mw schreef:@Bertiel: verkrachting van Ganymedes
Ik liep al te denken aan welke mythologische verhalen ik ken waarin een vogel een baby ontvoert, maar het schoot me niet te binnen.
Even snel op wiki gekeken: De figuur van Ganymedes met de adelaar is vaak afgebeeld in de kunst, speciaal in de renaissance en de barok. Het verhaal werd allegorisch uitgelegd en zou staan voor
het verlangen van de menselijke ziel naar de vereniging met God, waarbij Ganymedes voor de menselijke ziel stond en Zeus voor God. Deze allegorische uitleg moet echter dikwijls slechts een voorwendsel zijn geweest om een pikante homoseksuele scène af te beelden.
Het 'probleem' is dat je het verhaal moet kennen om deze betekenis te kunnen begrijpen. Ken je het verhaal niet, dan is het 'gewoon' een schilderij dat je mooi vind of niet. En jammer genoeg ontbreekt het bij heel veel mensen (inclusief mezelf, deels, al meen ik nog wel wat te weten van mythologie) aan de achtergrondkennis om kunst en cultuur te begrijpen.
Wat die Mondriaans betreft, daar zit toch echt meer achter dan je zou vermoeden. Als je met de pc een schilderij zou 'aanpassen' door bepaalde blokken te verplaatsen, dan merk je al gauw dat het schilderij niet meer 'klopt'.
Maar goed, in bredere zin zie ik kunst en cultuur niet slechts als iets wat nut heeft of wat je 'mooi' vindt. (dit is mooi, dus kunst, dit is niet mooi, dus geen kunst). Nee, door kunst probeert de kunstenaar iets uit te drukken waarvoor geen woorden zijn, iets diep-menselijks of iets dat tekenend is voor de tijd en cultuur waar we in leven. Het is een afspiegeling van de volksaard en de tijdsperiode, zowel positief als negatief.
Ik denk dat het vooral dat negatieve aspect is wat veel mensen niet begrijpen, maar wat voor mij net zo belangrijk is als het positieve.