In gesprek met andersdenkenden..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

annelove2
Verkenner
Verkenner

In gesprek met andersdenkenden..

Berichtdoor annelove2 » 12 sep 2012 23:46

Beste medestrijders....ja zo voelt het soms..
In mijn dagelijks leven kom ik nogal eens in aanraking met andersdenkenden.
Als het goed is vloeit je leven voort uit je geloof...en omdat het soms lijnrecht ingaat tegen de huidige normaliteit, leverd dit vaak boeiende, interresante discussies op.
Nu moet ik zeggen dat ik het erg lastig vind om in liefde over te brengen waar ik voor sta.
Even kort door de bocht...
Collega; dus als jij denkt dat er een hemel en een hel is en je alleen in de hemel komt als je in God geloofd, wil je beweren dat wij allemaal in de hel komen? ...

Ja, dat denk ik. Collega soort van beledigd? ze geloofd dat nog wel, dat als er een hel zou zijn die vreselijk is...
Het is gelijk een stagnatie in het gesprek en ik kan me voorstellen dat voor de ander overkomt al hebbe ik geen respect...

Wat ik jullie eigenlijk wil vragen; Hebben jullie tips, of voorbeelden om een goed duidelijk gesprek met iemand te voeren die anders denkt over ons geloof? ik merk dat ik abracadabra spreek als ik het over de inhoud van het geloof praat..Wat ik het belangrijkste vind is dat ik vanuit liefde naar de ander kan spreken en niet prekerig over wil komen....

bedankt!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: In gesprek met andersdenkenden..

Berichtdoor Janvanverweg » 13 sep 2012 05:19

annelove2 schreef:Collega; dus als jij denkt dat er een hemel en een hel is en je alleen in de hemel komt als je in God geloofd, wil je beweren dat wij allemaal in de hel komen? ...

op zo'n reactie is het moeilijk reageren. een luchtig 'je zet de boel wel meteen op scherp he, hoe zou je willen dat ik reageer?' kan misschien helpen. of, indien mogelijk, God is goed, kan God zich vereenzelvigen met mensen die slecht (Zondig) zijn en toch heilig blijven?'of 'hoelang zou de nieuwe aarde volmaakt blijven als dezelfde mensen die deze aarde bewonen er op zouden leven? de hel is niet de plek voor ongelovigen maar voor zondaren. dwz je gaat erheen vanwege je zonden. nu is het wel zo dat God je zonden vergeeft als je gelooft dat Jezus ook voor jou gestorven is.'

maar genoeg over het voorbeeld.
wat belangrijker is, is dat je een gerespecteerde gesprekspartner bent of wordt. iemand waarnaar geluisterd wordt. anders blijven de vooroordeen zwaarder wegen.
een goede manier is om het zaad van het evangelie te verpakken in de vrucht van de Heilige Geest. laat zien dat je een veranderd mens bent. geen schone schijn en gemaakte vroomheid maar laat zien wie je bent in alle transparantheid. zorg ervoor dat je geen genetisch gemanpuleerd fruit bent, veel vruchtvlees maar zonder levenbrengend zaad!
een goed leven zonder het evangelie uit te leggen is niet meer dan 'een goed leven'. mensen zullen daar respect voor hebben, maar als ze Jezu niet kennen zllen ze er niet dichter door bij Jezus komen!

misschien weet je van jezelf dat er zaken zijn die verhinderen dat je gerespecteerd wordt dor anderen. tja, tijd om die zaken bij het kruis los te laten :)
als je om de ongelovigen geeft (ik hoop dat eenieder dat doet) dan moeten we vaak onze eigen voorkeuren loslaten om in uiterlijkheden en woordkeuze door hen geaccepteerd te worden. het zou triest zijn dat we door onze afwijkende kleding (of taalgebruik) een barriere opwerpen zodat de ongelovige verhinderd wordt het evangelie te horen.

bedenk ook dat het evangelie veel breder is dan 'naar de hemel gaan'. God belooft ook kracht en nabijheid in het leven nu, zelf als we in de ellende zitten, dan is die ellende dragelijk vanwege God!
God is niet alleen onze redder, maar ook onze trooster, onze Vadr, onze heelmeester, onze toevlucht, onze vriend etc etc. al deze eigenschappen van God zijn deel van het evangelie.
als je iets van God wil delen aan ongelovigen, bid dan eerst welk aspect van het evangelie het best aansluit bij de ander. (b.v eenzaamheid --> Jezus is onze vriend) vandaaruit kan dan verder gebouwd worden aan bekent maken van de adere aspecten van God.

gebruik verhalen ipv van kleine preekjes :) verhalen blijven beter hangen en communiceren erg goed. Jezus gebruikte ook heel veel verhalen en van een preek worden de voorbeelden het meets onthouden!
Je kan aan toepasselijke bijbelse verhalen denken of aan gebeurtenissen uit je eigen leven die relevant zijn en iets van God laten zien.
verhalen zijn niet direct (je moet) maar omdat ze als spiegels werken zijn ze wel confronterend (denk b.v. aan de profeet die David een vehaaltje vertelde :))
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 13 sep 2012 20:48

beste annelove,

Elk mens is op dezelfde manier gemaakt door God met de bedoeling om naar de scheppingsorde van Hem ook te functioneren. Ook al zijn mensen compleet van God afgedwaald, toch reageert hij/ zij op de onderwerpen die gaan over de relatie van God met een mens. Waarom? Eenvoudig omdat een mens gemaakt is om relatie met God te hebben.

Een relatie hebben met God gaat van Zijn Vaderhart (door Jezus) tot jou hart. Maar ook van het ene mens naar de ander mens is de weg om met elkaar te verbinden, van hart tot hart.
Hartstaal is dus cruciaal om iemand te bereiken.

B.v
- "Ga ja als je dood bent naar de hemel of de hel?"
- "God heeft jou lief, wat vind je daarvan? "

Een mens is altijd geneigd om na te denken als het gaat om of over liefde, echter een probleem is dat als het gaat over Gods liefde, er vaak een zondige lifestyle in de weg staat, waardoor het evangelie moeilijk toegang krijgt tot een mensenhart.

Direct bidden en God vragen om hier dwars door heen te breken is een serieuze zaak en kan uitkomst bieden. Echter, het kan ook zijn dit niet gelijk gebeurd. Gods "nu" is misschien wel een heel ander moment, dan jou "nu" en dan kan tal van oorzaken hebben. Gelukkig is dat Zijn deel

Zaai daarom de liefde van God en praat tot iemands hart!
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 14 sep 2012 09:23

Heel simpel:
De duivel wil iedereen in de hel. God wil iedereen in de hemel. Hij wil iedereen redden. Dat is de hele boodschap van het evangelie
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 18 sep 2012 04:46

Toon in ieder geval interesse. Je hoeft niet gelijk een antwoord op de vraag te geven, je kunt er ook over in gesprek gaan. Hoe zie jij de hel, hoe zie jij de hemel? Later kun je het dan samenvatten waarna je aangeeft hoe het volgens jou zit. Dat komt al veel minder polair over dan door de vraag gelijk met ja of nee te beantwoorden.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Terug naar “Archief”