Nederlands dagblad, kerk praat te veel over de mens schreef:Wij kunnen als mens dus niet aangeven welk model het beste is om anderen te bereiken. Een kerk die voortdurend nieuwe gemeenten sticht, hoeft niet missionair succesvoller te zijn dan een eeuwenoude kerk die zelden nieuwe gemeenten sticht. Elk succes kan, ook al wordt het sociologisch keurig onderbouwd, net zo goed een toevalstreffer zijn. En wie bepaalt wat missionair succesvol is?
Missionair zijn betekent dat God handelt...
dat laatste zinnetje vind ik een beetje te kort door de bocht. Als God handelt door iemand te genezen, of door iemand tot zich te nemen, dan hoeft dat niet missionair te zijn. Gods handelen is veel breder dan 'missionair'. een gemeente die nieuwe gemeenten sticht is succesvoller dan een gemeente die dat (al dan niet bewust) net doet. of dat succes te danken is aan God of menselijke inzet doet niet af aan het fijt dat er succes is. het is ook een misleidend onderscheid makend. We kunnen niet in de hemelse gwesten kijken om te zien wat daar precies gebeurd, dus kunnen we de vraag of het zus of zo of een deel van beide is nooit beantwoorden.
Paulus had 'succes' in handelingen. tss, hoor ik de auteur al bijna denken, wie bepaalt dat hij succesvol was?

Nederlands dagblad, kerk praat te veel over de mens schreef:...Zijn handelen is op mensen gericht. Maar al kan God mij gebruiken, Hij is niet van mij afhankelijk. Als wij toch gaan menen dat God zonder ons niet kan, dan plaatsen wij ons weer op die positie tegenover God en zijn wij niet minder goddeloos dan onze medemens die leeft zonder God. Want dan geloven we net zo min als de ander in het handelen van God.
Dat God ons niet nodig heeft zal duidelijk zijn. maar dat God ervoor kiest om ons te gebruiken is vanuit de bijbel ook duidelijk. God kan maar wil niet zonder ons! Door onze roeping niet serieus te nemen hinderen we God. door geen geestelijke vrucht te dragen zijn we een antie-evangelie voor de ongelovigen. waar we vrucht dragen kunnen we het zaad van die vrucht in de levens van de mensen rondom ons planten, zodat God de wasdom kan geven.
laat de kerk vooral over de mens praten; God hoeft niet onderwezen te worden, de mens wel!