Geloof, ouders en uiterlijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Esther01
Verkenner
Verkenner

Geloof, ouders en uiterlijk

Berichtdoor Esther01 » 11 feb 2012 20:52

Ik zit een beetje in de knel met de geloofsovertuiging van mijn ouders en hoe ik zelf denk..
Zelf ben ik het niet eens met de kerk waarin ik ben opgevoed... zolang ik thuis woon zou ik mee moeten gaan en naar de chatechisatie...Dit vind ik vrij lastig, daarnaast heb ik veel gezeur met de uiterlijke zaken onder andere in combinatie met mijn werk. hierheen draag ik regelmatig een broek en dit wilt ik in mijn vrije tijd ook graag. Daarin kunnen we elkaar totaal niet in vinden. Ik heb ze er ook op gewezen dat er niet in de Bijbel staat dat een vrouw geen broek aan mag, alleen dat er staat dat een vrouw geen mannenkleed mag dragen een damesbroek is geen mannenkleed. Daarnaast droeg men in de bijbel rokken en jurken ook onder de mannen.

Hebben jullie misschien Tips om hier mee om te gaan.. zodat ik mijn ouders niet hoeft te kwetsen en toch ook meer mijn eigen ding zou kunnen gaan doen..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Geloof, ouders en uiterlijk

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 22:01

Lastig... zolang je thuis woont, is het doorgaans gebruikelijk je aan de door je ouders gestelde regels te houden. Je kunt deze regels ter sprake brengen, maar meestal zijn het de ouders die uiteindelijk bepalen wat er in hun huis gedragen wordt.

Je zou kunnen overwegen op jezelf te gaan wonen. Je kunt dan in je eigen woning je eigen regels hanteren. Het verdient wel aanbeveling om, als je bij je ouders op bezoek gaat, gewoon die rok weer aan te doen - een goede relatie met (schoon)ouders is heel veel waard.

Via de vragenrubriek van Refoweb kun je je vraag ook aan een predikant stellen. Misschien dat die je verder kan helpen.

Succes en veel wijsheid gewenst in deze situatie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2012 22:07

Esther01 schreef:Ik zit een beetje in de knel met de geloofsovertuiging van mijn ouders en hoe ik zelf denk..
Zelf ben ik het niet eens met de kerk waarin ik ben opgevoed... zolang ik thuis woon zou ik mee moeten gaan en naar de chatechisatie...Dit vind ik vrij lastig, daarnaast heb ik veel gezeur met de uiterlijke zaken onder andere in combinatie met mijn werk. hierheen draag ik regelmatig een broek en dit wilt ik in mijn vrije tijd ook graag. Daarin kunnen we elkaar totaal niet in vinden. Ik heb ze er ook op gewezen dat er niet in de Bijbel staat dat een vrouw geen broek aan mag, alleen dat er staat dat een vrouw geen mannenkleed mag dragen een damesbroek is geen mannenkleed. Daarnaast droeg men in de bijbel rokken en jurken ook onder de mannen.

Hebben jullie misschien Tips om hier mee om te gaan.. zodat ik mijn ouders niet hoeft te kwetsen en toch ook meer mijn eigen ding zou kunnen gaan doen..

Hoi Esther, als puber worstelde ik ook met deze dingen. Ik mocht vrij weinig, mijn ouders waren vrij wettisch. ik was toen vaak opstandig en boos. Ik heb hun regels niet allemaal overgenomen, maar me er wel zo veel mogelijk aan gehouden, zelfs toen ik getrouwd was! Ik bedoel, ik draag soms een lange broek, maar ik trok hem nooit aan als ik naar mijn ouders ging.
Zolang jij thuis woont, is het goed als je je aan je bepaalde regels houdt, ook al begrijp je deze niet. Al is het maar voor de vrede. Wat is het je waard? Huis vol ruzie, verdrietige moeder, boze vader. Nee toch ?
Ik heb gestreden voor bepaalde vrijheden toen ik zo jong was, nu denk ik, waarom deed ik dat nou eigenlijk? Ik wilde zo graag van die lange gelakte nagels, als mijn ouders dan een paar dagen weg waren, ging ik ze vuurrood lakken. In de loop van de dag stootte ik de lak er al af en het zag er niet uit! En die leuke bink zei dat het geen porum was, toen ik thuiskwam, wist ik niet hoe snel ik alles er af moest halen.
Alles wat je niet mag, lijkt zoooo leuk en aantrekkelijk!
Wij voeden onze kinderen zo niet op. Dus met strikt verbieden. Vooral ik weet uit ervaring dat het juist tegengesteld werkt. Heb respect voor je ouders, zij leggen je deze regels op uit liefde.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 feb 2012 22:08

Waarom willen je ouders dat je een rok draagt? Waarom willen jij graag een broek dragen? Wat voor werk doe je? En hoe jong ben je? Deze vragen komen zo bij je op...

Ik denk dat ik zou gaan voor een tussenweg: op je werk een broek en in je vrije tijd een rok. Dan is het beide geven en nemen. :wink:

@schelpje: mooi omschreven!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Esther01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther01 » 11 feb 2012 22:30

@ optimatus en schelpje;

Het op mijn eigen gaan wonen zit er nog niet echt in daarom woon ik nog thuis als het zou kunnen was ik het huis wel uitgegaan.. Maar ik denk ook moet dat nou omdat wel qua uiterlijk en geloof niet hetzelfde denken.. hierdoor is wel meer ruzie
( vooral nadat mijn relatie met mijn ex uit is gegaan hij was van dezelfde kerk als mijn ouders en ik heb het vanaf mijn 14de al heel duidelijk dat ik niet bij deze kerk wilt blijven zo denk ik nu nog steeds daardoor is oa. onze relatie gestrand)

De meningsverschillen beginnen nu weer op te lopen wat voor mijn relatie is gestopt pak ik op dezelfde hand weer verder omdat ik er niet mee eens blijft zijn

Daarnaast nog bedankt voor de tip;)

@ mw;

Ik ben nu 19 ik werk in de kinderopvang... bij een ongelovig gezin ( dit speelt wel mee voor mij omdat ik ook bij een gelovig gezin werkt waar ik apsoluut niet met een broek mag binnen komen)

Mijn reden voor een broek is omdat ik het lekker vind zitten.. en het op sommige momenten netter vind dan een rok daarnaast zit het met deze temperaturen buiten ook nog eens warmer.

Mijn ouders willen dat ik een rok draag omdat het in de Bijbel omschreven staat.. Ze zeggen bij mij thuis dan niets over lengtes.. Maar op sommige momenten vind ik een broek toch echt veel netter dan een rok..

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 22:34

Esther01 schreef:Ik zit een beetje in de knel met de geloofsovertuiging van mijn ouders en hoe ik zelf denk..

Je hebt helemaal gelijk volgens mij...maar goed, wie ben ik...Kun je niet vragen of je naar bijbelstudie mag, ipv catechesatie, heb je ook veel meer aan! ttv het OT droegen mannen een rok, Jozef zelfs een veelkeurige.
Traditie en kennis zijn geen vrienden van elkaar.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 22:36

Die laatste zin is natuurlijk niet waar, boer. Universiteiten zijn traditioneel bolwerken van kennis en kennisvergaring.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2012 22:36

Typisch een antwoord van iemand zonder kinderen =;
Als er goed catechese wordt gegeven, is dat Bijbelstudie.
En als er goed catechese wordt gegeven, is er juist ruimte voor gesprekken met de jongeren.
Boer, kraak toch niet alles zo rucksichtlos af.

Esther01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther01 » 11 feb 2012 22:37

@ Boer

Over bijbelstudie heb ik nooit echt nagedacht.. Al denk ik niet dat het echt bij mij past. Vooral omdat ik het nog in de knoop heb met de kerk waar ik nu na toe "moet" wat zal ik dan op een bijbelstudie moeten doen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2012 22:38

Hoezo in de knoop Esther, vanwege bepaalde regels soms?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 22:41

Esther, in hoeverre staan je ouders open voor gesprek?

Esther01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther01 » 11 feb 2012 22:41

@ Schelpje

Als er bij ons nou een goede catechese werd gegeven zou dat heel fijn zijn.. Dat is juist het probleem waarom wordt er niet gewoon een normaal een gesprek met iemand gehouden maar alleen maar ik hoger opgeleide worden gesproken... ik als mbo'er heb daar niets aan... Duidelijkheid voor geloof vind ik belangrijker Dit zit niet in uiterlijke zaken maar ik het hart zo is het na mijn idee daarmee zit ik ook in de knoop zoals het bij ons in de kerk gaat wilt ik niet en elke zondag-maandag komt er steeds meer afkeer bij

Esther01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther01 » 11 feb 2012 22:44

@ Optimatus

De situatie waarin ik zit is nogal gecomplimenseerd... Mijn moeder leeft niet meer en mijn vader is hertrouwd..
Mijn vader is vrij gesloten en zijn vrouw zegt het wel als ze ergens niet mee eens is en geeft vooral duidelijk haar mening..

Zelf ben ik ook gesloten naar hun toe ik wat ik denk en doe omdat ik ze ( en vooral mijn vader) niet wilt kwetsen. Daarom vertel ik hen vrij weinig waardoor ik ze juist ook weer ga kwetsen...

Een echt gesprek komt daarom ook niet echt van de grond.. omdat ik niet weet hoe ik er over zou moeten beginnen

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 22:50

In mijn eerste antwoord schreef ik over de vragenrubriek van Refoweb. Probeer daar eens iets mee, misschien dat een predikant je kan helpen.

Esther01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther01 » 11 feb 2012 22:53

Optimatus schreef:In mijn eerste antwoord schreef ik over de vragenrubriek van Refoweb. Probeer daar eens iets mee, misschien dat een predikant je kan helpen.

Ga ik doen Dank je wel

Terug naar “Archief”