Voorbeeld uit de tijd van de reformatie........
Luther schreef ergens:....¨Daar is de Roomse Stoel uit eigen euveldaad op de gedachte gekomen de priesters te verbieden een huwelijk aan te gaan. Dat heeft de duivel hen bevolen, zoals Sint-Paulus in 1 Tim:4 verkondigt, want er staat geschreven....¨Er zullen leraars komen die leringen van boze geesten brengen en het huwelijk verbieden¨......
Elders schrijft Luther:....¨Ik weet dat Paulus gebiedt:....Een bisschop moet zijn de man van een(1) vrouw......Laat ons daarom al die vervloekte menselijke instellingen laten vallen, die de kerk alleen zijn binnengeslopen tot vermeerdering van groot gevaar, tot zonde en boosheid......Waarom zou mij mijn vrijheid worden ontnomen door een vreemd bijgeloof en onwetendheid?......
En elders schrijft Luther over ditzelfde :....¨Dat zij het huwelijk verboden en de goddelijke stand der priesters belast hebben met de eis van een blijvend celibaat, daartoe hebben zij geen enkel recht gehad; zij hebben in tegendeel zo gehandeld als antichristelijke, tirannieke, heilloze schoften en aanleiding gegeven tot alle mogelijke schrikwekkende en gruwzame en ontelbare zonden tegen de kuisheid, waarin zij dan ook thans nog verstrikt zijn. Zij hadden niet de macht deze schepselen Gods te scheiden of te verbieden dat zij eerlijk en gehuwd te zamen wonen. Daarom willen wij niet instemmen met hun ellendig celibaat, het ook niet dulden, maar willen wij het huwelijk vrijgeven, zoals God het geordineerd en gesticht heeft. Sint-Paulus zegt immers in 1 Tim: 4 dat het een duivelse leer is...¨