De kerk en mijn coolheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bolwang

De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor Bolwang » 15 jun 2011 23:12

Sinds afgelopen November ga ik naar de kerk en ik vind het hardstikke fijn dat ik onder de mensen ben en natuurlijk vooral dat ik een veel betere relatie met God heb en dat ik Jezus heb leren kennen. Ik heb hier veel aan te danken, vooral wat betreft mijn geestelijke gezondheid (zie mijn topic schizofrenie in het gezondheid gedeelte), maar ook qua geestelijk inzicht en wijsheid ben ik veel veranderd. Ook ben ik veel vriendelijker geworden en heb ik in het algemeen een betere moraal.

Maar ergens wrikt er iets. Ik ben dus 24 jaar van mijn leven niet christelijk geweest. Ik ben altijd een redelijk netjes persoon geweest, tenminste naar buiten toe, maar ook redelijk vrij. Nu wil ik die vrijheid, nu mijn gezondheid weer langzaam aan het terugkomen is niet zomaar opgeven. Ik wil nog steeds uitgaan, flirten en gek doen, met mijn oude vrienden op reis of zo, drinken, niet te gek veel, maar wel wat en meer van zulk soort zaken. Het sociale leven dat ik nu in de kerk opbouw lijkt dat niet te bieden. Wel enigszins, want het is wel een redelijk hippe, jonge kerk waar ik heen ga, maar toch het lijkt niet helemaal te verenigen met mijn oude leven en mijn oude vrienden. Ik zou bijvoorbeeld nooit mijn oude vrienden uitnodigen naar mijn kerk te gaan, want dat vinden ze dan waarschijnlijk toch maar raar. Tegen mijn vader, een zogenaamd overtuigd atheïst heb ik zelfs nog helemaal niet verteld dat ik gelovig ben en naar de kerk ga.

Ik kan me ook niet helemaal aan de indruk onttrekken dat veel kerkgangers nogal sociaal rare trekjes hebben. Zo ben ik voorzichtig met mensen uitnodigen op mijn facebook, want dan is er weer een die alleen maar over God dingen post en zo. Dan sneeuwt het buiten en dan staat er bij eentje: "zo moet het eruit hebben gezien toen God manna uit de hemel op zijn volk uitstrooide". Dan denk ik echt van: mens doe ff normaal ofzo.

Soms denk ik wel eens van: als ik helemaal geheeld en wel ben dan weet ik niet of ik mijn gezicht nog veel vaker ga laten zien in de kerk. Aan de andere kant denk ik wel van 'ere wie ere toekomt'. Jezus naam is er een die machtig is en groot gemaakt/gehouden moet worden en ik heb zoveel aan hem gehad. Misschien dat ik nog een getuigenisfilmpje laat maken of zo, of dat ik het uitspreek, ik weet het niet, maar ik weet niet wat ik zal doen daarna.

Mijn vrijheid is een groot goed. Graag ga ik dus op vakantie om daar clubs te bezoeken of zo, Ibiza of zo trekt me wel. Nu ben ik me erg bewust van hoe belangrijk een sterke seksuele moraal in een maatschappij is, maar of ik seks voor het huwelijk nou zo'n doodzonde vind? Voor mij is wederzijdse instemming al goed genoeg eigenlijk, een soort huwelijk. Met een 'smerig wijf' wil ik toch niet naar bed, dus ik denk dat dat wel goed zit.
Ik ben me dus wel heel erg bewust van dat taferelen als in Sodom en Gomorra echt niet kunnen en wil me daar ook graag hard voor maken, maar als ik soms de situaties zie die christelijke bekrompenheid oplevert dan weet ik het ook niet meer zo goed. Zo ben ik bij de studentenvereniging Navigators geweest in Delft en toen liepen een aantal - jongere jaars dat wel - grapjes te maken over de huwelijksnacht van een lid met een vriendin... Dit vond ik toch wel zo fout en onsmakelijk. Dat je een obsessie gaat maken van één nacht vind ik echt niet cool. Dan wordt je huwelijk echt iets raars in mijn ogen. In plaats van dat de mensen dan kijken naar het verbond dat je met elkaar aangaat denken sommigen misschien: dit is een feest ter ere van de eerste keer seks. Dat vind ik raar.
Ik ben lid geweest voor mijn inkeer bij een andere studentenvereniging, het corps, en daar werd soms gewoon plat over seks gepraat. Dan hoor ik liever dat opgeschep van gezellig mannen onder elkaar, dan dat ik van die verschrikkelijk flauwe grapjes moet horen over een huwelijksnacht. In mijn ogen zijn die laatste maar een beetje zielig.
Zo ook de liedjes bij de christelijke studentenvereniging. Ik vind het maar raar om van die opwekkingsliedjes samen te zingen. Een beetje oncool. Het corps was cultureel velen malen hoogstaander, een wereld van verschil. Dat vind ik waardevol en zou mensen dan ook eerder aanraden daar lid te worden om een zinvolle studententijd te hebben dan ergens anders. Ook bij het corps waren velen overigens geestelijk en geloofden in God, maar daar kwam ik pas later achter. Velen van de 'prominente' leden zijn gewoon op gevoed met een Godsbesef en vaak zelfs met kerkelijke bezoeken, om daarna naar een gezellige vereniging te gaan met veel tradities en historie. Dit zou ik mijn kinderen eerder aanraden.

Nu is er ook een meisje in de kerk die ik leuk vind. Morgen zie ik haar weer en daar ben ik erg blij om. Maar ik denk soms wel van: wat als ik iets met haar krijg? wat voor relatie krijg ik dan? hoe gaan mijn vrienden reageren? Mijn vader? Moeten ze dan geconfronteerd worden met dat hele kerk leven, waarin zij en ik dus nu ook best wel actief mee zijn. De seks interesseert me nog niet eens zoveel ik zou best wel kunnen wachten als ik haar echt leuk vind, zolang niemand er maar stomme vragen over gaat stellen. Maar wat voor gezin zou ik krijgen als ik het christelijk opvoed. Het gaat zeker niet te christelijk worden mocht ik met een kerks meisje gaan, ik wil dat mijn kinderen dezelfde vrijheid krijgen als ik heb gekend.

Maar goed ik maak me dus ernstig druk over de 'coolheid' van dit alles. Soms wil ik het liefst dat ik gewoon mijn plaatsje in de maatschappij had zoals veel van mijn middelbare schoolvrienden: studententijd, tijd van je leven; werken; drinken in de weekenden; sporten enzovoorts. Het liep anders en ik had echt God nodig en dat is ook goed. Ik ben erg wijs geworden voor iemand van mijn leeftijd.

En dan nog een laatste iets: uiterlijk. Lijkt het nou maar zo of zijn er buiten de kerk veel meer knappe vrouwen (en mannen) te vinden. Waarschijnlijk hebben ze wel veel last van dat ze door hun knappe uiterlijk zich te cool vinden voor de kerk, maar toch, het is best opvallend. Er zijn opvallend veel knappe vrouwen op het terras in de stad te vinden en opvallend veel vrouwen die ik zou willen omschrijven als 'mutsen' in de kerk. Maar als je een goeie vrouw van God kan vinden dan is dat natuurlijk ook wel heel veel waard.

En dan nog: in de kerk ben je natuurlijk bezig met het opbouwen van elkaar geestelijk en daarbij komt natuurlijk ook kijken dat je veel rare kostgangers tegen komt. Dat is logisch, ze moeten hun weg naar God nog vinden en dat is ook mooi om daar aan mee te helpen.

Anyway misschien hebben jullie hier ideeën over of soortgelijke worstelingen meegemaakt. Ik hoor het graag!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor Mortlach » 15 jun 2011 23:42

Bolwang schreef:Ik ben erg wijs geworden voor iemand van mijn leeftijd.

Zolang je vrouwen nog meent te moeten aanduiden met 'smerige wijven' en 'mutsen' zou ik me daarover maar niet teveel op de borst kloppen als ik jou was...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bolwang

Berichtdoor Bolwang » 16 jun 2011 00:16

Sommige vrouwen zijn gewoon echt smerig en ordinair en sommige zijn saai en suf. Daar horen kwalificaties bij. Ik probeer gewoon een verhaal duidelijk te maken door taal die het meest juist weergeeft wat ik bedoel. Ik vind het ook erg flauw dat je hier over valt in plaats van inhoudelijk met iets te komen. Ik zet het nog wel expres tussen aanhalingstekens!

Najah, misschien zijn deze woorden niet helemaal op zijn plaats op een christelijk forum, maar dit is wel zo ongeveer hoe ik denk.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jun 2011 06:19

Je bent volwassen maar maakt je druk over cool zijn? Een teken van volwassenheid is toch juist dat je je steeds minder gaat aantrekken van wat anderen van je vinden. Het lijkt of je je schaamt voor je kerk.

Verder herken ik me niet zo in je verhaal. Ik vraag me af of je kerk wel bij je past. Geen enkele kerk is perfect en er zitten allerlei soorten mensen in. Maar heb je ook weleens bij een andere kerk gekeken en kom je dan tot dezelfde conclusie? Er bestaan hele decadente kerken, waar die mensen van het corps precies in passen. Ik ben er ooit in eentje geweest maar niemand sprak me aan. Dat vind ik dan weer belangrijk: gastvrijheid, iedereen hoort erbij. Er zijn ook kerken waar stellen samenwonen voor het huwelijk en niemand doet daar moeilijk over. Er zijn ook kerken waar geen Opwekking wordt gezongen, het is ook niet mijn smaak, geef mij maar Taizé, Iona, Huub Oosterhuis en Psalmen voor nu.

Kortom: kijk eens om je heen en zoek een kerk die echt bij je past! Mijn ervaring is dat je je eigen kerk meer kan gaan waarderen als je hebt gezien hoe het elders is. En mocht je concluderen dat je ergens anders beter past, kan je overstappen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jun 2011 08:12

quote="Bolwang"Sinds afgelopen November ga ik naar de kerk en ik vind het hardstikke fijn dat ik onder de mensen ben en natuurlijk vooral dat ik een veel betere relatie met God heb en dat ik Jezus heb leren kennen. Ik heb hier veel aan te danken, vooral wat betreft mijn geestelijke gezondheid (zie mijn topic schizofrenie in het gezondheid gedeelte), maar ook qua geestelijk inzicht en wijsheid ben ik veel veranderd. Ook ben ik veel vriendelijker geworden en heb ik in het algemeen een betere moraal.

Dat is Gods werk Bolwang. Rom.12:2 en wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken,..........opdat gij moogt weten wat de wil van God is.
het goede, welgevallige en volkomene.

Maar ergens wrikt er iets. Ik ben dus 24 jaar van mijn leven niet christelijk geweest. Ik ben altijd een redelijk netjes persoon geweest,

Deze uitspraak begrijp ik niet zo goed, hoe kan je zeggen dat je een redelijk netjes persoon bent
geweest?
tenminste naar buiten toe, maar ook redelijk vrij. Nu wil ik die vrijheid, nu mijn gezondheid weer langzaam aan het terugkomen is nieopgeven.

Is wel te begrijpen maar hieruit blijkt dan wat het leven met de Heer je waard is, of je
echt bereidt bent alles uit handen te geven. Lees de uitlegging van de zaaier eens Mat.13

t zomaar Ik wil nog steeds uitgaan, flirten en gek doen, met mijn oude vrienden op reis of zo, drinken, niet te gek veel, maar wel wat en meer van zulk soort zaken. Het sociale leven dat ik nu in de kerk opbouw lijkt dat niet te bieden.

Toen het Joodse volk door God uit Egypte en slavernij werd gered, verlangden ze in de woestijn
ook weer naar de vleespotten van dat oude leven.

Wat ik zie in je schrijven is dat je nog steeds zelf wil bepalen hoe te leven en nog de touwtjes
in handen wil blijven hebben, maar dat is een verkeerd spoor, geef jezelf voor 100% en laat
aan God over wat goed is voor jou, want Hij weet het echt het beste.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 jun 2011 09:14

@bolwang,
allereerst, een lang en heel eerlijk verhaal. Het valt heel veel over te zeggen maar ik zou eerst wat willen vragen:
je schrijft
Tegen mijn vader, een zogenaamd overtuigd atheïst heb ik zelfs nog helemaal niet verteld dat ik gelovig ben en naar de kerk ga.

waarom niet?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2011 09:54

Bolwang schreef:Sommige vrouwen zijn gewoon echt smerig en ordinair en sommige zijn saai en suf. Daar horen kwalificaties bij.

Zo lang je dat nog denkt, heb je nog wel een weg te gaan...

Ik probeer gewoon een verhaal duidelijk te maken door taal die het meest juist weergeeft wat ik bedoel. Ik vind het ook erg flauw dat je hier over valt in plaats van inhoudelijk met iets te komen. Ik zet het nog wel expres tussen aanhalingstekens!

Najah, misschien zijn deze woorden niet helemaal op zijn plaats op een christelijk forum, maar dit is wel zo ongeveer hoe ik denk.

Tja, om eerlijk te zijn was de rest niet bijster interessant. Als je jezelf te cool voor een kerk vindt, dan zoek je toch lekker een andere, probleem opgelost! En wat die vrijheid betreft die je wilt inleveren... blijkbaar ervaar je het geloof/de kerk als een gevangenis, dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Wat dat facebook-dingetje betreft, ja, met fanaten die het echt ALLEEN maar over God kunnen hebben word ik ook geen vrienden.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 16 jun 2011 11:30

Zo ook de liedjes bij de christelijke studentenvereniging. Ik vind het maar raar om van die opwekkingsliedjes samen te zingen. Een beetje oncool. Het corps was cultureel velen malen hoogstaander, een wereld van verschil. Dat vind ik waardevol en zou mensen dan ook eerder aanraden daar lid te worden om een zinvolle studententijd te hebben dan ergens anders.

Het corps cultureel hoogstaander? Een grapje zeker :lol:

Nu wil ik die vrijheid, nu mijn gezondheid weer langzaam aan het terugkomen is niet zomaar opgeven. Ik wil nog steeds uitgaan, flirten en gek doen, met mijn oude vrienden op reis of zo, drinken, niet te gek veel, maar wel wat en meer van zulk soort zaken. Het sociale leven dat ik nu in de kerk opbouw lijkt dat niet te bieden

Nee, natuurlijk biedt de kerk dat niet. De kerk is immers een plaats om met elkaar God te zoeken.

maar toch het lijkt niet helemaal te verenigen met mijn oude leven en mijn oude vrienden

Dat kan goed kloppen. Zelf heb ik er ook eens voor moeten kiezen om een aantal onchristelijke vrienden van me achter te laten omdat ik bijvoorbeeld niet elke zaterdagavond/zondagochtend ladderzat uit een club wou komen. Als deze personen echte vrienden zijn zullen ze ook wel 'normalere' dingen met je willen doen en willen ze misschien ook wel eens mee naar de kerk. Zo heb ik laatst nog iemand meegenomen. Vol met tattoo's, altijd weer een nieuwe vriendin en veel te vaak dronken (1 van mijn oude vrienden die wel echt een vriend is gebleven). En hij vond het nog een mooie dienst ook en gaat misschien wel vaker mee.

In plaats van dat de mensen dan kijken naar het verbond dat je met elkaar aangaat denken sommigen misschien: dit is een feest ter ere van de eerste keer seks.

Dat lijkt me nogal een scheef beeld. :?

Ik zou me niet al te druk maken over futiliteiten als coolheid. Eigen keuzes maken en niet met de massa meelopen vind ik eerder kenmerken van volwassenheid
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2011 11:40

Jozo schreef:Als deze personen echte vrienden zijn zullen ze ook wel 'normalere' dingen met je willen doen en willen ze misschien ook wel eens mee naar de kerk.

Voor hetzelfde geld kunnen zij zeggen dat jij niet de 'echte vriend' bent omdat je de kerk verkiest boven hen... just saying...

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 16 jun 2011 11:52

Voor hetzelfde geld kunnen zij zeggen dat jij niet de 'echte vriend' bent omdat je de kerk verkiest boven hen... just saying...

Daar geef ik je niet helemaal gelijk in. Als eerste omdat ik hen niet verkies boven de kerk en als tweede omdat ik vind dat een goede vriendschap dieper is. Wat ik bedoelde aan te geven is dat als de band van de vriendschap sterk is dan zal deze vriend je keuze respecteren en je proberen te begrijpen. Om een voorbeeldje te geven: Hij sleept je dan niet meer mee naar een discotheek om je ladderzat te zuipen, maar nodigt je uit voor een etentje thuis of om eens gezellig te kletsen in een rustige kroeg. Als je echt goede vrienden bent zoek je naar een oplossing. Een goede vriendschap is niet opeens afgelopen als je niet meer mee naar een club wilt.

Maar ik kan je wel zeggen dat realiteit soms pijnlijker is en dat mensen waarvan je dacht dat ze echte vrienden waren toch afvallen omdat je zo van elkaar bent gaan verschillen dat je elkaar niet meer begrijpt. En dan vind ik het beter om afzonderlijk verder te gaan dan dat je wanhopig een geforceerde vriendschap probeert te houden waar je beiden niet gelukkiger van wordt.

Bolwang

Berichtdoor Bolwang » 16 jun 2011 12:01

Lalage schreef:Je bent volwassen maar maakt je druk over cool zijn? Een teken van volwassenheid is toch juist dat je je steeds minder gaat aantrekken van wat anderen van je vinden. Het lijkt of je je schaamt voor je kerk.

Verder herken ik me niet zo in je verhaal. Ik vraag me af of je kerk wel bij je past. Geen enkele kerk is perfect en er zitten allerlei soorten mensen in. Maar heb je ook weleens bij een andere kerk gekeken en kom je dan tot dezelfde conclusie? Er bestaan hele decadente kerken, waar die mensen van het corps precies in passen. Ik ben er ooit in eentje geweest maar niemand sprak me aan. Dat vind ik dan weer belangrijk: gastvrijheid, iedereen hoort erbij. Er zijn ook kerken waar stellen samenwonen voor het huwelijk en niemand doet daar moeilijk over. Er zijn ook kerken waar geen Opwekking wordt gezongen, het is ook niet mijn smaak, geef mij maar Taizé, Iona, Huub Oosterhuis en Psalmen voor nu.

Kortom: kijk eens om je heen en zoek een kerk die echt bij je past! Mijn ervaring is dat je je eigen kerk meer kan gaan waarderen als je hebt gezien hoe het elders is. En mocht je concluderen dat je ergens anders beter past, kan je overstappen.

Ja het lijkt inderdaad erop of ik me schaam voor de kerk. Het is soms gewoon zo raar voor me. Dan zie ik de mensen om me heen met handen in de lucht "Jezus, Jezus" schreeuwen en dan denk ik: hoor ik hier tussen?

Een decadente, stijve kerk trekt me ook weer niet zo zeer dat zijn wel negatieve woorden in mijn woordenboek. Ik ben dan ook bang dat ik niet aangesproken wordt.

Misschien moet ik gewoon de negatieve punten accepteren bij de positieve punten in mijn kerk. Ik denk dat dat het is. Ik weet alleen niet zo goed waar het me op de lange termijn brengt.

schaapje schreef:Dat is Gods werk Bolwang. Rom.12:2 en wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken,..........opdat gij moogt weten wat de wil van God is.
het goede, welgevallige en volkomene.

Erg mooi:)

Deze uitspraak begrijp ik niet zo goed, hoe kan je zeggen dat je een redelijk netjes persoon bent
geweest?

Is wel te begrijpen maar hieruit blijkt dan wat het leven met de Heer je waard is, of je
echt bereidt bent alles uit handen te geven. Lees de uitlegging van de zaaier eens Mat.13

Ik ben redelijk netjes geweest als in: beleefd en fatsoenlijk in manieren, maar innerlijk, vooral in mijn gedachtenwereld was ik wel zondig. Af en toe kwam dat eens naar buiten toe. Anyway dat is nu niet meer door God.

Je hebt wel een punt met de parabel van de zaaier. Als ik teveel met foute mensen omga dan zou het woord dat God probeert te zaaien, zijn wijsheid, zou verloren kunnen gaan. Maar ook zou ik het licht voor die mensen kunnen zijn. Maar het is wel gevaarlijk, ook al geloof ik wel dat ik altijd zal blijven geloven.

Toen het Joodse volk door God uit Egypte en slavernij werd gered, verlangden ze in de woestijn
ook weer naar de vleespotten van dat oude leven.

Wat ik zie in je schrijven is dat je nog steeds zelf wil bepalen hoe te leven en nog de touwtjes
in handen wil blijven hebben, maar dat is een verkeerd spoor, geef jezelf voor 100% en laat
aan God over wat goed is voor jou, want Hij weet het echt het beste.

En ik wil ook wel echt Gods weg volgen. Ik wil oppassen voor mijn losbandigheid en zelfbeheersing uitoefenen. Maar ik vind het toch ook wel belangrijk om een beetje lol te maken. Ik denk ook niet dat daar veel mis mee is als er maar genoeg zelfbeheersing overblijft.

meribel schreef:@bolwang,
allereerst, een lang en heel eerlijk verhaal. Het valt heel veel over te zeggen maar ik zou eerst wat willen vragen:
je schrijft
"Tegen mijn vader, een zogenaamd overtuigd atheïst heb ik zelfs nog helemaal niet verteld dat ik gelovig ben en naar de kerk ga."

waarom niet?

Ik heb sowieso een moeilijke relatie met. Hij is een erg dominante zakenman. Ik weet niet goed hoe ik hem dat moet uitleggen, maar ik denk dat het ooit wel uit zal komen. Dan zeg ik hem gewoon dat tijdens mijn laatste psychose ik echt goede geestelijke hulp nodig had en dat ik die alleen kon vinden bij God. Dat klinkt wel logisch. We praten sowieso heel weinig zinnig met elkaar. Het gaat altijd over geld of zijn nieuwe auto of zo.

Mortlach schreef:Zo lang je dat nog denkt, heb je nog wel een weg te gaan...

Ik snap je onverschilligheid niet. Iemand van het koninklijk huis trouwt toch ook niet met iemand uit een achterbuurt? Heb je wel eens goed gekeken hoe sommige vrouwen erbij lopen? Dan vergaat je toch alle interesse? Van te strakke leggings, billen en borsten die er bijna uit puilen, tatoeages en piercings op de meest stijlloze manier, tot meisjes die kleding dragen in hun twintigerjaren die mijn oma had kunnen dragen zo tuttig.

Ik snap je onverschilligheid echt niet. Wil jij zeggen dat je een vrouw uit een achterbuurt interessant vind? Hoerig en alles? Ik kan daar echt geen gesprek mee voeren.

Ik dacht er gisternacht nog aan om mijn tekst te wijzigen, maar nu ik het weer lees vind ik het best kunnen in context. Zo ruw is het niet.

Tja, om eerlijk te zijn was de rest niet bijster interessant. Als je jezelf te cool voor een kerk vindt, dan zoek je toch lekker een andere, probleem opgelost! En wat die vrijheid betreft die je wilt inleveren... blijkbaar ervaar je het geloof/de kerk als een gevangenis, dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Wat dat facebook-dingetje betreft, ja, met fanaten die het echt ALLEEN maar over God kunnen hebben word ik ook geen vrienden.

Je denkt te simplistisch. Iets dat me wel vaker opvalt in je posts.

Een andere kerk zie ik ook niet zo zitten, omdat deze kerk Healing Rooms heeft. Dat vind ik wel echt heel goed en sluit wel aan bij mijn geloof. Ik werd heel erg gesteund in mijn weg met God naar gezondheid. In andere kerken zijn ze toch wel vaker van: accepteer het nou maar, Jezus kan het nou eenmaal niet, maar dat is niet mijn geloof.

Het geloof ervaar ik als een bevrijding, maar de kerk vind ik soms wel een bepaald dogma met zich meebrengen. Ik weet niet goed hoe ik daar mee moet omgaan. Vrijheid vind ik erg belangrijk.

Ik denk ook gewoon dat het het beste is om in het dagelijks leven of een kroeg ofzo, niet over de kerk te beginnen als het niet nodig is.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 16 jun 2011 12:08

Zoals je leest zijn er in ieder geval genoeg meningen.

Ik wens je in ieder geval veel succes met je zoektocht en hoop dat je de VRIJHEID in Christus mag vinden :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2011 12:14

Jozo schreef:Om een voorbeeldje te geven: Hij sleept je dan niet meer mee naar een discotheek om je ladderzat te zuipen, maar nodigt je uit voor een etentje thuis of om eens gezellig te kletsen in een rustige kroeg. Als je echt goede vrienden bent zoek je naar een oplossing. Een goede vriendschap is niet opeens afgelopen als je niet meer mee naar een club wilt.

Je wordt gewoon oud! :-)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 jun 2011 12:26

bolwang
maar ik vind het toch ook wel belangrijk om een beetje lol te maken.

en dat is prima!
prediker: 7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. 8 Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. 9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven.

verder sluit ik me aan bij Jozo, heel veel succes met je zoektocht, maar laat niets of niemand je van het juiste pad afbrengen ( bijv. door je aan te passen om niet anders te zijn dan anderen, want je bent nu eenmaal anders zie ook efeze 4: )

7 Op gezag van de Heer zeg ik u dus met klem: ga niet langer de weg van de heidenen met hun loze denkbeelden. 18 In hun geest heerst duisternis en ze zijn vervreemd van het leven met God, omdat ze hem niet kennen en hun hart voor hem gesloten hebben. 19 Afgestompt als ze zijn, geven ze zich over aan losbandigheid en storten ze zich in allerlei zedeloze praktijken. 20 Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! 21 U hebt toch over hem gehoord, u hebt toch onderricht over hem gekregen? Door Jezus wordt duidelijk 22 dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de oude mens, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen, 23 dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden 24 en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.

Bolwang

Berichtdoor Bolwang » 16 jun 2011 12:45

Jozo schreef:Het corps cultureel hoogstaander? Een grapje zeker :lol:

Nou ja hier wringt het hem nou precies. Bij de navigators had ik echt het gevoel dat het allemaal een soort uitbreiding was van het kerkelijk leven. Die jongens zingen al heel hun leven die liedjes en horen christelijke geluiden en dan gaan ze daar mee door in hun studententijd. Het komt op mij een beetje een-dimensionaal over.

Bij veel grotere studentenverenigingen heb je een veel rijkere cultuur. Ze zijn natuurlijk ook wel veel ouder, maar de bedrevenheid in muziek als klassiek, jazz-ensembles en zelfs een zigeunerband is sprekend. Daarnaast had je een rugbyteam, voetbal en hockeyteams en een kennisvergaring die zich gewoon breder uitstrekte: zoals de verkiezingen in Amerika, aandelenhandel etc. Maar goed de hele sfeer is moeilijk uit te leggen als je er zelf nog nooit bij binnen bent geweest.

In de kerkelijke wereld draait het toch allemaal steeds en steeds maar weer om de geestelijke ontwikkeling. En ik vind het heel goed wat ze doen en dat het er is, maar soms is het wel een beetje eenzijdig en beperkend.

Nee, natuurlijk biedt de kerk dat niet. De kerk is immers een plaats om met elkaar God te zoeken.

Je leest niet goed. Ik schrijf het sociale leven dat ik in de kerk vind biedt dat niet. Dat wil zeggen dat ik maar moeilijk vrienden kan vinden waar ik eens gezellig de stad in mee kan om een biertje te drinken en te kijken wat er allemaal rondloopt. Natuurlijk niet in de kerk zelf gek doen en flirten.

Als deze personen echte vrienden zijn zullen ze ook wel 'normalere' dingen met je willen doen

Hier ben ik het wel mee eens natuurlijk.

Dat lijkt me nogal een scheef beeld. :?

Ik zou me niet al te druk maken over futiliteiten als coolheid. Eigen keuzes maken en niet met de massa meelopen vind ik eerder kenmerken van volwassenheid

'Coolheid' is natuurlijk nogal een kinderlijk woord wat ik even gebruikt heb om de boel snel duidelijk te maken. Het gaat meer om mijn eigen individualiteit. Ik vind het eng om in een massa mee te gaan. Dus ook de kerkmassa die ik nogal vreemd vind soms.

Terug naar “Archief”