meribel schreef:nieuw topic lijkt me een goed idee...maar zelf ben ik nog niet overtuigd dat het alléén een symbolische waarde heeft betreft de uitspraken van Jezus hieromtrent ( die zijn ook waar denk ik )
huwelijk tussen mensen wordt gesloten voor het aangezicht van de Here God en ingezegend door God via de dominee, ook in gebed wordt zegen over het huwelijk gevraagd....dat vind ik niet zomaar iets.....daarnaast hebben Gods wetten altijd iets goeds met ons voor ( dat denk ik dan persoonlijk hoor, ik zie in alle wetten iets goeds voor ons in ) en niet scheiden is met name voor kinderen vaak ( ja, natuurlijk, er zijn uitzonderingen! ) de beste situatie. Opgroeien in een gebroken gezin doet vaak letterlijk pijn en God heeft het beste voor met zijn kinderen.
afijn, open jij een topic?
Bij deze!

De stelling die ik verdedig is dat het in de Bijbel betreffende het huwelijk altijd gaat over het huwelijk tussen God en Israël (de gemeente).
We lezen in Ezechiel 23 vers 4:
'Hun namen waren Ohola, de oudste, en Oholiba, haar zuster. Zij werden Mij tot vrouw en zij baarden zonen en dochters. Dit waren hun namen: Samaria is Ohola en Jeruzalem Oholiba.'
De zonen en dochters die Gods vrouwen hem baarden waren de joden (huis Juda/Jeruzalem) en de samaritanen (huis Israëls/ Samaria) beide dus kinderen van dezelfde vader. Realiseer je dat goed, ook samaritanen waren fysieke nakomelingen van Jakob, dus zij deelden in de belofte die hij deed aan Abraham.
Voorts lezen we in Jeremia 3 vers 8 dat God scheidde van huis Israëls.
'Maar Ik zag, toen Ik vanwege alles waarin het afvallige Israël overspel had gepleegd, haar weggestuurd had en haar een echtscheidingsbrief gegeven had, dat Juda, haar trouweloze zuster, niet bevreesd werd. Zij ging zelf ook hoererij bedrijven.'
Het huwelijk tussen God en huis Israëls werd door geen mens ontbonden, maar door God zelf. Dus als er staat 'wat God heeft samengebracht scheidde de mens niet' en dit huwelijk werd door God zowel gesloten als ontbonden, hoezo zeg je dan dat het daar geen betrekking op heeft maar wel op alle huwelijken die God niet heeft gesloten en evenmin ontbonden?
Bovendien, indien de wetten uit de Bijbel omtrent het huwelijk over relaties tussen mensen gaan, hoezo zijn mannen en vrouwen dan gelijkwaardig?