Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2023 21:58

Jess schreef:Als ik de stapel boeken uit heb die ik hier nog overal en nergens heb liggen dan overweeg ik een e-reader.

Een kennis van mij heeft reuma, zij kan geen boeken lang vasthouden voor haar is een E-reader ideaal.
Wat Marnix ook noemde, je kunt het lettertype aanpassen en ook in het donker makkelijk lezen is ook een pluspunt. Hoe zit het als de zon er op schijnt? Want jij leest hem op 't strand, Cathy.


Ik lees ook wel in de zon hoor. Het scherm is mat dus het leest als papier, het spiegelt niet dus leest prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Cathy » 18 mar 2023 12:24

Jess schreef:Als ik de stapel boeken uit heb die ik hier nog overal en nergens heb liggen dan overweeg ik een e-reader.

Een kennis van mij heeft reuma, zij kan geen boeken lang vasthouden voor haar is een E-reader ideaal.
Wat Marnix ook noemde, je kunt het lettertype aanpassen en ook in het donker makkelijk lezen is ook een pluspunt. Hoe zit het als de zon er op schijnt? Want jij leest hem op 't strand, Cathy.

Geen probleem. Wanneer ik 's nachts in bed lees zet ik hem wat donkerder en bij zonneschijn feller.
Dat is allemaal naar de omstandigheden aan te passen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor ajl » 18 mar 2023 12:49

Ik lees eigenlijk veel te weinig. Voordat ik kinderen kreeg las ik dagelijks, maar nu alleen in vakanties. Ik vind het lastig om dit weer op te pakken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2023 15:56

ajl schreef:Ik lees eigenlijk veel te weinig. Voordat ik kinderen kreeg las ik dagelijks, maar nu alleen in vakanties. Ik vind het lastig om dit weer op te pakken.


Wel wat herkenbaar, bij ons is met name de tv de grootste concurrent van het boek en iedere vakantie neem ik me voor meer te lezen maar het komt er toch niet altijd van. Ik neem nu wel vaker de e-reader mee als ik ergens even moet wachten, met de trein reis enzovoorts, dat helpt wel om iets meer te lezen. En ik probeer tegenwoordig om voor het slapen gaan (ik slaap zelden voor half 12) nog een stukje te lezen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor ajl » 18 mar 2023 22:28

De tv en telefoon zijn bij mij de boosdoeners. Binnenkort begin ik aan een andere baan en zal met ov gaan reizen. Wellicht is het dan het moment om een nieuwe ereader aan te schaffen.
Welke gebruiken jullie?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2023 23:30

ajl schreef:De tv en telefoon zijn bij mij de boosdoeners. Binnenkort begin ik aan een andere baan en zal met ov gaan reizen. Wellicht is het dan het moment om een nieuwe ereader aan te schaffen.
Welke gebruiken jullie?


Ik heb zelf een Kindle Paperwhite maar wat ik zo heb gezien is Kobo ook prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2023 09:42

Iets nieuws geeft vaak weerstand, maar als je eenmaal een e-reader hebt geprobeerd, dan weet je hoe fijn het is. Vooral onderweg en voor dikke boeken vind ik het ideaal. Maar ik lees ook veel papieren boeken. Meestal lees ik vijf boeken tegelijk en daarvan is er dan één e-book. Ik heb zowel een Kindle als een tolino (zelfde fabrikant als Kobo). Kindle vind ik nog altijd het fijnste, maar daarmee kan je geen boeken uit de bieb lenen en geen boeken lezen met zo'n adobe-beveiliging. Ik had een Kobo en die gaf behoorlijk wat problemen, daarom heb ik die op een gegeven moment weggegeven en de tolino aangeschaft. Die voldoet wel. Maar zinnen markeren en dingen opzoeken gaat een stuk gemakkelijker op de Kindle.

Laatst heb ik een boek gelezen naar aanleiding van een tip van @meribel alhier. Nog bedankt daarvoor! Het gaat om 'Je kunt het maar één keer doen' van Barbara van Beukering, over hoe sterven en hoe dat bij verschillende mensen verloopt. Heel boeiend. Wel jammer dat religie amper aan bod komt. Dit kan immers veel invloed hebben op hoe je over de dood denkt. Mijn blogartikel over dit boek staat hier:
https://lalageleest.nl/2023/03/18/je-kunt-het-maar-een-keer-doen-barbara-van-beukering/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2023 10:09

Lalage schreef:Iets nieuws geeft vaak weerstand, maar als je eenmaal een e-reader hebt geprobeerd, dan weet je hoe fijn het is. Vooral onderweg en voor dikke boeken vind ik het ideaal. Maar ik lees ook veel papieren boeken. Meestal lees ik vijf boeken tegelijk en daarvan is er dan één e-book. Ik heb zowel een Kindle als een tolino (zelfde fabrikant als Kobo). Kindle vind ik nog altijd het fijnste, maar daarmee kan je geen boeken uit de bieb lenen en geen boeken lezen met zo'n adobe-beveiliging. Ik had een Kobo en die gaf behoorlijk wat problemen, daarom heb ik die op een gegeven moment weggegeven en de tolino aangeschaft. Die voldoet wel. Maar zinnen markeren en dingen opzoeken gaat een stuk gemakkelijker op de Kindle.

Laatst heb ik een boek gelezen naar aanleiding van een tip van @meribel alhier. Nog bedankt daarvoor! Het gaat om 'Je kunt het maar één keer doen' van Barbara van Beukering, over hoe sterven en hoe dat bij verschillende mensen verloopt. Heel boeiend. Wel jammer dat religie amper aan bod komt. Dit kan immers veel invloed hebben op hoe je over de dood denkt. Mijn blogartikel over dit boek staat hier:
https://lalageleest.nl/2023/03/18/je-kunt-het-maar-een-keer-doen-barbara-van-beukering/


Ik denk dat mijn ervaring hier wel bij aansluit, heb ooit wel eens een Kobo vastgehad. ik vind de Kindle heerlijk lezen, het enige nadeel is dat het meestgebruikte format EPUB is en Kindle maakt gebruik van AZW3. Op zich is dat niet zo'n punt, je moet alleen soms even een boek converteren. Ik gebruik daar Calibre voor, daarin staan bij boeken en daarmee zet ik ze ook naar de Kindle. Maar als je boeken wil lenen van de bibliotheek kan je beter een Kobo nemen of een ander merk, alleen geen Sony / Kindle.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor naamloos » 20 mar 2023 14:27

Ik gebruik ook al jaren met veel genoegen een E-reader.
Ik kreeg vorige week zondag een tip van iemand over een boek, dat zou echt iets voor mij zijn: "Daar waar de rivierkreeften zingen" van Delia Owens.
Ik kon hem direct lenen bij de bibliotheek en 2 minuten later zat ik in een andere wereld.
Het heeft me wel wat nachtrust gekost maar ik had em binnen de kortste keren uit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Cathy » 20 mar 2023 15:31

ajl schreef:De tv en telefoon zijn bij mij de boosdoeners. Binnenkort begin ik aan een andere baan en zal met ov gaan reizen. Wellicht is het dan het moment om een nieuwe ereader aan te schaffen.
Welke gebruiken jullie?

Ik heb al een aantal jaren een Kobo Glo HD. Naar tevredenheid.

naamloos schreef: "Daar waar de rivierkreeften zingen" van Delia Owens.

Heb je de film ook gezien?
Ik ben nooit zo voor films van boeken die ik al gelezen heb; ik hou het liever bij mijn eigen film in mijn hoofd, maar deze was best de moeite waard.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor naamloos » 21 mar 2023 09:25

Cathy schreef:Heb je de film ook gezien?
Ik ben nooit zo voor films van boeken die ik al gelezen heb; ik hou het liever bij mijn eigen film in mijn hoofd, maar deze was best de moeite waard.

Ja die heb ik gezien. Op zich best een goeie film, maar het boek vind ik vele malen mooier.
Komt misschien ook omdat ik direct achter elkaar gelezen en gekeken heb.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 21 mar 2023 18:00

Ik aarzel altijd of ik de verfilming van een goed boek wel wil zien. Vaak wint de nieuwsgierigheid. Zo hebben we de serie van Lampje gekeken op de NPO en dat is echt mooi gemaakt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2023 10:58

Lalage schreef:Ik aarzel altijd of ik de verfilming van een goed boek wel wil zien. Vaak wint de nieuwsgierigheid. Zo hebben we de serie van Lampje gekeken op de NPO en dat is echt mooi gemaakt.


Dat herken ik wel. Bij het lezen van een boek maak je de beelden in je hoofd met je eigen fantasie, als je een film hebt gekeken maakt dat plaats voor hoe het in de film wordt neergezet. Eerst had ik een bepaald beeld van Aragorn maar als ik nu Lord of the Rings lees zie ik bij Aragron Viggo Mortensen voor me en dat is niet meer te veranderen. Films zijn mooi maar ook bepalend voor het beeld dat je in je hoofd hebt en dat is soms wel weer jammer. Los van dat films soms afwijken van het boek omdat het korter moet zijn en een ander publiek moet aanspreken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3133
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor johannes1 » 10 mei 2023 07:44

De kameleon knapt het op :-oo
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Hermanus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:20
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Hermanus » 24 aug 2023 01:14

Kennen jullie het boek "Hoe de bij haar vleugels kreeg" van Susan Carol McCarty?


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten