Grond van ons behoud

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Grond van ons behoud

Berichtdoor Klaas » 16 jul 2003 16:06

In de discussie over sabbat/zondag (je weet wel, die gezellige gezapige discussie) wisselden Joris en ik het volgende uit:

Klaas:
Ik raad je (dat was Boudewijn, kt) aan Paulus' brief aan de Romeinen (vooral de 1e helft) nog eens goed te bestuderen. Hij is hierin overduidelijk als het gaat om de grond van ons behoud. Die grond zijn niet onze daden, maar die van Jezus.

Joris:
Dat is ook niet waar volgens mij Klaas. De grond van je behoud is het geloof!

Ik stelde daar dat ik daar niet moeilijk over wilde doen. Bij nader inzien wil ik dat toch wel. Ik las gisteren Romeinen nog eens door en toen realiseerde ik me weer iets wat ik eigenlijk al wist. Ik gooi het hier maar als stelling neer.

De grond van ons behoud is het werk van Jezus Christus. Het geloof is het middel om aan dat werk deel te krijgen en behouden te worden.

Uiteraard is het niet mijn bedoeling Joris hiermee aan- of af te vallen. Het is een misvatting die ik wel vaker tegenkom en ik wilde even de puntjes op de i zetten.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 16 jul 2003 16:38

Jezus Christus is de grond van ons behoud, dat moge duidelijk zijn.

Even generaliseren: Vaak hoor je in meer evangelische gemeentes inderdaad meer dat het gaat om geloof. Als je gelooft heb je het, en in zekere zin is dat natuurlijk ook zo (door het geloof alléén). Echter, het gaat dan steeds minder om het voorwerp van dat geloof: Jezus Christus.

In de prediking moet, mijns inziens, Jezus centraal staan, niet het geloof. Het Voorwerp, niet het middel van ons behoud is de kern.
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 16 jul 2003 17:02

Ben het eens met Zeeg.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 16 jul 2003 18:09

How deep the Father's love for us,
How vast beyond all measure
That He should give His only Son
To make a wretch His treasure

How great the pain of searing loss,
The Father turns His face away
As wounds which mar the chosen One,
Bring many sons to glory

Behold the Man upon a cross,
My sin upon His shoulders
Ashamed I hear my mocing voice,
Call out among the scoffers

It was my sin that helf Him there
Until it was accomplished
His dying breath has brought me life
I know that it is finished

I will not boast in anything
No gifts, no power, no wisdom
But I will boast in Jesus Christ
His death and resurrection

Why should I gain from His reward?
I cannot give an answer
But this I know with all my heart
His wounds have paid my ransom

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 19:17

Zeeg schreef:Jezus Christus is de grond van ons behoud, dat moge duidelijk zijn.

Even generaliseren: Vaak hoor je in meer evangelische gemeentes inderdaad meer dat het gaat om geloof. Als je gelooft heb je het, en in zekere zin is dat natuurlijk ook zo (door het geloof alléén). Echter, het gaat dan steeds minder om het voorwerp van dat geloof: Jezus Christus.

In de prediking moet, mijns inziens, Jezus centraal staan, niet het geloof. Het Voorwerp, niet het middel van ons behoud is de kern.

Ha dit is een leuke discussie. Het gaat inderdaad om de daden van Jezus en Gods liefde voor ons. Dat is de basis.

maar het gaat om jouw en mijn geloof, anders zul je niet behouden worden. HEt geloof is zoiets geweldig interessants ben ik aan het ontdekken.

Door zijn geloof begreep Noach God''s waarschuwingvoor gebeurtenissen die nog niet te voorzien waren hebr 11:7. Ik heb altijd gehoord dat Noach een goed geloof had en daarom bij God bleef. Maar geloof is niet het geloven wat wij doen. Het geloof is een gave van GOD!

Jezus zegt tegen marha en maria als Lazarus dood is: heb ik u niet gezegd, dat gij, indien gij gelooft, de heerlijkheid Gods zien zult ?

Voorwaar ik zeg u, wie tot dee berg zou zeggen, hef u op en werp u in de zee, en in zijn hard niet zou twijfelen, maar geloven, dat hetgeen hij zegt, geschiedt, het zal hem geschieden. marc 11;23

Jezus zit in de boot en het stormt. Jezus wordt er bij gehaald en Jezus laat de storm bedaren: waar was uw geloof??????

Het woord Pistis betekent: geloof. Apista = ongeloof. pistos=trouw, gelovig, apistos= ontrouw, ongelovig
pisteuo = ik geloof. Voor het woord geloven wordt dus hetzelfde woord gebruikt als voor vertrouwen. Dat is in ieder geval zo in de opnoeming van de gaven van God.

maar geloof is ook een vrucht. de kjv vertaald in galaten 5:22 het woord trouw ook voor faith.

God heeft zijn Zoon gegeven. Jezus is aan het kruis gegaan en opgestaan voor onze zonden. maar wij moeten dat geloven!!!!!!!
Anders heb je immers niets aan het offer? Dan is Golgotha voor niets geweest. De nadruk op de werken van God is dus in die zin onjuist dat het luie christenen oplevert die niet door hebben dat het geloof zelf zo belangrijk is.

in Habakuk staat:2:4 Maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven. Op deze profetie is heel het boek Romeinen gebouwd.

Romeinen 10:17: Zo komt dan het geloof door hethoren, en het horen door het Woord van God. Het gave is dat hier staat: het geloof KOMT!!! je hoeft er niet veel voor te doen, het komt!!!! Spreuken 4:
mijn zoon sla acht op mijn woorden,
neig uw oor tot mijn uitspraken
laat ze niet wijken uit uw ogen,
bewaar ze diep in uw hart
want zij zijn leven voor wie ze vinden,
genezing voor hun ganse lichaam.

Zo even meegelift op boekje van Derek Prince: leven door Geloof.

Geweldig boekje, moet je eigenlijk eens lezen. Vooral de diepgavers onder ons.

Ik denk dat veel problemen in kerken zouden opgelost zijn als we doorhadden dat ons geloof zo belangrik was. Sola gratie, sola scriptura is dus in principe onjuist!!! het geloof is netzo belangrijk!

Ik geloof in God immers. Weten dat Hij bestaat is iets anders dan geloven dat Hij bestaat. Geloven doe je met je hart, weten doe je met je hasses.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 16 jul 2003 19:41

Zonder Jezus werden we niet behouden, want dan was er geen mogelijkheid. Maar als je niet gelooft wordt je ook niet behouden. Dusse de grond van het behoud is en Jezus en ons geloof.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 16 jul 2003 20:43

joris schreef:Ik denk dat veel problemen in kerken zouden opgelost zijn als we doorhadden dat ons geloof zo belangrik was. Sola gratie, sola scriptura is dus in principe onjuist!!! het geloof is netzo belangrijk!
Daarom is het ook sola gratia, sola scriptura, sola fide!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jul 2003 23:06

Zeeg:

Ik vind juist dat in de reformatorische gezindte zoveel nadruk ligt op je geloof. Dat Jezus Christus gestorven is voor zondaren zullen velen beamen, maar dat geloof.... Dat is niet voor een ieder weggelegd...

Zeeg:

En daarmee ben ik het dan ook helemaal eens. En juist daar is in de refo-gezindte verandering nodig. vaak wordt niet Jezus Christus gepredikt maar de mens.

Joris:
Het gaat inderdaad om de daden van Jezus en Gods liefde voor ons. Dat is de basis.

Mooi, ik dacht al dat we het daar wel over eens zouden zijn ;-)

Geloof of geloven is inderdaad een erg interessant onderwerp. Want wat zeg je b.v. als je zegt dat God je geloof gegeven heeft (of moet geven); wat geeft Hij je dan precies? En hoe verhoudt zich geloven tot liefhebben. Eigenlijk zijn dat zeer essentiële zaken waarover weinig gesproken wordt.

Joris:
De nadruk op de werken van God is dus in die zin onjuist dat het luie christenen oplevert die niet door hebben dat het geloof zelf zo belangrijk is.

Maar dat geloof moet je dan wel zien als middel. Als middel is het belangrijk. Zonder hamer krijg je de spijker niet in de muur. De hamer is onmisbaar maar uiteindelijk gaat het erom dat je die spijker in de muur wilt hebben.

F.A. Schaeffer zegt over het geloof:

We moeten ervoor oppassen dat we hetgeloof niet tot een 'werk' laten worden. Het geloof heeft in en van zichzelf geen waarde. Het geloof is de handeling waarmee je je lege handen opheft, Gods beloften gelooft en het voleindigde werk van Jezus Christus voor jou aanvaardt, waarop God je voor gerechtvaardigd verklaard.

Lijkt me heel zinnig.

Joris:
Geloven doe je met je hart, weten doe je met je hasses.

En geloven doe je volgens Jezus net zo goed met Hazes.

Charity:
Dusse de grond van het behoud is en Jezus en ons geloof.

Nee, je verwart grond en middel. Als iemand jou een miljoen wil schenken dan wordt je geen miljonair zonder het geld aan te nemen. Het aannemen is echter niet de grond van je miljonairsschap. Het is slechts het middel. De grond ligt in die persoon die je het geld wilde geven.

Klaas

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jul 2003 07:48

Klaas doet het ook en ik zou zelf ook het instrumentele karakter van het geloof willen benadrukken. Het geloof is het (in de wedergeboorte) van God gekregen instrument waarmee je de weldaden die Christus aan het kruis verdiend heeft, aanneemt en op jezelf toepast. Een mooi definitie van geloof, afkomstig uit de korte cath. van Westminster:

Het geloof in Jezus Christus is een zaligmakende genade waardoor wij Hem aannemen en op Hem alleen rusten tot zaligheid en dat zoals Hij ons wordt aangeboden in het Evangelie.

De grond van de zaligheid is het werk van Chr. Het geloof is instrument.
The one thing you can give and still keep is your word.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 08:57

Maarten:
Het geloof is het (in de wedergeboorte) van God gekregen instrument waarmee je de weldaden die Christus aan het kruis verdiend heeft, aanneemt en op jezelf toepast.

Dus eerst is er de wedergeboorte en dan het geloof?

Klaas

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jul 2003 09:00

Klaas schreef:Maarten:
Het geloof is het (in de wedergeboorte) van God gekregen instrument waarmee je de weldaden die Christus aan het kruis verdiend heeft, aanneemt en op jezelf toepast.

Dus eerst is er de wedergeboorte en dan het geloof?

Klaas
het zijn twee kanten van dezelfde medaille, die je in een keerin je hand gedrukt wordt. Je kan over deze zaken niet dan in beeldspraak spreken, dat wil ik dan ook graag blijven doen.

Maar als we dit gaan uitpuzzelen, gaan we behoorlijk off-topic, en bovendien is dat volgens mij al vaak genoeg geprobeerd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 09:31

Maarten:
Maar als we dit gaan uitpuzzelen, gaan we behoorlijk off-topic,

Hé, het is mijn discussie :mrgreen:

Maar ik zal verder niet uitwijden. Je toelichting volstaat voor mij.

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 09:42

Klaas zei

We moeten ervoor oppassen dat we het geloof niet tot een 'werk' laten worden. Het geloof heeft in en van zichzelf geen waarde. Het geloof is de handeling waarmee je je lege handen opheft, Gods beloften gelooft en het voleindigde werk van Jezus Christus voor jou aanvaardt, waarop God je voor gerechtvaardigd verklaard

kijk dit is lijkt mij een chronische onderwaardering van geloof. volgens mij bedoeld deze meneer hetzelfde als wat ik bedoel. maar op de een of andere manier wil hij gewoon er voor zorgen dat geloof niet het einddoel is. Ik lees nu natuurlijk mar een kleine alinea uiteen heel boek misschien?

het geloof heeft voor ons wel waarde, dat zegt schaefer ook, alleen gebruikt hij het woordje niet in plaats van het woordje wel. Zonder geloof geen behoud. Ds het geloof is wel zeker van belang.
maar geen behoud zonder het offer van Christus. Maar als het offer van Christus er niet was, had je ook geen geloof nodig.

wat zit er achter? welke angst zit er achter? wat is de dwaling die het geloof als doel stelt?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jul 2003 09:56

joris schreef:Klaas zei

We moeten ervoor oppassen dat we het geloof niet tot een 'werk' laten worden. Het geloof heeft in en van zichzelf geen waarde. Het geloof is de handeling waarmee je je lege handen opheft, Gods beloften gelooft en het voleindigde werk van Jezus Christus voor jou aanvaardt, waarop God je voor gerechtvaardigd verklaard

kijk dit is lijkt mij een chronische onderwaardering van geloof. volgens mij bedoeld deze meneer hetzelfde als wat ik bedoel. maar op de een of andere manier wil hij gewoon er voor zorgen dat geloof niet het einddoel is. Ik lees nu natuurlijk mar een kleine alinea uiteen heel boek misschien?

het geloof heeft voor ons wel waarde, dat zegt schaefer ook, alleen gebruikt hij het woordje niet in plaats van het woordje wel. Zonder geloof geen behoud. Ds het geloof is wel zeker van belang.
maar geen behoud zonder het offer van Christus. Maar als het offer van Christus er niet was, had je ook geen geloof nodig.

wat zit er achter? welke angst zit er achter? wat is de dwaling die het geloof als doel stelt?
ik snap je niet helemaal joris, maar ik heb het idee dat schaeffer wil zeggen dat ons geloof de schuld niet betaald, maar wat we geloven, nl. het offer van christus. Dat is geen onderwaardering van het geloof. Geloof is geen werk in die zin dat het loon verdient.

Ik hoop dat dat bedoeld wordt, en als dat zo is dan ben ik het in dezen met Schaeffer zeker eens.

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 09:58

klaas zei
ik snap je niet helemaal joris, maar ik heb het idee dat schaeffer wil zeggen dat ons geloof de schuld niet betaald, maar wat we geloven, nl. het offer van christus. Dat is geen onderwaardering van het geloof. Geloof is geen werk in die zin dat het loon verdient.

Ik hoop dat dat bedoeld wordt, en als dat zo is dan ben ik het in dezen met Schaeffer zeker eens.

nou dan zijn we het wel eens op zich. Het geloof betaald de schuld niet uiteraard. Maar zonder geloof is onze schuld niet betaald.

wat ik denk dat nodig is in de kerken is dat er weer meer verwacht gaat worden van het geloof. Daarom ha dik ook al die andere bijbelteksten erbij gezet.

Terug naar “Archief”