Werken van het vlees.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Werken van het vlees.

Berichtdoor schaapje » 13 nov 2012 14:08

Galaten 5:13-25

13 Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.

14 Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

15 Maar als u elkaar bijt en verslindt, pas dan op dat u niet door elkaar verteerd wordt.

16 Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen.

17 Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees in; en die staan tegenover elkaar, zodat u niet doet wat u zou willen.

18 Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet.

19 Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid,

20 afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer,

21 jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven.

De vrucht van de Geest

22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

23 Daartegen richt de wet zich niet.

24 Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.

25 Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen.
__________________________________________________________________________________

Maakt een kind van God zich nooit schuldig aan b.v. ruzie, vijandschap, onenigheid?
Zijn deze zonden minder erg dan dronkenschap of moord?

Er zijn er die onder z.g. christelijke vrijheid denken alles maar te mogen zeggen persoonlijk mensen aan te vallen en voor domoren uit te maken hatelijke opmerkingen te maken en daar zonder blikken of blozen maar mee door blijven gaan, onder het mom in weet niet eens wat mijn zonden zijn, want ik ben in de dood met Christus.
Ik wil zeggen tot een ieder die dit leest, dit houdt het Christen zijn niet in, zo is het niet bedoelt.

Ik wil niet beweren dat ik me er nooit schuldig aan maak, maar ik weet diep in mijn hart dat dit heel verkeerd is, vooral als ik lees wat de vrucht van de geest inhoudt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Werken van het vlees.

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2012 10:58

Dank voor je onderwijzing.
Maar ik vrees dat je het niet begrepen hebt, of dat je je afzet omdat het niet past in een bepaald denken wat via opvoeding o.i.d. is meegegeven. De kerk speelt daar ook een rol in, vermoed ik.

Ieder mens maakt zich aan de door jou genoemde eigenschappen schuldig en onlangs werden mijn vragen dom en onnozel gevonden.
Dat raakt me absoluut niet want ik vind het nog dommer om iemands vragen zo te kwalificeren.
Tegen kindertjes zeggen we altijd: "domme vragen bestaan niet". Wie veel vraagt wordt wijs, staat er ergens.

Christenen houden zich niet als dood en zijn zeker niet dood in Christus, volkomen vreemde term, want ik ben juist levend gemaakt in en met Hem.

Het gaat om het begrip 2 naturen en die 2 naturen die in ons wonen conflicteren wel eens met elkaar en daar hebben WIJ last van. God niet.
Dat kan ook niet want de Bijbel leert dat wij volmaakt zijn IN Hem en DOOR Hem.
Als je niet begrijpt wat het nieuwe leven aangestuurd door de Heilige Geest inhoudt dan kun je bepaalde zaken niet plaatsen.
Vrijheid zoals beschreven in Galaten wordt niet sec. genoemd maar er volgt iets achter, vrijheid is geen vrijbrief voor het vlees, maar vrijheid heeft als doel om God te dienen.
Kan ik God dienen als ik fouten maak?
Kan ik God dienen als ik beperkt ben door de wet van Mozes?
Kan ik God dienen als ik ook moet strijden tegen de overheden en de machten in de lucht?
Kan ik God dienen als ik andere goden dien?

Vul maar in. 3 keer "ja" en 1 keer "nee".
De enige grote beperking /handicap/ zonde/ om God te kunnen dienen is als wij Hem niet liefhebben boven onszelf, danwel als wij andere goden dienen, danwel bij twijfel en ongeloof.

Ik ben geen aanhanger van Joseph Prince, maar t.a.v. deze visie ben ik het op grond van de Bijbel volkomen met hem eens.
Ik heb wel eens het idee dat het wettisch denken de mens beperkt om in de vrijheid te staan om God te dienen.
Ze zijn maar bezig met hun zonden en hun geloofszekerheid, wat soms meer neigt naar onzekerheid.
In de hope des eeuwige levens, spreekt niet van zekerheid zoals bedoeld in Rom. 8 vers 38.

In de Bijbel lezen wij niet dat het bedoeling van de Here God is dat wij onze oude natuur gaan
verbeteren of opknappen.

Het Nieuwe Leven met de Heer Jezus Christus is geen renovatie van het oude leven, zelfwerkzaamheid.
"Maar Gij geheel ANDERS Gij heb Christus leren kennen"

De veel gehoorde opmerking “verandering des harten” of “een voortdurende bekering” wordt nergens in de Bijbel gevonden maar zijn uitdrukkingen van theologen welke een bepaalde kerkleer voor staan.

De Bijbel leert ons dat onze “oude natuur met Christus gekruisigd is” en dat wij daarom
“dood” voor de zonde zijn.

Rom. 6:6-7 “dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het
lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven
der zonde zouden zijn; want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde”.

Fil. 3:3 “Want wíj zijn de besnijdenis, die door de Geest Gods Hem dienen, die in
Christus Jezus roemen en niet op vlees vertrouwen”.

Gal. 2:20 “Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik,
maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik
door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij
heeft overgegeven”.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 14 nov 2012 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2012 11:01

Maakt een kind van God zich nooit schuldig aan b.v. ruzie, vijandschap, onenigheid?
Zijn deze zonden minder erg dan dronkenschap of moord?

Ja een kind van God maakt zich schuldig. En dat levert een schuldgevoel op, maar geen schuld in de zin van "in het krijt staan".

Zijn deze zonden minder dan dronkenschap of moord. Vreemde vergelijking want dronkenschap hoort bij het eerste rijtje denk ik.
Maar het antwoord is "Nee!!" Maar de gevolgen zijn veel erger en groter!!! Moord is onomkeerbaar en de andere dingen wel. Elk normaal denkend mens weet dat heel goed!!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 nov 2012 12:00

13 Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; (gebruikt) echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde. 14 Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 15 Indien gij echter elkander bijt en vereet, ziet dan toe, dat gij niet door elkander verslonden wordt.

16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst. 18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet. 19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.

25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden. 26 Wij moeten niet praalziek zijn, elkander tartend, elkander benijdend.
___________________________________________________________________________________

Lees het nog eens rustig door, want als ik jou uitleg begrijp moeten we de vrucht van de Geest maar als een fabeltje beschouwen.

En zeker is het zo dat onze oude natuur gekruisigd is, maar we hebben een nieuwe natuur ontvangen waar we uit mogen leven, al is dit met vallen en opstaan. Dus hoe kan het dan, dat wij nog steeds tekort schieten en vooral in onze "tong" ....omdat wij ons daar niet druk om maken? Of omdat wij daar voor kiezen, want wij weten dat de macht der zonde verbroken is door de overwinning aan het kruis, wij hoeven niet meer te gehoorzamen aan de werken van het vlees.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 nov 2012 12:03

Wilsophie schreef:
Ja een kind van God maakt zich schuldig. En dat levert een schuldgevoel op, maar geen schuld in de zin van "in het krijt staan".

Zijn deze zonden minder dan dronkenschap of moord. Vreemde vergelijking want dronkenschap hoort bij het eerste rijtje denk ik.
Maar het antwoord is "Nee!!" Maar de gevolgen zijn veel erger en groter!!! Moord is onomkeerbaar en de andere dingen wel. Elk normaal denkend mens weet dat heel goed!!

Ik lees niet dat een "rijtje" is, alle werken van het vlees worden in één keer genoemd, De Here Jezus zegt ergens: als je iemand een dwaas noemt zal je vervallen aan de hoogste raad. ( Ik zal moeten zoeken waar het staat, maar ik neem aan dat je het zelf ook wel weet)

Mat.5:22
Laatst gewijzigd door schaapje op 14 nov 2012 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 nov 2012 12:12

Wilsophie schreef:Dank voor je onderwijzing.
Maar ik vrees dat je het niet begrepen hebt, of dat je je afzet omdat het niet past in een bepaald denken wat via opvoeding o.i.d. is meegegeven. De kerk speelt daar ook een rol in, vermoed ik.

Waarom hier een persoonlijke toespeling? Ik citeer de bijbel en ik doe daar niets aan af en niets aan toe!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2012 12:47

Ik stop ermee Schaapje. Heb hier geen zin meer in.
Je citeert in je post niet alleen de Bijbel maar voegt er wat dingen aan toe die geinterpreteerd zijn of geintegreerd vanuit je denken en dat mag. Maar dan mag ik daarop reageren.
Maar ik vind het prima zo.
Er zijn ongetwijfeld anderen die je meer naar de mond praten.
Ik citeer ook de Bijbel maar geef ook wat uitleg, daar is niks mis mee, en dat het soms persoonlijk is, is logisch want geloofsbeleving is persoonlijk.
Ik sta volkomen achter mijn visie die ik volkomen Bijbels verantwoord acht.
Het is niet goed voor mijn geestelijk leven dat ik van dit punt weer een strijd ga maken met alle gevolgen van dien, dat kan niet de bedoeling zijn.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 nov 2012 13:58

Wilsophie schreef:Ik stop ermee Schaapje. Heb hier geen zin meer in.
Je citeert in je post niet alleen de Bijbel maar voegt er wat dingen aan toe die geinterpreteerd zijn of geintegreerd vanuit je denken en dat mag. Maar dan mag ik daarop reageren.
Maar ik vind het prima zo.
Er zijn ongetwijfeld anderen die je meer naar de mond praten.
Ik citeer ook de Bijbel maar geef ook wat uitleg, daar is niks mis mee, en dat het soms persoonlijk is, is logisch want geloofsbeleving is persoonlijk.
Ik sta volkomen achter mijn visie die ik volkomen Bijbels verantwoord acht.
Het is niet goed voor mijn geestelijk leven dat ik van dit punt weer een strijd ga maken met alle gevolgen van dien, dat kan niet de bedoeling zijn.

Dat is dan jammer Wilsophie, maar als jij zegt dat ik er wat aan toevoeg dan moet je dat toch aan tonen, want er staan op meerdere plaatsen in de Bijbel dezelfde boodschap, zoals hier in 2Ptr.1:3

Voorrecht en taak der gelovigen

3 Zijn goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht; 4 door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst. 5 Maar schraagt om deze reden met betoon van alle ijver door uw geloof de deugd, door de deugd de kennis, 6 door de kennis de zelfbeheersing, door de zelfbeheersing de volharding, door de volharding de godsvrucht, 7 door de godsvrucht de broederliefde en door de broederliefde de liefde (jegens allen). 8 Want als deze dingen bij u aanwezig zijn en overvloedig worden, laten zij u niet zonder werk of vrucht voor de kennis van onze Here Jezus Christus. 9 Want bij wie zij niet zijn, die is verblind in zijn bijziendheid, daar hij de reiniging van zijn vroegere zonden heeft vergeten. 10 Beijvert u daarom des te meer, broeders, om uw roeping en verkiezing te bevestigen; want als gij dit doet, zult gij nimmer struikelen. 11 Want zó zal u rijkelijk worden verleend de toegang tot het eeuwige Koninkrijk van onze Here en Heiland, Jezus Christus.

Ik hen niet de indruk dat we tot geloof gekomen zijn en dat is het dan. Ik heb meer de indruk zoals hierboven staat om onze roeping en verkiezing te bevestigen.
Maar inderdaad misschien heeft het toch te maken welke boodschap er op zondag in de kerk gepreekt wordt.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 14 nov 2012 14:12

* verwijderd door moderator wegens geen toegang tot het gesloten forum. Zie de voorwaarden *
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 14 nov 2012 14:47

* verwijderd door moderator wegens geen toegang tot het gesloten forum. Zie de voorwaarden *

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 nov 2012 20:29

schelpje3 schreef:Paulus was geen liefhebber van het vlees, omdat hij zichzelf had leren kennen. Hoe hij tegenover God stond! Bovendien had hij ook nog een doorn in het vlees, wat dat dan ook zijn mag. Als je dag in dag uit wordt "geplaagd" door pijn of ander lastig ongemak, kan het lichaam een last worden.
Paulus heeft een bijzondere weg afgelegd, alvorens hij zover kwam. Ik denk niet dat er iemand op dit forum is, die meegemaakt heeft wat hij heeft meegemaakt en hoe standvastig hij in het geloof bleef staan. Nimmer een verwijt meer gelezen!

Als Paulus het over de werken van het vlees heeft bedoelt hij onze natuurlijke mens, die niet in staat is te beantwoorden aan de geboden van de Here Jezus: hebt God lief en uw naaste als u zelf.

Daarom noemt hij de werken van het natuurlijke in ons hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij toverij, veten en twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen enz.

Dat hij een doorn in zijn vlees had is dat denk ik wel iets lichamelijk.
En ik ben het met je eens als je leest wat Paulus allemaal heeft moeten dragen dan kan ik met diep respect over hem lezen.

En het is niet passend om zo laatdunkend over hem te zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2012 22:17

Het is laagdunkend.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 nov 2012 23:02

Wilsophie schreef:Het is laagdunkend.

:shock: :neeschudden:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 nov 2012 09:37

Oei, je hebt groot gelijk. En dat voor een vrouw van een leraar Nederlands. :oops: :oops:
Een mens is nooit te oud...maar ik moet wel opschieten.
Bedankt!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 nov 2012 13:39

Vanochtend las ik ergens op dit forum een stukje post van iemand die zei: "Ik bemerk zo weinig van gelovigen dat ze weten wat het nieuwe leven in Christus is en dat de Heilige Geest in de gelovigen woont.
En vervolgens hoorde ik op de radio dat er een cursus was ergens om karaktereigenschappen zo te veranderen dat ze worden gelijk het karakter van Jezus als mens op aarde.
Zachtmoedig en nederig van hart.

Toch vrees ik dat hoe goedbedoeld deze cursussen zijn o.l.v. iemand die er eerst een boek over geschreven heeft uiteraard ( kassa!) men het niet heeft over de nieuwe mens in Christus, maar de oude mens met dna in zijn karakter en eigenschappen die alles te maken hebben met de mens uit de aarde dus aards.
Echter de gelovigen is de nieuwe natuur deelachtig geworden en die is uit God geboren en wat uit God geboren is kàn niet zondigen.
Ik vrees danook dat zo een cursus het oppoetsen van de oude mens is, maar ik kan het mis hebben.
En ook ongelovigen kunnen een zeer nobel karakter hebben ik ken ze ( gelukkig) maar zijn stokongelovig maar heel prettig om mee om te gaan, soms veel prettiger dan met menige christen.
Daarom ben ik altijd heel voorzichtig om iets te kwalificeren als vruchten/werken van het vlees of vruchten van de Geest.

Terug naar “Archief”