Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Huisje_op_de_hei
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 sep 2023 13:29

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 11 jun 2024 14:40

Afbeelding

Op dit moment ben ik dit boek aan het luisteren op Storytel. Het geeft een geloofwaardige en unieke inkijk binnen het leven van de ultraorthodoxe chassidische gemeenschap. En ik vind het tot nu toe een aangrijpend verhaal over iemand die echt met de identiteit geworsteld heeft zonder dat het een hype is van deze tijd.

Huisje_op_de_hei
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 sep 2023 13:29

Een leven op het altaar

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 29 jul 2024 12:57

[*][img]https://www.zoeklichtwebshop.nl/boeken/romans-thrillers-verhalen/een-leven-op-het-altaar.html[/img]
Zelden zo'n mooi boek gelezen :!: Ik ben helemaal onder de indruk van hoe een mens God gehoorzaam wil zijn. En daar ook kracht voor krijgt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23808
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een leven op het altaar

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2024 13:01

Huisje_op_de_hei schreef:[*][img]https://www.zoeklichtwebshop.nl/boeken/romans-thrillers-verhalen/een-leven-op-het-altaar.html[/img]
Zelden zo'n mooi boek gelezen :!: Ik ben helemaal onder de indruk van hoe een mens God gehoorzaam wil zijn. En daar ook kracht voor krijgt.


Mooi. Ik ben ook met zo’n boek bezig, Gods smokkelaar over Anne van der Bijl. Al lang in andere landen uitgegeven maar pas vrij recent na zijn overlijden in Nederland.

Daarvoor Lysbeth van Marlies Medema over een Amsterdamse koopmansvrouw in de 16e en 17e eeuw en de strijd tussen Remonstranten en Contraremonstranten. Mooi boek, aanrader. Naast fantasie zijn historische romans wel mijn favoriete boeken.

Qua voorlezen aan mijn oudste recent Brief voor de Koning en vervolg Geheimen van het Wilde Woud afgerond, van de vorige maand overleden Tonke Dragt. Nu begonnen in de Thule-serie van Thea Beckman.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Huisje_op_de_hei
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 sep 2023 13:29

Re: Een leven op het altaar

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 12 aug 2024 14:04

Marnix schreef:Mooi. Ik ben ook met zo’n boek bezig, Gods smokkelaar over Anne van der Bijl. Al lang in andere landen uitgegeven maar pas vrij recent na zijn overlijden in Nederland.

Daarvoor Lysbeth van Marlies Medema over een Amsterdamse koopmansvrouw in de 16e en 17e eeuw en de strijd tussen Remonstranten en Contraremonstranten. Mooi boek, aanrader. Naast fantasie zijn historische romans wel mijn favoriete boeken.

Qua voorlezen aan mijn oudste recent Brief voor de Koning en vervolg Geheimen van het Wilde Woud afgerond, van de vorige maand overleden Tonke Dragt. Nu begonnen in de Thule-serie van Thea Beckman.


Ik heb Lysbeth van Marlies Medema hier ook in de kast staan :) . Grappig.
Alleen ben ik er een beetje in gestrand. Ik had het idee dat de schrijfster het dilemma van de remonstranten versus de contraremonstranten niet goed aanvoelde.
Met zekere regelmaat loop ik de (christelijke) boekwinkel (hier in de buurt) binnen en dan check ik altijd de nieuw verschenen romans. Tegenwoordig gaat mijn smaak meer uit naar de echt gebeurde verhalen en geef ik wat minder om fantasie.
Ik houd van een zekere echtheid in de verhalen. En misschien ook wel oprechtheid!
Vroeger las ik stapels van die boeken als van Lynn austin, Julie Klassen, Beverly Lewis, Kristen Heitzmann en etc. Nu ben ik daar wat minder fan van. Niet omdat ze zo verkeerd zouden zijn maar omdat de verhaallijn zo vaak is; christelijke jonge vrouw zoekt avontuur en liefde en vindt die na de nodige strubbelingen om lang en gelukkig te leven. Dat is het echte leven niet.

Nu bezig in "dwars door het vuur" van Elisabeth Elliot waarna ik zeer waarschijnlijk nog een boek van haar ga lezen.

Hoe bevalt Gods smokkelaar over Anne van der Bijl?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23808
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een leven op het altaar

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2024 08:32

Huisje_op_de_hei schreef:Ik heb Lysbeth van Marlies Medema hier ook in de kast staan :) . Grappig.
Alleen ben ik er een beetje in gestrand. Ik had het idee dat de schrijfster het dilemma van de remonstranten versus de contraremonstranten niet goed aanvoelde.


Op welk vlak niet? Ik heb dat namelijk niet zo ervaren, ik vond dat wel goed verteld, het is vrij realistisch van wat ik erover heb gelezen.


Met zekere regelmaat loop ik de (christelijke) boekwinkel (hier in de buurt) binnen en dan check ik altijd de nieuw verschenen romans. Tegenwoordig gaat mijn smaak meer uit naar de echt gebeurde verhalen en geef ik wat minder om fantasie.
Ik houd van een zekere echtheid in de verhalen. En misschien ook wel oprechtheid!
Vroeger las ik stapels van die boeken als van Lynn austin, Julie Klassen, Beverly Lewis, Kristen Heitzmann en etc. Nu ben ik daar wat minder fan van. Niet omdat ze zo verkeerd zouden zijn maar omdat de verhaallijn zo vaak is; christelijke jonge vrouw zoekt avontuur en liefde en vindt die na de nodige strubbelingen om lang en gelukkig te leven. Dat is het echte leven niet.


Ja soms zijn christelijke boeken iets te zoetsappig en volgens een “perfect christelijk plaatje”. Van Lynn Austin hou ik vooral van de historische romans over de Amerikaanse burgeroorlog bijvoorbeeld maar ook die uit de Bijbel zoals de serie over Hizkia en Manasse.

Nu bezig in "dwars door het vuur" van Elisabeth Elliot waarna ik zeer waarschijnlijk nog een boek van haar ga lezen.


Oh die boeken heb ik ook nog liggen, hoe zijn ze?

Hoe bevalt Gods smokkelaar over Anne van der Bijl?


Wel een bijzonder verhaal, inspirerend hoe iemand gewoon ja zegt op dingen die God vraagt, ook al lijken ze onhaalbaar. En hoe God dan altijd weer voorziet.

Heb hem trouwens uit. Ik lees nu “De radicale uitbanning van haast” van John Mark Comer. Op New Wine hadden we een serie van een andere Amerikaan over de sabbatsrust. De rustdag staat wat onder druk in de kerken en in de maatschappij terwijl mensen, christenen en seculieren steeds drukker, gehaaster, gestresster, meer overspannen raken dan ooit. Dat heeft ook impact op het geestelijk leven. Het boek gaat over het belang van rust in de Bijbel en in ons leven voor het menselijke geluk. Minder haast, minder je laten leiden door de technologie en een overvolle agenda.
Hopelijk leer ik er wat van :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8225
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 13 aug 2024 20:00

Wellicht is dit een interessante titel voor de lezers hier: De kruisdraagster van Lydia Schwarz, een toekomstroman waarin het christendom verboden is en de hoofdpersoon met een groepje onderdrukte christenen in contact komt

ik heb erover geblogd: https://lalageleest.nl/2024/08/11/de-kr ... a-schwarz/

Huisje_op_de_hei
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 sep 2023 13:29

Re: Een leven op het altaar

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 14 aug 2024 13:37

Marnix schreef:Op welk vlak niet? Ik heb dat namelijk niet zo ervaren, ik vond dat wel goed verteld, het is vrij realistisch van wat ik erover heb gelezen.


Oei...het is al even geleden dat ik dat boek heb aangeraakt. En ik ben vrij vroeg in het begin gestopt.
Om je een goed antwoord te geven zou ik er weer opnieuw in moeten duiken. Wat ik misschien nog ga doen als ik zin heb.

Oh die boeken heb ik ook nog liggen, hoe zijn ze?


Het eerste boek wat ik over Elisabeth Elliot heb gelezen is haar biografie geschreven door Ellen Vaughn. Iemand (wiens mening ik voor zinvol houd) schreef me ooit over deze zendelinge dat zij twee mannen verloren heeft (een door moord een andere door ziekte) en daar nooit een zinnig antwoord over heeft gekregen van God. En toch gelovig is gebleven. Zoiets was het wat diegene schreef.
Dat is in mijn geheugen blijven hangen dus toen ik in het rd-magazine las dat er een biografie over haar is verschenen was ik geïnteresseerd.
En ik vind het boek alleszins de moeite waard! De echtheid waarmee Elisabeth haar leven geleefd heeft raakt me.
Geen vrome prietpraat, humorvol, en de keuze's die zij maakt om Gods Wil te gehoorzamen vind ik zo aangrijpend!

Het tweede boek wat ik nu lees; 'dwars door het vuur' wat Elisabeth Elliot zelf heeft geschreven is wederom heel echt. Net of ik zelf in haar schoenen sta en beleef wat zij op dat moment beleefd. Een goede beeldende weergave van haar realiteit.
Behalve dat is het ook gewoon heel interessant om het leven van een zendelinge te lezen. Ze is bijvoorbeeld 90% van de dag bezig met huishoudelijke karweitjes. En daarbij moest ze een indiaanse taal op schrift stellen stellen wat niet eerder gedaan was. Moet je voorstellen dat je met iemand praat die je niet verstaan kunt, waarbij het alfabet nog niet is toegepast en dat je die geluiden (mond en keelklanken) op schrift moet zien te vangen :o .
Of de ervaringen die ze opdoet met insecten (er had zich een mijt in haar huid gegraven en eitjes gelegd) of slangen... brrrr
Ik probeer nu iets stoerder te zijn bij één mug maar het lukt me nog niet erg.

Wel een bijzonder verhaal, inspirerend hoe iemand gewoon ja zegt op dingen die God vraagt, ook al lijken ze onhaalbaar. En hoe God dan altijd weer voorziet.

Heb hem trouwens uit. Ik lees nu “De radicale uitbanning van haast” van John Mark Comer. Op New Wine hadden we een serie van een andere Amerikaan over de sabbatsrust. De rustdag staat wat onder druk in de kerken en in de maatschappij terwijl mensen, christenen en seculieren steeds drukker, gehaaster, gestresster, meer overspannen raken dan ooit. Dat heeft ook impact op het geestelijk leven. Het boek gaat over het belang van rust in de Bijbel en in ons leven voor het menselijke geluk. Minder haast, minder je laten leiden door de technologie en een overvolle agenda.
Hopelijk leer ik er wat van :-)


Nou... het lijkt me een hele oefening om te onthaasten :). Ik houd erg van rust en kan het door de omstandigheden in mijn leven ook wel goed pakken. Maar als je geleid wordt door een overvolle agenda dan krijg je jezelf maar moeilijk onthaast denk ik dan.

Huisje_op_de_hei
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 sep 2023 13:29

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 14 aug 2024 13:47

Lalage schreef:Wellicht is dit een interessante titel voor de lezers hier: De kruisdraagster van Lydia Schwarz, een toekomstroman waarin het christendom verboden is en de hoofdpersoon met een groepje onderdrukte christenen in contact komt

ik heb erover geblogd: https://lalageleest.nl/2024/08/11/de-kr ... a-schwarz/


Ik heb je blog gelezen en dit boek lijkt me best interessant. Dankjewel.
Wat lees jij trouwens veel! Wel meer dan 60 boeken per jaar denk ik zo. Waar haal je de tijd vandaan?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8225
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 15 aug 2024 06:56

Huisje_op_de_hei schreef:Ik heb je blog gelezen en dit boek lijkt me best interessant. Dankjewel.
Wat lees jij trouwens veel! Wel meer dan 60 boeken per jaar denk ik zo. Waar haal je de tijd vandaan?

Inderdaad wel meer dan 60, want ik blog niet over alles wat ik lees.
Waar ik de tijd vandaan haal? Nou, ik heb een vrij klein huis, geen tuin, geen kinderen en geen televisie. En ik ben meestal in drie tot vijf boeken tegelijk bezig.
Ik ben wel benieuwd wat jij van dit boek vindt, als je de tijd hebt om het te lezen ;-)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8078
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor StillAwake » 15 aug 2024 15:19

Lalage schreef:Inderdaad wel meer dan 60, want ik blog niet over alles wat ik lees.
Waar ik de tijd vandaan haal? Nou, ik heb een vrij klein huis, geen tuin, geen kinderen en geen televisie. En ik ben meestal in drie tot vijf boeken tegelijk bezig.
Ik ben wel benieuwd wat jij van dit boek vindt, als je de tijd hebt om het te lezen ;-)

60 boeken per jaar?
Waar haal je de tijd vandaan...
Ik lees er misschien 5 per jaar, en daar moet ik al tijd voor zoeken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3147
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor johannes1 » 16 aug 2024 10:52

Terugkeer van Max Wedemeyer
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8225
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 16 aug 2024 18:13

StillAwake schreef:60 boeken per jaar?
Waar haal je de tijd vandaan...
Ik lees er misschien 5 per jaar, en daar moet ik al tijd voor zoeken...

Wat doe jij dan 's avonds als je moe bent van het werk? of in het weekend als je wilt ontspannen?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8078
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor StillAwake » 18 aug 2024 13:29

Lalage schreef:Wat doe jij dan 's avonds als je moe bent van het werk? of in het weekend als je wilt ontspannen?

Timmeren, gitaarspelen en autorijden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6354
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor ajl » 19 aug 2024 09:58

Lalage schreef:Wat doe jij dan 's avonds als je moe bent van het werk? of in het weekend als je wilt ontspannen?


Eerlijk gezegd heb ik niet zo heel veel tijd over. Ik probeer 3 keer te sporten in de week en daarnaast een keer een uurtje lopen met een vriendin. Verder blijft met 4 dagen werken, huishouden, 4 kinderen met hun sporten en begeleiden met school niet zo heel veel tijd over.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23808
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2024 12:39

ajl schreef:Eerlijk gezegd heb ik niet zo heel veel tijd over. Ik probeer 3 keer te sporten in de week en daarnaast een keer een uurtje lopen met een vriendin. Verder blijft met 4 dagen werken, huishouden, 4 kinderen met hun sporten en begeleiden met school niet zo heel veel tijd over.


Klinkt niet heel gezond, zo weinig momenten van rust en ontspanning, is daar niet iets aan te doen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron