Zeeg schreef:Jezus Christus is de grond van ons behoud, dat moge duidelijk zijn.
Even generaliseren: Vaak hoor je in meer evangelische gemeentes inderdaad meer dat het gaat om geloof. Als je gelooft heb je het, en in zekere zin is dat natuurlijk ook zo (door het geloof alléén). Echter, het gaat dan steeds minder om het voorwerp van dat geloof: Jezus Christus.
In de prediking moet, mijns inziens, Jezus centraal staan, niet het geloof. Het Voorwerp, niet het middel van ons behoud is de kern.
Ha dit is een leuke discussie. Het gaat inderdaad om de daden van Jezus en Gods liefde voor ons. Dat is de basis.
maar het gaat om jouw en mijn geloof, anders zul je niet behouden worden. HEt geloof is zoiets geweldig interessants ben ik aan het ontdekken.
Door zijn
geloof begreep Noach God''s waarschuwingvoor gebeurtenissen die nog niet te voorzien waren hebr 11:7. Ik heb altijd gehoord dat Noach een goed geloof had en daarom bij God bleef. Maar geloof is niet het geloven wat wij doen. Het geloof is een gave van GOD!
Jezus zegt tegen marha en maria als Lazarus dood is: heb ik u niet gezegd, dat gij, indien gij
gelooft, de heerlijkheid Gods zien zult ?
Voorwaar ik zeg u, wie tot dee berg zou zeggen, hef u op en werp u in de zee, en in zijn hard niet zou twijfelen, maar
geloven, dat hetgeen hij zegt, geschiedt, het zal hem geschieden. marc 11;23
Jezus zit in de boot en het stormt. Jezus wordt er bij gehaald en Jezus laat de storm bedaren: waar was uw g
eloof??????
Het woord Pistis betekent: geloof. Apista = ongeloof. pistos=trouw, gelovig, apistos= ontrouw, ongelovig
pisteuo = ik geloof. Voor het woord geloven wordt dus hetzelfde woord gebruikt als voor vertrouwen. Dat is in ieder geval zo in de opnoeming van de gaven van God.
maar geloof is ook een vrucht. de kjv vertaald in galaten 5:22 het woord trouw ook voor faith.
God heeft zijn Zoon gegeven. Jezus is aan het kruis gegaan en opgestaan voor onze zonden. maar wij moeten dat geloven!!!!!!!
Anders heb je immers niets aan het offer? Dan is Golgotha voor niets geweest. De nadruk op de werken van God is dus in die zin onjuist dat het luie christenen oplevert die niet door hebben dat het geloof zelf zo belangrijk is.
in Habakuk staat:2:4 Maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven. Op deze profetie is heel het boek Romeinen gebouwd.
Romeinen 10:17: Zo komt dan het geloof door hethoren, en het horen door het Woord van God. Het gave is dat hier staat: het geloof KOMT!!! je hoeft er niet veel voor te doen, het komt!!!! Spreuken 4:
mijn zoon
sla acht op mijn woorden,
neig uw
oor tot mijn uitspraken
laat ze
niet wijken uit uw
ogen,
bewaar ze diep in uw
hart
want zij zijn
leven voor
wie ze vinden,
g
enezing voor hun ganse
lichaam.
Zo even meegelift op boekje van Derek Prince: leven door Geloof.
Geweldig boekje, moet je eigenlijk eens lezen. Vooral de diepgavers onder ons.
Ik denk dat veel problemen in kerken zouden opgelost zijn als we doorhadden dat ons geloof zo belangrik was. Sola gratie, sola scriptura is dus in principe onjuist!!! het geloof is netzo belangrijk!
Ik geloof in God immers. Weten dat Hij bestaat is iets anders dan geloven dat Hij bestaat. Geloven doe je met je hart, weten doe je met je hasses.