Curatorium CGK 2011 16-22 juni

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Atro

Curatorium CGK 2011 16-22 juni

Berichtdoor Atro » 17 jun 2011 10:29

D.V. 16-22 juni 2011 wordt aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn het admissie-examen gehouden, bestemd voor hen die predikant willen worden in de Christelijke Gereformeerde Kerken. Het admissie-examen, dat wordt afgenomen door het Curatorium, bijgestaan door het College van Hoogleraren, omvat:
A) een onderzoek naar de vreze des HEEREN en de beweegredenen om predikant te worden;
B) een onderzoek naar de kennis van de bijbelse geschiedenis en van de hoofdzaken van de gereformeerde geloofsleer, in het bijzonder van de Heidelbergse Catechismus.

Bron: TUA.nl

Er worden dit jaar 12 mannen gehoord en laten we deze dan ook meenemen in ons gebed, samen met het Curatorium en CvHoogleraren.

Er zijn tot nu toe 4 mensen aangenomen:

-Dhr. C. Cornet, 28 jaar, uit Dordrecht is door het curatorium toegelaten.
Cornet is bachelor-student aan de TUA en lid van de CGK Dordrecht-Centrum.

-Dhr. A. Hofland, 19 jaar, uit Apeldoorn toegelaten.
Hofland is bachelorstudent aan de TUA en lid van de CGK-Groningen. Zijn vader is een van de predikanten van deze gemeente.

-Dhr. S. Griffioen, 38 jaar, uit Woudenberg. Griffioen studeert ook aan de TUA en is lid van de CGK Veenendaal Pniël.

-Dhr. J.P. Rozema, 44 jaar, studeert aan de TUA, lid van de cgk in Zierikzee

Atro

Re: Curatorium CGK 2011 16-22 juni

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 15:13

Dhr. H.M. Mulder, 20 jaar oud uit Apeldoorn is gisteren toegelaten. Mulder studeert aan de TUA en is lid van de CGK Leerdam.

Atro

Berichtdoor Atro » 20 jun 2011 20:12

Vandaag zijn er 2 mannen toegelaten:

- Dhr. W.L. van der Staaij te Elburg

- Dhr. M.J. van Keulen te IJsselmuiden

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 20 jun 2011 20:39

Zo zeg, gaat lekker daar. Kunnen ze bij de gergem nog een voorbeeld aan nemen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Atro

Berichtdoor Atro » 21 jun 2011 15:14

Speedy schreef:Zo zeg, gaat lekker daar. Kunnen ze bij de gergem nog een voorbeeld aan nemen.

Het is inderdaad aardig wat ja :P

Ook toegelaten door het curatorium is;

Dhr. J.J.G. den Boer te Apeldoorn

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 jun 2011 15:29

Atro schreef:
Het is inderdaad aardig wat ja :P

Ook toegelaten door het curatorium is;

Dhr. J.J.G. den Boer te Apeldoorn

Dus uiteindelijk 8 stuks ......... :shock: ruig
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Atro

Berichtdoor Atro » 21 jun 2011 18:24

Speedy schreef:Dus uiteindelijk 8 stuks ......... :shock: ruig

Maar morgen vergaderen ze geloof ik ook nog :-k Dus misschien morgen nog één :lol:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 jun 2011 18:26

Atro schreef:
Maar morgen vergaderen ze geloof ik ook nog :-k Dus misschien morgen nog één :lol:

Hoeveel moeten er nog gehoord worden? :-k

Atro

Berichtdoor Atro » 21 jun 2011 19:02

Speedy schreef:Hoeveel moeten er nog gehoord worden? :-k

Ik weet niet hoeveel ze er per dag horen. In de CGK is het wel gebruikelijk dat er 2 toetsen gemaakt worden; 1 over de Drie Formulieren van Enigheid en de andere over de Bijbelkennis van de gehoorde. Daarna moet er ook nog een opstel geschreven worden. Dan vindt het gesprek met het curatorium en de hoogleraren plaats, waarin het opstel ook naar voren komt. Dan wordt er nog binnen het curatorium en de hoogleraren de toetsen en het gesprek besproken. En dat gesprek kan per kandidaat verschillen hoelang het duurt. Dan wordt het medegedeeld aan de gehoorde en eventueel bij afwijzing wordt er nog een nagesprek gevoerd. Dus al met al .. een hele klus. Dus hoeveel zouden ze er per dag kunnen horen? Ik denk maar 3 á 4 man.

Dus hoeveel zouden het er nog zijn .. max. 3 lijkt mij.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 jun 2011 19:07

Atro schreef:
Ik weet niet hoeveel ze er per dag horen. In de CGK is het wel gebruikelijk dat er 2 toetsen gemaakt worden; 1 over de Drie Formulieren van Enigheid en de andere over de Bijbelkennis van de gehoorde. Daarna moet er ook nog een opstel geschreven worden. Dan vindt het gesprek met het curatorium en de hoogleraren plaats, waarin het opstel ook naar voren komt. Dan wordt er nog binnen het curatorium en de hoogleraren de toetsen en het gesprek besproken. En dat gesprek kan per kandidaat verschillen hoelang het duurt. Dan wordt het medegedeeld aan de gehoorde en eventueel bij afwijzing wordt er nog een nagesprek gevoerd. Dus al met al .. een hele klus. Dus hoeveel zouden ze er per dag kunnen horen? Ik denk maar 3 á 4 man.

Dus hoeveel zouden het er nog zijn .. max. 3 lijkt mij.

ik kreeg een mailtje van iemand en ze schijnen klaar te zijn.

https://twitter.com/#!/jgschenau

Atro

Berichtdoor Atro » 21 jun 2011 19:12

Ja dat kan ook :lol:

8 van de 12 mannen toegelaten ... dan kunnen we inderdaad zeggen: "een rijke oogst"

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 21 jun 2011 19:15

Totaal staan er 12 gesprekken gepland begreep ik, elke week 6

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 jun 2011 19:17

Atro schreef:Ja dat kan ook :lol:

8 van de 12 mannen toegelaten ... dan kunnen we inderdaad zeggen: "een rijke oogst"

Maar jij weet er vast meer van. Vertel eens hoe het mogelijk is dat iemand die aan NGK opleiding zijn ding doet, dat hij dan beroepen kan worden in een gecombineerde gemeente van NGK/CGK en dat hij dan mag voorgaan in CGKerken. Dan omzeilt zo'n figuur toch het curatorium?

Atro

Berichtdoor Atro » 21 jun 2011 19:28

Dat is het nadeel van samenwerkingsverbanden. Een CGK/NGK gemeente kan zowel naar mijn inzicht een NGK dominee beroepen, maar ook een CGK. En dat is net zoals met de GKV. Een voorbeeld is de huidige Kandidaat Moolhuizen. Deze man heeft gestudeerd aan de TUA .. maar is ook beroepen in een samenwerkende gemeente. Als hij dit beroep zal mogen aannemen dan heeft hij als ware het curatorium van de GKV omzeild.

Al zijn hier wel afspraken over gemaakt naar ik weet en dan met betrekking tot vrouwen in het ambt. Maar misschien kan iemand anders hier nog meer duidelijkheid over verschaffen? Ben namelijk niet helemaal bekend met samenwerkingsverbanden en het verhaal daar omheen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 jun 2011 19:31

Atro schreef:Dat is het nadeel van samenwerkingsverbanden. Een CGK/NGK gemeente kan zowel naar mijn inzicht een NGK dominee beroepen, maar ook een CGK. En dat is net zoals met de GKV. Een voorbeeld is de huidige Kandidaat Moolhuizen. Deze man heeft gestudeerd aan de TUA .. maar is ook beroepen in een samenwerkende gemeente. Als hij dit beroep zal mogen aannemen dan heeft hij als ware het curatorium van de GKV omzeild.

Al zijn hier wel afspraken over gemaakt naar ik weet en dan met betrekking tot vrouwen in het ambt. Maar misschien kan iemand anders hier nog meer duidelijkheid over verschaffen? Ben namelijk niet helemaal bekend met samenwerkingsverbanden en het verhaal daar omheen.

Ik weet het niet en een extra vraag: heeft de GKV een curatorium?

Terug naar “Archief”