Vergeef mij als deze vraag wat verwarrend is. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat mijn vraag nu eigenlijk is.
Het zit zo: ons geweten is door God gegeven. We hebben kennis van goed en van kwaad. Maar... in de omgang met mensen om mij heen merk ik dat er verschillen zijn in wat je geweten zegt. Ik ben zelf een sociaal persoon. Ik denk veel over anderen en over wat anderen denken (van mij, van wat ik doe). Ik ben daarin soms ook wat onzeker. Doordat ik sociaal ben, heb ik een sterk sociaal geweten. Mijn vriend heeft dat veel minder. Ik dacht eerst eigenlijk: Hij wil het gewoon niet zien... Logisch toch dat je dit of dat moet doen! Het gaat dan vooral om zelfverloochening of voor mijn idee de ander tegemoet komen. Hij ziet dat heel anders, kijkt er veel meer nuchter naar.
Mijn vraag (volgens mij): is je sociale geweten iets wat minder met God te maken heeft? Hm... nog niet heel duidelijk. Ik wacht even af of jullie er al wat wijs uit kunnen worden, anders probeer ik het te herformuleren. En als dit al eerder op het forum is geweest, dan hoor ik het graag!