Jezus zegt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MarcMichel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Jezus zegt

Berichtdoor MarcMichel » 07 apr 2012 10:14

Als je niet verandert en net zo wordt als de kinderen, zul je nooit in het Koninkrijk van de hemelen komen. Mattheüs 18:3

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Jezus zegt

Berichtdoor schaapje » 07 apr 2012 10:27

Als je niet verandert en net zo wordt als de kinderen, zul je nooit in het Koninkrijk van de hemelen komen. Mattheüs 18:3

Dat staat in de nieuwe vertaling, maar daar heb ik moeite mee, want wij kunnen onszelf niet veranderen.

In de oudere vertaling staat Als gij u niet bekeert en wordt als de kinderen.....
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 11:50

In de Statenvertaling staat hetzelfde: "Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenzins ingaan.
De Nieuwe Vertaling gebruikt het woord "bekeert":
In het Engels staat "converted" en dat is precies wat ik elders bedoel met de volgorde Schaapje.
Wij kunnen onszelf niet veranderen, maar wij kunnen wel ons omkeren, het veranderen is een actie van de mens en daarop volgt de grote verandering namelijk "Wedergeboorte" en dat kunnen we niet zelf.
Daarom is de mens aan zet om zich te veranderen in de zin wat Paulus later noemt, "verander uw denken"
Er staat geen "change" maar "converted" en weet je wat een converter doet?
Dan weet je wat het betekent en begrijp je hopelijk de volgorde. :)

Maar als je zegt dat je jezelf kan wedergeboren doen worden op grond van geloof kom je nu in de knoei.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 apr 2012 13:32

Je moet wel de context van dit Bijbelgedeelte zien!
Zie wat er boven staat:

De grootste in het Hemelrijk
Te dierzelfder ure kwamen de discipelen tot Jezus, zeggende: Wie is toch de meeste in het Koninkrijk der hemelen?
En Jezus een kindeken tot Zich geroepen hebbende, stelde dat in het midden van hen;
En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.
Zo wie dan zichzelven zal vernederen, gelijk dit kindeken, deze is de meeste in het Koninkrijk der hemelen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 14:06

schelpje3 schreef:Je moet wel de context van dit Bijbelgedeelte zien!
Zie wat er boven staat:

De grootste in het Hemelrijk
Te dierzelfder ure kwamen de discipelen tot Jezus, zeggende: Wie is toch de meeste in het Koninkrijk der hemelen?
En Jezus een kindeken tot Zich geroepen hebbende, stelde dat in het midden van hen;
En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.
Zo wie dan zichzelven zal vernederen, gelijk dit kindeken, deze is de meeste in het Koninkrijk der hemelen.

Het opschrift is nooit geinspireerd, dat hebben de vertalers erbij gezet en ik had het opschrift zeker gelezen, en de context ook maar wat wil je nu zeggen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 apr 2012 14:16

Dat heel gemakkelijk 1 zinnetje volledig uit zijn context wordt gerukt. Daar zijn de j.g. altijd ook erg goed in.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 14:18

schelpje3 schreef:Dat heel gemakkelijk 1 zinnetje volledig uit zijn context wordt gerukt. Daar zijn de j.g. altijd ook erg goed in.

Je citeert dezefde teksten maar blijkbaar lees ik volgens jou niet goed, maar wat haal ik dan uit de context?
Ik begrijp je echt niet Schelpje.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 14:20

MarcMichel schreef:Als je niet verandert en net zo wordt als de kinderen, zul je nooit in het Koninkrijk van de hemelen komen. Mattheüs 18:3

Dit is één zinnetje en wat wil men ermee zeggen.
Dan volgt de reactie die zegt dat de oude vertaling dit niet zo zegt, dus ik zoek dat op en dan zie ik dat dit de juiste vertaling is.
Dan zoek ik het woord in de Engelse Bijbel en kom tot de conclusie dat het een verandering van denken is en dan ben ik Jeh.getuige?
:-&

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 apr 2012 14:25

Wilsophie schreef:
Je citeert dezefde teksten maar blijkbaar lees ik volgens jou niet goed, maar wat haal ik dan uit de context?
Ik begrijp je echt niet Schelpje.

Het was deze keer niet aan jou persoonlijk gericht! Ik zei dit in het algemeen, voornamelijk ook tegen opener van het topic :D

P.S. mag ik vragen waarom jij een nieuw onderschrift hebt en dan nog wel van een r.k. cabaretier?
Lijkt mij niet echt gepast hier. :?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 14:38

schelpje3 schreef:Dat heel gemakkelijk 1 zinnetje volledig uit zijn context wordt gerukt. Daar zijn de j.g. altijd ook erg goed in.

Dit is gericht aan de topic-opener, maar kun je dat dan voortaan erbij zetten, want je was met mij in gesprek. Dan wordt het wat duidelijker.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 apr 2012 16:10

Wilsophie schreef:
Dit is gericht aan de topic-opener, maar kun je dat dan voortaan erbij zetten, want je was met mij in gesprek. Dan wordt het wat duidelijker.

Nee, jij voelt je kennelijk altijd aangesproken. Er doen nog meer forummers mee.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 17:12

Ik denk dat je me verkeerd begrepen heb, met het woordje "opschrift", ik bedoelde daar niet het topic opschrift mee.
Ik voel me inderdaad snel verantwoordelijk, ik zal niet zo snel meer reageren.
Fijne Paasdagen en goeie tijd in Rome.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 apr 2012 19:35

schelpje3 schreef:
P.S. mag ik vragen waarom jij een nieuw onderschrift hebt en dan nog wel van een r.k. cabaretier?
Lijkt mij niet echt gepast hier. :?

nou ja!

maakt dat nou uit ( herman finkers is wel één van de betere cabaretiers hoor!! )

zijn zat mensen met een zelfverzonnen onderschrift of nog erger , van een atheïst....

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 19:41

Ik had eerst dat tegeltje bedacht van Toon Hermans, :oops: weet je wel over die vriend die voor je vecht en met je grient,,, maar was die Toontje ook niet katholiek? Want rooms mag je niet zeggen, dat ervaren de katholieken als een scheldwoord.

Als ik dit typ, kijk ik tegen het opschrift van dit topic en denk steeds aan dat kerstliedje: "Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht".

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 apr 2012 19:54

ja toon was geloof ik ook een rooms-katholiek.

volgens mij is rooms geen scheldwoord hoor. ( nouja, waarschijnlijk wel voor de grieks katholieken en de russisch katholieken )

Terug naar “Archief”