Memmem schreef:Tja en mensen welkom heten is wel eens moeilijk in een kerk met 6000 leden. Veel mensen ken ik niet, leuk om tegen een onbekend lid (voor mij) te zeggen dat hij welkom is en kan gaan zitten waar hij wil.
Als een gemeente zo groot is dat je de mensen niet meer kent (ookal zet je je er wel voor in), dan schiet de gemeente zijn functie als 'gemeente' voorbij (vergelijk handelingen 2:43 (of ergens in die buurt, geloof ik)). Mensen die je niet kent, kun je niet opbouwen in hun geloof, niet in de gaten houden als ze ziek zijn, of bij het gemeenteleven betrekken als ze dreigen randlid te worden. Laat staan dat je weet wie je aan moet spreken als iemand voor het eerst in de gemeente komt.
Daarom wil ik de volgende stelling poneren:
Een gemeente mag niet groter worden dan 300 leden. Doet een gemeente dat toch, dan moet de gemeente gesplitst worden.
Het aantal van 300 heb ik genomen, omdat dat een groepsgrootte is die mijns inziens nog wel te overzien is om minstens iedereen van gezicht te kennen. Kleinere (bijbelstudie)groepen of wijkkringen zijn echter ook bij deze grootte al noodzakelijk.