je ze kleren van tegenwoordig zou aantrekken zouden ze niet opvallen in ons straatbeeld. Afwijkingen in gevonden skeletten kunnen goed te wijten zijn aan ziektes en hoge ouderdom (in de tijd van voor de zondvloed werden mensen veel ouder, tot 900 jaar).

In een vergelijkend onderzoek een aantal jaren geleden werd overigens uitgewezen dat veel grottekeningen anatomisch veel beter kloppen dan bijvoorbeeld de tekeningen van Leonardo da Vinci. Alhoewel deze mensen niet alle technische ontwikkelingen hadden die wij nu hebben waren ze zeker niet primitief en in sommige opzichten mogelijk zelf veel geavanceerder. Men kwam er ook achter dat bepaalde dieren of ondersoorten die werden getekend in grotten waarvan men dacht dat die pure fanatasie waren, in feite echt bestonden toen
(zie bv. http://horses.nl/algemeen/grottekeninge ... an-gedacht)

Het is interresant te weten dat er grottekeningen zijn gevonden waarop dinosaurissen zijn getekend. Het ligt voor de hand dat deze mensen tekenden wat ze hadden gezien. Vanuit Bijbels oogpunt niet verwonderlijk.

Overigens wordt het idee dat de 'prehistorische mens' in holen leefde tegenwoordig door de wetenschap verworpen. Tegenwoordig wordt gedacht dat deze mensen vooral leefden in open gebieden en slechts bij uitzondering in holen kwamen.

Kaïn bouwde al de eerste stad (zie Gen 4:17), wat je denk ik kunt verstaan als een nederzetting. Maar na de Zondvloed en de taalverwarring in Babel trokken mensen overal heen en door de eeuwen heen zijn er nog vele vele volksverhuizingen geweest. Zoals Jan al zei hierboven verschillen culturen van plaats tot plaats wegens allerlei praktische en historische redenen.

In ieder geval is het duidelijk dat er volgens de Bijbel nooit een 'primitieve' mens is geweest. Ik vermoed zelfs dat Adam in vele opzichten superieur was aan ons en dat de mens sinds die tijd aleen maar is gedegenereert. (vergelijk bijvoorbeeld hoe bij dieren de oerrasssen veel sterker zijn dan latere kruisingen, door het verloren gaan van genetsiche informatie). Een verhoogde ouderdom tegnwoordig komt alleen door een betere medische kennis en betere hygiëne, niet dat de mens fysiek sterker wordt. Integendeel, het aantal gebreken, ziekten en afwijkingen in het DNA neemt aleen maar toe.

Terug naar “Archief”