Geen flauw idee

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Geen flauw idee

Berichtdoor boer » 09 sep 2012 08:41

Geweldig stukje in het Parool.
Geen flauw idee wat barosso doet, maar hij zal wel aardig verdienen...

Ook zo nieuwsgierig wie straks minister-president wordt? Wordt het Rutte, wordt het die altijd eerlijke verhalen vertellende, sociale, intelligente, hardwerkende, altijd eerlijke verhalen vertellende (had ik dat al gezegd?) en eerlijk delende sterke schouder die de zwaarste lasten dragen moetende, vlotte Sybrand Buma of wordt het een ander?

Zal ik u eens wat onthullen?

We hebben al een president. Ons aller president is een Portugees en hij heet Barosso.

In Amerika kiezen ze tussen Romney of Obama, maar wij mogen niets kiezen. Want heeft u Barosso gekozen? Wie hem gekozen heeft, mag Joost weten. Ons aller president Barosso heeft nog nooit een tv-debat gevoerd, en wat hij de hele dag doet - geen flauw idee. Ik hoor er niets over, ik lees er niets over, ik word daar niet over geïnformeerd. Hij zal wel aardig verdienen, denk ik, als baas van Europa. Hij is - dat weet ik wel - voor meer integratie in ons Europa.

Dat zou ik zijn als ik hem was.

Spreekt mijn president Barosso Nederlands? Nou, hij spreekt minder Nederlands dan de in Gent geboren Karel V (1500-1558) die destijds minister-president, zeg maar keizer, van het grootste Europese rijk sinds Karel de Grote was, en die, naar verluidt, zei: 'Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen de mannen en Duits tegen mijn paard.'

O ja, kiezen ze in Amerika één president, wij kiezen niets, maar hebben in Europa eigenlijk twee presidenten.

Ja ... Twee! Die tweede is een Belg. Die heet Van Rompuy. Hij is ook door niemand gekozen. En weet u wat hij doet: hij schrijft gedichten, haiku's.

De integratie
rapporten die ik
steeds schrijf
stop ik in een la.

Want ja, Van Rompuy schrijft voorstellen voor ... een verdere integratie van Europa.

Brugklassers, mijn vraag aan jullie is: wat is er mis met Europa?

Tot slot: ik moet nog even spreken over het geld.

Het armste land in Europa, Bulgarije, heeft net laten weten dat het de euro niet wenst. Dat vinden ze te riskant! President Borisov zei: 'Je weet niet waar je instapt en wat over een paar jaar de nieuwe spelregels zijn.'

Zij houden liever hun eigen munt.

De lev. Dat is lef!

Wij hebben onze lef al tijden verloren.

Faramir

Re: Geen flauw idee

Berichtdoor Faramir » 09 sep 2012 09:54

Gelukkig hebben we anno 2012 Wikipedia die het een en ander voor Boer wat kan verhelderen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/José_Manuel_Barroso

Voorzitter Europese Commissie

Durão Barroso werd op 29 juni 2004 voorgedragen als nieuwe voorzitter van Europese Commissie. Zijn kandidatuur werd op 20 juli 2004 door het Europees Parlement goedgekeurd. Op 12 augustus maakte Durão Barroso de leden van 'zijn' commissie bekend. Die konden evenwel niet allemaal op evenveel instemming van het Europees Parlement rekenen. Met name op de conservatieve Italiaanse kandidaat Rocco Buttiglione was veel kritiek, vooral vanwege zijn opvattingen over homo's en vrouwen. Toen het erop leek dat een meerderheid van het Parlement daarom tegen de Commissie zou stemmen, besloot Barroso op 27 oktober 2004 aan het Parlement uitstel te vragen voor het aantreden van zijn Commissie.

Op 4 november 2004 presenteerde Barroso daarop een nieuw voorstel voor de samenstelling van de Commissie. Rocco Buttiglione, die de post Justitie, Vrijheid & Veiligheid zou gaan beheren, werd vervangen door de voormalige Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken Franco Frattini. De Letse kandiaat Ingride Udre, werd teruggetrokken voor de post van Belasting- en Douaneunie. Op die plek werd de Hongaarse kandidaat László Kovács benoemd. Kovács zou aanvankelijk de portefeuille Energie krijgen, maar wekte bij het Europees Parlement niet de indruk daar veel van af te weten. Die laatste portefeuille zou nu beheerd gaan worden door de nieuwe Letse kandidaat: Andris Piebalgs.
In deze nieuwe samenstelling werd de nieuwe Commissie wel aanvaard door het Parlement. Sinds 22 november 2004 is Barroso voorzitter van de Europese Commissie.

Op 8 juni 2005 verwierp het Europees Parlement een voorwaardelijke motie van wantrouwen tegen Barroso, die door Eurosceptische parlementsleden was ingediend vanwege een vakantie die Barroso aan boord van een jacht van een Griekse scheepsmagnaat had gevierd. De uitslag van de stemming was 589 tegen, 35 voor, 35 onthoudingen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorzitter ... _Commissie

Voorzitter van de Europese Commissie

De voorzitter van de Europese Commissie is een van de invloedrijkste functies in de Europese Unie, ingevoerd in 1957. Als voorzitter van de uitvoerende macht van de Unie is hij verantwoordelijk voor het verdelen van de portefeuilles van de overige leden van de Commissie en kan deze ook herverdelen als daar een noodzaak toe bestaat. Hij bepaalt de politieke agenda van de Commissie en welke wetsvoorstellen zij produceert (de Commissie is de enige instelling van de Europese Unie die Europese wetten kan voorstellen).

De voorzitter van de Europese Commissie wordt, op voordracht van de Europese Raad, door het Europees Parlement gekozen[1] voor een termijn van vijf jaar. Na zijn verkiezing is hij verantwoording schuldig aan het Europees Parlement, dat een oordeel over zijn beleid kan vormen.

De huidige voorzitter van de Europese Commissie is José Manuel Barroso. Hij is in oktober 2004 benoemd als de elfde voorzitter, en is in 2009 herbenoemd voor nog 5 jaar. Hij is lid van de Europese Volkspartij en de voormalig minister-president van Portugal.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_Van_Rompuy

Voorzitter van de Europese Raad

Begin november 2009 werd Van Rompuy steeds nadrukkelijker genoemd als mogelijke eerste "Voorzitter van de Europese Raad". Zelf liet hij weten geen kandidaat te zijn en de functie enkel te ambiëren als hij er bij algemene consensus voor gevraagd werd. De Belgische premier wilde niet de indruk wekken dat hij opzettelijk het Belgische politieke toneel wou verlaten.

De Financial Times typeerde de premier als een asceet, gematigd conservatief, een gerespecteerd bemiddelaar en een eerder traditionele Atlantist met weinig ervaring in de buitenlandse politiek. Het blad stelt ook vast dat hij het premierschap na krachtig aandringen met tegenzin aanvaardde. Nochtans, geeft de krant mee, zijn ervaring met arrangeren van akkoorden in een verdeeld land als België blijkt een pluspunt voor de nieuwe functie van President van de Europese Unie. The Guardian plaatste de premier ook als grootste kanshebber wegens zijn sober en degelijk imago met een low profile op het Europese toneel.

Op 17 november schreef de Amerikaanse krant The Wall Street Journal dat premier Van Rompuy bekendstaat als een meester in het onderhandelen die vergaderingen kan leiden in verschillende talen. Het blad verwijst ook naar het moeilijk te besturen België. Het stelt dat Van Rompuy is er in geslaagd om een land met zes parlementen en een bureaucratie met in totaal meer dan vijftig ministers bij elkaar te houden. Als je weet hoe je België moet regeren, kun je zeker de EU leiden. Als pluspunt haalde men ook aan dat de premier de belangrijkste Europese talen machtig is. Dat komt hem goed uit bij informele contacten met regeringsleiders.

Op 19 november werd bekend dat hij de eerste voorzitter van de Europese Raad zou worden, en hij bekleedt sinds 1 januari 2010 effectief deze functie. Bij zijn ambtsaanvaarding zei hij: "Ik aanvaard mijn aanstelling tot permanent voorzitter die ik als een eerbetoon beschouw aan België, dat zich als stichtende lidstaat onophoudelijk heeft ingezet voor de opbouw van Europa. Ik was geen kandidaat voor deze functie, maar ik neem ze met veel enthousiasme aan. Het profiel van de Europese president is duidelijk: dialoog, eenheid en actie staan centraal. Ik wil de nadruk leggen op de verscheidenheid die de Unie kenmerkt, waardoor onderhandelingen waarbij iemand verliest geen goede beslissing zijn. Het imago van de vergadering van staatshoofden en regeringsleiders wordt opgebouwd door de behaalde resultaten. Daarbij pleit ik in navolging van de "rustige vastheid" voor de stapsgewijze benadering: step by step, maar zonder too little too late."

Op 1 maart 2012 werd Van Rompuy door de 27 staats- en regeringsleiders voor een tweede mandaat benoemd als voorzitter van de Europese Raad. Hij zal deze functie tot november 2014 bekleden. Na deze termijn is hij niet meer herkiesbaar. Herman Van Rompuy is voor dezelfde ambtstermijn tevens aangeduid als de eerste voorzitter van de Eurotop. De bijeenkomsten van de Eurotop worden ten minste twee keer per jaar gehouden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorzitter ... opese_Raad

Voorzitter van de Europese Raad

De voorzitter van de Europese Raad (vaak foutief de president van de Europese Unie genoemd) wordt volgens het Verdrag van Lissabon door de Europese Raad met gekwalificeerde meerderheid van stemmen voor een periode van tweeënhalf jaar gekozen. De voorzitter is eenmaal herkiesbaar. Indien de voorzitter verhinderd is of op ernstige wijze tekortschiet, kan de Europese Raad volgens dezelfde procedure zijn mandaat beëindigen.
De huidige voorzitter is Herman Van Rompuy, die op 1 december 2009 aan zijn termijn begon. Hij werd op 19 november 2009 gekozen op een Europese top. Vanaf 1 januari 2010 zit hij effectief de Raadszittingen voor. Op 1 maart 2012 werd hij herverkozen voor een verderzetting van zijn mandaat tot november 2014.
Voordat het Verdrag van Lissabon van kracht was, was de voorzitter van de Europese Raad de regeringsleider van het land dat voorzitter van de Raad van de Europese Unie was. Er was dus elk halfjaar een andere voorzitter. De laatste voorzitter voor het Verdrag van Lissabon was de Zweedse premier Fredrik Reinfeldt, omdat zijn land de Raad van de Europese Unie voorzat in de periode juli-december 2009.

Taken van de voorzitter

De voorzitter van de Europese Raad:
leidt en stimuleert de werkzaamheden van de Europese Raad;
zorgt, in samenwerking met de voorzitter van de Europese Commissie en op basis van de werkzaamheden van de Raad Algemene Zaken, voor de voorbereiding en de continuïteit van de werkzaamheden van de Europese Raad;
bevordert de samenhang en de consensus binnen de Europese Raad;
legt na afloop van iedere bijeenkomst van de Europese Raad een verslag voor aan het Europees Parlement.
De voorzitter van de Europese Raad zorgt op zijn niveau en in zijn hoedanigheid voor de externe vertegenwoordiging van de Unie in aangelegenheden die onder het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid vallen, onverminderd de aan de hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid toegedeelde bevoegdheden.
De voorzitter van de Europese Raad kan geen nationaal mandaat uitoefenen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 sep 2012 10:48

Gelukkig is er ook nog eenWIkipedia in het engels, altijd wat uitgebreider en wat completer.
Let vooral op de laatste alinea , wat deze ex (?)communist nog zijn kritiek geeft op het begrip democratie:

Controversies
In 2005 Die Welt reported that Barroso had spent a week on the yacht of the Greek shipping billionaire Spiro Latsis. It emerged soon afterwards that this had occurred only a month before the Commission approved 10 million euros of Greek state aid for Latsis's shipping company – though the state aid decision had been taken by the previous European Commission before Barroso took up his post.[13] In response to this revelation, Nigel Farage MEP of the UK Independence Party persuaded around 75 MEPs from across the political spectrum to back a motion of no confidence in Barroso, so as to compel him to appear before the European Parliament to be questioned on the matter.[14] The motion was tabled on 12 May 2005, and Barroso appeared before Parliament as required at a debate on 26 May 2005.[15] The motion itself was heavily defeated.

In response to criticism for his choice of a less fuel efficient Volkswagen Touareg, amid EU legislation of targets drastically to reduce car CO2 emissions, Barroso dismissed this as "overzealous moralism".[16]

In April 2008, amid sharp food price rises and mounting food vs fuel concerns, Barroso insisted that biofuel use was "not significant" in pushing up food prices.[17] The following month, he announced a study that would look into the issue.[18] The backdoor approval of the GE potato, by President Barroso, has met a wave of strong opposition from EU member-states. The governments of Greece, Austria, Luxembourg, Italy, Hungary and France have all publicly announced that they will not allow the GE potato to be grown in their countries.

Barroso does not believe democracy is a positive force: "Governments are not always right. If governments were always right we would not have the situation that we have today. Decisions taken by the most democratic institutions in the world are very often wrong."

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 sep 2012 10:55

Wat is er zo schokkend aan de laatste alinea?

Ik neem aan dat het ook bij jou een algemeen feit is dat democratie niet de beste regeringsvorm is maar dat we tot op heden geen betere vorm gevonden hebben. Democratie is slechts de zoveelste tussenvorm op zoek naar de beste manier van besturen.

Maar goed, ik neem aan dat et nu duidelijk voor je is dat beide heren wel degelijk gekozen zijn en een procedure hebben doorlopen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 sep 2012 11:40

Dat is nu precies het probleem, jij en ik hebben helemaal nooit kans gehad te kiezen voor Rompuy, Barosso c.s.
Het zijn procedures a la Balkenende die een referendum NEE omzet in een parlementair JA.

De prestige-politici zien de bui natuurlijk wel degelijk hangen:
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Europ ... ulisme.htm

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 sep 2012 11:55

boer schreef:Dat is nu precies het probleem, jij en ik hebben helemaal nooit kans gehad te kiezen voor Rompuy, Barosso c.s.

Ik heb ook nooit kunnen kiezen voor koningin Beatrix, toch functioneert ze prima. Het Nederlandse volk heeft ook nog nooit haar staatssecretarissen, ministers en minster-president kunnen kiezen. In de parochie of gemeente heb je ook geen keuzerecht op de nieuwe priester of dominee. Als ouder kan je ook niet kiezen wie de leerkracht voor je kind wordt.
Je doet alsof het direct kiezen van leiders of hoog aangestelde functionarissen een zeer gebruikelijk fenomeen is maar dat is het zeer zeker niet.
Het zijn procedures a la Balkenende die een referendum NEE omzet in een parlementair JA.

Het was geen bindend referendum, dat ten eerste. En ten tweede heeft 'ons' nee bijgedragen tot aanpassingen in het verdrag.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 sep 2012 20:14

Beatrix leest eens per jaar een voorgekauwde kersttoespraak voor en is ceremonieel, maar net als dominees en priesters heeft ze niets te vertellen.
Wat een vergelijkingen.
Dat is met Barosso etc wel anders, zoals blijkt uit de engelse Wiki.
Bovendien rijden ze nogal een scheve schaats.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 sep 2012 20:29

boer schreef:Beatrix leest eens per jaar een voorgekauwde kersttoespraak voor en is ceremonieel, maar net als dominees en priesters heeft ze niets te vertellen.
Wat een vergelijkingen.

Als jij denkt dat de invloed van de koningin in de Nederlandse politiek zich beperkt tot puur een ceremoniële rol dan denk ik dat je er niet helemaal goed zicht op hebt. En ook de invloed van een dominee en priester op een geloofsgemeenschap zijn behoorlijk groot.
Dat is met Barosso etc wel anders, zoals blijkt uit de engelse Wiki.
Bovendien rijden ze nogal een scheve schaats.

Bij de ministers, staatssecretarissen en minister-president is dat ook wel anders. Maar die vergeet je voor het gemak maar even.

Terug naar “Archief”